וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל החשש מאחוז החסימה: 83% הצביעו בפריימריז הראשונים במרצ

לראשונה בחרו כ-20 אלף מתפקדי המפלגה את הרשימה לכנסת, ולא רק חברי ועידת המפלגה. על המקומות הריאליים התחרו, בין היתר, חברי הכנסת המכהנים וארבעה מזכ"לים לשעבר של "שלום עכשיו". זנדברג: "בחירת ארבעה מועמדים זו אחריות כבדה בשמאל"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: קמפיין מרצ לבחירות 2019)

כשברקע החשש מאחוז החסימה, במרצ התקיימו היום (חמישי) לראשונה פריימריז. לאחר שעד היום ועידת המפלגה, המונה כאלף חברים, הייתה בוחרת את רשימת המפלגה, הפעם כ-20 אלף מתפקדים הם שבחרו את הרכב הרשימה לכנסת ה-21. הקלפיות נפתחו בשעה 14:00 ונסגרו ב-22:00 עם 83% הצבעה.

23 מועמדים נרשמו לפריימריז שנערכים שבוע לפני המועד האחרון להגשת הרשימות. בין המועמדים, חברי הכנסת המכהנים מיכל רוזין, עיסאוי פריג', אילן גילאון ומוסי רז. מלבד רז, נמצאים ברשימת המתמודדים שלושה מזכ"לים נוספים לשעבר של שלום עכשיו - יריב אופנהיימר, עורכת הדין גבי לסקי ואבי בוסקילה, שהפסיד בבחירות על ראשות מרצ לתמר זנדברג.

בניגוד למפלגות אחרות, לא מתמודדים במרצ כוכבים, אך בין השמות הבולטים ישנם ראש מטה הפריפריות במרצ אבי דבוש, סגנית ראש עיריית תל אביב לשעבר מהרטה ברוך רון, מנהל בית ספר תיכון בבית ג'אן עלי סללאלחה וגיל קופטש שעזב את עלה ירוק.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
בני ויאיר, אהוד וציפי ואורלי גם: החיבורים לקראת הבחירות
"חרדים בליכוד? בעבודה?" - התופעה שצוברת תאוצה בבחירות לכנסת
לא חלופה, גופה: טקס ההלוויה האירי של מפלגת העבודה

פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
בלי כוכבים. פריימריז במרצ, היום/ראובן קסטרו
בוסקילה ובן זוגו אחרי ההצבעה בפריימריז של מרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. אתר רשמי
נשיקה בקלפי. בוסקילה עם בן זוגו שמרי סגל, היום/אתר רשמי

בעוד בירושלים לא היה ניתן לראות מועמדים עם פתיחת הקלפיות, לקלפי בבית העיתונאים בתל אביב הגיעו המועמדים הבולטים להצביע, בהם רוזין, גילאון, בוסקילה ולסקי. יו"ר המפלגה הגיעה גם היא להצביע שם ואמרה כי "אין שום ספק שיש פה חכמות ההמון, שכל הקהל הרחב הזה ביחד יבחר את הנבחרת הטובה ביותר. יש רק ארבעה מועמדים וזו אחריות כבדה בשמאל של ישראל".

גילאון אמר כי הוא מקווה ש"הרשימה הכי טובה תצא פה היום, רשימה טובה של מפלגה אידיאולוגית מושלמת. יש חשיבות גדולה לפסיפס שיהיה הכול מהכול". רז קיווה גם הוא "שמרצ תגדל ותתחזק ותכניס לקדמת הרשימה אנשים שמזוהים עם הנושא המדיני. מפלגת העבודה זנחה את הנושא המדיני ומתרסקת בגלל זה ואסור למרצ לעשות את הטעות הזה. הייתי אומר שיותר משמרצ שמרה על נושא השלום - נושא השלום שמר על מרצ".

50% מהמרכז, 20% קיבוצניקים

המאבק על מקום ריאלי ברשימה צפוי להיות קשה, כאשר על פי הסקרים האחרונים נראה כי המפלגה זוכה ל-5-4 מנדטים, וזאת על אף התקווה של יו"ר המפלגה זנדברג להכפיל את כוחה או לכל הפחות להגיע לשמונה מנדטים. המועמדים הוותיקים, שרגילים לשכנע קבוצה קטנה של אנשים, נאלצים כעת להתמודד עם זירה שונה ומורכבת יותר, שכן כעת הם צריכים לגייס מספר תומכים גדול משמעותית כדי להשיג לעצמם מקום טוב ברשימה.

המצביעים שהגיעו לקלפיות בחרו ארבעה מועמדים, כאשר בחמישייה הראשונה ישנו שריון לאשה וכן לחבר חדש שלא כיהן כחבר כנסת - שריון שמקשה גם כן על חברי הכנסת המתמודדים. מבין כ-20 אלף המתפקדים, נראה כי כ-50% הם מאזור המרכז וכ-20% הם מהקיבוצים. בקרב המועמדים החדשים ישנה תקווה שהמשמעות של הפריימריז החדשים תהיה גם ריענון שורות והתברגותם במקומות הראשונים.

פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
"שהקהל הרחב יבחר את הנבחרת הטובה ביותר". זנדברג בקלפי, היום/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
"להכניס לקדמת הרשימה את הנושא המדיני". רז/ראובן קסטרו
"אין ספק שהקהל הרחב יבחר ביחד את הנבחרת הטובה ביותר"

בניגוד לקמפיינים במפלגות אחרות, שבהן "שמאל" הפכה למילה מגונה, במרצ מתחרים המועמדים על מי יותר שמאלן ומי עסק יותר בכיבוש, שוויון וכן בזכויות אדם. כך למשל, רוזין מתמודדת עם הסיסמה "שמאל מוביל", בוסקילה עם "משמאל תיפתח התקווה", פריג' עם הסיסמה "כי שמאל זו שותפות יהודית-ערבית", ומוסי רז פרסם סרטון העוסק בפעילותו בין היתר למען פלסטינים ופליטים.

בדבריה מחוץ לקלפי, אמרה היום ברוך רון על החשש מאחוז החסימה כי "מיותר להתייחס לסקרים כי הם משתנים. מה שצריך עכשיו זה דבקות במטרה ואמונה בדרך. אני מאמינה שהחברים שלי ואני נחרוש את הארץ ונשכנע אחד ועוד אחד כדי שמרצ תהיה גדולה".

דבוש, שמתגורר בשדרות, אמר כי "אני אופטימי, אני מקבל הרבה תמיכה וקולות של אנשים שרוצים לחדש באמת את השורות ולהכניס את הפריפריות ואותי לכנסת. אני סומך על המתפקדים שלנו שיבחרו רשימה מעולה, ועם הנבחרת המעולה שתיבחר היום מרצ תשרת את כל אזרחי המדינה".

"לבחור אם השלם גדול מסך חלקיו"

לצד הסוגיות המוכרות, אחת השאלות עליה צפויים המועמדים להתבקש להשיב היא בנושא חיבורים עם מפלגות אחרות, ובפרט עם מפלגת העבודה, שהגיעה לשפל של חמישה מנדטים בחלק מהסקרים. במפלגה היו שהביעו לאחרונה תמיכה בחיבור עם העבודה, ובהם חבר הכנסת אילן גילאון אמר כי יש לבחון מהלך כזה.

"בעיניי חיבור כזה יכול להיות הגיוני, במידה והחבירה הזו מושתתת על שלושת העקרונות המנחים של חלוקה מחודשת של העושר, חלוקת הארץ וחלוקת הדת מהמדינה", אמר גילאון בסוף השבוע והוסיף: "אני מסתכל על הדמויות במפלגת העבודה ואני חושב שבנושאים הללו עם רובן אנחנו רואים עין בעין. לאור העבודה שמבחינה אידיאולוגית אני חושב שיכולה להיות הסכמה על העקרונות המנחים, צריך לבחון האם השלם גדול מסך חלקיו. אם כן, אז זה בהחלט משהו שצריך לשקול ברצינות לטובת השמאל הישראלי".

פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
20 אלף בעלי זכות הצבעה וארבעה מנדטים בסקרים. פריימריז במרצ, היום/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
אמר כי צריך לבחון חיבור עם העבודה. גילאון/ראובן קסטרו

עם זאת, לא ברור אם בצד השני יש מי שמעוניין בחיבור זה. "יש פערים אידיאולוגיים מאוד משמעותיים בינינו לבין מרצ", השיב יו"ר העבודה אבי גבאי לשאלה בנושא באירוע "שבת תרבות", והוסיף: "אני לא עוסק בחיבורים בכיוון זה. אני עוסק רק בחיבורים ועבודה שיכולים להביא לחילופי שלטון. חיבור עם מרצ לא מגדיל את הסיכוי לחילופי שלטון".

(עדכון ראשון: 6:45)

פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
"נחרוש את הארץ". ברוך רון/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
זנדברג עם בן זוגה אורי זכי/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
זנדברג וזכי מתנשקים בקלפי/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
בצל החשש מאחוז החסימה. פריימריז במרצ, היום/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
דבוש, היום/ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, בית סוקולוב, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
פריימריז במרצ, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully