וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

102 מנדטים: ב"בליך של כפר קאסם" הייתה מנצחת גדולה אחת

24.2.2020 / 20:38

בפאנל בחירות יחיד מסוגו בתיכונים במגזר הערבי, המפלגות היהודיות חיזרו אחרי הנוער של כפר קאסם, שתהה מנגד: "אתם לא סופרים אותנו בכלל. איך אתם רוצים שנצביע לכם?". המארגנים מקווים שהפאנל יעודד את התלמידים לצאת ולהצביע, ומדגם הבחירות גילה למי הם עתידים לתת קולם

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שאול אדם

שאהין סרסור, מורה לאזרחות בתיכון מקיף כפר קאסם, משוכנע שהפעם יותר מתלמידיו, בעלי זכות ההצבעה, ילכו לקלפיות. "קמפיין ההסתה המעליב יוציא יותר תלמידים להצביע", הוא טוען. בתיכון שבו מלמד סרסור, ששימש במשך שנים ארוכות יועץ פרלמנטרי בכנסת, נערך היום (שני) כנס בחירות בהשתתפות חברי כנסת ופעילים פוליטיים, ייחודי מסוגו במגזר הערבי, כמו גם מדגם בחירות בו השתתפו כמאה מתלמידי שכבה י"ב.

"הדמיית הבחירות דומה למתכונת הנהוגה בתיכון 'בליך' ברמת גן", סיפר לתלמידים ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף בעמותת "יוזמות אברהם" שיזמה את האירוע, שהחל לפני כחמש שנים בכפר ראמה, והיום התקיים במתנ"ס העירוני של כפר קאסם, הסמוך לתיכון. "אומרים שמה שטוב ליהודים חייב להיות טוב גם לערבים", הוסיף אבו-ראס בחיוך והדגיש: "אנחנו רוצים לשמוע דעות אחרות כי גיוון של דעות זו מהות הדמוקרטיה, במיוחד בימים אלה, כשיש מישהו שכנראה לא רוצה שנשחק במשחק הדמוקרטי".

אבו ראס אמר לתלמידים כי הכינוס מתקיים בתקופה בה מתנהל ויכוח ציבורי באם ראש הממשלה יבקר בעיר או לא, בנוסף לוויכוח על הריסת בית בעיר. "במקביל אנחנו כאן מנהלים שיח על שילוב ושוויון, ומאמינים שהדור הצעיר ישפיע, ובלי שיצביע הוא לא ישפיע". הוא קרא להעלות את אחוז ההצבעה, ופנה לתלמידים: "תשפיעו על ההורים שלכם שיצאו ויצביעו".

פאנל בחירות בתיכון כפר קאסם, 24 בפברואר 2020. יוזמות אברהם, אתר רשמי
"גיוון של דעות זו מהות הדמוקרטיה". חברי הפאנל במתנ"ס בכפר קאסם/אתר רשמי, יוזמות אברהם

מטרת האירוע, אם כן, היא לעורר שיח פוליטי בקרב התלמידים, שחלקם ישתתפו בבחירות בפעם הראשונה. איאד עמאר, מנהל בית הספר, ייחס לחגיגה הדמוקרטית חשיבות רבה במיוחד בעת הזו, "כאשר על גב ההסתה באה תכנית המאה". בין המשתתפים שהגיעו לבית הספר היו חברי הכנסת רם בן ברק (כחול לבן) ומשה אבוטבול (ש"ס), והמועמדות אמילי מואטי (העבודה-גשר-מרצ) ואימאן ח'טיב (הרשימה המשותפת). המשתתפים ענו לשאלות התלמידים וניסו לשכנע להצביע למפלגות שלהם. דווקא ואליד טאהא, חבר הכנסת שהוא גם תושב העיר, לא נכח.

הפוליטיקאים חיזרו אחר הקהל שלפניהם. "אתם אנשים שמגיע להם שוויון", אמר להם ח"כ אבוטבול, "שר הפנים שלנו, אריה דרעי, טיפח במשך שנים את הקשר הטוב שלו. אתם זכאים לשוויון ולכל עזרה שאתם זקוקים לה".

פאנל בחירות בתיכון כפר קאסם, 24 בפברואר 2020. יוזמות אברהם, אתר רשמי
כמאה השתתפו במדגם/אתר רשמי, יוזמות אברהם

אולם, הרוחות התלהטו כשהוא המשיך לדבר על פועלה של מפלגתו, ש"ס, למען החברה הערבית. "המדינה משקיעה המון במגזר הערבי. זה לא מספיק - אבל כל הצלחה שקיימת צריך להגיד אלחמדו לאללה. אם יש מנהל בית חולים או בית ספר - צריך להגיד מצוין, זו הצלחה של המדינה. ומי שלא יודע להגיד תודה - תמיד תקוע על אותם עניינים", אמר אבוטבול. "שקרן" קרא לעברו אחד התלמידים, והמורים חשו להרגיע אותו. "מה אנחנו מקבלים חוץ מגזענות?" שאל אותו תלמיד אחד, "צריך לדעת להגיד תודה על מה שמקבלים", השיב ח"כ אבוטבול.

מואטי, נציגת העבודה-גשר-מרצ, התייחסה לכך בדבריה. "בחוזה ההתקשרות בין המדינה לאזרח יש לאזרח זכות אחת והיא לבוא בדרישות לממשלה. אני לא חושבת שאזרחים צריכים להודות לממשלה על זה שהם מצליחים לחיות חיים סבירים", אמרה לתלמידים. "אני לא חושבת שמישהו זכאי לשוויון רק כי הוא רופא או רוקח או עורך דין - אני חושבת שכולנו זכאים לשוויון. אתם לא צריכים להודות לאף אחד. אני מקווה שבסוף המנהרה הזו מחכה אור אכפתי, ויהיה לכולנו ימים טובים יותר".

"אומרים לנו שאנחנו שווים, אבל ליהודים אומרים משהו אחר"

המשתתפת הערבית היחידה בפאנל, ח'טיב שהופיעה מטעם הרשימה המשותפת, הייתה גם היחידה שפנתה מעל הבמה לתלמידים בשפת האם שלהם. "הגיע הזמן שנציגי הציבור יבינו ערבית", היא העירה. "התלמידים האלה הם העתיד שלנו, התקווה שלנו", הוסיפה, תוך ביקורת על עמיתיה, "כל מה שאנחנו שומעים פה זה 'אתם צודקים ומגיע לכם', ואני הייתי רוצה לשמוע בפועל איך זה קורה". היא הזהירה שמפלגת כחול לבן אמנם מתנגדת לחוק הלאום, אך לא מציעה אלטרנטיבה: "כחול לבן תמכה בעסקת המאה ומנעה הקמת תת-ועדה למיגור האלימות והפשיעה בכנסת בראשותנו. כחול לבן אומרת שהיא בעד מדינה יהודית ובעד שוויון. מי שרוצה שוויון חייב לתמוך במדינה של כל אזרחיה".

הביקורת כלפי כחול לבן הוטחה גם מצד התלמידים. "אתם לא רוצים לבטל את חוק הלאום, אתם מדברים על לתקן אותו", האשים אחד התלמידים את ח"כ בן ברק. מוחמד בדיר, בן 17, פנה לנציג המפלגה ואמר: "יאיר לפיד אמר שאתם רוצים להקים ממשלה עם רוב יהודי, אתם לא סופרים אותנו בכלל. איך אתם רוצים שנצביע לכם?". גם אנר'אם עאמר, תלמידת כיתה י"א, הביע את תסכולה מעמדות המפלגה. "אתם דו פרצופיים, אתם מביאים אלינו פרסומות שאנחנו שווים, אבל ליהודים אומרים משהו אחר - שלא תשבו עם ערבים".

פאנל בחירות בתיכון כפר קאסם, 24 בפברואר 2020. יוזמות אברהם, אתר רשמי
"מאמינים שהדור הצעיר ישפיע, ובלי שיצביע הוא לא ישפיע"/אתר רשמי, יוזמות אברהם

ח"כ בן ברק השיב לביקורת. "מה שיאיר לפיד אמר בצורה לא טובה זה שבממשלה איתנו ישבו מפלגות שמקבלות את ישראל כמדינה יהודית, הוא לא התכוון לרוב יהודי", הסביר לתלמידים. "גם כשאנחנו מדברים על מפלגות יהודיות, יש ראשי מפלגות שאנחנו לא מוכנים לקבל אותם. אנחנו לא מוכנים לקבל את בן גביר למרות שהוא מפלגה יהודית, אנחנו מתנגדים למדיניות של סמוטריץ'. אנחנו מאמינים בשוויון ואין לנו בעיה עם החברה הערבית. יש לנו בעיה גדולה עם מי שיושבים בראש המפלגות ואומרים שהם מתנגדים למדינה יהודית".

עוד בוואלה!

ברשימה המשותפת נהנים מהאיחוד בשמאל, ובונים על הקול היהודי

לכתבה המלאה

53% מתוך כ-830 תלמידי התיכון המקיף הן בנות, לעומת 47% בנים. 330 מהתלמידים לומדים בשכבה י"ב. בפאנל נכחו כמחצית מהם, וכ-100 השתתפו בסופו של דבר בהצבעה בקלפי. כ-85% מהם הצביעו במדגם לרשימה המשותפת - 102 מנדטים בסך הכל, לו תוצאות הבחירות לכנסת היו בהתאם. 11% נוספים הצביעו לכחול לבן.

ואמנם, המורה לאזרחות סרסור הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי רוב התלמידים בגיל הזה אינם מעורבים או בעלי מודעות פוליטית. לדבריו, על פי רוב הם לא יצביעו "ממניע אידיאולוגי, אלא כהזדהות עם המגזר - אנחנו ערבים אז אנחנו יוצאים להצביע למשותפת - או, על בסיס הכרות אישית עם ח"כ זה או אחר, נניח: מכירים את אחמד טיבי, אז אם הוא קורא להצביע, הם ייצאו להצביע כדי להגדיל את כוחה והשפעתה של החברה הערבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully