וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

העליון קבע: שיקלי יוכל להתמודד ברשימת הליכוד, בל"ד תרוץ לכנסת

עודכן לאחרונה: 9.10.2022 / 12:36

בית המשפט קבע ברוב דעות של שמונה שופטים מול אחד כי חבר הכנסת לשעבר רשאי להתמודד ברשימתו של נתניהו לכנסת. בנוסף, החליט פה אחד לאשר את מועמדותה של ח"כ לשעבר עידית סילמן בליכוד. זהבה גלאון: "גם אם בית המשפט קבע שזה כשר, זה משחית ומסריח"

בווידאו: דיון סוער בכנסת על הבקשה להכריז על ח"כ שיקלי כפורש/צילום: ערוץ הכנסת

בית המשפט קבע היום (ראשון), ברוב דעות, כי חבר הכנסת לשעבר עמיחי שיקלי רשאי להתמודד ברשימת הליכוד בבחירות לכנסת ה-25. בנוסף, החליט פה אחד לדחות את העתירה נגד החלטת ועדת הבחירות המרכזית ולאשר את מועמדותה של חברת הכנסת לשעבר עידית סילמן בליכוד. בית הדין הכריע פה אחד כי גם בל"ד, שנפסלה בוועדת הבחירות המרכזית, תוכל להתמודד בבחירות.

שמונה שופטים הכשירו את מועמדותו של שיקלי, מלבד השופט גרוסקופף שהצביע נגד ההחלטה. מפלגת הליכוד ערערה על פסילתו של שיקלי בוועדת הבחירות המרכזית, שטענה כי לא התפצל מסיעת ימינה בהתאם לחוק. במפלגה אמרו כי ההחלטה לפסול את שיקלי משום שלכאורה התפטר בסמוך לפרישתו, נעשתה "ללא כל סמכות מפורשת בדין". שיקלי בירך על החלטת השופטים ומסר, "הצדק נעשה, עכשיו עם הפנים קדימה לניצחון הליכוד והמחנה הלאומי".

בנימוקי בית המשפט בדיון על בל"ד, נכתב כי "בהינתן דלות בקשת הפסילה שהונחה לפניי וועדת הבחירות, שלא חידשה דבר ולא הוסיפה דבר על בקשות פסילה שהוגשו בעניינה של המערערת במערכות בחירות קודמות, לא היה מקום למנוע על בסיסה את השתתפות המערערת בבחירות לכנסת ה-25". יו"ר בל"ד סאמי אבו שחאדה בירך על ההחלטה, "הכי חשוב שהתקבלה פה אחד וסתמה את הפה לכל הגזענים הקטנים, ששוב ושוב מנסים לפסול את בל"ד בכל דרך".

דיון בג״צ בעניינו של עמיחי שקילי 6 באוקטבור 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
יוכל להתמודד בליכוד. שיקלי/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר מרצ זהבה גלאון כינתה את השיריונים של שיקלי וסילמן בליכוד "שחיתות שלטונית" והוסיפה, "גם אם בית המשפט קבע שזה כשר, זה משחית ומסריח". היא טענה כי "הצבעות ועריקות נקנו תמורת הבטחות לשריונים. המושחתים פועלים בדרכים עקלקלות, ולכן ידענו מראש שהסיכויים לנצח לא גבוהים - אבל זה לא ימנע מחברי הכנסת של מרצ להמשיך לעמוד בקו הראשון מול השחיתות הביביסטית, ששורפת כל חלקה טובה".

התנועה לאיכות השלטון טענה כי החלטת בית המשפט "מכשירה שוחד פוליטי" והבטיחה לפעול "כדי שרשויות החוק יבצעו את עבודתן והגברת סילמן תחקר ותועמד לדין". מטעם התנועה נמסר, "אנו מצרים על כך שמי שמכרה את מדינת ישראל בעבור טובות הנאה אישיות, ושלחה אותנו להליך בחירות יקר שיעלה למשק לא פחות משלושה מיליארד שקלים, תהנה מהספק ותזכה להכנס פעם נוספת אל תוך קודש הקודשים של הדמוקרטיה הישראלית".

עמיחי שיקלי נפסל בוועדת הבחירות לאחר שפרש מחברותו במפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט ופעל נגד העומד בראשה. בל"ד נפסלה גם היא בוועדת הבחירות בשל טענה למצע שמסית לטרור.

"בל"ד תהיה הפתעת הבחירות"

ד"ר מטאנס שחאדה, לשעבר יו"ר בל"ד, בירך על הכרעת בית הדין שהתיר את מועמדותה של המפלגה וטען כי "בל"ד תמשיך ותהיה הפתעת הבחירות". הוא הוסיף, "ברור שהיה ניסיון להשתיק את קול העם בחברה הערבית; זה החל עם הגשת הרשימות, המשיך בניסיון של גנץ להנדס את ההנהגה של החברה הערבית ואת ההתנהגות הפוליטית של האזרחים הערבים. כל זה נכשל, ולא יצליחו להשתיק את הקול הדמוקרטי, קול המחאה בחברה הערבית".

מרכז עדאלה, שייצג את הרשימה בעתירה שהגישו, מסר כי "החלטת בית המשפט העליון התחייבה לנוכח בקשת הפסילה הלקונית שהתעלמה מפסיקותיו הקודמות. בקשה זו מצטרפת לכל הבקשות חסרות הבסיס נגד הרשימות והמועמדים הערבים המוגשות מדי מערכת בחירות. מטרת בקשות אלה הייתה ונשארה אך ורק להסית נגד הנציגים הפוליטיים הערבים ולהוציאם מחוץ לגבולות השיח הפוליטי הלגיטימי".

מהמרכז נטען כי נדרש "לא רק לשלול מוועדת הבחירות המרכזית את הסמכות לדון בפסילת רשימות ומועמדים, אלא גם להכריע באופן חד משמעי כי פעולה פוליטית פרלמנטרית המקדמת חזון פוליטי של דמוקרטיה ושוויון, אינה יכולה להוות עילה לשלילת הזכות לבחור ולהיבחר".

מפלגת בל"ד מסרה, "הניסיון להשתיק את בל"ד כשל כי אין אפשרות להשתיק את הקול הערבי השפוי שרוצה שיוון עם מלא במדינה לכל אזרחיה. בל"ד תמשיך לקדם את האלטרנטיבה של צדק ושיוויון לכולם במקום  אפרטהייד, אלימות, עליונות יהודית וגזענות - מדינת כל אזרחיה". יו"ר בל"ד הוסיף, "לאורך שנים הרדיפה הפוליטית נגדנו מתקיימת, במדינה שבה הפרוגרמה הפוליטית של מדינת כל אזרחיה מהווה איום כל כך משמעותי, מדובר בתמונת מראה לאופי הגזעני שבו המקום מתנהל. אנחנו ממשיכים לרוץ עם תמיכה מהציבור שלנו ובידיעה שאת הרעיון הפוליטי החשוב של בל"ד שום גזען או גנרל יכולים להשתיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully