וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אחדות בהקדם"; גנץ: לא נשב תחת ראש ממשלה עם כתב אישום

הנשיא העניק את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו, שאמר כי "כל אחד מבין שלא תהיה הזדמנות אחרת" להקים ממשלת אחדות לאומית. יו"ר כחול לבן האשים את נתניהו שניהל מגעים בשם גוש הימין-חרדים כולו: "סדר הדברים הנכון הוא מו"מ בין שתי המפלגות הגדולות בלבד"

.

המאמצים להרכבת הממשלה - עדכונים אחרונים:

  • ריבלין העניק את המנדט לנתניהו: "היכולת שלו גבוהה יותר כרגע"
  • ראש הממשלה קרא להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה: "לא תהיה הזדמנות אחרת"
  • גנץ: כחול לבן לא מסכימה לשבת עם ראש ממשלה עם כתב אישום חמור
  • השר לוין זימן את צוות המו"מ של כחול לבן לישיבה. לבקשתם היא תתקיים ביום ו'

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר הערב (ראשון) כי יפעל במהרה להקמת ממשלת אחדות לאומית, זאת לאחר שנשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל עליו את המנדט להקמת הממשלה, עם כישלון המגעים בינו ובין יו"ר כחול לבן בני גנץ. מנגד, גנץ הודיע כי מפלגתו לא תשב עם ראש ממשלה תחת כתב אישום חמור. כמו כן, הוא טען כי החלטתו של נתניהו לנהל משא ומתן בשם גוש הימין-חרדים כולו לא אפשרה להקים ממשלת אחדות. יו"ר צוות המו"מ בליכוד, השר יריב לוין, זימן את צוות המו"מ של כחול לבן לישיבה מחר בבוקר, אולם לבקשתם היא תתקיים ביום שישי.

נתניהו הבטיח כי הוא "יעשה הכול" עם המנדט שניתן לו, אך אם לא יצליח להרכיב את הממשלה, יחזיר אותו לידי ריבלין. לדברי נתניהו, מטרת ממשלת האחדות היא "להשיג פיוס לאומי. הוא חיוני בכל עת ובעת הזאת במיוחד. עברנו מערכת בחירות קשה מכל הצדדים ולכל הצדדים ואנחנו צריכים לאחד את העם ולאחות את הקרעים כי אנחנו עומדים מול שלושה אתגרים כבירים שהציבור מכיר אותם בחלקם וחלקם לא". נתניהו פירט את האתגרים הכוללים את איראן, המצב הכלכלי ועסקת המאה של ממשל טראמפ, שצפויה להתפרסם בקרוב, ואמר כי "לכל אלה דרושה ממשלת אחדות לאומית רחבה - והיא דרושה עכשיו".

עוד אמר נתניהו כי "כל אחד מבין שלא תהיה הזדמנות אחרת. לכן אני אעשה כל מאמץ להקימה, בהנהגה משותפת. אני מדבר על הנהגה משותפת, ממשלה פריטטית, ממשלה עם הסדרים שונים מעניינים שהעלית, ניתן לעשות שורה של דברים כדי להבטיח את אותה שותפות ואותו מבנה ברור בין שניים שמובילים אותה".

בנימין נתניהו לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
"צו השעה זאת ממשלת אחדות לאומית, רחבה, והייתי אומר - מהירה". נתניהו/ראובן קסטרו

"אבל הדגש שאני שם על המהירות. בהקדם האפשרי", המשיך ראש הממשלה בהצהרתו בבית הנשיא. "זאת הממשלה היחידה שבאה בחשבון. אנחנו יכולים לעשות את זה מהר מאוד. את הממשלה הזאת אפשר להקים מהר מאוד אם רוצים. אבל כפי שאמרתי לך הנשיא, אם הממשלה הזאת שבכוחנו להקים מהר לא תקום מהר, היא כנראה תקום רק בישורת האחרונה. היא תקום רק כשאנשים יבינו שאין אפשרות אחרת ואז יקימו אותה".

"לכן, אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה ולמתוח עוד חודשים עקרים בביטול זמן. אם לא אוכל להרכיב את הממשלה בימים הקרובים, כנראה שנצטרך לחכות למקצה האחרון, אולי ל-21 יום האחרונים, ואז שכולם מבינים שאין ברירה אלא ממשלת אחדות אז היא קום תקום", הוסיף.

גנץ: "כתב האישום - חשוב עבורנו יותר מחלוקת תיקים"

במקביל, גנץ הודיע כי המגעים להקמת ממשלת האחדות נכשלו נוכח התנגדותה של מפלגתו לישיבה תחת ראש ממשלה עם כתב אישום ולניהול המשא ומתן על ידי הליכוד בשם גוש הימין-חרדים כולו. אמר כי "מאז החלה מערכת הבחירות האחרונה, כחול לבן בראשותי קוראת להקמת ממשלת אחדות ליברלית ורחבה שתשרת את כלל אזרחי מדינת ישראל ותפעל למענם. האחדות אינה אילוץ בחירות מבחינתי, אלא רצון אמיתי הנובע מהצורך לאחד את חלקי העם, ולייצר שלטון יציב ובעל יכולת משילות. שלטון שיפעל לתיקון בעיות העומק בחברה הישראלית".

לדברי גנץ, לאחר הפגישה האחרונה אצל הנשיא ולבקשתו, נועדו ראשי צוותי המשא ומתן מטעם שתי המפלגות, אך "לצערנו, כבר בראשית הפגישה הודיע יריב לוין מטעם ראש הממשלה, כי הוא מייצג את הבלוק שבנה הליכוד עם שלוש מפלגות נוספות, מפלגות הימין והמפלגות החרדיות. הרכב זה לא מאפשר, מבחינת תוכן הנושאים, משא ומתן להקמת ממשלה רחבה בראשותי שתפעל למען כלל אזרחי ישראל. בפרט הרכב זה לא מאפשר להקים ממשלה שתייצג את אלה שבחרו יחד בשתי המפלגות הגדולות, אשר יקבעו מה יהיו קווי היסוד של הממשלה הבאה".

פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
"האחדות היא רצון אמיתי הנובע מהצורך לאחד את חלקי העם". ריבלין בפגישתו עם נתניהו וגנץ/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

כמו כן, הוא הוסיף כי כחול לבן לא מסכימה לשבת עם ראש ממשלה עם כתב אישום חמור. "נושא זה לצד מרכיבי מהות נוספים, חשוב עבורנו יותר מכל דיון בנושא חלוקת תיקים או רוטציה", הבהיר גנץ.

"כחול לבן מחויבת לרעיון האחדות, אך מבחינתנו סדר הדברים הנכון הוא משא ומתן בין שתי המפלגות הגדולות - וביניהן בלבד - על מנת להגיע להסכמה על נושאי התוכן והמהות של הממשלה הבאה", אמר גנץ. "נושאים שיאפשרו לחלץ את מדינת ישראל מהקשיים שהיא נתונה בהם. אם נסכים על אלה, נתפנה לדון בשאלות של חלוקת תפקידים, ומנגנון ניהול השלטון".

ריבלין: "היכולת של נתניהו גבוהה יותר"

ריבלין הודיע על החלטתו להעניק את המנדט לנתניהו זמן קצר אחרי פגישתו המשולשת יחד עם גנץ, שבמהלכה עדכנו אותו על ההתקדמות במגעים להקמת ממשלת אחדות, שהגיעו למבוי סתום. בדברים שנשא לצדו של נתניהו, לאחר שמסר לידיו את כתב המינוי, הסביר ריבלין כי לאף אחד מהמועמדים - נתניהו או גנץ - אין 61 ממליצים. עם זאת, לאור העובדה שלנתניהו יש יותר ממליצים, "היכולת שלו להרכיב ממשלה גבוהה יותר - כרגע".

"עצם הטלת הרכבת הממשלה היא כשלעצמה איננה פתרון מספיק, אין בה כדי להוריד כהוא זה את האחריות על מוטלת על שני המועמדים, כמו גם על כלל סיעות הכנסת, לייצר את התנאים שבהם המבוי הסתום הפוליטי שאליו נקלענו ייפתר ותורכב ממשלה", הוסיף ריבלין.

עוד בוואלה!

כתב האישום דוחק בנשיא: המפתח לכספת הפוליטית לא נמצא רק בידי ריבלין

לכתבה המלאה
בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
"המפתחות להרכבת הממשלה נמצאים בידי נבחרי הציבור והמפלגות". ריבלין עם נתניהו/ראובן קסטרו

עוד אמר ריבלין כי "המפתחות להרכבת ממשלת ישראל נמצאים כרגע בידי כל נבחרי הציבור והמפלגות. אין זה משנה על מי אטיל ראשון להרכיב ממשלה. אם אדרש לכך ואם נכון לי הדבר - אטיל את המשימה על מישהו אחר. כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות והקטנות, ולהגיע להסכמות ולהתפשר, לצערי לא תקום ממשלה". לדבריו, "לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד, כמו גם מפלגת כחול לבן, התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להקים ממשלה".

הנשיא הוסיף כי הוא הציע לשני המועמדים להקים ממשלת אחדות, שפירושה "ממשלה שוויונית שבה אין יתרון לאף גוש". הוא הוסיף: "הצעתי גם כשלצד ראש הממשלה שייבחר ישונה החוק ותהיה משמעות, כוח ועוצמה לממלא מקום ראש הממשלה. ביקשתי גם שהחוק ישתנה כך שנבצרות לא תהיה מוגבלת למאה יום. הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully