וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה!: רוב התרומות לפריימריז של בכירי מפלגות הימין - מחו"ל

2.2.2015 / 0:17

על רקע טענות הליכוד שלפיהן מפלגות השמאל ממומנות על ידי גורמים זרים בניגוד לחוק, בדקנו את רשימת התורמים החוקיים למועמדי מפלגות הימין לקראת הפריימריז: מי לא גייס אפילו שקל אחד בישראל? ומה המצב בשמאל?

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

(בליכוד טענו: השמאל מנסה לקנות את הבחירות בכסף אסור)

בימין עוררו אתמול (ראשון) סערה בטענה שהמחנה הציוני מגייס מימון מחו"ל בניגוד לחוק מימון מפלגות. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי בקרב חברי מפלגות הליכוד והבית היהודי, יש מי שגייסו סכומים חסרי תקדים מאנשי עסקים ואישים חשובים בחו"ל בבחירות לפריימריז במפלגות השונות. יש להדגיש כי גיוס תרומות מזרים להתמודדות בפריימריז הוא חוקי.

חוק מימון מפלגות קובע כי אדם המעוניין לתרום למפלגה בישראל חייב להיות בעל זכות בחירה לכנסת, כך שלרוב נאסרת תרומתם של תושבי חוץ למפלגות. מנגד, קובע החוק כי תרומה של תושבי חוץ למתמודדים בפריימריז במפלגות השונות היא חוקית, אך על המתמודדים לדווח על כך למבקר המדינה. בדוח הקודם שהגיש המבקר יוסף שפירא, הוא תהה מדוע לא אסרו הפוליטיקאים על תרומות מחו"ל כפי שהמליץ להם משרד המבקר בעבר.

בחירות 2015 - כותרות נוספות:
סערת V15: "עמותת קש תומכת שמאל" או "פאניקה של הימין"?
למה כחלון עדיין מסרב לחשוף את שמות התורמים שלו?
המבקר: נערכים לפרסם הדוח על ההוצאות במעון ראש הממשלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראש רשימת גיוס הכספים בפריימריז עומד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בפריימריז האחרונים במפלגת הליכוד חצה נתניהו את רף מיליון השקלים, כשגייס תוך חודש 1,081,011 שקל מ-29 תורמים שונים, כולם מחו"ל. בין התורמים לנתניהו אין אף תורם ישראלי - 27 מהתורמים הם אזרחי ארה"ב, אחד מספרד ואחד מגרמניה.

בין התורמים העיקריים לראש הממשלה נמצאים בני משפחת פאליק ממיאמי, האחראים ל-183,179 שקל מן התרומות. ארבעה מבני המשפחה העבירו כל אחד סכום של למעלה מ-44 אלף שקל לנתניהו. המשפחה היא בעלת רשת דיוטי פרי בארצות הברית ובדרום אמריקה. בשנת 2012 זכתה במכרז של רשות שדות התעופה לניהול חנויות הדיוטי פרי בשדה התעופה בעובדה. עם השלמת בניית שדה התעופה בתמנע, צפוי מתחם הדיוטי פרי של המשפחה לעבור לטרמינל החדש וליהנות ממיליון הנוסעים שיעברו שם. אם המשפחה, נילי, היא הנשיאה הארצית של אגודת IDF ידידי צה"ל בארה"ב, אשר מארגנת מדי שנה גיוס תרומות בעזרת אנשי עסקים ואילי הון בארה"ב.

יעלון, בנט, אראל מרגלית, מרב מיכאלי. טלי מאייר,במרק ישראל סלם ראובן קסטרו
בן קלמר, עיבוד תמונה
בין השיאנים. מרב מיכאלי, נפתלי בנט, אראל מרגלית ומשה/עיבוד תמונה, טלי מאייר,במרק ישראל סלם ראובן קסטרו בן קלמר

משפחה נוספת שסייעה לנתניהו היא משפחת שוטנשטיין שתרמה לו 157,460 שקל לפני הפריימריז. בני המשפחה הם מבעלי רשת האופנה "אמריקן איגל". משפחת בוק מניו ג'רזי, שעשתה את הונה מבעלות על חברת JSSI, ספקית שירות למטוסי סילון ומנועי סילון מהגדולות בעולם, העשירה את קופתו של נתניהו ב-173,096 שקל. תורמים נוספים לנתניהו הם: דיוויד סימון (45,115 שקל); ג'ון קרוגר (45,115 שקל); ושלמה רכניץ (44,517 שקל).

התורמים: אנשי עסקים מלוס אנג'לס ובעלי הון מקנדה

שר הפנים גלעד ארדן, שהגיע למקום השני בפריימריז במפלגת השלטון, דיווח למבקר על תרומות בסך 411,176.78 שקלים. 205,999 שקלים מהסכום הגדול גויס מחו"ל. בין התורמים לארדן היו איש העסקים מלוס אנג'לס, אדם מילשטיין, ממייסדי ארגון הקהילה הישראלית?אמריקנית IAC ואיש העסקים מארק סטנלי.

שר הביטחון משה יעלון גייס לצורך ההתמודדות בפריימריז 416,990 שקלים. 335,390 שקלים הגיעו מתורמים מחו"ל, בהם אנשי העסקים מילשטיין וסטנלי שתרמו גם לארדן. השר שהגיע למקום השביעי בפריימריז גייס כסף גם מהבעלים של "ניו יורק סאן", רוג'ר הרטוג, שתרם לו 2,850 דולר. גם ליעלון העבירה משפחת פאליק הידועה בתרומותיה לאנשי הליכוד שתי תרומות שכל אחת מהן עומדת על סך של 10,920 שקלים. ארבעה מבני משפחת שניר מקנדה, המזוהה גם היא עם הליכוד, תרמו ליעלון 11,280 שקלים, כל אחד.

נבחרת חברי הליכוד, ינואר 2015. ראובן קסטרו
נתניהו מציג את נבחרת הליכוד לאחר הפריימריז/ראובן קסטרו

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שהגיע למקום השלישי בפריימריז, גייס תרומות בסך 407,007 שקלים. מתוך הסכום הזה הגיעו 221,447 שקלים מחו"ל. בין התורמים, שוב, משפחת פאליק ממיאמי, שהעבירה לאדלשטיין שתי תרומות בסך 10,982 שקלים. חוליו מסר, אמריקני המזוהה עם הליכוד, תרם ליו"ר הכנסת 9,615 שקלים. מסר ומשפחתו סייעו לאדלשטיין גם בפריימריז הקודמים.

יריבו הפוליטי של נתניהו, דני דנון, גייס בפריימריז האחרונים סכום נכבד של 796,573 שקלים. דנון הצליח לגייס כספים מ-67 תורמים שונים, 51 מהם מחו"ל. רוב התורמים מחו"ל הם תושבי ארה"ב, שהעבירו לו 617,533 שקלים. בין התורמים: ארווין זימרמן, בלאק בויטיס וזאק זסלבור, אשר תרמו כל אחד 38,600 שקלים.

בנט גייס יותר כסף מנתניהו

גם בבית היהודי הצליחו לאסוף תרומות מרשימות. יו"ר המפלגה ושר הכלכלה נפתלי בנט הוא שיאן גיוסי התרומות. בנט, שהתמודד גם על ראשות המפלגה, גייס 1,244,512 שקלים – יותר מראש הממשלה נתניהו. רוב התורמים לבנט הם תושבי ארה"ב (1,178,827 שקלים). תורמת נוספת, וירג'ניה חקשואל ממדריד, סייעה לבנט עם 19,570 שקלים. חיים לוי, נשיא הקהילה היהודית מגיבלרטר, העביר ליו"ר הבית היהודי 39,095 שקלים.

בין התורמים הנוספים לבנט ניתן למצוא את איש העסקים הניו יורקי, ג'ורג' רואר, מנכ"ל ונשיא חברת NCH Capital Inc, שמשקיעה בעיקר בברית המועצות ובברזיל. רואר העביר לשר הכלכלה 43,551 שקלים. גם איש העסקים היהודי-אמריקני לואיס מייברג, העומד מאחורי חברת סלקט תקשורת שזכתה בזיכיון להפעלת סלולר, תרם 39,135 שקלים. מייברג הוא גם הבעלים של חברות השקעה וקרנות ניהול בארה"ב. תרומה בולטת נוספת שעלתה ברשימת התורמים היא של ארתור דנציק מבעלי בית ההשקעות הגדול שמפעיל בישראל על פי אתר גלובס קרן הון סיכון. דנציק תרם לבנט 42,900 שקלים.

נפתלי בנט ורעייתו באירוע של הבית היהודי הצגת הרשימה בכפר המכביה, ינואר 2015. ראובן קסטרו
בנט רגע לפני הצגת הרשימה שלו/ראובן קסטרו

איילת שקד, חברת הכנסת החילונית שהגיעה למקום השני בפריימריז, הצליחה לגייס 282,464 שקלים לקראת הפריימריז. מתוך 34 תורמים, 13 הינם תושבי ארה"ב אשר תרמו לשקד סכום של 119,664 שקלים. בין התורמים, אדוארד שוגר, סגן נשיא ג'פריס ושות' האמריקנית שתרם לשקד 9,714 שקלים. בנוסף, רפאל ענטבי מפנמה העביר לשקד תרומה בסך 11 אלף שקל, ויוסף גוטניק המיליונר מאוסטרליה העביר תרומה בסך 11,191 שקל. גוטניק הוא חסיד חב"ד, מגדולי התורמים לחב"ד ולהתיישבות ביהודה ושומרון ובעל השיטה בחברת יהלומים אוסטרלית. בעבר, סייע לנתניהו להיבחר בבחירות לראשות הממשלה ועמד מאחורי קמפיין "נתניהו טוב ליהודים".

בשמאל התרומות צנועות יותר

גם בשמאל גייסו תרומות לרגל הפריימריז, אך בהיקף מצומצם יותר. בבחירות המקדימות האחרונות למפלגת העבודה לא התמודד יו"ר המפלגה יצחק הרצוג ולכן גם לא הציג רשימת תורמים. היו"ר לשעבר שלי יחימוביץ', שהגיעה למקום הראשון בפריימריז, גייסה 261,281 שקלים, רובם מאזרחי ותושבי ישראל. רק תרומה אחת הגיעה ממתושב אנגליה בהרטפורדשיר, בסך 200 שקלים.

מי שהפתיעה עם גיוס תרומות גדול היא הח"כית הצעירה סתיו שפיר, שהגיעה למקום השני בבחירות המקדימות. שפיר הצליחה לגייס 311,402 שקלים מאלף תורמים שונים. כך, בשונה ממועמדי הליכוד אשר קיבלו סכומים גבוהים פר תרומה, התרומות שקיבלה שפיר נאמדים בסכומים קטנים. סך התרומות שקיבלה מ-24 תושבי ארה"ב עומד על 29,328 שקל. מהתורמת לורי בר און קיבלה שפיר את הסכום הגבוה ביותר מתושב חוץ - 9,716 שקל. בנוסף, קיבלה שפיר תרומה בסך 250 שקל מתושב העיר פוטסדאם שבגרמניה ותרומה בסך 100 שקל מתושב אוסטרליה.

סתיו שפיר בקדנציה הראשונה בכנסת. טלי מאייר
גייסה תרומות קטנות מתורמים רבים. סתיו שפיר/טלי מאייר

כ-175 אנשים תרמו לח"כ מרב מיכאלי 229,886 שקל להתמודדותה בפריימריז. מתוכם, כ- 57,416 שקל הגיעו מתושבי ארה"ב. שרה גוטסמן וקרול וינוגרד תרמו את הסכומים הגבוהים ביותר מתושבי חוץ למיכאלי, כל אחת כ-11 אלף שקל. תורם נוסף מאנגליה העניק למיכאלי סכום של 11,480 שקל.

הח"כ ואיש ההיי-טק לשעבר אראל מרגלית, שהגיע בפריימריז למקום ה-12, גייס 284,325 שקל מתרומות, מתוכם 86,325 שקל מתושבי חוץ. בין התורמים המוכרים ניתן היה למצוא את צ'ארלס ברונפמן, איש העסקים והנדבן היהודי ומייסד ויו"ר משותף של פרויקט תגלית. ברונפמן תרם למרגלית 11,480 שקל. בנוסף ריצ'רד סנלדר, חבר הנאמנים בסוכנות היהודית, תרם 9,750 שקל. גם יו"ר בנק סיגניצ'ר העולמי ושותפה לשעבר של שרי אריסון, סקוט שיי, תרם למרגלית 8,000 שקל. מי שתרם לחבר הכנסת את הסכום הכי גבוה היה הוא בעצמו – 100 אלף שקל.

איתן כבל בפרמייריז במפלגת העבודה. ינואר 2015. ראובן קסטרו
לא גייס שקל אחד מחו"ל. איתן כבל/ראובן קסטרו

יש לציין כי ח"כ איתן כבל, שהגיע למקום ה-10 בפריימריז, גייס את כל התרומות שלו (174,199 שקל) מאזרחי ישראל.

בשונה מהמפלגות הגדולות, מתמודדיה של מרצ לא הצליחו לגייס תרומות גדולות. סכומי התרומות שגייסו חברי המפלגה נאמדים בעשרות אלפי שקלים ורוב התורמים הינם תושבי ישראל ואזרחיה. כך למשל, גייס ח"כ אילן גילאון בפריימריז הנוכחיים 6,550 שקל. ח"כ תמר זנדברג הצליחה לגייס סכום נאה יותר - 14,863 שקל.

(עדכון ראשון: 17:53)

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully