וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות פסלה את מועמדותם של זועבי ומרזל לכנסת

ועדת הבחירות המרכזית הצביעה בעד פסילת חברת הכנסת הערבייה מהתמודדות לכנסת ה-20 ברוב של 27 נגד שישה. מועמדותו של פעיל הימין הקיצוני נפסלה בהפרש של קול אחד בלבד. מרזל: "סומך יותר על הקב"ה מאשר על בג"ץ"

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

ועדת הבחירות המרכזית החליטה היות (חמישי) לפסול את מועמדותם של שתיים מהדמויות השנויות במחלוקת בפוליטיקה הישראלית לכנסת ה-20. תחילה, פסלו חברי הוועדה את ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) מלהתמודד לכנסת הבאה. ההחלטה התקבלה ברוב קולות של 27 בעד לעומת שישה שהתנגדו. זועבי הגיבה להחלטה ואמרה: "לא מופתעת, בטוחה שבג"ץ יהפוך את ההחלטה. אני מייצגת את כלל הציבור הדמוקרטי בישראל".

שעות אחדות אחר כך פסלה הוועדה גם את מועמדותו של פעיל הימין הקיצוני ברוך מרזל (יחד). 17 מחברי הוועדה תמכו בפסילה לעומת 16 שהתנגדו לה - הפרש של קול אחד בלבד. "העתירה נגדי היא ההוכחה הגדולה שאין דבר ביני לבין גזענות", אמר מרזל אחרי ההחלטה לפסול אותו. "25 שנה מאז עבר החוק נגד גזענות ולא הוגש כתב אישום נגדי. אני סומך יותר על הקב"ה מאשר על בג"ץ". יו"ר מפלגתו של מרזל, אלי ישי, אמר בתגובה לפסילה: "צר לי על ההחלטה לפסול יהודי שאומר שאינו נגד ערבים אלא נגד אויבי ישראל. השמאל הישראלי מתגלה שוב בצביעותו הנוראה".

לקריאה נוספת:
צפו: פעילי ש"ס הזמינו אמבולנסים כדי לפוצץ כנס של "יחד"
קמפיין נתניהו: המפוטרים החדשים בחוץ, האליטות הישנות בפנים
"איש טוב אבל זמני": הצעירים מסבירים למה לא יצביעו לכחלון

נושא: ח"כ חנין זועבי בדיון בוועדת הבחירות בנוגע לפסילת מועמדותה, פברואר 2015. עומר מירון
מקווה שההחלטה תתהפך. ח"כ זועבי/עומר מירון

ההחלטה לגבי זועבי הובילה לסערת רוחות במערכת הפוליטית. שר החוץ, אביגדור ליברמן, שמפלגתו הייתה הראשונה לעתור כנגד ההתמודדות של חברת הכנסת מבל"ד, אמר לאחר ההחלטה: "כמו שברור שהשמש זורחת במזרח ושוקעת במערב, ושאחרי יום ראשון בא יום שני, כך גם הכי ברור שמקומה של חנין זועבי הוא לא בכנסת ישראל". לדבריו, "מקומה של זועבי הוא אפילו לא ברשות הפלסטינית, אלא יחד עם הטרוריסטים של חמאס בעזה".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יריב לוין מהליכוד, אשר עתר גם הוא לוועדת הבחירות המרכזית, אמר כי "ועדת הבחירות קיבלה היום את ההחלטה ההגיונית היחידה: לפסול את מועמדותה של ח"כ זועבי לכנסת ה-20".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ברוך מרזל מעוצמה לישראל בהפגנה בכפר מוצמוץ, ינואר 2013. שלומי גבאי
כמעט 50% מחברי הוועדה התנגדו לפסילתו. ברוך מרזל/שלומי גבאי

במפלגת מרצ, לעומת זאת, תקפו דווקא את המחנה הציוני בשל תמיכתם בפסילתה של זועבי. "התמיכה של המחנה הציוני בפסילת זועבי היא התקרנפות וריצה מביכה אחרי מקהלת הימין", נכתב בהודעת המפלגה. "מי שרוצה להיות אלטרנטיבה חייב להיות בעל אומץ ציבורי דווקא במקומות שנויים במחלוקת". עוד הוסיפו במרצ כי "אנו מסתייגים מרבות מאמירותיה של ח"כ זועבי. אך גם אם הרגיזה רבים זו אינה עילה לפסילה. הכנסת מסוגלת להכיל קולות גם אם הם בקונצנזוס, וחבל שוועדת הכנסת הפכה את הדיון המהותי להצגה פוליטית".

ההחלטה עוברת למבחן בג"ץ

עניינה של ח"כ זועבי עובר עתה למבחן בית המשפט העליון. כזכור, עתירות דומות התקבלו כנגד זועבי ברוב קולות גם לקראת ההתמודדות לכנסת ה-19. בסופו של דבר, בית המשפט העליון אישר לזועבי להתמודד. חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, הקובעת כי אין עילה לפסול את זועבי מלהתמודד, ודאי תעמוד לצדה.

לפני קבלת ההחלטה, ליברמן התייחס לדיון הצפוי בבג"ץ והביע תקווה שהפעם התוצאה תהיה שונה. "מקוה שהפעם בית המשפט העליון לא יחזור על הטעות שנעשתה עם עזמי בשארה, ולא יאפשר לתומכת המחבלים וסייענית הטרוריסטים מהמרמרה להתמודד בבחירות לכנסת של המדינה היהודית", נמסר.

שר התחבורה, ישראל כץ (ליכוד), אמר כי "יש לקוות שהפעם שופטי בג"ץ ישכילו להבין שיש גבול למה שמדינה ריבונית ואזרחיה יכולים וצריכים לספוג מבוגדת עם דיפלומה, ולא יבטלו את החלטת ועדת הבחירות", ח"כ דני דנון (ליכוד) הוסיף: "אני משוכנע שגם בית המשפט העליון יאשר את ההחלטה לנעול הרמטית את שערי הכנסת בפני זועבי, שכן מדובר באויבת של מדינת ישראל המנצלת את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון כדי לשרת את החמאס ושאר שונאי ישראל".

(עדכון ראשון: 13:31)

לפניות לכתבים:

עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully