וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך, זה לא יקרה: ברוך מרזל שוב נשאר מחוץ לכנסת

19.3.2015 / 8:51

את דרכו בכנסת, החל פעיל הימין כמזכיר סיעת כך, אולם עד כה נכשל בכל ניסיונותיו להשיג מושב במליאה. בימין טוענים כי מרזל מאבד קולות, בגלל ריצה על בסיס עקרונות ללא אחיזה אלקטורלית במציאות

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

בפעם החמישית ניסה ברוך מרזל, מספר 4 במפלגת יחד, להיכנס לכנסת – ונכשל. ושוב, כמו בפעמים הקודמות, בימין מאשימים אותו באיבוד קולות בגלל ריצה על בסיס עקרונות ללא אחיזה אלקטורלית במציאות. אמנם ספירת הקולות טרם הסתיימה, אך 11 אלף קולות עומדים בין רשימת יחד לבין הכניסה לכנסת, ונראה שלא צפויות הפתעות.

מרזל, בן 55, החל לעבוד בכנסת בשנת 1984 כמזכיר סיעת כך. במשך שנים, היה מרזל אחד הפעילים המרכזיים ואף נחשב לאחד ממנהיגי התנועה של הרב מאיר כהנא. ב-1994 התנועה הוכרזה ארגון טרור לאחר הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה והמפלגה הוצאה מחוץ לחוק, על רקע מצעה הגזעני. למרות זאת, מרזל המשיך בפעילותו לאורך השנים תחת מסגרות אחרות במטרה להפיץ ולממש את תורתו של כהנא.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד בוואלה חדשות
28 נשים, 10 עיתונאים ו-7 גנרלים: אלו פני הכנסת הבאה
נקמת "מנשקי המזוזות והקמעות": הדרום המליך את נתניהו
אחרי שינוח, כחלון יסלול עם נתניהו את דרכו לאוצר

ברוך מרזל במטה מפלגת יחד לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. טלי מאייר
מרזל במטה יחד לאחר פרסום תוצאות מדגמי הערוצים/טלי מאייר

בשנת 1992, טרם הוצאת תנועת כך מחוץ לחוק, עמד מרזל בראשה והתכוון להתמודד לכנסת ה-13, אך לפני הבחירות, נפסלה כאמור התנועה על ידי ועדת הבחירות. בבחירות לכנסת ה-16, חבר מרזל למיכאל קליינר בתנועתו החדשה, חירות, והתברג בה במקום השני. 11 אלף קולות היו חסרים לשניים כדי לעבור את אחוז החסימה.

הניסיון הבא של מרזל להיכנס לכנסת היה בשנת 2004. לצורך כך הוא ייסד את מפלגת חזית יהודית לאומית (חי"ל) ועמד בראשה. אך שוב, בבחירות לכנסת ה-17, לא צלח את מבחן אחוז החסימה. לקראת הבחירות לכנסת ה-19 התברג מרזל במקום השלישי של מפלגת עוצמה לישראל בראשות אריה אלדד, אך גם זו לא עברה את אחוז החסימה. הפעם, לאחר החבירה לאלי ישי, הוצב מרזל במקום הרביעי ברשימת יחד, כנציג עוצמה לישראל.

אלי ישי במטה מפלגת יחד, מרץ 2015. טלי מאייר
אלי ישי במטה הבחירות של מפלגת יחד/טלי מאייר

לאורך השנים ספגו פעילי ימין ביקורת רבה על סירובם להתפשר על עקרונותיהם ובעקבות כך, על החלטתם לרוץ ברשימה עצמאית, דבר המוביל לאיבוד קולות לגוש הימין. שמעון ריקלין מהבית היהודי, שלא הצליח להגיע בפריימריז למקום ריאלי, הסביר: "מצער שבכל מערכת בחירות הימין מאבד מנדטים יקרים בגלל התעקשות על הליכה נפרדת. שילמנו ואנו עלולים לשלם על כך מחירים יקרים. הגיע הזמן להפנים את הלקח ולהפסיק עם זה".

למרות הביקורות, ישנה עלייה בתמיכה במרזל וחבריו. חלק מהציבור הדתי-לאומי וכמה רבנים, בהם אליקים לבנון, שלמה אבינר וצבי ישראל טאו, הביעו תמיכה ברשימה של ישי. אולם ככל הנראה מדובר בעלייה מתונה בלבד, והיא אינה משמעותית דיה על מנת להביא לשינוי של ממש. לא ברור מה בדיוק גרם לכישלון המפלגה בבחירות לכנסת ה-20 - דעותיו של מרזל, קמפיין הגוועלד של נתניהו או המאבק בין ישי ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

ספירת הקולות לא הגיע לסיומה, ועדיין יתכנו שינויים לאחר ספירת המעטפות הכפולות. עם זאת, גם בסביבתו של מרזל לא תולים בכך תקוות רבות, ואומרים בפה מלא כי לא נראה להם שקולות החיילים הם אלה שישנו את התמונה ויגרמו למפלגה לעבור את אחוז החסימה. לצד פוליטיקאים לא מעטים שעושים חשבון נפש לאחר רצף כישלונות ומנסים לחשב מסלול מחדש, על פי כל ההערכות גם מרזל ימשיך לנסות את מזלו וככל הנראה יהיה חלק מקמפיין כלשהו לקראת הכנסת ה-21.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully