וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשלו המגעים לאחדות: ריבלין הטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו

אחרי פגישתו עם ראש הממשלה וגנץ, הנשיא העניק לנתניהו את המנדט להרכיב את הממשלה. לדבריו, אף שלאף אחד מהמועמדים אין 61 ממליצים, "היכולת שלו להרכיב ממשלה גבוהה יותר - כרגע". בליכוד האשימו את לפיד בטרפוד המגעים

צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

המאמצים להרכבת הממשלה - עדכונים אחרונים:

  • ריבלין נפגש עם נתניהו וגנץ - נכשלו המגעים לאחדות
  • הנשיא הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו
  • גנץ: כחול לבן לא מסכימה לשבת עם ראש ממשלה עם כתב אישום חמור
  • לפיד: "גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים"
  • בנט: "תפסיק להטיל חרמות על חלקים בעם וחדל לתקוע מקלות בגלגלי האחדות"

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (רביעי) את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שנכשלו המגעים להקמת ממשלת אחדות בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ. ריבלין אמר כי לאף אחד מהמועמדים - נתניהו או גנץ - אין 61 ממליצים. עם זאת, לאור העובדה שלנתניהו יש יותר ממליצים, "היכולת שלו להרכיב ממשלה גבוהה יותר - כרגע".

זמן קצר אחרי הפגישה המשולשת של השלושה, שבו עדכנו אותו על המגעים לממשלת אחדות, הנשיא חתם על כתב המינוי ומסר אותו לידי המועמד בלשכתו. "עצם הטלת הרכבת הממשלה היא כשלעצמה איננה פתרון מספיק, אין בה כדי להוריד כהוא זה את האחריות על מוטלת על שני המועמדים, כמו גם על כלל סיעות הכנסת, לייצר את התנאים שבהם המבוי הסתום הפוליטי שאליו נקלענו ייפתר ותורכב ממשלה", ציין ריבלין בדברים שנשא לצדו של נתניהו.

ריבלין הוסיף כי "המפתחות להרכבת ממשלת ישראל נמצאים כרגע בידי כל נבחרי הציבור והמפלגות. אין זה משנה על מי אטיל ראשון להרכיב ממשלה. אם אדרש לכך ואם נכון לי הדבר - אטיל את המשימה על מישהו אחר. כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות והקטנות, ולהגיע להסכמות ולהתפשר, לצערי לא תקום ממשלה".

בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
ריבלין עם נתניהו/ראובן קסטרו

ריבלין אמר כי הוא הציע לשני המועמדים להקים ממשלת אחדות, שפירושה "ממשלה שוויונית שבה אין יתרון לאף גוש". הוא הוסיף: "הצעתי גם כשלצד ראש הממשלה שייבחר ישונה החוק ותהיה משמעות, כוח ועוצמה לממלא מקום ראש הממשלה. ביקשתי גם שהחוק ישתנה כך שנבצרות לא תהיה מוגבלת למאה יום. הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו".

לדבריו, "לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד, כמו גם מפלגת כחול לבן, התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להקים ממשלה".

עם הודעתו של ריבלין, ניתן לנתניהו פרק זמן של 28 יום להרכבת הממשלה, עם אפשרות לתוספת של 14 יום נוספים. עם זאת, בליכוד מתכוונים להחזיר את המנדט עוד קודם, אולי אפילו בשבוע הבא, כדי לזרז את האפשרות של בחירות שלישיות. במידה והמנדט יוחזר לנשיא, הוא יכול להעביר אותו לגנץ, אך אם יגיע למסקנה שאין מועמד אחר בעל סיכוי להרכבת ממשלה, הוא יכול להודיע על כך ליור הכנסת והכנסת תתפזר. במקרה כזה, בתוך פרק זמן של 21 ימים רשאים 61 ח"כים לפנות במכתב משותף לנשיא ולהמליץ על מועמד מטעמם להרכבת הממשלה, והוא יקבל 14 יום לנסות להשלים את המשימה.

בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
ריבלין עם נתניהו/ראובן קסטרו

ביממה האחרונה גורמים בליכוד האשימו את מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, בטרפוד המגעים לאחדות ואמרו שבלעדיו גנץ היה נוטה לקראת כניסה לממשלה. בסופו של דבר, גנץ החליט לדבוק בעמדה המקורית שלא הולכים לאחדות תחת נתניהו. לדברי גורמים בכחול לבן, לפיד אכן היה זה שלחץ אותו לחדד עמדות ולא להסכים להצעות הליכוד לפיהן נתניהו יהיה ראשון ברוטציה.

זמן קצר לאחר שהחלה פגישתם של נתניהו וגנץ עם ריבלין, צייץ לפיד כי "בני גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים. הניסיונות השקופים של הליכוד לסכסך לא מרשימים אף אחד אצלנו".

ח"כ נפתלי בנט מימינה הגיב ללפיד ואמר לו: "תפסיק להטיל חרמות על חלקים בעם וחדל לתקוע מקלות בגלגלי האחדות. מנהיגים אמיתיים מאחדים את העם, לא מפלגים אותו. הציבור כפה על שני הצדדים תיקו שמוביל או לממשלת אחדות רחבה או לבחירות שלישיות. גנץ בחר אחדות, וכך מרבית הציבור. זה רגע האמת: שים את ישראל מעל לכל".

פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
מאמצים לממשלת אחדות. ריבלין עם גנץ ונתניהו, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ
פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
ריבלין עם גנץ ונתניהו, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

גורמים בכחול לבן אמרו מוקדם יותר כי ההחלטה של נתניהו להיצמד לגוש הימין-חרדים ולנהל בשמו משא ומתן היא שהקשתה על כל התקדמות. בנוסף לכך, לדברי הגורמים גנץ הבהיר לנשיא כי כחול לבן לא תסכים לשבת בממשלה בראשות נתניהו. אנשי צוות המשא ומתן של כחול לבן לא הגיעו לפגישה בבית הנשיא, בעוד אנשיו של נתניהו - השרים יריב לוין וזאב אלקין, הגיעו לאחר שבתחילה דווח כי במקביל לפגישת נתניהו גנץ תתקיים פגישה של צוותי המשא ומתן. בכחול לבן אומרים כי לשכת הנשיא מלכתחילה הזמינה את גנץ בלבד, ולא את אנשי צוות המשא ומתן.

בנימין נתניהו מגיע לבית הנשיא, 25.09.19. צילום מסך
נתניהו מגיע לבית הנשיא לקראת הפגישה עם גנץ וריבלין, היום/צילום מסך
בנימין נתניהו מגיע לבית הנשיא, 25.09.19. צילום מסך
נתניהו מגיע לבית הנשיא לקראת הפגישה עם גנץ וריבלין, היום/צילום מסך

אתמול התקיימה אתמול פגישה של ראשי צוותי המשא מתן של הליכוד וכחול לבן, השר יריב לוין ועו"ד יורם טורבוביץ. הפגישה אתמול התקיימה "ברוח עניינית וחיובית", אך הפערים המהותיים נותרו בעינם. כפי שפורסם אתמול בוואלה! NEWS, בליכוד הציעו לכחול לבן חלוקה שוויונית לגמרי של התיקים והתפקידים בממשלת אחדות עתידית ובוועדות השרים הנלוות אליה - אל מול התיקים והתפקידים של גוש הימין כולו. ההצעה נועדה לשכנע אותם להצטרף לממשלה עם גוש הימין-חרדים המונה 55 חברי כנסת אך לשמור על מבנה של ממשלה פריטטית - שבה יש שותפות שווה בין המפלגות הגדולות.

משמעות ההצעה היא שבמידה ותוקם ממשלת אחדות - כחול לבן יחזיקו במחצית מהתפקידים והתיקים בממשלה, הקבינט, ועדת שרים לחקיקה וועדות שרים אחרות, ואילו המחצית השנייה תתחלק בין הליכוד ושאר הסיעות בבלוק הימין - ש"ס, יהדות התורה וימינה. במצב כזה, כוחה היחסי של כחול-לבן בתוך הממשלה יהיה גדול יותר מכוחה המספרי ובפועל תהיה לשני הצדדים זכות וטו על כל מהלך.

(עדכון ראשון: 17:35)

עוד בוואלה!

"תחזור על זה עוד חמישה חודשים": כשהח"כ החדש התבדח עם אדלשטיין

לכתבה המלאה
פגישת ראובן ריבלין, בנימין נתניהו, בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים, 25.09.19. עמוס בן גרשום/ לע"מ, אתר רשמי
ריבלין עם גנץ ונתניהו, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום/ לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully