וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

עוזי דיין לא ויתר על הכנסת: "אף פעם לא מאוחר מדי"

עודכן לאחרונה: 5.8.2022 / 10:02

אחרי כהונה קצרה בכנסת ה-23, סגן הרמטכ"ל לשעבר ונצר לשושלת הפוליטית המפורסמת, מתמודד שוב בפריימריז של הליכוד. בריאיון לוואלה, הוא מזהיר את ערביי ישראל מ"נכבה 2" וקורא לרפורמות עמוקות במערכת המשפט

עוזי דיין מגיע לכינוס סיעת הליכוד במצודת זאב, תל אביב 17.06.21. ראובן קסטרו
"הכנסת היא מקום לא שמח בשנים האחרונות", עוזי דיין/ראובן קסטרו

כששואלים את עוזי דיין האם הוא לא מבוגר מידי כדי להתמודד בפריימריז הקרובים בליכוד, הוא מתאר את סדר יומו בשבוע האחרון. קשה להאמין שהוא בן 74, אב לשלושה ילדים שרוצה שוב להיות חבר כנסת, קצת יותר משנה לאחר שסיים את כהונתו האחרונה בכנסת ה-23.

דיין היה אלוף בצה"ל ושימש כסגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי. כעת, הוא רוצה שוב להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות במדינה מתוך הכנסת ה-25. "אף פעם לא מאוחר מדי. יש לי רעב לעשות דברים ולקדם את הרעיונות שאני מאמין בהם. לרבים בעולם הפוליטי אין ניסיון. הם לא חרשו תלם, לא בנו בית, לא חינכו כיתה או ניהלו חברה. אפשר לסמוך עליי לאור מה שעשיתי ויכול לעשות גם בעתיד במגרש הפוליטי", אמר.

דיין הוא נכד של חבר הכנסת שמואל דיין, אחיינו של שמואל דיין ובן דודם של יעל דיין, אסי דיין ויהונתן גפן. השבוע הוא כמעט התמנה שוב לחבר כנסת מטעם הליכוד לאחר שגדי יברקן התפטר מהכנסת ה-25 כדי להקל על התמודדותו בפריימריז, והבאה אחריו - טלי פלוסקוב שקלה לוותר על התפקיד בתקופת בחירות, לבסוף היא החליטה לכהן כחברת כנסת, ודיין ינסה שוב את מזלו בפריימריז של המפלגה.

"הכנסת היא מקום לא שמח בשנים האחרונות", אומר דיין. "בשנה האחרונה גם נוספה לזה הבעיה שבמסגרתה הקואליציה דיכאה אותנו כאופוזיציה, אבל אנחנו חייבים לעשות את הטוב ביותר וזה תלוי בנו. יש בהחלט מקום ונדרש לשנות את אופי הכנסת וההתנהגות בה, ואני בהחלט רואה בעצמי אדם שיכול להחזיר לכנסת את כבודה".

"נצטרך להחליט אם למוטט את שלטון החמאס"

התמודדות של דיין, כך הוא טוען, נועדה בין היתר לטפל בבעיות אמיתיות שעמה מתמודדת מדינת ישראל. "מצבנו הביטחוני הבסיסי והאסטרטגי הוא טוב מאד אבל יש דברים שעומדים ממש למבחן עבור הממשלה הבאה שתקום בישראל". לדבריו, "הממשלה הבאה תצטרך להחליט איך עוצרים את תהליך הגרעין האיראני, זה מחייב אותנו מהלכים מדיניים וגם צבאיים, אבל גם נצטרך להחליט אם להיכנס לעזה ולמוטט את שלטון החמאס".

בנוסף לכך, דיין אמר כי "אנחנו צריכים לדאוג שערביי ישראל יהיו נאמנים למדינה ושומרי חוק, אחרת אנחנו יכולים להיות במצב של מלחמת אזרחים. אצל ערבי ישראל מתפתחת סוג של אנטישמיות, וחלקם נוהגים בשיטות אנטישמיות וטרור. אנחנו צריכים לעצור את זה כי הם צריכים לדעת שאם זה ימשיך במצב כזה, זה ייגמר בנכבה 2".

דיין אף טען בראיון לוואלה! כי נדרשת הקמת ועדת חקירה שתבחן את פרשת סרסור הסוהרות בכלא אך הוסיף כי צריכה להינתן "הוראה חד משמעית ומיידית להוציא את כל הנשים מבתי הכלא של גברים ואת כל הגברים מבתי הכלא של נשים".

העדויות האחרונות על ההתנהלות בפרקליטות ובמשטרה הן "מאד מפחידות", כלשונו. "זה גורם לפגיעה בדמוקרטיה ובשלטון החוק וגורם לחוסר אמון ציבורי. נדרשת שם רפורמה מעמיק מאוד. חייבים לשנות את שיטת בחירת השופטים, לפצל את תפקיד היועמ"ש ולחוקק את פסקת ההתגברות. אמון הציבורי הוא קריטי וחייבים להחזיר אותו".

שושלת דיין

סבו של עוזי דיין היה שמואל דיין, מסמלי העלייה השנייה, היה פועל במושבות הוותיקות עד שיחד עם חברים נוספים הקים את מושב העובדים הראשון נהלל. יחד עם דוד בן גוריון הוא היה ממקימי מפא"י, וכיהן מטעמה בכנסת בעשור הראשון כאחד מהנציגים של הבולטים של ההתיישבות העובדת. פרישתו של דיין לא השאירה את הכנסת ללא נציג מהמשפחה, כשאת מקומו תפס בנו, הרמטכ"ל משה דיין, שהיה פחות נאמן למפלגה ואף פרש פעמיים ממנה: בפעם הראשונה לטובת הקמת רפ"י עם בן גוריון ובשנות ה-70 למען חברות בממשלת בגין.

מותו של דיין בשנת 1981 שם קץ ל-31 שנים רצופות של נציגות ממשפחת דיין בכנסת, אך מעט יותר מעשר שנים לאחר מכן, ביולי 1992, הושבעה כחברת הכנסת נציגת הדור השלישי של המשפחה, ח"כ יעל דיין. בעוד הדורות הקודמים היו במרכז המיינסטרים של מפלגת העבודה, ועסקו בענייני ביטחון, שלום והתיישבות - יעל דיין, שהושבעה גם היא מטעם המפלגה, עסקה בזכויות נשים ולהט"ב והייתה יוזמת החוק למניעת הטרדה מינית.

יעל סיימה את כהונתה בכנסת בשנת 2003, ואולם המשפחה לא אמרה את המילה האחרונה. נכד נוסף - עוזי הגיח מצד ימין של המערכת הפוליטית וכיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד בשנת 2019 ובין השנים 2020-2021. כעת, הוא ינסה את מזלו מחדש ויתמודד על משבצת לכנסת ה-25.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully