וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך הראש של ריבלין: איך יכריע הנשיא מי ירכיב את הממשלה?

15.3.2015 / 7:20

עם פרסום מדגמי הטלוויזיה ביום שלישי הקרוב, תסתיים שעתם של הקמפיינים ותתחיל שעתו של הנשיא רובי ריבלין. הוא זה שיחליט מי ירכיב את הממשלה, וכבר עכשיו הוא מודע לסבך שעלול להיווצר. מה הוא יעשה? לכו לארכיון, שנת 1984. שם תמצאו את הפתרון

קרדיט: באדיבות לשכת הפרסום הממשלתית

במשכן נשיאי ישראל בירושלים יושב אזרח מודאג. כשהוא מסתכל מחוץ לחלון, הוא רואה רוחות קודרות. רוחות של מיתון כלכלי, בידוד מדיני ואתגרים ביטחוניים עצומים. אותן רוחות שנשבו כאן ב-1984, חוזרות למלא את החלל. היום, כמו אז, הפתרון היחיד הוא ממשלת אחדות לאומית. זה מה שהציל את ישראל ב-84', וזה מה שיציל אותה היום, יאמר ודאי הנשיא לעצמו.

נשיא המדינה הציג היום לראשונה במשכן הנשיא את "מגן הכבוד"- "נותנים כבוד לכדורגל". מרץ 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא ריבלין לבוש בחולצת כדורגל שקיבל/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

ראובן ריבלין נבחר לנשיאות למרות עמדתו של בנימין נתניהו, אבל דמוקרט אדוק שכמותו לא ייתן לשיקול הזה להנחות אותו ב-18 במרץ. אז יעלו אליו לרגל נציגי הסיעות, יישבו בחדרו ויישאלו: על מי אתם ממליצים? ריבלין ייקח דף ועיפרון, מחשבון קטן בצד, ויתחיל בחישובים. ראש המפלגה שיהיה בעל הסיכויים הגבוהים יותר להרכיב ממשלה, יקבל את המנדט. לא נציג הגוש הגדול, לא המפלגה הגדולה. בעל הסיכויים הגבוהים. רק במקרה של שוויון בין הממליצים, הפרמטר המכריע יהיה גודל הסיעה.

למה אחדות זה הפתרון? כי אנחנו לא מספיק מבינים מה קורה כאן סביבנו, הוא אומר בשיחות סגורות. כבר כמה שנים ריבלין סבור שישראל נמצאת במלחמת הישרדות חברתית. זוגות צעירים חייבים להיות מסוגלים לרכוש דירה. זוגות שמרוויחים 20 אלף שקל חייבים לסגור את החודש. יש דרכים לפתור את זה. זה לא מסובך, אבל זה בשום פנים לא יכול לבוא על חשבון תקציב הביטחון.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד בוואלה חדשות
סקר: המחנה הציוני בפער ארבעה מנדטים
וינשטיין למשטרה: מדוע האישום נגד מרזל הוגש בסמוך לבחירות?
מה באמת כתבו הפוליטיקאים בפייסבוק השבוע?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שלט חוצות בו מופיעים המתמודדים בבחירות 2015, תל אביב. מרץ 2015. רויטרס
יחד, בלית ברירה. שלטי בחירות של נתניהו והרצוג/רויטרס

הגבולות שלנו מטרידים אותו. מדינה פלסטינית לא יכולה להיות מחומשת, מהעמדה הזו הוא לא זז. אבל התמורות בעולם הערבי יכולות להביא לשילוב של כוחות. לא מדברים רק איתם, אלא מול הציר המתון בעולם הערבי. זה לא היוזמה הסעודית ההיא מ-2002, כי בסופה לא תהיה מדינה פלסטינית מחומשת, אבל זו כן מסגרת כוללת. לפיד מדבר על זה. גם הרצוג. זה השיח המדיני השלט היום – הסכם כולל.

המפתח מצוי במקום מפתיע

מכל הנימוקים האלה ועוד, ריבלין צפוי לומר לנתניהו ולהרצוג כי ממשלת אחדות היא הפתרון המתבקש. חזרנו ל-84'. המניעים של חיים הרצוג, הנשיא מאז, רלוונטיים גם לימינו. מי שמדבר על "ממשלת שיתוק לאומית" שוכח את ההישגים הכבירים של הממשלה ההיא. ממשלת אחדות עשויה להביא לשינוי שיטת הממשל ותחזק את שני הגושים.

המפתח נמצא אצל הרשימה המשותפת. הערבים הם אזרחים לגיטימיים, הוא אמר במספר הזדמנויות בכנסת. כל האומרים אחרת, הוא אומר בשיחות סגורות, לא מבינים דמוקרטיה מהי. בכנסת הקרובה הערבים יגיעו ל-15 חברים, תרשמו את המספר. ההתלכדות שלהם היא מהלך פוליטי מבריק, כוחם באחדותם. איך הם ישרדו יחד? איך איסלמאיסט יושב עם קומוניסט באותה מפלגה? השילוב הזה עשוי להביא 15 מנדטים. ומה הם יעשו עם 15 מנדטים ביום שאחרי?

מכאן מגיע ניתוח מספרי מעניין, וזאת למעשה השורה התחתונה. אם לא תהיה אחדות, בראשות ממשלת ישראל הבאה לא תעמוד בהכרח קואליציה של 61 חברים. איך זה יכול לקרות? הרשימה המשותפת הרי לא תתמוך בממשלה ציונית. אבל הם כן יכולים להגיד למי הם לא יתנגדו.

במצב כזה, ריבלין צפוי להוריד את מספרם של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מהמספר הדרוש על מנת לכונן קואליציה. והנה שוב חזרנו לנקודת ההתחלה. 120 חברי כנסת פחות 15, נשארו 105 ח"כים. 53 מנדטים – זה המספר, יחד עם תמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת. כלומר, שאם באופן תיאורטי תקבל הרשימה המשותפת 15 מנדטים, לפי שיטת החישוב של ריבלין יספיקן להרצוג 53 ממליצים כדי להיות ראש הממשלה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully