וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באווירה מנומנמת, מתבהרת תמונת הדילים והפייבוריטים בעבודה

12.1.2015 / 11:36

לעיני קהל דל משתתפים של עסקנים ועיתונאים ניסו המועמדים התשושים לשכנע מדוע כדאי לבחור דווקא בהם. את רוב תשומת הלב משך דני עטר, שחשף את רשימת המומלצים הלא רשמית שלו. וגם: מי בלט בהיעדרו?

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

(הרצוג, אתמול: "לא נסבול פגיעה בטוהר הבחירות")

רגע לפני הפריימריז לכנסת ה-20 נפגשו אמש (ראשון) במושב חדיד שליד מודיעין כל מועמדי מפלגת העבודה, על מנת לנסות ולשכנע את אחרוני המתלבטים מדוע כדאי לבחור בהם. בעוד 24 שעות ייפתחו הקלפיות, והפריימריסטים, תשושים משבועות של התרוצצות בין חוגי בית וכנסים, הגיעו למקום בתקווה לסגור עוד דיל או לשכנע עוד מתלבט. בפועל, במקום נכחו כמה עשרות עסקנים, עוזרים ועיתונאים, וכמות מעטה למדי של שומעים חופשיים שטרם נחשפו לכנסים מסוג זה בעבר.

את האווירה המנומנמת למדי הצליח להעיר דני עטר, מועמד חזק המתמודד על הבטחת הייצוג של משבצת המושבים במקום ה-15, אך עשוי להיבחר במקום גבוה יותר. "אני רואה את איתן כבל, מרב מיכאלי, אראל מרגלית ואולי גם את שלי יחימוביץ' מסיימים במקום גבוה מאוד", אמר עטר, במה שהתפרש באוזני השומעים כרשימת המומלצים הלא רשמית שלו. בכך, אישר למעשה עטר את קיומו של "דיל מרובע" בינו לבין כבל, מרגלית ומיכאלי, שלפיו כל אחד מהם יתמוך בשלושת האחרים. הדיל הזה מדיר שינה מעיני רבים במפלגה, שחוששים כי יידחקו בגללו אחורה.

אגב, בצעד יוצא דופן הוחלט במפלגה כי אם נציג המושבים ייבחר במקום גבוה יותר מהמקום ה-15 - מה שצפוי לקרות - אז המקום ה-18, השמור לנציג הקיבוצים, יתבטל, ונציג הקיבוצים "יוקפץ" למקום ה-15 במקומו. גורמים במפלגה טענו כי מטרת הצעד היא לקרב למקום גבוה יותר ברשימה את מועמד הקיבוצים שימי בראון, המשמש כיועץ המשפטי של המפלגה ונחשב מקורב ליושב הראש יצחק הרצוג.

בחירות 2015 || כל הסיפורים החמים בוואלה! חדשות:
השחיתות בישראל ביתנו: פאינה קירשנבאום פורשת מהפוליטיקה
פריימריז בבית היהודי: חגיגה לדמוקרטיה או מצג שווא?
אחרי שבועיים בלבד: דרעי חוזר למפלגת ש"ס

דני עטר ראש המועצה האזורית גלבוע. קובי אליהו
רשימת מומלצים לא רשמית. דני עטר/קובי אליהו

בהמשך הגיע גם היו"ר עצמו והצליח להקים את הנוכחים מהכיסאות. הרצוג תקף את נתניהו על שנסע לפריז משיקולים פוליטיים צרים. אחרי נאומו, רבים מהפעילים, ובהם גם חברי הכנסת שתכננו לנאום, עזבו את המקום בניסיון להספיק לעוד כנס אחד, כשכמה מהם מוטרדים למדי בנוגע לאפשרות שייפלטו מהרשימה.

החשש מתבסס על כך שבעשירייה הראשונה של המפלגה צפויות, ככל הנראה, להתברג שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, ומרב מיכאלי. כיוון שחוקת העבודה קובעת כי בכל עשירייה תינתן הבטחת ייצוג לשתי נשים, אזי שבעשירייה השנייה תיכנס לפחות עוד אישה חדשה אחת, מה שיביא ככל הנראה לפליטתו של חבר כנסת מכהן אחד אל עבר המקום ה-22, בקצה הרשימה לכנסת.

במפלגה נשמעו אתמול גם קולות שביקרו את הדברים שאמר בשבוע שעבר הרצוג, שלפיהם הוא מייעד לאראל מרגלית - שהגיע למקום האחרון במדד הח"כים החברתיים במפלגה - תיק כלכלי בכיר בממשלתו. גורם במפלגה אמר כי באמירה זו יש בכדי להעניק למרגלית יתרון על יתר המתחרים בפריימריז.

יו"ר מפלגת העבודה הנבחר יצחק (בוז'י) הרצוג עם הח"כים איתן כבל, מרב מיכאלי ואראל מרגלית במטה מפלגת העבודה בבית סוקולוב בתל אביב, 22 בנובמבר 2013. יותם רונן
יתרון על יתר המתחרים. אראל מרגלית/יותם רונן

נוסף על כך, עומדת למבחן גם שאלת האופי של הרשימה: חברתית-כלכלית או מדינית-ביטחונית. מפלגת העבודה נהגה לשבץ בעשורים האחרונים דמויות ביטחוניות בולטות בצמרת הרשימה לכנסת. אלא שהפעם, משבצת ה"ביטחוניסט" נמצאת רק במקום ה-11, מה שאומר שאם ח"כ עמר בר לב, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, אשר סיים את הפריימריז הקודמים במקום השמיני, לא יצליח להתברג בעשירייה הראשונה, זו תהיה הפעם הראשונה שהמפלגה לא מציבה בחזית אדם בעל רקע ביטחוני.

"כן, נפגשנו, מה קרה?"

מי שנחשב לנוכח-נפקד בבחירות הללו הוא יו"ר המפלגה לשעבר, בנימין בן אליעזר, הנחשד בפלילים. למרות שאינו לוקח חלק פעיל במרוץ, חברי כנסת מהסיעה פנו אליו לקבלת תמיכה. כך, למשל, ח"כ נחמן שי, על פי פרסום של מיזם "מאה ימים של שקיפות", נפגש עמו בביתו ביפו על מנת לקבל את ברכתו. שי אמר אמש לוואלה! חדשות כי הוא אינו רואה בכך כל פסול. "כן, נפגשנו, מה קרה? זה היה לפני החלטת הפרקליטות. אנחנו מכירים 30 שנה".

פעיל אחר אמר, בהתייחסו למועמד אלדד יניב: "אלדד אמר שהוא מצטרף לעבודה כי פואד עזב. עכשיו נוכל לבחון זאת", כשהוא מכוון לאפשרות שבן אליעזר יפעל נגד בחירתו של יניב בפריימריז. עם זאת, גורמים שונים במפלגה אמרו כי אין סימנים לכך שבן אליעזר עוסק בכך באופן פעיל. "הוא מוטרד ממצב בריאותו ומהחקירות. אלדד לא מעניין אותו יותר מדי בשלב זה", אמרו גורמים במפלגה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully