וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

בלי אחדות, בלי הפתעות: הרצוג יחל בסבב ההתייעצויות לקראת הקמת הממשלה

עודכן לאחרונה: 9.11.2022 / 8:14

אחרי שקודמו ריבלין נאלץ להתמודד עם הפלונטר הפוליטי, הנשיא ייפגש עם נציגי המפלגות. הקריאות לאחדות שנשמעו עד כה יישארו בצד, לאחר שרה"מ ויו"ר המחנה הממלכתי הבהירו כי יסרבו. התפלגות הממליצים מעידה על כאב הראש של לפיד כיו"ר אופוזיציה שברירית

בווידאו: ן גביר, עם הגעתו לפגישה עם נתניהו במוצדת זאב בתל אביב/מערכת וואלה!

הטקס מתחיל: נשיא המדינה יצחק הרצוג יחל היום (רביעי) בסבב ההתייעצויות המסורתי עם נציגי הסיעות שנבחרו לכנסת, שבסופו הוא צפוי להעניק ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה. בהמשך לנוהג שקבע הנשיא הקודם, ראובן ריבלין, ההתייעצויות יועברו בשידור חי, אך לאור תוצאות הבחירות, אין מתח ולא צפויות הפתעות או דרמה, הטקס הוא רשמי, וכמעט לפרוטוקול בלבד. 64 חברי גוש הימין-חרדים ימליצו על נתניהו לראשות הממשלה, בעוד מפלגות גוש המרכז-שמאל והערבים יתחלקו בהמלצותיהן בין אלו שימליצו על יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ואלה שלא ימליצו על אף אחד.

זו הפעם הראשונה שהרצוג מנהל את טקס ההמלצות. בניגוד לנשיא לשעבר ריבלין, שהעניק את המנדט להרכבת הממשלה בארבע מערכות הבחירות הקודמות של הפלונטר ונאלץ להתמודד עם התיקו הפוליטי בין הגושים, הבחירות החמישיות סימנו הכרעה ברורה ורוב ברור לנתניהו, שמייתרים למעשה את שיקול הדעת של הנשיא. נתניהו הבהיר שפניו לממשלת ימין, ואפילו לא חיכה לקבלת המנדט בסוף סבב ההמלצות בשביל להתחיל בשיחות המו"מ הקואליציוני. ראשי המפלגות בגוש המרכז שמאל, מאידך, הצהירו מיד לאחר הבחירות כי אין להם כוונה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, כך שממשלת אחדות, נכון לעכשיו, אינה על הפרק. אף אחד פשוט לא ממש רוצה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה הנבחר בוז'י הרצוג,2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
יטיל עליו את הרכבת הממשלה. הרצוג ונתניהו/ראובן קסטרו

בשבועות האחרונים של קמפיין הבחירות, עוד לפני שנודעו תוצאות האמת והסקרים בישרו על שובו של התיקו, הרצוג גישש אצל ראש הממשלה היוצא, יאיר לפיד, באשר לאפשרות של הקמת ממשלת אחדות עם נתניהו. לפיד הוריד את הנושא מהשולחן, וסירב לשוחח עליו מראש. ביום ראשון, בנאום הראשון של לפיד אחרי ההפסד בבחירות בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל, הוא העביר שוב את המסר פומבית. "אדוני הנשיא, אין תסריט ואין מצב שבו ניכנס לממשלה החדשה", לפיד אמר להרצוג, שישב מולו בקהל. קודם לכן, הרצוג פנה בנאומו לנבחרי העם וביקש מהם "להתחייב לאחדות ישראל" ו"לפנות את הפניה הנכונה בצומת הערבות ההדדית". התשובה של לפיד לא איחרה לבוא. גם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הבהיר פומבית בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שהצטרפות לממשלה עם נתניהו אינה על הפרק ושפניו לאופוזיציה.

עוד בוואלה!

גנץ לא ימליץ על לפיד כמועמד להרכבת הממשלה

לכתבה המלאה
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד במהלך נאומו לאחר תוצאות המדגם 2 בנובבמר 2022. דני מרון
ממשלת אחדות לא על הפרק. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד/דני מרון

ובכל זאת, אתמול נפוצו דיווחים על כך שהרצוג פועל מול נתניהו, לפיד וגנץ להקמת ממשלת אחדות, שהוכחשו נמרצות על ידי כמעט כל הצדדים - בית הנשיא, יש עתיד, והמחנה הממלכתי - חוץ מאשר על ידי הליכוד. נתניהו, כאמור, כבר עמוק במלאכת ההרכבה של הקואליציה שלו, אך לא מן הנמנע שעצם האפשרות של ממשלת אחדות משרתת אותו במשא ומתן מול שותפיו, ומשדרת להם כי בכל רגע נתון יש לו אופציה אחרת מלבדם.

לעומת הרוב הברור של נתניהו, טקס ההמלצות כנראה יהווה סימן לבאות עבור ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. מלבד 24 חברי יש עתיד, לפיד צפוי לקבל המלצה רק מחברי סיעת העבודה, ובסך הכול 28 ממליצים. המחנה הממלכתי, ישראל ביתנו, חד"ש-תע"ל ורע"ם לא ימליצו על אף אחד. ההחלטה של יו"ר המחנה הממלכתי גנץ לא להמליץ על לפיד היא המשך למסע הבחירות בו ניסה להפוך בעצמו שוב למועמד לראשות הממשלה, ואילו ההימנעות של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מהמלצה על לפיד עשויה להעיד על מתיחות ביחסים בין השניים מאז הבחירות. בכל מקרה, מפת ההמלצות של גוש המרכז שמאל מאותתת על הקושי שצפוי ללפיד בהנהגת והובלת האופוזיציה, שתהיה מפוצלת ומפוררת.

בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
יגיעו בנפרד. סמוטריץ' ובן גביר/פלאש 90, אתר רשמי

עוד לפני פתיחת סבב ההמלצות, יומו של הנשיא הרצוג ייפתח בקבלת תוצאות הבחירות הרשמיות והסופיות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית. אחר הצהריים, יגיעו לבית הנשיא נציגי הליכוד, יריב לוין ומירי רגב, ויפתחו את סבב ההמלצות, ואחריהם נציגי יש עתיד, המחנה הממלכתי וש"ס. ההתייעצויות יימשכו גם ביום חמישי ושישי עם נציגי שאר המפלגות שנכנסו לכנסת: נציגי הציונות הדתית, עוצמה יהודית ומפלגת נעם, שרצו בבחירות בבלוק טכני משותף, יתקבלו אצל הנשיא בנפרד.

אחרי סיום סבב הפגישות, בתחילת השבוע הבא, הנשיא צפוי להטיל רשמית על נתניהו את משימת הרכבת הממשלה, ולפי החוק, יעמדו לרשותו 28 יום, עם אופציה להארכה של שבועיים. ואולם, בליכוד מתכוונים להתחיל כבר היום את המשא ומתן הקואליציוני עם המפלגות השונות, בהמשך לרצף הפגישות הראשוניות שנתניהו קיים עם ראשי המפלגות בגוש בתחילת השבוע. נתניהו שאף תחילה להקים ממשלה בהקדם האפשרי, ולחתום על הסכם רזה שכולל רק חלוקת תיקים ותפקידים, מבלי לפרט את התוכניות וקווי היסוד של הממשלה החדשה. עם זאת, נוכח התנגדותם של ראשי מפלגות הגוש לתוכנית הבזק של נתניהו והתעקשותם על התחייבויות מפורטות ומפורשות, בליכוד מעריכים שהמשא ומתן הקואליציוני לא יסתיים עד להשבעת הכנסת בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully