וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן ויהדות התורה ניהלו מגעים חשאיים לפני פיזור הכנסת

16.2.2020 / 18:50

נציגים משתי המפלגות ערכו שיחות בידיעת חברי הכנסת גנץ וגפני בנוגע לתרחישים שיאפשרו הקמת ממשלה ומניעת בחירות שלישיות. לאחר שהדבר נודע לאנשי נתניהו - נשלח מקורבו של ראש הממשלה נתן אשל לשיחות עם יהדות התורה. בשתי המפלגות מכחישים: "לא היה ולא נברא"

צילום סטילס: ניב אהרונסון, צילום וידאו: ניב אהרונסון ומייקל ברהום, עריכת וידאו: ירדנה עבודי-פוקס

רגע לפני פיזור הכנסת ה-22 והיציאה לבחירות שלישיות, בכחול לבן ניהלו מגעים פוליטיים עם יהדות התורה - כך נודע לוואלה! NEWS. במסגרת המגעים, נציגים של שתי המפלגות ניהלו שיחות שעסקו בתרחישים פוליטיים אפשריים להקמת ממשלה. מצד כחול לבן היה זה הוד בצר, ראש המטה של יו"ר המפלגה בני גנץ, ואילו יענקי קנייבסקי, נכדו של הרב חיים קנייבסקי, ממנהיגי הזרם הליטאי במגזר החרדי, יצג את יהדות התורה. לפי שני מקורות פוליטיים, הקשר בין השניים התנהל בידיעתם של גנץ ושל יו"ר סיעת דגל התורה, ח"כ משה גפני.

השיחות בין הצדדים, שהתקיימו כחודש וחצי לפני פיזור הכנסת - חלקם עוד לפני שהמנדט עבר מגנץ לכנסת, לא הבשילו, והכנסת פוזרה לקראת בחירות שלישיות. עם זאת, בצר וקנייבסקי מנהלים קשר ביניהם גם בימים אלה, והראשון השתתף בחתונת אחותו של קנייבסקי שהתקיימה לאחרונה בבני ברק.

בני גנץ יו"ר כחול לבן בכנס בחירות בנתניה, 5 בפברואר 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
"לא נוהל משא ומתן פוליטי לא מעשי ולא תיאורטי". גנץ (צילום: אלעד מלכה)/אתר רשמי, אלעד מלכה

קנייבסקי הוא דמות משמעותית בפוליטיקה החרדית, בעיקר בשל העובדה כי הוא לוחש על אוזנו של סבו, שנחשב לאחד ממקבלי ההחלטות במגזר החרדי. הנכד בן ה-30 מעורב בהחלטות המשמעותיות ביותר והוא לא רק משפיע על סיעת דגל התורה הליטאית, שאותה סבו מנהיג, אלא גם מקורב ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי ולסביבתו. בצר היה חלק מצוות המשא ומתן של כחול לבן והוא ראש המטה של גנץ ואחד המקורבים אליו.

עוד בוואלה!

למרות הווטו: כשליש מהמצביעים החרדים לא פוסלים ישיבה עם לפיד בממשלה

לכתבה המלאה

בשיחות בין הצדדים עלו תרחישים פוליטיים שונים בניסיון למנוע בחירות שלישיות. גורם בכחול לבן לא הכחיש כי השניים עסקו בשיחותיהם בפוליטיקה, אך טען כי לא הועברו הצעות קונקרטיות בין הצדדים. באותה תקופה, השיחות שהתנהלו בין קנייבסקי לבצר הגיעו לאוזניהם של אנשי נתניהו, ומחשש כי בלוק הימין ייסדק, אלו קיימו פגישה עם קנייבסקי בבני ברק. באותה פגישה השתתפו בין היתר נתן אשל, מקורבו של נתניהו, ורבקה פאלוך, יועצת ראש הממשלה לענייני חרדים.

יעקב (יענקי) קנייבסקי. אוליבייה פיטוסי, אתר רשמי
דמות משמעותית בפוליטיקה החרדית. הרב קנייבסקי (צילום: אוליבייה פיטוסי)/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי

השיחות שהתנהלו עם יהדות התורה מפתיעות מאוד לאור עמדתה הפומבית של המפלגה לתמוך בראש הממשלה בנימין נתניהו כמועמד היחיד להרכבת הממשלה. ח"כ גפני טען בתגובה כי "לא היה ולא נברא" אף שכאמור, לפי מקורות פוליטיים, הוא ידע על שיחותיו של קנייבסקי עם בצר. עם זאת, לא ידוע האם השיחות עסקו באפשרות להקים ממשלה בראשות גנץ או בפיצול של כחול לבן והקמת ממשלה עם הליכוד.

"מדובר בידיעה שקרית שמקורה בגורמים אינטרסנטים", אמרו בכחול לבן בתגובה לידיעה. "ההיכרות האישית בין בצר לקנייבסקי נוצרה לפני זמן רב. לא נוהל ביניהם משא ומתן פוליטי לא מעשי ולא תיאורטי. כחול לבן תקים ממשלה על בסיס קווי יסוד שיביאו לשינוי במדינת ישראל. אחרי הבחירות נקים ממשלה עם מפלגות שיסכימו לקווי יסוד ליברליים, ומכירות בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

יעקב ליצמן ומשה גפני בעצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
מכחישים. גפני וליצמן (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי

למרות הפניות אליו, יענקי קנייבסקי לא מסר תגובה. מאגודת ישראל, הסיעה השנייה ביהדות התורה שבראשה עומד שר הבריאות יעקב ליצמן, נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על שיחות עם כחול לבן בנוגע לתמיכה בבחירות".

היום, ראשי המפלגה, כמו גם ראשי ש"ס וימינה, אישררו פעם נוספת את תמיכתם בנתניהו במכתב ששלחו אליו, ובו הבהירו כי ימליצו רק עליו לראשות הממשלה. במכתב, שמגיע ביוזמתו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, ברקע החשש של נתניהו ומקורביו מכך שימינה תתפצל אחרי הבחירות לממשלה בראשות גנץ, הם ציינו כי "בימים האחרונים אנו עדים לשורה של פרסומים בתקשורת, לפיהם לאחר הבחירו לכנסת ה-23, תוקם ממשלה בהובלת כחול לבן ובהשתתפות או בתמיכה של מפלגות מ'גוש הימין', ידיעות שאינן נכונות כלל". מדובר במכתב שלישי עליו חתמו ראשי מפלגות בלוק הימין שבו הצהירו על נאמנות פוליטית לנתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully