וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

סער: לפיד ניהל טוב את המבצע, לא נעשה בו שימוש פוליטי

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 11:52

בריאיון באולפן הבחירות של וואלה דוחה שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה את הטענות לשימוש פוליטי של הממשלה במבצע "עלות השחר". הוא מתעקש שהאיחוד עם גנץ נכון למרות הסקרים שלא מתרוממים, ואומר שאיחוד רחב עם לפיד אינו מעשי. ומה דעתו על הפריימריז בליכוד?

בווידאו: השר גדעון סער בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר באולפן וואלה!/צילום סטילס: ראובן קסטרו

שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר היום (שני) כי ראש הממשלה יאיר לפיד לא עשה שימוש פוליטי במבצע "עלות השחר", ובירך על גיבוי נתניהו את הממשלה. בריאיון לוואלה אמר סער שהוא משוכנע שהאיחוד הפוליטי עם גנץ נכון ושחיבור מחודש עם לפיד אינו מעשי, והביע את אכזבתו מהתנהלות חברי הכנסת מהליכוד.

האם הפסקת האש תחזיק?
"לא רוצה לעסוק בנבואה או בהערכה לגבי העתיד. אם לא היינו נכנסים להפסקת אש היינו משלמים מחירים הולכים ומאמירים בג'יהאד האסלאמי. הם למדו לקח בתקופה הקצרה של שתי יממות. אם יחשפו את עצמם לסיכון פעם נוספת, נדע כיצד לפעול".

איזה ציון נותן ללפיד על ניהול המבצע?
"ציון טוב. היו פה החלטות חשובות, גם עבודה משותפת. עבודה משותפת בהבנה של הדרג המדיני והביטחוני. התקבלו פה החלטות לא מובנות מאליהן שבעבר לא היו מתקבלות. בעיקר זוכרים בשנים אחרונות יותר היעדר תגובה או תגובה חלשה. יוזמה הייתה פה קצת פחות. הממשלה לאורך כל השנה האחרונה הובילה קו אחר לגבי עזה, תגובה על כל ירי, כולל על בלוני תבערה. הג'יהאד ניסה להסית ולשנות את המשוואה ונכשל בניסיון שלו".

יש אנשים שמתחו ביקורת על שר הביטחון ששחרר תמונות שלו מורה על החיסול. גם צילומים עם חיילים תוך כדי קמפיין בחירות. ובכלל השימוש במבצע כדי לחזק את התדמית הביטחונית של גנץ.
"התדמית הביטחונית של גנץ לא זקוקה לחיזוק. זה אדם שכל חייו היו קודש לביטחון ישראל. אדם לא רק עם ניסיון רב במישור הביטחוני אלא גם בהקשר הביטחוני במערכות מול עזה, בצוק איתן כרמטכ"ל, בשומר חומות כשר ביטחון. אין ספק שההובלה שלו בימים האחרונים הייתה קריטית להישגים שהושגו ואני לא חושב שנעשה שימוש פוליטי. אם בכלל היה ניתן לראות הבדל, זה פחות הצהרות, פחות מסיבות עיתונאים דרמטית, הייתה רק אחת כזאת. בגישה ממלכתית, שקטה - וזו הדרך הנכונה".

זה היה לגיטימי לראות את אותו תיעוד של הוראת חיסול בלשכת שר הביטחון?
"אני לא רואה שום בעיה בזה, זה נותן ביטחון ותחושה טובה בקרב הציבור. אינני רואה טעם לפגם בזה".

רה"מ יאיר לפיד ביקר בפיקוד הדרום, יחד עם שר הביטחון בני גנץ. שם קיימו השניים הערכת מצב, בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, 7 באוגוסט 2022. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
לא עשו פוליטיקה מהמבצע. לפיד וגנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מה דעתך על נתניהו, שדווקא התנהג בצורה ממלכתית במבצע הזה?
"אני חושב שעשה נכון כשגיבה את הממשלה וצה"ל, והממשלה הוכיחה שהיא ראויה לגיבוי הזה".

האיחוד עם גנץ לא ממריא בסקרים. אם כחול לבן תישאר בגודל הזה תמשיכו להגיד שגנץ הוא המועמד שלכם לראשות הממשלה?
"אני מציע לא להתרשם יותר מידי מסקרים. מיד תהיה תאוריה חדשה כשיהיה סקר אחר. המבחן האמיתי הוא ב-1.11. אני משוכנע שעשינו מהלך נכון עם היגיון פוליטי. ההיגיון הוא לייצר גוש של המרכז הביטחוני והימין ממלכתי לבין נתניהו והגוש שנמצא שמאלה מהמרכז. זו הדרך לפרוץ את השיתוק שיש במערכת הפוליטית ואני משוכנע שזה היה המהלך הפוליטי הנכון. גנץ הוא המועמד שלנו לראשות הממשלה וכל מי שראה בימים האחרונים את התפקוד שלו מבין שיש לו את הכשירות הטובה ביותר לתפקיד הזה וגם את היכולת לאיחוד את הציבור במערכת פוליטית משוסעת".

אין בעיה שראש הממשלה הוא לא מהמפלגה הכי גדולה שיש?
"זה קרה בהיסטוריה של ישראל. אני אלך רחוק - פעמיים זה קרה לליכוד. כשנתניהו הרכיב ממשלה אחרי שלבני הייתה הסיעה הגדולה ביותר, פעם אחת ליצחק שמיר שהרכיב ממשלה".

מפלגה של 13 מנדטים זו מפלגת שלטון?
"אני מציע להמתין לתוצאות האמת, לא להתרגש מסקרים יותר טובים ולא להיכנס לדכדוך כשיש סקרים פחות טובים. אני משוכנע שהחיבור של המרכז הביטחוני והימין הממלכתי משקף ספקטרום רחב של הציבור במדינת ישראל ויזכה לאמונו".

איפה המגעים עם איזנקוט?
"התקיימו שיחות טובות, לא רק שלנו. אני לא יכול מטבע הדברים למסור פרטים על שיחות בארבע עיניים".

דווח שהוא רוצה לעשות איחוד של גנץ ולפיד.
"הדבר הזה להערכתי הוא לא מעשי וספק אם משיג את התכלית. ספק רב אם החיבור של שני הכוחות הפוליטיים האלה מייצר אפשרות יותר טובה לחסום את נתניהו. דעתי היא שזה עושה את העבודה ההפוכה".

הוא דיבר איתך על זה?
"אני לא יכול להיכנס לשיחות בארבע עיניים. אני יכול רק להתייחס לרעיון שהעלית. הרעיון הזה לא תואם להערכתי את התכלית הפוליטית שאנחנו רוצים להשיג".

עוד בוואלה!

פקידים ישראלים בכירים: הזדמנות מדינית בעקבות המבצע לקדם פתרון לשבויים והנעדרים

לכתבה המלאה
גדי איזנקוט 12 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"התקיימו שיחות טובות". איזנקוט/ראובן קסטרו

מה התוכנית הגדולה? איך יצליח גנץ להקים ממשלה? כי אנחנו רואים שנתניהו מתקרב ל-61 ולא את גנץ מצליח להקים ממשלה.
"אני יכול רק להזכיר לכם מה קרה לפני הבחירות הקודמות, מה קרה בליל הבחירות הקודמות. בליל הבחירות אמרתי שתקום ממשלת שינוי ובאולפנים האלה היה שיח של או ממשלת נתניהו או בחירות חמישיות. בסופו של דבר קרה בדיוק מה שאמרתי. איינני יכול לתת רצפט. אם נתניהו לא יגיע ל-61, יהיו התפתחויות משמעותיות במערכת הפוליטית ויפתח הפתח להקמת ממשלת אחדות רחבה בראשות גנץ".

עם מי? חרדים? מרצ? ישראל ביתנו?
"אנחנו כרגע לא מרכיבים ממשלה. שאלתי אותי, נתתי את הכיוון. גם בפעם הקודמת היו סימני שאלה כשנתתי תחזית שהוכחה כנכונה. לא נותן תחזית. אם נתניהו יגיע ל-61 זה יהיה רע מאוד למדינת ישראל, הוא יקים ממשלה שתהיה קיצונית ולא טובה למדינת ישראל. אם לא יגיע ל-61 יפתח הפתח להקמת ממשלת אחדות רחבה וגנץ יעמוד בראשה. אנחנו לא חושבים שצריך להחזיר את נתניהו לראשות הממשלה ולא נעשה את זה. הליכוד כתנועה פוליטית היא בוודאי לא פסולה לא בעיניי ולא בעינינו. אני חושב שיקרו דברים אם נתניהו לא יגיע ל-61".

בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת במצודת זאב בתל אביב 26 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"עשה נכון כשגיבה". נתניהו/ראובן קסטרו

כשאתה מסתכל אחורה על ההתמודדות בליכוד, הקמת תקווה חדשה, אתה מתחרט?
"לא, ממש לא. אני שלם עם כל אחת מההחלטות שלי. מה שהוביל לעזיבה את הליכוד, הוא לא ההתמודדות מול נתניהו. לא יכולתי להזדהות עם הכיוון שמוביל נתניהו ואחריו הולך הליכוד בניתוץ הקו הממלכתי שהיה כל השנים סימן ההיכר של הליכוד. בהתנפלות על כל מוסדות המדינה ומערכות המדינה, בהעדפת אינטרס אישי על אינטרס לאומי. בשלב מסוים שאני יכול לסמן אותו - אי העברת התקציב בממשלת האחדות שהייתה אז, שהיה לה רוב גדול להעביר תקציב, הכל כדי לא להגיע לקיום הסכם הרוטציה עם גנץ. אני חשבתי שנחצה קו אדום, אבל זה היה תהליך הדרגתי. אני שלם לחלוטין גם עם ההחלטה שלי להתמודד ולקרוא תיגר על נתניהו בתוך הליכוד וגם על ההחלטה שלי להקים את תקווה חדשה - שבלעדיה לא היה מתרחש המהפך שהתרחש שנה שעברה".

כשאתה רואה מה קורה בפריימריז בליכוד, אתה מתגעגע?
"לא. הרבה שנים התמודדתי בפריימריז בליכוד ותמיד הצלחתי. תמיד הגעתי למקומות מצוינים, פעמיים במקום הראשון. כל זה שייך לעבר".

וכשאתה רואה את התופעות?
"היום קשה לי מאוד לראות את מה שקורה הליכוד. זה כואב לי. אני אוהב את אנשי הליכוד, הם חמים ופטריוטים. הכיוון הוא כיוון לא נכון. מנהיג מתווה כיוון. בזמנו, בגין הכיוון, הלך לכיוונים מסוימים. היום לדעתי הליכוד איננו הליכוד הנכון".

תחזור לליכוד?
"יש כתובת. הכתובת היא תקווה חדשה שהקמנו אותה כי לא ראיתי שהליכוד ממשיך עם הערכים עליהם גדלתי. מסגרת פוליטית היא דבר פחות חשוב מערכים והעקרונות שבהם אתם מאמין, והערכים והעקרונות נמצאים בתקווה חדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully