וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! חדשות: הליכוד מתחזק, ישראל ביתנו צונחת

2.1.2015 / 8:30

על פי נתוני סקר מכון TNS, הרשימה המאוזנת שנקבעה בבחירות המקדימות מועילה למפלגת השלטון, שמוסיפה לעצמה שני מנדטים. פרשת השחיתות משפיעה על מפלגתו של ליברמן, שמאבדת שלושה מושבים בכנסת. ומה חושב הציבור על האפשרות שמירי רגב תהיה שרה?

צילום: יותם רונן, עומר מירון, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

(תוצאות הפריימריז בליכוד, אתמול)

פרשת השחיתות בישראל ביתנו נותנת את אותותיה בענק: על פי סקר TNS - טלסקר שנערך עבור וואלה! חדשות אמש (חמישי), מפלגתו של שר החוץ אביגדור ליברמן צונחת לשבעה מנדטים. זאת, בהשוואה לסקר נערך בשבוע שעבר ובו עמדה המפלגה על עשרה מנדטים - ירידה של שלושה מושבים בכנסת. עושה רושם, אם כן, שהציבור לא השתכנע מהנאום שנשא שר החוץ אביגדור ליברמן בתחילת השבוע נגד המשטרה ויחידת להב 433, וכי יש לאחרון סיבה להיות מודאג.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
רגב לוואלה! חדשות: "רוצה להיות שרת השיכון בממשלה הבאה"
רמז לבאות? דרעי לתומכיו: "נמשיך כולנו יחד, אני אתכם"
הרצוג ולבני על רשימת הליכוד: השמות שהביאו אותנו למצב הזה

אביגדור ליברמן בישיבת ממשלה. אמיל סלמן, הארץ
צונח. אביגדור ליברמן בתחילת השבוע/הארץ, אמיל סלמן

לעומת ישראל ביתנו, בליכוד יכולים לחייך. על פי הסקר, שנערך אחרי היוודע תוצאות הפריימריז במפלגת השלטון, מפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחזקת. הרשימה המאוזנת שבחרו חברי המפלגה מביאה אותה בסקר ל-26 מנדטים, שניים יותר מבשבוע שעבר. כך, סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי שהגיעה בפריימריז למקום ה-26, שעד אתמול נחשב לא ריאלי, תוכל למצוא עצמה שוב בכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

את התחזקות הליכוד ניתן לייחס כאמור, לעובדה שרשימת הליכוד הציגה התמתנות מסוימת בדמות דחיקתו של חבר הכנסת משה פייגלין למקום לא ריאלי, ומנגד, לכניסתו של חבר קדימה לשעבר, אבי דיכטר, למקום 20 הריאלי. גם חברים מתונים אחרים כמו משה יעלון, צחי הנגבי, גילה גמליאל ויובל שטייניץ מצאו עצמם במקומות סבירים ברשימה לצד חבריהם הנצים: מירי רגב, דני דנון, יריב לוין וזאב אלקין, מה שהותיר את התחושה כי מדובר ברשימה מאוזנת. כתוצאה מכך, מוסיף הליכוד למאזנו שני מנדטים בהשוואה לסקר שנערך בשבוע שעבר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מצביע בפריימריז בליכוד בבנייני האומה. 31 בדצמבר 2014.. טלי מאייר
מתחזק. נתניהו מצביע בבחירות המקדימות בליכוד, אתמול/טלי מאייר

בדומה לישראל ביתנו, גם מפלגת "כולנו" של משה כחלון מאבדת גובה. המפלגה החדשה מאבדת שני מושבים ויורדת מעשרה מנדטים לשמונה בלבד. זאת, בין היתר כנראה בשל ההתמהמהות של כחלון בהצגת רשימתו לכנסת.

מהצד השני של המפה הפוליטית, הרשימה המשותפת של העבודה והתנועה בראשות יצחק הרצוג וציפי לבני שומרת על יציבות כאחת משתי המפלגות הגדולות, עם 23 מנדטים - בדיוק כמו בסקר הקודם. עם זאת, ראשי ה"מחנה הציוני" ודאי יכולים לחוש אכזבה מכך שהצטרפותו של פרופסור מנואל טרכטנברג, שהגיע השבוע בקול תרועה רמה למפלגה על תקן המועמד לשר האוצר אינה מוסיפה למאזנה ולו מנדט אחד. את הדבר הזה אי אפשר להגיד על הבית היהודי, שמוסיפה מנדט בהשוואה לסקר הקודם וזוכה ל-16 מושבים. זאת, בין היתר, על רקע היעלמותו של אלי ישי, שמפלגתו זכתה בסקר הקודם לארבעה מנדטים, וכעת אינה עוברת את אחוז החסימה.

ש"ס מתחזקת, ישי נשאר בחוץ

הסערה בש"ס, התפטרותו של דרעי והתייצבות חברי הכנסת מאחוריו עושה רק טוב למפלגה. על פי הסקר, תקבל ש"ס שישה מנדטים, שניים יותר מאשר בשבוע שעבר, טרם התפוצצה פרשת הקלטת. באופן מפתיע, פרסום ההקלטה שבה נשמע הרב עובדיה יוסף מדבר בזלזול על דרעי, דווקא חיזקה את יו"ר ש"ס, והעבירה אליו מנדטים ממפלגתו של ישי.

בנוסף, מרצ רושמת עלייה של מנדט וזוכה לשבעה מנדטים, ואילו יש עתיד נותרת יציבה על תשעה מנדטים בלבד. אם המגמה תימשך, מרבית חברי סיעתו של יאיר לפיד יגיעו לכנסת ה-20 רק בתור אורחים. יהדות התורה זוכה בסקר לשבעה מנדטים, ואילו רשימה מאוחדת של חד"ש, רע"מ- תע"ל ובל"ד זוכה ל-11 מנדטים.

אריה דרעי ואלי ישי במליאת הכנסת בעת הדיון על חוק פיזור הכנסת. דוברות הכנסת,
פרשת הקלטת עשתה לש"ס בראשות דרעי רק טוב. דרעי וישי/דוברות הכנסת

סקר זה ממשיך את המגמה מהסקר הקודם בשבוע שעבר, לפיה הרצוג ולבני יתקשו להרכיב קואליציה, בעוד שלנתניהו ישנן אפשרויות רבות ומגוונות יותר. כדי להרכיב ממשלה יצטרכו הרצוג ולבני להושיב יחד את כל המפלגות למעט הליכוד, הבית היהודי והמפלגות הערביות, וגם אז תהיה זו קואליציה שסועה ומפולגת בת 67 חברי כנסת, אשר למעט ש"ס, לכל אחת מהמפלגות בה תהיה היכולת המספרית להפיל אותה, מה שמבטיח חוסר יציבות מובנה ושיתוק שלטוני. לנתניהו, לעומת זאת, די בצירופם של בנט והחרדים כדי להגיע ל-55 מנדטים, מה שישפר את כושר המיקוח שלו מול מפלגות המרכז במשא ומתן הקואליציוני. כמו כן, אין להוריד מהפרק את אופציית ממשלת האחדות של הליכוד והעבודה, שהיא בעלת היתכנות סבירה לחלוטין.

שליש מהציבור: מירי רגב מאוד לא מתאימה להיות שרה

על רקע הזינוק שרשמה חברת הכנסת מירי רגב, שהגיעה למקום הרביעי בפריימריז בליכוד, והצהרתה לפיה היא רואה עצמה שרה בקדנציה הבאה "אחרת אעשה לנתניהו הפיכה", כדבריה, בחרנו לשאול את המשיבים אם לדעתם רגב ראויה לשבת סביב שולחן הממשלה. על פי הממצאים, נראה כי בזמן שבליכוד יש תמיכה גורפת לרגב, בכלל הציבור המצב רחוק מזה. 34.3% מן המשיבים סברו כי רגב כלל אינה מתאימה לשמש שרה, ו-9% נוספים סברו כי היא לא כל כך מתאימה. רק 23.7% מצאו את רגב מתאימה מאוד לקבל משרד תחת אחריותה, ו-18.4% סברו שהיא די מתאימה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במדד ההתאמה לראשות הממשלה, מוביל עדיין נתניהו בפער ניכר על פני הרצוג, שמגיע למקום השני. עם זאת, נראה שהציבור קונה את המסר שמשווקות שתי המפלגות הגדולות, לפיהן הבחירות הן בין נתניהו ובין בוז'י וציפי, כאשר גם ראש הממשלה וגם יו"ר האופוזיציה מתחזקים. 40% מהנשאלים סבורים שנתניהו הכי מתאים לשמש ראש הממשלה (לעומת 31% בסקר הקודם), בעוד 24.3% מאמינים שדווקא הרצוג צריך להרכיב את הקואליציה הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרצוג יכול לשאוב עידוד מכך שהוא הכפיל את כוחו מאז הפעם הקודמת שבה בדקנו שאלה זו, ב-2 בדצמבר, מיד אחרי פירוק הקואליציה, אז זכה ל-12% התאמה בלבד. בנוסף, מאז פירוק הקואליציה חלה ירידה במעמדם של יתר המועמדים שנבדקו: ליברמן, לפיד, כחלון ובנט. כל הארבעה רושמים נתונים חד ספרתיים נמוכים באחוזי התמיכה לראשות הממשלה. ליברמן, לדוגמה, הצהיר השבוע כי הוא מועמד לראשות ממשלה אבל רק 3.2% רואים בו כזה. בנט קיבל בסקר הקודם 9.7%, וכעת רק 6.3%.

חישוב המנדטים נעשה על בסיס סקר טלפוני בקרב מדגם כלל ארצי ומייצג של 500 נשאלים מכלל אוכלוסיית ישראל. טעות הדגימה המרבית היא שני מנדטים, לכאן או לכאן. לגבי השאלות שאינן נוגעות למנדטים, נעשה מדגם ארצי אקראי ומייצג של 400 מרואיינים מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת. מרווח הטעות המקסימאלית: 4.5%.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully