וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הווטו: כשליש מהמצביעים החרדים לא פוסלים ישיבה עם לפיד בממשלה

16.2.2020 / 12:14

סקר חדש מגלה כי מצביעים חרדים צעירים מתנגדים פחות לישיבה משותפת עם בכיר כחול לבן, נאמנים פחות לש"ס ויהדות התורה ומתלבטים יותר אם להצביע למפלגות לא-חרדיות. תומכי ש"ס מתנגדים יותר לישיבה עם לפיד. כ-70% מהחרדים סבורים שעל המפלגות להמשיך להיות חלק מגוש הימין

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: השר אריה דרעי בפתיחת הקמפיין של ש"ס, החודש)

למעלה מ-30% מהמצביעים החרדים לא שוללים ישיבה בממשלה עם יאיר לפיד למרות הווטו של המפלגות החרדיות, כך עולה מסקר עומק של מכון המחקר החרדי אסקריא, המתפרסם היום (ראשון), כשבועיים לפני הבחירות לכנסת ה-23. הסקר העלה כי 27.9% מהמצביעים החרדים הצהירו כי הם לא יודעים "האם לגיטימי שהמפלגות החרדיות ישבו בממשלה עם יאיר לפיד" ו-7.7% השיבו כי לגיטימי לשבת איתו.

לעומת זאת, 64.4%, כשני שליש מהמצביעים החרדים, הצהירו כי הם שוללים אפשרות כזו על הסף. ייתכן כי אלו שהשיבו "לא יודע" עשו זאת משום שהם סומכים על עמדת הרבנים, ולהם אין עמדה בנושא. בנוסף, מהסקר עלה גם כי ההתנגדות לישיבה משותפת עם לפיד יורדת עם הגיל, וככל שמדובר בצעירים יותר - הם פחות מתנגדים לאפשרות כזו. ההתנגדות בקרב הזרם הספרדי-חרדי תומך מפלגת ש"ס לישיבה עם לפיד גבוהה יותר מבזרם הליטאי והחסידי האשכנזי תומכי יהדות התורה. מהסקר עולה כי 64.2% ממצבעי יהדות התורה מתנגדים לכך, לעומת 76% ממצביעי ש"ס.

בבחירות הקודמות, מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב שלום כהן הצהיר כי המפלגה לא שוללת ישיבה עם לפיד באותה ממשלה, אבל ביהדות התורה הסתייגו מהחלטה כזו, היות ולטענת בכירים בה "מדובר בתרחיש תיאורטי". ביהדות התורה ציינו כי "כשתבוא הצעה לשולחן, נביא אותה להחלטה בפני הרבנים".

במפלגות החרדיות התייחסו לתרחיש שבו נתניהו ירכיב ממשלת אחדות יחד עם כחול-לבן, ולא לאפשרות שבמסגרתה הן יישבו בממשלה בראשות גנץ. נתוני המחקר מפתיעים במיוחד לאור העמדה החרדית בשנים האחרונות לשלול כל אפשרות לישיבה עם לפיד באותה ממשלה, לאור מה שכינו "גזירות" בהחלטות שהוביל כשכיהן כשר אוצר בממשלה בראשות נתניהו ב-2013.

עוד בוואלה!

"לגנץ אין ממשלה בלי המשותפת"? גם נתניהו ידע לסגור דיל עם הח"כים הערבים

לכתבה המלאה

הסקר נערך בקרב 650 גברים ונשים מהמגזר החרדי ב-33 ישובים ברחבי הארץ. לפי אסקריא, האוכלוסייה החרדית בישראל מונה כ-1,125,000 אזרחים, בהם כ-506,000 בעלי זכות הצבעה. בבחירות ספטמבר הצביעו למשל ליהדות התורה 268,775 מצביעים חרדים, המהווים כ-55% מהאוכלוסייה החרדית. לפי הסקר, 53.7% מהנשאלים החרדים הצהירו כי יצביעו ליהדות התורה בבחירות הקרובות, 24% לש"ס, 11.4% לא החליטו, ואילו 6.7% לא יצביעו.

המצביעים שלא החליטו הם בקירוב מנדט וחצי, וכמעט מחצית מהם שוקלים להצביע לעוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר, אחוז דומה לאלה שחושבים להצביע ליהדות התורה.

דודי דרור, מנכ"ל איסקרא. איסקרא, אתר רשמי
"יהדות התורה תביא את המנדט השמיני מחרדים שהצביעו ליכוד". דודי דרור, מנכ"ל אסקריא/אתר רשמי, איסקרא

מהסקר עולה שישנו אחוז קטן מקרב המצביעים החרדים שיצביע למפלגות שאינן חרדיות, בהם 2.1% לליכוד, 1.8% לעוצמה יהודית, 0.2% לכחול לבן ו-0.1% בלבד לימינה. אחוזי ההצבעה למפלגות אלו דורשים בדיקות מעמיקות יותר היות ומדובר במספרים קטנים ובסקר בעל טעות דגימה קלה.

בקרב המצביעים המגדירים עצמם "מודרנים", כ-20% מצביעים למפלגות לא-חרדיות וכ-30% מתלבטים איך להצביע. מהסקר אף עולה כי שיעור גבוה מחסידי חב"ד נותנים את קולם למפלגות שאינן חרדיות, זאת לעומת מצביעים חרדים מהזרם הליטאי שבוחרים באופן מובהק במפלגות חרדיות.

מהנתונים עולה כי בקרב מצביעים צעירים נרשמת פחות נאמנות למפלגות החרדיות המתבטאת בשיעורים גבוהים יותר של התלבטות והצבעה למפלגות לא חרדיות. פערים כאלה נרשמים גם בין חרדים עובדים לחרדים שלומדים תורה, כשבקרב עובדים 10% מצביעים למפלגות לא חרדיות לעומת 0.9% בקרב אברכים.

"הבייס החרדי לא דורש חיזור"

הסקר בחן את המעברים בין המפלגות, כלומר למי הצביעו החרדים בבחירות הקודמות ולמי הם מתכננים להצביע. דודי דרור, מנכ"ל "אסקריא", טען כי "מהתשובות גילינו שיהדות התורה שומרת על 91% ממצביעיה, וש"ס גם היא שומרת על 87% ממצביעיה. זהו נתון שמצאנו גם בסקרים לפני סבב ראשון ושני. הבייס החרדי של המפלגות לא דורש חיזור וקמפיינים גדולים על מנת שילכו להצביע".

בסקר עלה כי 35% מאלו שלא הצביעו בבחירות הקודמות מתלבטים לאיזו מפלגה להצביע בבחירות הנוכחיות. כמו כן, כמחצית ממצביעי הליכוד החרדים בבחירות שעברו מתלבטים למי להצביע בבחירות הקרובות. לדברי דרור, "כאן המשחק של המפלגות החרדיות. מכאן יהדות התורה תביא את המנדט השמיני בוודאות".

בנוסף, כ-70% מהמצביעים החרדים סבורים שעל ש"ס ויהדות התורה להמשיך להיות חלק מגוש הימין, לעומת 20.5% שהשיבו "לא יודע" ו-8% שהשיבו כי המפלגות החרדיות לא צריכות להיות חלק מגוש הימין בעתיד. מהתשובות עולה כי הזרם הספרדי-חרדי הוא הימני ביותר, ובכך הם מיישרים קו עם החיבוק של דרעי לנתניהו בקמפיינים האחרונים של ש"ס. מהנתונים עולה כי 20% ממצביעי חב"ד שנחשבים ימניים מאוד השיבו "לא" על השאלה האם על הפוליטיקאים החרדים להמשיך להיות חלק מגוש הימין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully