וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צו מניעה ל"סרטון הגנון": "שימוש בילדים - ציני ואופרטוניסטי"

20.1.2015 / 19:48

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קיבל את עתירת "יש עתיד" והתנועה לאיכות השלטון, וקבע שסרטון הליכוד אינו חוקי. הוא דחה את הטיעון בליכוד שהסרטון הודלף: "למה הוא צולם, אם לא תוכנן שיפורסם?"

חברי הכנסת במליאת הכנסת בדיון על תיקון חוק למניעת הסתננות, דצמבר 2014. נועם מושקוביץ
"שימוש ציני ואופורטוניסטי". נתניהו/נועם מושקוביץ

ועדת הבחירות המרכזית קבעה אמש (שלישי) שהליכוד עשה שימוש בילדים לצורך תעמולת בחירות בניגוד לחוק, והוציא צו מניעה נגד הסרטון. יושב ראש הוועדה, השופט סלים ג'ובראן, קיבל את עתירת התנועה לאיכות השלטון ומפלגת "יש עתיד", ואף הורה לליכוד לשלם לשתי העותרות את הוצאות העתירה, בגובה 2,500 שקלים לכל אחת. בסרטון המדובר נראו ילדים, ששיחקו את דמויותיהם של יאיר לפיד, ציפי לבני, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט, כשראש הממשלה נתניהו מנסה להרגיעם ולשלוט ב"גנון", לכאורה.

בהחלטתו דחה השופט את נימוקי היועץ המשפטי של הליכוד, שלפיהם השימוש בילדים היה חוקי, שכן הם קיבלו את אישור האפוטרופוסים של הילדים. לדבריו, אין באישור הוריהם של הילדים כדי להכשיר את שימושם בתעמולת בחירות, המנוגדת לחוק הבחירות. בנוסף, דחה השופט את טענת הליכוד שלפיה הסרטון "הודלף לאינטרנט בטעות". לדבריו, מדובר בטענה "תמוהה", שכן אסור לפי החוק להשתמש בילדים לצורך תשדירי תעמולה, ומכאן שלא ברור מדוע בכלל הושקעו המאמצים בצילום הסרטון מלכתחילה, אם התוכן כלל לא יועד לשידור.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
לקראת ספירה נוספת? בית הדין של הליכוד: "מצאו פתרון"
גלנט: "להגיע להסכם עם הפלסטינים, לא על חשבון הביטחון"
ח"כ יוגב לתושבי עוטף עזה: "תמכתם בהתנתקות, אכלתם אותה"

ג'ובראן טען שהשימוש בילדים, מעצם טבעו, נתפס כציני ואופורטוניסטי. "המחוקק מצא לנכון, ובצדק רב, להוציא את ילדינו אל מחוץ לזירת המשחק הפוליטי", קבע בהכרעתו, והוסיף כי הורה לליכוד להגיש תצהיר עד ליום ראשון כיצד במפלגת השלטון מתכוונים לאכוף את צו המניעה שהוציא על הסרטון, לאור העובדה שהוא נמצא במקומות שונים ברשת.

"גול עצמי" לליכוד

החלטה זו מצטרפת לסוגייה בעייתית נוספת עמה מתמודדים כעת בליכוד. אב בית הדין של המפלגה, מיכאל קליינר, סיים הערב דיון בעניין הערעור שהגיש חבר הכנסת אבי דיכטר על תוצאות הפריימריז, ללא הכרעה. לפי התוצאות, שובצה סגנית השר ציפי חוטובלי במקום ה-20 ואילו דיכטר שובץ במקום ה-26. במהלך הדיון, העלו נציגיו של דיכטר שורה של טענות הקשורות בקלפיות שבהן היו לכאורה אי-סדרים בהליך הבחירה, וספירתן מחדש עשויה להחזיר לטענתם את היתרון לדיכטר.

השופט החליט לקבוע דיון נוסף בנושא ביום שישי הקרוב וקרא ליו"ר המפלגה, ראש הממשלה נתניהו, לשקול פתרון פוליטי למצב כמו ביטול השריון במקום ה-11 שיוכל לאפשר לשניהם להיכנס לרשימה לכנסת במקומות ריאליים – במקום ה-19 וה-20. קליינר אף הזכיר כי אם לא יימצא פתרון הוא עלול להורות על ספירה מחודשת של הקלפיות – צעד שיביא מבוכה רבה לליכוד - וכינה את הסאגה הנמשכת זה שלושה שבועות "גול עצמי" למפלגה.

הסערה סביב התוצאות ניכרת גם בקרב הפעילים. במהלך היום שלחו כ-300 חברי ליכוד המזוהים עם ח"כ דיכטר מכתב לנתניהו ודרשו ממנו להתערב במשבר סביב תוצאות הפריימריז, באופן שיכניס את השניים למקום ריאלי ברשימה. "אנו, נציגי חברי מרכז וחברי ליכוד מרחבי הארץ, פונים אליך ומבקשים באופן אישי את התערבותך האישית על מנת לפעול להפסקת ההליכים המשפטיים בליכוד ולפעול לכך שהשר לשעבר וחבר הליכוד בהווה ח"כ אבי דיכטר וכן ח"כ ציפי חוטובלי יהיו שניהם ברשימת של הליכוד לכנסת ה-20", נכתב. "אנו חוששים כי אי הסדרים בפריימריז בשילוב הכאוס הפנימי המתחולל בימים אלה בליכוד, יפגעו בהצלחת התנועה בבחירות באופן משמעותי". הפעילים חתמו את פנייתם בדרישה מנתניהו כי ינהג כ"מבוגר אחראי".

מהליכוד נמסר בתגובה: "אנו מכבדים כל החלטה של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ונקיים אותה ככתבה וכלשונה. עם זאת, חשוב להדגיש כי הסרטון הופק מלכתחילה על סמך חוות דעת משפטית חיובית של היועץ המשפטי של הליכוד, כאחד מסדרה של סרטונים, ולא אושר על ידי הליכוד לפרסום ולשידור. רק עקב טעות טכנית הגיע הסרטון לרשת האינטרנט. מטה ההסברה של הליכוד כבר שוקד על סרטוני המשך, תוך הקפדה יתרה על הנחיות יו"ר ועדת הבחירות וברוחן".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 19:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully