וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין שמות, אבל יש לכלוך מבפנים: קשית המנדטים של בני גנץ מוכנה

29.1.2019 / 9:45

משטר האימונים של יו"ר חוסן לישראל לקראת נאום הבכורה שלו כלל עבודה עם מומחים להופעה מול קהל ולא מעט טיוטות, אך הכותרות המעניינות באמת מתחילות לדלוף כבר מעכשיו

צילום: חוסן לישראל, עריכה: שניר דבוש

כמעט ארבע שנים אחרי שהשתחרר מצה"ל, וחודש אחרי שהקים את מפלגת חוסן לישראל, צפוי הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לעבור הערב את הזובור הפוליטי שלו, לשאת נאום ראשון ולהשיק רשמית את קמפיין הבחירות שלו. בימים האחרונים התכוננו באינטנסיביות במטה "חוסן לישראל" לקראת האירוע בגני התערוכה, ולקראת הנאום עצמו, שבו צפוי גנץ להצהיר לראשונה על מטרות התמודדותו ולהציג את חזונו.

תפריט האימונים של גנץ כלל עבודה עם מומחים להופעה מול קהל ומספר טיוטות גנוזות, אך לעת עתה, לא נראה שההכנות עברו מאוד חלק: השאיפה להצמיד לנאום הראשון והמצופה גם חדשות על התפתחות פוליטית משמעותית - חבירה לרשימה של אורלי לוי-אבקסיס ו/או משה יעלון, למשל - לא התממשה ככל הנראה, והמגעים טרם הבשילו. גם הרצון לשמור על סודיות, ולטפח סקרנות בריאה לקראת הנאום נתקל במציאות הישראלית - הכותרות דלפו, ואנשיו נאלצו להכחיש ולטעון שמדובר בטיוטה בלבד. במקביל, למרות רמת המידור הגבוהה שעליה מנסים לשמור בקמפיין - שמופעל בשלב זה בעיקר מהרבה מאוד יועצים אסטרטגיים, אנשי פרסום וקמפיין, וכן אנשי מטה פוליטיים - כבר החלו לזרום דיווחים על חיכוכים וקרבות אגו. "גנץ פחות מוביל ומנהל, אלא בעיקר מובל ומנוהל על ידי אחרים", סיפרו גורמים המעורים בנעשה במטה. כך או כך, דבר אחד בטוח: הנאום יינתן כמתוכנן, אבל הספינולוגיה כבר שוצפת.


בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
"עיניים יפות זה לא מספיק": אורלי לוי סוף סוף מדברת על גנץ
מלחמת השלטים: יש עתיד הסירו שלט של הליכוד - ותלו חדש
"הליכוד זה לא ימין": המנדטים שמסקרנים את שקד ובנט

בני גנץ ופעילי חוסן לישראל - 28 ינואר 2019. צילום מסך
צפוי לעבור זובור פוליטי. מטה גנץ/צילום מסך

נאום גנץ מגיע אחרי חודשים ארוכים של בילד-אפ ובניית ציפיות לקראת כניסתו לפוליטיקה. מאז הקדמת הבחירות וההודעה על הקמת "חוסן לישראל", הוא שמר על מרחק ציבורי ושתיקה תקשורתית כמעט מוחלטת, ועשה צעדי קמפיין ראשונים: לוגו פטריוטי בצבע צבאי, סרטונים על הישגים צבאיים בעזה ונוסטלגיה לימי רבין, וכמה תמונות סלפי עם אנשי המטה והקמפיין.

הוא התבטא רק בנושא אחד - הצורך בתיקון חוק הלאום - והערב תהיה הצהרת הכוונות הראשונה שלו, וההזדמנות להציג עמדות. גורמים במטה הבהירו כי הנאום צפוי "לגעת בכל הנושאים הפוליטיים שעל סדר היום", כולל התייחסות להחלטה הצפויה על כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוא יהיה רחוק מקלישאות", הוסיף גורם אחר. בחדשות 12 דווח גם כי הנאום צפוי לכלול ביקורת על שחיתות, פילוג, מנהיגות, כמו גם תמיכה בהגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות, והצהרה כי לא יישב איתו לאחר הגשת כתב אישום. עם זאת, גם פה טענו ב"חוסן לישראל" שמדובר ב"אחת הטיוטות שלא אושרה".

עוד באותו נושא

יעלון על האפשרות שיחבור לגנץ: "מקווה שבקרוב נשמע חדשות"

לכתבה המלאה

ראש בראש

הערב ייפתח בנאום של ראש מועצת ירוחם לשעבר, מיכאל ביטון, היחידי שיגיע לאירוע מכל השמות שהוזכרו בשבועות האחרונים כמועמדים להשתבץ ברשימה - אשת התקשורת מיקי חיימוביץ', סגן ראש עיריית תל לשעבר אסף זמיר, ראש מועצת שער הנגב לשעבר אלון שוסטר ושגריר ישראל באו"ם לשעבר רון פרושאור. ביטון יציג את גנץ, ונאומו של היו"ר מתוכנן להימשך כ-10-15 דקות, במקביל למהדורות החדשות. לקראת האירוע הכינו ב"חוסן לישראל" גם שיר למפלגה, עם ססמת הקמפיין "ישראל לפני הכול", שכבר הוצגה בסוף השבוע שעבר יחד עם הלוגו ירוק-הזית שמהדהד לעברו הצבאי של גנץ. המילים - "אין יותר ימין או שמאל, יש רק ישראל לפני הכול" - מרמזות, עם ניחוח פטריוטי מובהק, על העמדות שאמורות, על פי התכנון, למשוך קהלים משני הצדדים. "באנו לנצח, ללכת עד הסוף" היא עוד שורה שחוזרת בשיר, ועל בסיסה צפוי גנץ להכריז הערב כי הוא מתמודד מול נתניהו על ראשות הממשלה, אך לא לפסול ישיבה בממשלה בראשותו, כל עוד לא יוגש נגדו כתב אישום. המטרה: מניעת הרחקת בוחרי ימין פוטנציאליים.

בימים האחרונים, במקביל להכנות, ניסו מקורבי גנץ להאיץ את המגעים מול שחקנים אחרים בגוש המרכז-שמאל (בעיקר, כאמור, מול יעלון ולוי-אבקסיס), במטרה ללוות את הדברים בכותרת פוליטית משמעותית שתשתלט אף היא על סדר היום ותוריד את רמת הציפיות מהנאום עצמו. ההתקדמות הרבה ביותר הושגה בגזרת הרמטכ"ל לשעבר וראש מפלגת תל"מ, וגורמים פוליטיים סיפרו כי השניים כבר היו קרובים לחתימה על הסכם לריצה משותפת בתחילת השבוע, ולפיו ישולב יעלון במקום השני, ודמויות אחרות ממפלגתו - כוכבי העבר של לשכת נתניהו למשל, צביקה האוזר ויועז הנדל - יזכו לשיבוץ אף הן.

המגעים עלו על שרטון ברגע האחרון בשל מחלוקת על מספר השריונים שיינתנו ליעלון ברשימה, וחילוקי דעות בסביבת גנץ בנוגע לכדאיות ההסכם. סלע מחלוקת נוסף בין הצדדים הוא ההצטרפות לממשלה בראשות נתניהו, היות וגנץ לא מתכוון לפסול מראש מהלך כזה, ויעלון כבר הביע התנגדות פומבית, חדה וברורה נגד. הפתרון המסתמן, על פי גורמים פוליטיים המעורים במגעים, הוא שליעלון תינתן הזכות לא להצטרף לממשלה גם אם גנץ ירצה לחבור לקואליציה בראשות נתניהו.

אורלי לוי אבוקסיס, מסעדת הקנטה, ת"א 22 בינואר 2019 (לאייטם של דנה ירקצי - בחירות). ראובן קסטרו
המגעים טרם הבשילו. לוי/ראובן קסטרו

במקביל, מחזרים אנשי גנץ מאוד אחר מפלגת גשר של לוי-אבקסיס, אך בשלב זה טרם נרשמה פריצת דרך או הסכמה על תנאי הריצה המשותפת. מחוזר גדול נוסף הוא הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שעדיין מתנה את כניסתו לזירה במה שמוגדר "חיבור משמעותי" שיביא לשינוי שלטוני. על המפה, בעצימות נמוכה, ממשיכים כל השחקנים בגוש המרכז-שמאל לקיים מגעים מרובים ודיונים על חיבורים ומיזוגים, לרבות יאיר לפיד, ציפי לבני, אבי גבאי ואהוד ברק. התאריך הסופי: 21 בפברואר, המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת והדד-ליין לכל ברית מפלגתית כזו או אחרת.

נוכחות גנץ מעוררת תגובות נסערות במערכת הפוליטית עוד לפני שהוא פתח בכלל את הפה. הליכוד והימין החדש התקיף אותו חזיתית בשבועיים האחרונים, במהלך שהתחיל עם השר יואב גלנט, שמתכונן לפריימריז בליכוד, ונמשך במקהלת ליכודניקים שמנסה לתייג אותו כשמאלן. בימים האחרונים הצטרף לחגיגה גם נפתלי בנט, שתקף את יו"ר חוסן לישראל על "מדיניות התיקו" שלו, בשחזור של קרבות הביטחוניסטים במהלך מבצע "צוק איתן". למרות כל אלה, החשש האקלטורלי האמיתי מגנץ נטוע במפלגות המרכז-שמאל, בראשות יש עתיד והעבודה, שמהן הוא שואב כרגע את עיקר המנדטים. כך, הביעו גורמים בעבודה ששוחחו אתמול עם וואלה! NEWS דאגה מפני "נאום רביני" של גנץ, שעקרונותיו - קשיחות צבאית לצד חתירה מתמדת לשלום - כבר השתקפו בסרטונים. "גם ככה גנץ מזכיר למצביעים את רבין, כמעין רמטכ"ל יפה תואר. אז אם הוא יביא נאום רביני הוא אפילו לא יצטרך קשית כדי לשתות את המנדטים הנותרים לעבודה", אמר גורם במפלגה.

שלט חוצות של מפלגת חוסן לישראל של בני גצץ בראש העין, 18 בינואר 2019. ראובן קסטרו
לקראת "נאום רביני". שלט חוצות של גנץ/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully