וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספינים, הכפשות ואלפי מתנדבים: המפלגות בקרב אחרון על הקולות

17.3.2015 / 0:06

במחנה הציוני מתכננים להרצוג "קבלת פנים של ראש ממשלה", בליכוד מקווים לסגור את הפער, וראשי המפלגות יטלפנו לאחרוני המתלבטים. רגע לפני פתיחת הקלפיות - היערכות המפלגות למאבק על הקול שלכם

עריכה: אביתר חלימי, גרפיקה: אביחי ברוך, בימוי: גיא גורן

הבוקר (שלישי) בשעה 7:00 ייפתחו הקלפיות, ו-5,883,365 בעלי זכות הבחירה יוכלו להגיע לאחת מאלפי הקלפיות הפזורות בכ-3,200 אתרים. עד אז, מתרכזים ראשי המפלגות בניסיון אחרון בהחלט לייצר מומנטום בדעת הקהל, לצד הכנות אחרונות של ארגון יום הבחירות עצמו, שכבר הוכח בעבר כי יכול להשפיע באופן מהותי על התוצאות.

בליכוד מנסים לשמור על הסחף שנוצר בימים האחרונים מהבית היהודי לכיוון מפלגת השלטון, והפיצו אמש מסר לפיו "מהנתונים שבידינו הפער צומצם מארבעה לשלושה מנדטים". בכך, קיוו במפלגה ללכוד שתי ציפורים במכה. מחד, המסר מצביע על מגמה חיובית, ומאידך, הוא מראה כי ניצחון המפלגה רחוק מלהיות מובטח. בכך מקווים בליכוד לשמור את תומכי המפלגה דרוכים ולמנוע שאננות או מעבר למפלגות אחרות.

עוד בוואלה חדשות:
לבני לוואלה חדשות: "עשיתי את מה שנכון כדי להחליף את נתניהו"
יוצאים להצביע: מדריך לשירות הבוחר לכנסת ה-20
"שנאה חסרת תקדים בעיר": לאן ילך הקול החרדי בנתיבות?

כרזות בחירות מחוץ לבינתחומי בהרצליה, מרץ 2015. ראובן קסטרו
כרזות בחירות בהרצליה/ראובן קסטרו

רכז יום הבחירות של מפלגת הליכוד, חיים סגל, סיפר לוואלה חדשות על ההיערכות לקראת יום ההצבעה: "יש לנו 200 מטות ברחבי הארץ, אנחנו נפעיל כ-20 אלף איש, חלקם ישבו בקלפיות וחלקם בעמדות שמחוץ לקלפי. נפעיל קבוצה גדולה של נוער הליכוד מרחבי הארץ, בדגש על אזורי בילוי, כיוון שמדובר ביום שבתון. ישנן 40 ערים בארץ שזיהינו אותן כימניות באופן יחסי, ונשתדל לעבור בהן מדלת לדלת ולהוציא אנשים להצביע".

במחנה הציוני, לעומת זאת, הצליחו לעורר אמש תהודה גדולה עם מהלך סיום הקמפיין של המפלגה, במסגרתו הבהירה ציפי לבני כי "לא תתעקש" על הסכם הרוטציה עם הרצוג אם המפלגה תרכיב את הממשלה. המהלך אמנם גרם ללא מעט הרמות גבה במערכת הפוליטית, גם בתוך המפלגה עצמה, והיו מי שפירשו אותו כצעד שנובע מתוך לחץ, אולם בסביבתם של הרצוג ולבני משוכנעים כי ההצהרה של לבני, שלוותה במסר לבוחרים - "אני עשיתי מעשה כדי להחליף את נתניהו, עכשיו תורכם" - תצליח למשוך קולות מתלבטים שנרתעו מרעיון הרוטציה, וכן חלק ממצביעי לפיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
"ההסתה והגזענות עובדות הפעם לטובתנו, ונענה לנתניהו בקלפי"

במפלגה מעריכים כי הרצוג יזדקק לפער של ארבעה מנדטים לפחות על פני הליכוד כדי לקבל מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה. זאת, בשל טור הממליצים הארוך של נתניהו, אשר צפוי לכלול בין היתר את נפתלי בנט, אריה דרעי ואלי ישי. בשל ההערכה הזאת, מיקדו במחנה הציוני את מירב תשומת הלב בימים האחרונים בניסיון לפנות למצביעי לפיד, עם המסר: "זה לא משנה אם ללפיד יהיה מנדט או שניים פחות, אלא מי יהיה ראש הממשלה". חברת הכנסת שלי יחימוביץ' פרסמה מסר דומה בדף הפייסבוק שלה: "אוהבים את לפיד, מצביעים למחנה הציוני".

במחנה הציוני מתכננים להפעיל היום 17 אלף מתנדבים שיתפרסו מחוץ לאתרי ההצבעה, במרכזי קניות ובצמתים. שיירה של מכוניות עם תומכי המפלגה תסתובב בארץ, וכוח מיוחד של פעילים ידאג להקדים את בואו של הרצוג לכל אחד מאתרי ההצבעה, "כדי לתת לו קבלת פנים כמו של ראש ממשלה", כפי שהסבירו במטה המפלגה.

ברשימה המשותפת מקווים להגיע לרף של 15 או 16 מנדטים, אף יותר מכפי שצפו הסקרים האחרונים. המפתח מבחינת הרשימה הוא אחוז ההצבעה הכללי במגזר. כ-80% מהמצביעים במגזר הערבי צפויים להצביע למפלגה, ולכן ככל ששיעור ההצבעה יגבר, כך יגדלו הסיכויים להגיע להישג היסטורי שיציב את הרשימה ככוח הפוליטי השלישי בגודלו בכנסת הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילי המחנה הציוני, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברים ברשימה אמרו כי אזהרותיו הבלתי פוסקות בימים האחרונים של ראש הממשלה נתניהו על "ניסיון להעלות את אחוז ההצבעה של הערבים" צפויות דווקא להעלות את המוטיבציה של הצעירים במגזר להשתתף בבחירות. "ההסתה והגזענות עובדות הפעם לטובתנו, ונענה לנתניהו בקלפי", מסרו גורמים במפלגה.

"כדי להיות שליח ראוי אני חייב שולחים"

במפלגת הבית היהודי שידרו דאגה ממה שהם הגדירו "סחף של קולות לעבר הליכוד". יו"ר המפלגה, נפתלי בנט, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מקדיש את כל חיי למען תקומת עם ישראל בארצו, אבל כדי להיות שליח ראוי אני חייב שולחים. אל תשאירו סביבכם אדם אחד שלא מצביע לבית היהודי". את הערב האחרון לפני הבחירות הקדיש בנט למרתון של שיחות טלפון עם מתלבטים, כאשר לצדו רבים ממועמדי המפלגה לכנסת. 2,500 מתנדבים ופעילים של המפלגה יתפרסו היום ברחבי הארץ.

בבית היהודי הגיבו לצעד של לבני לוויתור על הרוטציה, וטענו כי מדובר בהוכחה לכך שנתניהו והרצוג מתכננים ממשלת אחדות. עם זאת, לבני עצמה דחתה את הדברים מוקדם יותר בשיחה עם וואלה חדשות, והבהירה: "זה לא צעד טקטי, אלא צעד שנועד להחליף את נתניהו".

גם במפלגת יש עתיד הגיבו להודעת לבני וטענו כי "מדובר בהוכחה לכך שהם סיכמו על ממשלת אחדות עם החרדים". במפלגה ניהלו ביממה האחרונה קרבות בלימה מול המאמצים של המחנה הציוני למשוך מהם מצביעים, וחזרו שוב ושוב על המסר לפיו גודל הגוש הוא שייקבע, ולא גודל המפלגה. מוקדם יותר אמר יו"ר המפלגה, יאיר לפיד, לוואלה חדשות: "הנשיא אמר שהוא לא ייתן למפלגה הגדולה ביותר להרכיב קואליציה, אלא לבעל הסיכויים הטובים ביותר, אז איזו עדיפות יש בהצבעה למחנה הציוני? לא ציפיתי שהם יקראו להצביע יש עתיד, אבל מה ההיגיון לתקוף את המפלגה שלוקחת קולות מהימין?".

משה כחלון ומועמדי כולנו בסבב טלפונים למתלבטים בלוד. מרץ 2015. דוברות מפלגת "כולנו",
כחלון בשיחות למתלבטים/דוברות מפלגת "כולנו"

במטה המפלגה סיכמו את יום הבחירות, ומסרו: "עשינו למעלה ממיליון שיחות טלפון למתלבטים. חברי הכנסת ולפיד עצמו פגשו במהלך כל הקמפיין למעלה מ-180 אלף איש. נפעיל מחר 120 מטות שטח ובהם 15 אלף פעילים ומתנדבים שיכסו 5,500 קלפיות. להוציא את המגזר הערבי והחרדי, נהיה כמעט בכל קלפי". במפלגה, אשר רשמה בבחירות 2013 התחזקות משמעותית במהלך יום הבחירות עצמו, החליטו להשקיע כשלושה מיליון שקלים, המהווים כ-15% מתקציב הבחירות של המפלגה, רק על ארגון יום הבחירות עצמו, בתקווה להפתיע את הסוקרים גם הפעם.

במפלגת כולנו של משה כחלון השתדלו למקד את הימים האחרונים בפעילות בקרב צעירים, וערכו מספר מפגשי תומכים בפאבים. זאת, לאור בדיקות פנימיות של המפלגה שהעלו כי לכחלון יש תמיכה הולכת וגוברת בקרב האוכלוסייה הצעירה. כחלון התמקד בימים האחרונים אך ורק במסרים על יוקר המחיה ועל הצורך לחזק אותו במספר מנדטים, כזה שיאפשר לו להיות שר אוצר משפיע.

למרות שפעילי כולנו נשמרו מההתכתשות הפוליטית במאבק עם המחנה הציוני והליכוד, במפלגה הביעו דאגה בשל הקלטה ישנה שהופצה בשיחות טלפון לאלפי אנשים, שבה נשמע כחלון מביע תמיכה בנתניהו. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, סלים ג'ובראן, אף דרש מהליכוד לחדול מלהפיץ את ההקלטה. בכולנו מתכוונים להשקיע בארגון יום הבחירות כשני מיליון שקלים, ואלפי פעילים, חלקם בשכר, יתפרסו היום ב-2,000 קלפיות בערים השונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזות בחירות בנתיבות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערכת הבחירות האחרונה הייתה גם דרמטית לא פחות עבור המפלגות החרדיות. ש"ס בראשותו של אריה דרעי ויחד בראשות אלי ישי ממשיכות להיאבק עד לרגע האחרון על מורשתו של הרב עובדיה יוסף. אתמול עלה ישי לקברו והבטיח להמשיך בדרכו, והבוקר אריה דרעי יחד עם רבניו ינסו לגנוב לו את ההצגה ויקיימו במקום תפילת שחרית.

במטה ישי הפיצו שוב ושוב קטעי וידאו של הרב מאיר מאזוז, מנהיגה הרוחני של מפלגתם, שם הוא מבהיר כי הוא או אלי ישי לא חזרו בהם מהמפלגה שהקימו. גורם במטה הסביר שהפצת הקטעים היא בעקבות גורמים שונים שמפיצים מסרים לפיהם ישי חזר בו מהקמת המפלגה. דרעי עצמו היה עסוק הערב בראיונות לתקשורת החרדית, על אף שמבחינת כלי התקשורת, הדבר נוגד את חוק הבחירות.

ביהדות התורה, המשיכו אתמול בניסיון למשוך אליהם עוד ועוד קולות. זאת, לאחר שהבינו כי ממפלגתם זולגים קולות רבים לאלי ישי. גם החלטתו של הרב שמואל אוירבך, ממנהיגי הזרם החרדי-ליטאי, שלא לתמוך ביהדות התורה, הוסיפה להם כאב ראש גדול והעמידה את המנדט השביעי בסכנה גדולה.

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

בהכנת הכתבה השתתפו אמיר תיבון ויקי אדמקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully