וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ש"ס נפתחת לחילונים ולפעילים חברתיים - אבל לא לנשים

3.2.2015 / 7:50

הניסיון של דרעי לפתוח את ש"ס לכלל האוכלוסיות החלשות מקבל תמיכה בקרב חילונים, ואפילו חברים בקהילה הגאה, שנפגשו עמו. הפעילים החדשים מחפשים בית חברתי שיניף את דגל הפריפריה: "צריך להיות פרקטיים בפוליטיקה"

עריכה: ניב פוקס

(חילוני בכנס ש"ס בחודש שעבר: "דרעי - אובמה הישראלי")

אחת ההצלחות הגדולות ביותר של נפתלי בנט כיו"ר הבית היהודי בבחירות הקודמות הייתה יכולתו לפתוח את המפלגה הדתית-לאומית גם לציבור החילוני, ובכך לגייס קולות חדשים רבים שהגדילו באופן משמעותי את כוחה של המפלגה. כעת, ישנה קבוצה גדולה של פעילים חברתיים אשר מבקשים לבצע תהליך דומה גם בש"ס.

קבוצה של יותר ממאה פעילים, אשר ברובם אינם דתיים ("על הסקאלה המסורתית", כפי שהגדיר זאת אחד המארגנים) וממגוון קבוצות חברתיות, הגיעו שלשום (ראשון) למפגש סגור עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. מטרת הכינוס הייתה לבחון את האפשרות לפעול דרך ש"ס ולפתוח את המפלגה הנשענת על קולותיהם של חרדים ממוצא מזרחי לקהלים חדשים. זאת, במטרה לפנות לכלל האוכלוסיות המוחלשות בחברה - לרבות החילונים. בין היתר, נכחו במפגש פעילים מקבוצת המאבק למען תושבי שכונת גבעת עמל, וכן מהקהילה הגאה, הקשת הדמוקרטית המזרחית, תנועת "אחותי" וקפה גיברלטר.

לקריאה נוספת:
"מתפלל לבורא עולם שיציל את ש"ס מהידיים של דרעי"
לאן נעלם האתר של ש"ס?
טענות נגד ש"ס בהילולת הבבא סאלי: "עצרת בחירות זולה"

אריה דרעי בכנס פעילים ונבחרים של ש"ס לקראת הבחירות, ינואר 2015. דייב בוימוביץ'
"מביע נכונות להפוך את ש"ס למפלגה חברתית רחבה". דרעי בכנס פעילים/דייב בוימוביץ'

הפעיל החברתי אופיר טובול, ממארגני המפגש, אמר לוואלה! חדשות כי ההחלטה לנסות לפעול דרך ש"ס מגיעה אחרי שניסיונות לייצר חזית רחבה יותר למען הפריפריה, בשילוב השרים לשעבר משה כחלון ועמיר פרץ, כשלו. "האידיאל המקורי היה חזית חוצת מגזרים ששמה לראשונה בהיסטוריה את הפריפריה בראש סדר העדיפויות", סיפר, "אך מסגרת זו לא נבנתה לצערי, ושוב מצאנו את עצמנו עם נציג-שניים בכל מפלגה; הוכרזו הבחירות, הקלפים נטרפו, כחלון לקח כיוון אחר לגמרי. הוא לא הראה רצון לדבר על פריפריה במובהק או לומר את המילה 'מזרחים', ואפילו אמר שהנושא לא רלוונטי".

בהמשך, פרסם טובול טור ובו קרא לדרעי לפתוח את המפלגה לנשים ולמסורתיים, בדומה למהלך שהוביל בנט, כאשר לקח מפלגה סקטוריאלית והפך אותה למפלגה כללית וחזקה. "הוא מאוד התחבר לדברים האלה, והזמין אותי לדבר באירוע של ש"ס. אמרתי שם שאני שואל את עצמי למי המשפחה שלי תצביע - בין היתר לבנט ולמפלגות אחרות שבהן אין להם ייצוג ולא ידאגו לאינטרסים שלהם. עצם ההזמנה שלי, ושאר הפעולות שהוא עושה, פעולות 'השקופים', מצביעים מבחינתי על כיוון חדש ואחר שדרעי רוצה לקחת אליו ושאני מזדהה אתו", אמר.

קמפיין ש"ס ברמת אביב. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
קמפיין "השקופים" של ש"ס ברמת אביב בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן
"מבחינתי ש"ס היא להצביע לאנשים מהשכונה שלי - שהם לא מושלמים ולא תמיד אומרים את הדבר הנכון. בבית כנסת בשכונה שלי נשים לא ממש באות לידי ביטוי, אבל זה לא אומר שאני אזרוק אותו לפח"

טובול סיפר כי אחד הדברים שמפריעים לו במפלגה זה השוויון המגדרי. "עמדתי על הבמה ואמרתי: צריכות להיות כאן נשים'", שחזר. "התמיכה שלי בש"ס היא עם כוכבית רק בגלל הנושא הזה. ייצוג הנשים בכנסת הוא נושא רגיש וכואב ואני מקבל את זה שהוא ישתנה בהדרגה ולא בבת אחת. כרגע המצב הוא שש"ס נלחמת על חייה, ובמצב זה אם הם יכניסו אישה, תהיה בריחה של מצביעים מהבסיס החרדי-ספרדי שלה אל אלי ישי ואל יהדות התורה, וזאת טרגדיה שתחזיר אותנו 30 שנה אחורה. ישי חבר עם כהניסטים - איך זה קשור לדרך של עובדיה יוסף? הדרישה לייצוג נשי חייבת לעלות מתוך הקהילה הזאת, עד שזה יחלחל - ואני מאמין שזה יקרה לקראת הבחירות הבאות".

לדברי טובול, מפלגתו של דרעי היא ביתו הפוליטי החדש. "ברמה הפרקטית זה בלתי נסבל שאין שם נשים. אבל מבחינתי ש"ס היא להצביע לאנשים מהשכונה שלי - שהם לא מושלמים ולא תמיד אומרים את הדבר הנכון. בבית כנסת בשכונה שלי נשים לא ממש באות לידי ביטוי, אבל זה לא אומר שאני אזרוק אותו לפח. כרגע ש"ס היא המקום היחיד שבו אני מוצא בית פוליטי שאני יכול להשפיע עליו מבפנים, ולאו דווקא להיות צודק", אמר.

אתה לא חושש שדרעי ימרח אותך בעניין הייצוג הנשי?

"אנשים חושבים שאני פראייר. מה שהצענו זה להקים מועצה של פעילים חברתיים שתלווה את הפעילות של ש"ס בשלב בניית המצע, ולאחר מכן גם בפעילות בכנסת. אנחנו לא באים לקמפיין ונעלמים. זה גם תנאי. אנחנו באים מתוך ידע חברתי. אני עוסק בתרבות, חינוך, צדק חלוקתי ושיקום אסירים. אם תהיה לי אפשרות להשפיע על הנושאים האלה, זאת המטרה".

איך שיתוף הפעולה הזה אמור להיראות?

"אנחנו מדברים על מועצה שהיא לא מהלך פרסומי לקמפיין. אנחנו מדברים על מועצה שתפעל כמו מועצת הנשים של ש"ס, שתייעץ ותלווה לאורך כל השנה. אנחנו מחוברים באופן ישיר למאבקים חברתיים כמו בגבעת עמל או הדיור הציבורי, ואנחנו זקוקים לערוץ ישיר כדי לקדם חקיקה או למנוע פגיעה באנשים. דרעי כרגע מוכן לתת לנו לנסח את המצע החברתי-כלכלי ומוכיח בכך את הנכונות שלו להפוך למפלגה חברתית רחבה".

"אי אפשר לשתוק יותר"

אלונה אלוז, גם היא ממארגנות הכנס, אמרה לוואלה! חדשות כי החלה לשקול את שיתוף הפעולה עם ש"ס אחרי שהבינה שאין לה למי להצביע. היא פותחת את השיחה בהבהרה כי איננה מחזיקה בדעות שמאלניות והסבירה: "אין אף מפלגה שמקדמת אינטרסים מזרחיים טהורים. אפשר לדבר על זה ולהגיד 'השד העדתי לא קיים', אבל אלה טיעונים שקריים. יש נתונים, אנחנו רואים את הסטטיסטיקות בבתי הכלא, בבתי הספר המקצועיים, הילדים שמוציאים מהבתים. אי אפשר להמשיך ולהתעלם מזה".

חילוני בכנס של ש"ס: "להפוך את דרעי לאובמה הישראלי". צילום מסך
"מבחינתי ש"ס היא להצביע לאנשים מהשכונה שלי - שהם לא מושלמים". טובול בכנס/צילום מסך

"למה ש"ס? כי זו מפלגה שמוגדרת כמפלגה מזרחית, וזה חשוב כי שפה יוצרת מציאות. זאת בהשוואה לניתוק של יאיר לפיד, שדיבר על מעמד הביניים והביא כדוגמה את ריקי כהן מחדרה שהיא ובעלה מרוויחים 20 אלף שקלים - זה מגוחך", הוסיפה אלוז. "רוב האחים שלנו בקושי מרוויחים 5,000 שקלים. כשאני מדברת על מזרחים זו לא סטטיסטיקה. זה בן דוד שלי, זה אחיין שלי בנתיבות, בקריית שמונה, במגדל העמק. אני לא באה מלמעלה לדבר על סטטיסטיקה יבשה שקראתי במאמר אקדמי. זו המשפחה שלי. ההורים שלנו ישבו בשקט. אנחנו דור שני. אי אפשר לשתוק יותר. לפחות בשביל הנכדים שלנו. אני לא יודעת אם אנחנו נזכה לראות את זה".

"אני לא באה מלמעלה לדבר על סטטיסטיקה יבשה שקראתי במאמר אקדמי. זו המשפחה שלי"

להבדיל מטובול, היא אינה חושבת שסוגיית הייצוג הנשי במפלגה היא הבעיה הראשונה שצריך לטפל בה. "אני ואופיר שונים. אנחנו נמצאים בבעיה. לא רק מבחינה פוליטית, בכלל. כשיש כבר מפלגה אחת אנחנו מעמיסים עליה את כל המאבק המזרחי כולו. זו בעיה. אין לנו ייצוג הולם באף מפלגה. אני מדברת לא רק על אנשים שנולדו בארצות האיסלאם, אלא אנשים עם תודעה מזרחית. אם למישהו קוראים בן דהן והתודעה שלו היא לא מזרחית, זה לא עוזר לי. צריך להיות פרקטיים בפוליטיקה. 'הכל או כלום' זו לא גישה שעובדת. אי אפשר לקדם נשים בש"ס כרגע. אבל הן יכולות לעזור בקרקעות, בדיור הציבורי, וזה המון. כשתקום עוד מפלגה, שיהיה בה רוב נשי, אני הראשונה שאעזור לה. אי אפשר להעמיס הכול על ש"ס".

אלוז, שמעידה על עצמה כי היא "מסורתית מבחינת אמונה אבל חיה אורח חיים חילוני", מצהירה גם: "לא אצביע לאשכנזים יותר. שיגידו שזה גזעני, אבל לא יכולה להיות גזענות הפוכה. יש מזרחי שיכול להיות מספר 1 בליכוד? הרי יש שם תקרת זכוכית". היא גם ביקרה את התנהלותו של לפיד ואמרה: "לא תמצא אצלנו את הדיבור הזה של מצביעי יש עתיד, שאומר שחרדים הם טפילים. זה לא בלקסיקון שלנו. זו תורה, זה מסורת, זה חלק מהעם שלנו. חרדים הם אחים שלי".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully