וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

"רצים עם בני": במחנה הממלכתי משתמשים בתלמידי המכינות בקמפיין הבחירות

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 16:40

יו"ר המפלגה ושר הביטחון ערך לאחרונה שני אירועים שבמסגרתם הוא רץ בחוף ונפגש עם פעילים ותומכים - אך גם עם תלמידי מכינות קדם צבאיות, לכאורה בניגוד לחוק תעמולת הבחירות ותקנות המכינות. במפלגה טוענים שלא מדובר באירועי קמפיין: "גנץ ימשיך לרוץ מי שירצה לשמוע"

פרוייקט רצים עם בני גנץ של מפלגת כחול לבן בפארק הירקון, 09 בספטמבר 2022/מתוך פייסבוק

קמפיין "המחנה הממלכתי" משתמש בתלמידי מכינות קדם צבאיות בתעמולת בחירות - זאת, בניגוד לכאורה לחוק הבחירות ולתקנות המכינות הקדם צבאיות שאוסרות על כל פעילות פוליטית.

בשבועות האחרונים ערך יו"ר המחנה הממלכתי שר הביטחון בני גנץ שני אירועי קמפיין תחת הכותרת "רצים עם בני", שבמסגרתו הוא יוצא ביום שישי לרוץ ליד חופי הים ונפגש עם פעילים ותומכים. לצדו של גנץ יש עשרות רצים, המככבים גם בסרטונים שהופקו באירועים והועלו לרשתות החברתיות השונות. חלק מהם הם פעילי כחול לבן, אך רובם המכריע הם תלמידי מכינות קדם צבאיות. באירוע "רצים עם בני" שנערך בנמל תל אביב בתחילת ספטמבר היו אלה תלמידי מכינת אופק. באירוע דומה שהתקיים ביום שישי האחרון בראשון לציון השתתפו תלמידי מכינת בינ"ה.

ההשתתפות של המכיניסטים בקמפיין המחנה הממלכתי מנוגדת לכאורה לחוק בחירות דרכי תעמולה, האוסר על להשתמש במשאבים של גופים הממומנים על ידי המדינה לצורך תעמולת בחירות. תקציב המכינות הקדם צבאיות מגיע ברובו ממשרד הביטחון, שבראשו גנץ עומד. במחנה הממלכתי כבר ספגו קנס בחודש שעבר מוועדת הבחירות המרכזית על פרסום תמונות של חיילי צה"ל בקמפיין וכעת מתברר כי המפלגה משתמשת גם בתלמידי המכינות לתעמולה.

פרוייקט רצים עם בני גנץ של מפלגת כחול לבן בפארק הירקון, 09 בספטמבר 2022. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
פרויקט "רצים עם בני" בפארק הירקון בתל אביב, בספטמבר/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

המכינות הקדם צבאיות המיועדות לבוגרי י"ב מתוקצבות על ידי המדינה, ופועלות תחת סמכות משותפת של משרד הביטחון, שבראשו גנץ עומד, ומשרד ההתיישבות, אליו הועברו רוב הסמכויות ממשרד החינוך בשנים האחרונות. ואולם, המכינות שהשתתפו באירועים של גנץ שייכים לקבוצת מכינות אופק, מכינות שפועלות ביחד עם הסוכנות היהודית תחת סמכות משרד החינוך. בכל מקרה, ההשתתפות של המכיניסטים בקמפיין של גנץ מנוגדת לתקנות המכינות הקדם צבאיות, שקובעות במפורש הגבלות חמורות של הפרדה מוחלטת ממפלגות ופוליטיקה כתנאי לקבלת התקצוב.

התקנות קובעות כי "המכינה לא תקיים פעילות פוליטית או מפלגתית כלשהי, וכן לא תקיים פעילות המנוגדת לערכי מדינת ישראל וצה"ל". התקנות מחייבות גם שהמכינה והתאגיד המפעיל אותה "לא היה ואל יהיה קשור בדרך משפטית או כספית עם מפלגה פוליטית, ולא יקיים פעילות פוליטית כהגדרתה בתקנות אלה".

עוד בבחירות 2022

נתניהו בשיחות סגורות: אם שקד תעבור - היא תסחט ממני את ראשות הממשלה כמו בנט

לכתבה המלאה
בני גנץ שר הביטחון. מארק ישראל סלם,
שר הביטחון בני גנץ/מארק ישראל סלם

האירוע הראשון שגנץ קיים עם תלמידי מכינות אופק, התקיים בתחילת ספטמבר ופורסם לראשונה על ידי מתי טוכפלד בסוף השבוע ב"ישראל היום". במחנה הממלכתי גם לא מאוד התאמצו להסתיר את שיתוף הפעולה, והודו למכיניסטים בפוסט שהעלו באותו יום ברשתות החברתיות.

ביום שישי האחרון התקיים אירוע נוסף של "רצים עם בני" בראשון לציון, אליו הצטרף כתב אולפן שישי יגאל מוסקו שתיעד את האוטובוס מוריד תלמידים ממכינת בינה ליהדות חילונית ואת השתתפותם במרוץ. מוסקו העיר למנהל המכינה יובל לינדן על הצטרפותם לקמפיין פוליטי והוא השיב: "אנחנו לא מצטרפים לקמפיין פוליטי, אנחנו באים לרוץ עם גנץ ולשמוע אותו כמו שאנחנו נפגשים בתקופת הבחירות עם פוליטיקאים ממגוון הקשת הפוליטית".

לפי הפרסום בישראל היום, עם תחילת מערכת הבחירות בחודש יולי, ראשי המכינות קיבלו ממשרד ההתיישבות מכתב המתריע בפניהם על פעילות פוליטית בתקופת הבחירות עם תזכורת למגבלות הקבועות בחוק.

במחנה הממלכתי טוענים שלא מדובר באירועי קמפיין ומסרו בתגובה "אנחנו מברכים על ההצטרפות וההתעניינות של צעירים, ורואים בריצה ושיח פוליטי פתוח שמתקיים במסגרת האירועים חלק בלתי נפרד מההליך החינוכי. גנץ ימשיך לרוץ, ימשיך להיפגש עם כל מי שירצה לשמוע אותו, ולהסביר שרק הוא יכול להרכיב ממשלה יציבה ורחבה, ולמנוע את סיוט נובמבר שבו נתניהו חוזר לשלטון עם בן גביר וממשלה קיצונית ומסוכנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully