וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

הקרב על אחוזי ההצבעה: בליץ הקמפיינים של השבועיים האחרונים לבחירות יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 18.10.2022 / 10:49

עד 1 בנובמבר, המפלגות ישקיעו עשרות מיליוני שקלים בסרטונים, שלטי חוצות ופריסת פעילים, במטרה אחת: להמריץ את הציבור לצאת מהבית ולהצביע. בין המסרים המתואמים בגוש נתניהו לגוועלד המסורתי של מפלגות השמאל - כל מה שצריך לדעת לישורת האחרונה של הבחירות

בווידאו: הדפסת פתקי הצבעה לבחירות 2022, קרני שומרון, 11 באוקטובר 2022/ראובן קסטרו

בדיוק שבועיים לבחירות 2022, הישורת האחרונה מתחילה: המפלגות ישיקו היום (שלישי) בליץ קמפיינים של אחרי החגים, במהלכו יושקעו עשרות מיליוני שקלים בפרסומות, שלטי חוצות ופריסת פעילים בשטח, שנועדו להמריץ את הציבור עד 1 בנובמבר. המטרה של כולם זהה - העלאת אחוזי ההצבעה.

כבר שבועות וחודשים שהסקרים משקפים בעקביות מגמה ברורה: בלוק הימין-חרדים של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו קרוב יותר מאי פעם להשגת רוב של 61 מנדטים להקמת ממשלת ימין צרה, והגוש הנגדי נמצא בקרב בלימה שנועד למנוע מנתניהו לחזור לשלטון. הקרב הצמוד יוכרע על ידי שיעור ההצבעה - ומי מהגושים שיצליח להוציא יותר בוחרים מהבית.

בליכוד השיקו אמש את תקופת אחרי החגים עם סרטון "ביביסיטר 2", שנועד לשחזר את ההצלחה של כישוריו התיאטרליים של נתניהו מבחירות 2015, הפעם עם הבטחה לתוכנית כלכלית וחינוך חינם לגילאי 3-0. יוקר המחיה צפוי להמשיך לתפוס מקום מרכזי במסרי הליכוד, לצד המתקפות על ראש הממשלה יאיר לפיד בנושאי מדיניות וביטחון, ושיתוף פעולה אפשרי עם הרשימה המשותפת.

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
תוקף את יוקר המחיה. נתניהו/ראובן קסטרו

במקביל, גם ש"ס ויהדות התורה מנהלות קמפיינים בדגש כלכלי-חברתי, בתיאום מלא עם אנשי הקמפיין של נתניהו, ואילו בציונות הדתית יתמקדו בנושאי משפט וביטחון פנים. בעוד בליכוד מנסים לעדן מסרים בכל הנוגע לרפורמות משפטיות עתידיות, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' צפוי להציג היום במסיבת עיתונאים תוכנות המכונה "חוק וצדק - לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית", שהמפלגה צפויה לדרוש בממשלה הבאה, כולל יוזמה לביטול עבירת המרמה והפרת האמונים ושינוי שיטת בחירת השופטים, ושותפו יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מתמקד במשטרה ובמשילות.

כל המסרים מתואמים למעלה: בליכוד מנהלים מזה כמה שבועות סנכרון מלא עם מפלגות הגוש על המסרים ופעילות השטח, והתיאום בין המפלגות צפוי להימשך גם בשבועיים הקרובים ועד יום הבחירות בחלוקת גזרות לפי מעוזי הצבעה ליכודיים, חרדים, סרוגים ופריפריה.

עוד בוואלה!

18 ימים לבחירות: אין הכרעה בין הגושים, שקד מתקרבת לאחוז החסימה

לכתבה המלאה
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ בהכרזת תוצאות הפריימריז. מכתב נאמנות. 
 23 באוגוסט 2022. מטעם הציונות הדתית, אתר רשמי
יציג את תוכניתו ל"תיקון מערכת המשפט". סמוטריץ'/אתר רשמי, מטעם הציונות הדתית

הבלוק של נתניהו מאורגן היטב עד רמת החלקיקים, ועם ארבע מפלגות בלבד אין סכנה שאף מפלגה לא תעבור את אחוז החסימה ותבזבז עשרות אלפי קולות ימין. החתיכה החסרה היחידה היא הבית היהודי של איילת שקד, שלא עוברת את אחוז החסימה באף סקר. למרות שמעבר של הבית היהודי יכול להבטיח לנתניהו את המנדט ה-61, בליכוד החליטו לפעול להחלשתה של שקד ולהמשיך לקרוא לפרישתה מהמירוץ, ולהגביר את הלחץ עליה מימין בישורת האחרונה של הקמפיין.

נתניהו נותן דגש מיוחד על מעוזי הציונות הדתית בביקורי השטח שלו, אך שקד בינתיים מסרבת להיכנע ללחץ, ומתעקשת להתמודד עד הסוף, ונאחזת בסקרים שמנבאים שהיא מצמצמת את הפער מאחוז החסימה שעומד על כמה עשרות אלפי קולות. יחד איתה, מתחת לאחוז החסימה גם מפלגת ישראל דמוקרטית של אלי אבידר, צעירים בוערים של הדר מוכתר, והמפלגות הכלכליות של אביר קארה וירון זליכה, שצפויות ביחד לבזבז כ-4-3 מנדטים של קולות אבודים.

בגוש הנגדי, שבראשו עומד רה"מ לפיד, תמונת המצב הרבה יותר מורכבת, והקמפיינים רחוקים מלהיות מתואמים ומסונכרנים. לפיד יכנס היום את סיעת יש עתיד לישיבת התנעה של אחרי החגים, שתשיק את הפעילות המוגברת בתקשורת ובמטות השטח לשבועיים האחרונים של הבחירות. סדר היום הממשלתי, שצפוי לכלול את אישור מינוי הרמטכ"ל הבא, דיון בבג"ץ והצבעה סופית על הסכם הגבול הימי עם לבנון, ישים את ראש הממשלה לפיד גם כך בראש הכותרות, והוא צפוי לתת גם רצף ראיונות בתקשורת כדי להעצים את נוכחותו בישורת האחרונה של הקמפיין.

ביש עתיד שואפים להגדיל את כוחם ולהתייצב מעל 25 מנדטים, אך מפת המפלגות משמאל צפופה ומוגבלת, וגוזרת על הקמפיין של לפיד חובת מתינות והתחשבות מתמדת במפלגת העבודה ומרצ, כדי לא לייצר סחף שיפיל אותן מתחת לאחוז החסימה. שתי מפלגות השמאל מקבלות בסקרים 6-4 מנדטים ויכולות בקלות ליפול לטווח הסכנה.

כנס הצגת רשימת מפלגת יש עתיד לבחירות לכנסת ה25, 13 בספטמבר 2022. ראובן קסטרו
הקמפיינים רחוקים מלהיות מתואמים. לפיד/ראובן קסטרו

אצל לפיד אומרים שהם עוקבים ברציפות אחר הנתונים והמגמות בסקרי עומק ונוהגים במשנה זהירות כדי לא לדרדר את מצבן, אך כמיטב המסורת, העבודה ומרצ יצטרכו להקדיש את השבועיים הקרובים לקמפיין "גוועלד", ולשכנע את התומכים המתלבטים לנקוט בהצבעה אסטרטגית מחשש לגורל הגוש כולו.

ככלל, כמעט כל המפלגות בגוש המרכז-שמאל מנגנות את אותה מנגינת הפחדה משובו של נתניהו והשותף בן גביר. במרצ השיקו אתמול קמפיין חדש שמזהיר "זה או 61 עם ביבי ובן גביר או 61 עם מרצ", בעבודה קבעו עצרת קמפיין לזכר רצח רבין למוצ"ש האחרון לפני הבחירות, כדי לגייס את לבבות אנשי המחנה למאבק האקטואלי נגד נתניהו ובן גביר.

גם הקמפיין של המחנה הממלכתי של בני גנץ וגדעון סער מתמקד בהפחדות מפני "סיוט נובמבר", שבו נתניהו מנצח ומקים ממשלה קיצונית שבה בן גביר וסמוטריץ יתנו את הטון המדיני-ביטחוני. החיבור של גנץ וסער עם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט לא חולל מפץ גדול, ולא המריא מעבר ל-13-12 מנדטים בשיאו, אך במחנה הממלכתי תולים ציפיות בבליץ השבועיים האחרונים. אתמול הם השיקו קמפיין שמציב את גנץ מול נתניהו עם בן גביר וסמוטריץ', תחת הסלוגן "ביטחון לפני הכול", והם מתכננים להגביר את הנוכחות הביטחונית של הגנרלים במפלגה, בניסיון למשוך תומכים מימין, לצד קמפיין נרחב בציונות הדתית שמובילים חילי טרופר ומתן כהנא, ומסע שטח של גדעון סער במגזר הדרוזי.

אבל המסר המרכזי של הקמפיין - שגנץ הוא ראש הממשלה היחיד שיכול לפרק את גוש הימין ולהקים ממשלה מתפקדת - נועד למשוך קולות מרכז-שמאל מלפיד, ובמחנה הממלכתי מקווים שבישורת האחרונה הוא יחלחל יותר.

המפלגה היחידה בגוש המרכז-שמאל שיש לה תסריט אימים אחר לסרטוני הקמפיין היא ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, שמזהיר ממינויו של יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנפוף לשר האוצר בממשלת נתניהו. סבב הראיונות של גולדקנפוף, שזלזל בחיילי צה"ל ובחשיבות לימודי המתמטיקה לכלכלת המדינה, ייצר לליברמן פנינים. האג'נדה האנטי-חרדית מבדלת אותו משותפיו לגוש גנץ ולפיד, שנזהרים בכבודם של החרדים כדי לפתוח אפשרויות פוליטיות אחרות אחרי הבחירות. לצד ליברמן, גם במפלגת העבודה בחרו להציף בקמפיין נושאים אזרחיים כמו תחבורה ציבורית בשבת ודת ומדינה בניסיון להתבדל מראשי הגוש.

שר הביטחון בני גנץ בכנס של הג'רוזלם פוסט בניו יורק. 12 בספטמבר 2022. מרק ישראל סלם, אתר רשמי
מנסה למשוך קולות מרכז-שמאל מלפיד. גנץ/אתר רשמי, מרק ישראל סלם

לצד החשש לגורלן של מפלגות השמאל והמתקפות ממרכז וימין, הבעיה האסטרטגית הגדולה של הגוש המתנגד לנתניהו היא האדישות המסתמנת וההערכות הפסימיות לגבי שיעורי ההצבעה בחברה הערבית.

אחרי הפיצול מהרשימה המשותפת, בל"ד לא עברה בסקרים את אחוז החסימה, אך המאבק המשפטי שניהלה נגד המהלך לפסילתה חיזק אותה על חשבון חד"ש-תע"ל, שעוברת אך בקושי את אחוז החסימה. לכן, במאמץ לעצור את הזליגה, בקמפיין של איימן עודה ואחמד טיבי החריפו בשבוע שעבר את המסרים נגד לפיד ושר הביטחון בני גנץ, אך רק עליה משמעותית בשיעור ההצבעה תבטיח גם להם וגם לרע"מ לעבור את אחוז החסימה ותמנע שפל חסר תקדים בייצוג הערבי בכנסת הבאה, שיסלול דרך בטוחה לרוב לגוש הימין.

במאמץ להעלאת שיעורי ההצבעה בחברה הערבית מעורבים גם גופים חוץ פרלמנטריים ותורמים ופעילים מהשמאל, שחוששים מקואליציה של נתניהו ובן גביר, וצפויים להריץ קמפיינים ברשת וברחוב להוצאת הבוחרים הערבים מהבית. גם לפיד, ששמר על מרחק עד כה מהפוליטיקה הערבית, כדי לא לחזק את הקמפיין הליכודי על שיתוף הפעולה בינו ובין הרשימה המשותפת, צפוי להגיע בשבוע הבא לביקור בנצרת, שנועד לתמרץ ולהעלות מוטיבציה להצבעה.

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2022

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully