וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

אני חרדי ואין לי למי להצביע

אהרון נוראני

עודכן לאחרונה: 28.10.2022 / 9:28

יום הבחירות כבר קרוב, ולכאורה לחרדים יש שתי אפשרויות מאוד ברורות. אז זהו, שלא. ש"ס לא פחדה להזיק לקהל בוחריה, העיקר להכשיל את ממשלת בנט-לפיד. יהדות התורה מנציחה אפליית מזרחים ולא מכניסה דם חדש. ובן גביר אומנם יורד לעם, אבל מתגרה בערבים. טור דעה

בעוד כמה ימים יצעדו מליוני ישראלים לקלפיות ויצביעו, מי לימין מי לשמאל או למפלגות המרכז שלא אומרות אף אמירה משמעותית. לכאורה לי, כחרדי, ימין ושמאל לא רלוונטי, יש שתי מפלגות חרדיות וביניהן צריכה להיות ההתלבטות - האם לתת את קולי למפלגה האשכנזית או למקבילתה הספרדית. אז זהו שלא.

ש"ס לכאורה אמורה להיות האופציה המועדפת עליי, מפלגה בעלת אוריינטציה מזרחית שמציגה את עצמה כמפלגה חברתית שנלחמת למען העניים. נשמע כמו חלום, אז למה בעצם לא? בשנה האחרונה נציגי ש"ס התנהלו לדעתי בטיפשות מוחלטת, ועשו הכל כדי לדפוק את ממשלת בנט-לפיד בלי להסתכל רגע לאחור, לבדוק אולי בעצם במהלכים הללו גם הבוחרים שלהם ניזוקים.

ניקח לדוגמא את הצעת החוק של ח"כ יום טוב כלפון מימינה לשלילת תקציבים לסמינרים המפלים בנות ספרדיות, הצעת חוק שעלתה בעבר ע"י ח"כ מרגי מש"ס עם אותו רעיון באופן זהה. בעבר זה לא עבר כי נציגי יהדות התורה התנגדו בכל תוקף שחלילה יפגעו במוסדות שמפלים ספרדיות, אך כעת שהם לא בממשלה הייתה לש"ס הזדמנות היסטורית לתקן את העוול אבל הרעיון המוקדש של "נוציא לממשלה שתי עיניים כדי שלנו תצא עין אחת" היה כנראה חשוב יותר.

יו"ר סייעת ש"ס, אריה דרעי במהלך ישיבת מפלגתו בכנסת 26 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
רצו להזיק לממשלה, אבל בסוף זיקו לבוחרים שלהם, ש"ס/פלאש 90, יונתן זינדל

זו לא הפעם היחידה שש"ס פעלה באופן מובהק נגד הבוחרים שלה. קחו דוגמא נוספת, כיום גיל הפטור עומד על גיל 24, וצעירים חרדים שגם ככה לא ילכו לצבא אך רוצים להשתלב בשוק העבודה לא יכולים. ממשלת בנט ניסתה להעביר חוק גיוס עם הורדת גיל הפטור, חוק שרובו אושר בעבר על ידי רבני ש"ס ודגל התורה, אך נבלם בעקבות לחץ של רבני אגודת ישראל החסידית. ושוב, ש"ס נלחמה באופן ישיר נגד החוק ושיכנעה את חברי הכנסת הערבים להצביע נגד, בעוד חברי הכנסת של יהדות התורה אמרו בפורומים סגורים כי הם ישמחו שהחוק יעבור. למי אכפת שצעירים חרדים לא ישתלבו בשוק העבודה, העיקר דפקנו את הממשלה, הרי זה מה שחשוב.

דוגמא נוספת אפשר למצוא ברפורמה של השר הנדל נגד וועדת הרבנים לענייני תקשורת. מדובר בוועדה שמחליטה באופן אקטיבי על מגזר שלם המחזיק בטלפון כשר למי הוא יוכל לחייג ולמי לא. קווי מידע לחולי צליאק נחסמו באופן שרירותי ללא סיבה, גם עסקים קטנים מצאו את עצמם חסומים למגזר שלם, בלי שום אופציה לקבלת הסברים למה זה קורה. ואז מגיע הנדל ומכריז על רפורמה שאפשר לקרוא לה "הרע במיעוטו", כך שבעצם כל אחד יוכל לנייד את המספר הכשר שלו לקומה הלא כשרה ולא להיות כפוף לוועדת הרבנים.

נכון שהפיתרון המועדף היה להקים וועדת רבנים חדשה, אך זה מסובך, בגלל שהמחוקק נתן בעבר סוג של בלעדיות לוועדה הקיימת. שוב נציגי ש"ס נלחמים ומפילים את הרפורמה החשובה הזו, אחרי שהם עצמם ניזוקו מאותה וועדה, שחסמה בעבר, עשרות פעמים ללא סיבה, את קו התוכן של ש"ס.

ח"כ משה גפני, יו"ר יהדות התורה בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
עוזרים לאזרח הקטן, אבל עדיין מפלים מזרחים. יהדות התורה/ראובן קסטרו

טוב אם ש"ס לא אז מה עם האופציה של יהדות התורה? אם יש דבר שמגיע לנציגי יהדות התורה את כל הקרדיט עליו זה העזרה לאזרח הקטן כל ימות השנה, ולא רק בשעת בחירות. אבל, עדיין קצת קשה לי להצביע למפלגה שעושה הכל להנציח את אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים, רק כי הם קצת שחומות עם גוון עור כהה ולא משתלבות בנוף האשכנזי. כן, כן, אני יודע שזה נשמע גזעני, אבל זו המציאות.

אחד הדברים היותר מרגיזים במפלגה האשכנזית הוא אי הזרמת דם צעיר למפלגה. מרבית הח"כים שם עברו את גיל 60, ואם אתם נציגים צעירים מצטיינים ברשויות המקומיות של יהדות התורה, ויש לא מעט כאלה, כנראה שתחכו לגיל 60, ובנתיים תוכלו לראות את הכנסת דרך ערוץ 99. בש"ס ייאמר לשבחה כן מכניסים דם צעיר.

אבל גם ביהדות התורה נלחמו הרבה פעמים נגד הציבור שלהם, העיקר להכאיב לממשלה. השרה שקד ניסתה לקדם פטור מוויזות לארצות הברית, והדבר הצריך העברת חוק בכנסת. אם טסתם פעם לארצות הברית, בדגש על ניו יורק, סביר להניח שמחצית מהנוסעים ששהו על המטוס היו בלבוש שחור לבן. פטור מוויזות היה עוזר לכלל הישראלים, אבל המגזר החרדי היה אולי נהנה אף יותר משאר המגזרים. המצב כיום הוא שקבלת תור לויזה הנחשקת כרוך בהוצאה של אלפי שקלים למאכערים וכדו'. ביהדות התורה חשבו כנראה שבשביל לא לתת לשקד הישג קטן יחסית אפשר לדפוק את כלל הציבור.

וזה עוד לפני שדיברנו על כך שהם לא יורדים לשטח. באסונות או באירועים נגד המגזר החרדי הח"כים של יהדות התורה היו הראשונים להוציא הודעות נזעמות לעיתונות, אך נדיר מאוד שתראה אותם בשטח. דווקא במישור הזה בן גביר עשה להם בית ספר, ולא פלא שהוא סוחף אחריו אלפי צעירים חרדים.

איתמר בן גביר. יונתן זינדל, פלאש 90
בניגוד למפלגות החרדיות, הוא מגיע לשטח. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

אז למה בעצם לא בן גביר את סמוטריץ? האמת שאני ממש מעריץ את סמוטריץ בפן האישי, שר תחבורה מהטובים ביותר שהיו כאן, ביצועיסט ברמות ואיש חכם ומבריק. אני גם מזדהה עם הדעות הכלכליות של המפלגה, בדגש על הפעולות של ח"כ שמחה רוטמן. ואחרי כל המחמאות, קשה לי עם הלאומניות של המפלגה, בדגש על עוצמה יהודית. התורה מלמדת אותנו על איסור התגרות באומות. נכון, כשהדם רותח אחרי פיגועים לפעמים זה נחמד לראות את בן גביר בשטח, אבל העלייה ולהר הבית, וההתנהגות המתגרה, בכל זאת מפריעים לי.

ייאמר לשבחה של איילת שקד שכן ניסתה לסייע לציבור החרדי בממשלה האחרונה, אך לא תמיד הצליחה. אך חוץ ממנה אני לא יודע מהן הדעות של שאר חברי מפלגתה, אז לכן מבחינתי זו אופציה פחות ריאלית.

אז מה עושים? לא מצביעים? או שאולי בקלפי שוב היד תרעד, ופתק של אחת המפלגות החרדיות כן יכנס למעטפה? אולי, אבל לפחות את התסכול על הנציגים שאמורים לייצג אותי פרסתי לפניכם, נקווה שמישהו באמת יפיק לקחים.

אהרון נוראני הינו עיתונאי חרדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully