וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ: "לא ננהל מו"מ עם נתניהו"; בנט: "לפיד גורר את גנץ לתהום"

יו"ר העבודה-גשר פרץ חוזר על ההתחייבות מהקמפיין לא לשבת עם ראש הממשלה ומבהיר שמפלגתו גם לא תנהל איתו מו"מ, ברקע קריאות של פעילים במפלגת העבודה לפתוח במשא ומתן על כניסה לממשלה. שר החינוך לשעבר ויו"ר ש"ס תקפו את מספר 2 בכחול לבן: "כדאי לגנץ לשמור על הגב"

עריכה: עמית שמחה

משבר הקמת הממשלה | כל הפרטים:

  • ריבלין הטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה לאחר שמגעי האחדות עם כחול לבן כשלו
  • פרץ מבהיר: "לא נשב עם נתניהו ולא ננהל איתו מו"מ"
  • גורמים בליכוד האשימו את לפיד בטרפוד המגעים לאחדות
  • דרעי: "גנץ הוא איש טוב, לא רואה ששותפיו לא רוצים בטובתו"

לאחר שהנשיא ראובן ריבלין הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, במערכת הפוליטית מחדדים עמדות לקראת פתיחת המו"מ הקואליציוני בהובלת הליכוד. יו"ר העבודה-גשר ח"כ עמיר פרץ אמיר פרץ אמר היום (חמישי) כי "אנחנו התחייבנו ואנחנו נקיים. לפני הבחירות התחייבנו שלא נשב עם בנימין נתניהו ולא ננהל איתו מו"מ וכך נעשה". פרץ הוסיף בהודעתו כי "המנדט שקיבלנו מבוחרינו הוא להחליף לא רק את נתניהו, אלא גם את המדיניות שלו. מדיניות של קפיטליזם שלא רואה בני אדם. מדיניות שהביאה למיליון עובדים מתחת לקו העוני, לקשישים ונכים שלא מתקיימים בכבוד, לזוגות צעירים שקורסים תחת נטל המשכנתא ותשלומים למערכת החינוך". הודעתו של פרץ מגיעה ברקע קריאות של פעילים במפלגת העבודה לפתוח במשא ומתן על כניסה לממשלה.

אתמול הטיל ריבלין את הרכבת הממשלה על נתניהו, לאחר שנכשלו המגעים להקמת ממשלת אחדות בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ. ריבלין אמר כי לאף אחד מהמועמדים - נתניהו או גנץ - אין 61 ממליצים. עם זאת, לאור העובדה שלנתניהו יש יותר ממליצים מלגנץ, "היכולת שלו להרכיב ממשלה גבוהה יותר - כרגע". עם הודעתו של ריבלין, ניתן לנתניהו פרק זמן של 28 יום להרכבת הממשלה, עם אפשרות לתוספת של 14 יום נוספים. עם זאת, בליכוד מתכוונים להחזיר את המנדט עוד קודם, אולי אפילו בשבוע הבא, כדי לזרז את האפשרות של בחירות שלישיות.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך ישיבת סיעת הליכוד במלון אוריינט, ירושלים 18 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"המנדט שקיבלנו מבוחרינו הוא להחליף לא רק את נתניהו, אלא גם את המדיניות שלו". פרץ/ראובן קסטרו

למרות כישלון השיחות בין נתניהו לגנץ, בליכוד הזמינו אמש את נציגי כחול לבן לישיבת מו"מ להקמת ממשלת אחדות, שתתקיים מחר בשעה 9:00. בתוך כך, סיעת כחול לבן תקיים ישיבת סיעה והרמת כוסית לראש השנה שבה יתייחס יו"ר כחול לבן למצב הפוליטי.

ביממה האחרונה גורמים בליכוד האשימו את מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, בטרפוד המגעים לאחדות, ואמרו שבלעדיו גנץ היה נוטה לקראת כניסה לממשלה. בסופו של דבר, גנץ החליט לדבוק בעמדה המקורית שלא הולכים לאחדות תחת נתניהו. לדברי גורמים בכחול לבן, לפיד אכן היה זה שלחץ אותו לחדד עמדות ולא להסכים להצעות הליכוד לפיהן נתניהו יהיה ראשון ברוטציה.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ ויאיר לפיד בכנס פעילים בתל אביב 15 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
לפיד היה זה שלחץ אותו לחדד עמדות. לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

על רקע זה, שר החינוך לשעבר נפתלי בנט תקף את לפיד בחשבון הטוויטר וכתב כי הוא "גורר בכוח את גנץ לקפיצה מהצוק לעבר תהום לאומי של מערכת בחירות שלישית בתוך שנה. פשרת האחדות של הנשיא ריבלין הפתיעה ביצירתיות שלה ובשכל הישר שבה". בנט התייחס למתווה של ריבלין שאמר כי הציע לשני המועמדים להקים ממשלת אחדות שוויונית שבה אין יתרון לאף גוש. הנשיא הציע כי לצד ראש הממשלה שייבחר ישונה החוק ותהיה משמעות, כוח ועוצמה לממלא מקום ראש הממשלה. "ביקשתי גם שהחוק ישתנה כך שנבצרות לא תהיה מוגבלת למאה יום".

גם יו"ר ש"ס אריה דרעי קרא לגנץ לשקול בשנית את אופציית האחדות וכתב כי "גנץ הוא איש טוב, ערכי ומסורתי שתרם את חייו למען ביטחון ישראל. אמרתי זאת גם כשתקפו אותו באכזריות במערכת הבחירות. מצער מאוד שהוא לא רואה ששותפיו לא ממש רוצים בטובתו, גם לא בטובת המדינה. כדאי לו שישמור על הגב".

בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
ריבלין ונתניהו, אתמול/ראובן קסטרו

שר התיירות יריב לוין, ראש צוות המו"מ מטעם הליכוד, אמר הבוקר בריאיון לרשת ב' כי בליכוד מעוניינים לנהל מו"מ עם כחול לבן על בסיס המתווה של ריבלין, אפילו אם יקבלו יותר שרים מהליכוד. "אנחנו מראש באנו ואמרנו שהצעת נשיא המדינה היא נכונה והגיונית".

על מתווה הנבצרות של ריבלין אמר לוין כי "צריך לשבת על הפרטים ומבחינתנו זה בסיס למו"מ. אנחנו מוכנים לנהל מו"מ על בסיס הקווים האלה. אנחנו מאמינים שאם אנחנו יוצאים לממשלת אחדות עם כחול לבן נתניהו יהיה ראש ממשלה לאורך כל התקופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully