וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר וואלה! NEWS: כך השפיע נאום גנץ - והתרחיש שיביא לו ניצחון

30.1.2019 / 14:14

מסקר ראשון שבוחן את עמדות הציבור אחרי הנאום והחיבור עם יעלון, עולה כי גנץ מזנק ל-19 מנדטים, לעומת נתניהו שנחלש ב-4. הרמטכ"ל לשעבר פותח פער על לפיד בתחרות על הובלת גוש המרכז-שמאל. כמה מביא איחוד עם אורלי לוי-אבקסיס ואיזה תרחיש יכול להביא למהפך? כל הפרטים

צילום: אבי כהן, עריכה: תומר לוי

יריית הפתיחה של בני גנץ במערכת הפוליטית עברה בהצלחה גדולה - כך עולה מסקר וואלה! NEWS שבחן את התגובות הראשוניות מיד אחרי ערב ההשקה ונאום הבכורה של גנץ אמש (שלישי) בתל אביב. הנאום של גנץ והחבירה עם משה יעלון מעלים את מפלגתם המשותפת ל-19 מנדטים לעומת 12 בסקר הקודם, והופכת אותה למפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד - שיורדת ב-4 מנדטים ל-29 לעומת 33 בסקר הקודם.

ביום אחרי החיבור, גנץ ויעלון תופסים הובלה על יש עתיד עם 12 מנדטים (לעומת 15 בסקר קודם), ופוגעים גם בימין החדש של בנט ושקד שיורדים ל-7 מנדטים, אבי גבאי ומפלגת העבודה שמקבלים 7 מנדטים, וציפי לבני שיורדת עוד יותר מתחת לאחוז החסימה. עם זאת, החיבור בין גנץ ויעלון עדיין לא מביא לתזוזה משמעותית בתמונת הגושים ולקואליציה הטבעית של נתניהו עם מפלגות הימין והחרדים - עדיין יש רוב של 61.

עוד בוואלה! NEWS:
נחשי הקריה התעוררו: הטעות הגדולה הראשונה של מר ביטחון החדש
ברוך הבא לג'ונגל: הנאום שיצר סימני מצוקה בבלפור
אין שמות, אבל יש לכלוך מבפנים: קשית המנדטים של בני גנץ מוכנה

הסקר, שנערך על ידי מכון Panel Politics בראשות מנחם לזר בקרב 1,009 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית והערבית בישראל, משקף גם את המומנטום התקשורתי שממנו גנץ נהנה בימים האחרונים שלפני הנאום, וככזה עשוי לנקוט בהערכת יתר, אך הוא מעיד על הלך הרוח שגנץ מעורר בציבור ובמערכת הפוליטית.

מהסקר עולה כי הנאום גרם יותר לשינוי לטובה (27%) בעמדות הציבור כלפי גנץ לעומת כאלה שהתרשמו ממנו לרעה (12%), אך לרוב המשיבים הוא לא שינה לכאן ולכאן. מה שכן - מתנועת המנדטים עולה כי הוא האירועים ביממה האחרונה בהחלט סייעו לו לצבור מומנטום ולפתוח פער על לפיד. גנץ ולפיד מכוונים פחות או יותר על אותו קהל ורוב מצביעים באים לעת עתה ממצביעי המחנה הציוני ב-2015 (8 מנדטים) ואחרים מיש עתיד (4), הליכוד (3) וכולנו (1). עוד עולה כי למרות הניסיונות של הליכוד לתייר את גנץ ויעלון כשמאלנים, תמהיל המצביעים למפלגה המאוחדת של יעלון וגנץ מגוון למדי ונע בין מי שמגדירים עצמם אנשי מרכז (41%) ימין (27%) ושמאל (32%).

עוד באותו נושא

נחשי הקריה התעוררו: הטעות הגדולה הראשונה של מר ביטחון החדש

לכתבה המלאה

אם הבחירות היו נערכות היום, כך עולה מהסקר, נתניהו היה המועמד הטבעי והיחיד להרכיב את הממשלה ומפת המפלגות מורכבת ממפלגה גדולה אחת - ליכוד, ששומרת על דומיננטיות, שתיים בינוניות - חוסן לישראל ויש עתיד - והרבה מאוד מפלגות קטנות שרבות מהן קרובות או מתחת לאחוז החסימה.

יהדות התורה, הימין החדש, העבודה והרשימה המשותפת מקבלות 7 מנדטים כל אחת, כולנו, ישראל ביתנו, מרצ ותעל בראשות אחמד טיבי - 5 מנדטים כל אחת, וש"ס, הבית היהודי/האיחוד הלאומי, וגשר של אורלי לוי אבקסיס עם 4 מנדטים בלבד, בקרבת אחוז החסימה. מתחת לאחוז החסימה יש שורה של שברירי מפלגות ובסך הכל 10% מהמשיבים כרגע - שווה ערך ל-12 מנדטים שעשויים לרדת לפח, בסדר יורד: עוצמה יהודית, עלה ירוק, התנועה בראשות ציפי לבני, זהות של משה פייגלין, יחד של אלי ישי, מגן של גל הירש ארץ חדשה של אלדד יניב ואחי ישראלי של עדינה בר שלום.

גנץ ויעלון הכריזו כי בכוונתם לעשות חיבורים נוספים, והסקר בחן גם את התרחישים ההיפותטיים שעומדים על הפרק. חבירה של השניים עם אורלי לוי-אבקסיס - מה שאפשר לכנות בשם "אורנים קטן" - מביאה את המפלגה החדשה ל-24 מנדטים, שהוא סך המפלגות הקיים - 19+4 ובתוספת מנדט אחד נוסף מכולנו של כחלון שירד במצב כזה לארבעה מנדטים, אך היא אינה מביאה לשינוי דרמטי מאוד אצל מפלגות אחרות או בתמונת הגושים.

התרחיש השני, אורנים גדול, שנחשב קלוש יותר מבחינה פוליטית אך מביא לתוצאה דרמטית יותר, היא חבירה של גנץ-יעלון עם לפיד. במקרה כזה, לפי ההערכה, גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי יצטרף לקבוצה, והקבוצה הזו, לפי הסקר, יכולה להביא למהפך שלטוני. מפלגה משותפת של לפיד, גנץ, אשכנזי ויעלון היתה מקבלת 33 מנדטים ובכך גם עוקפת את הליכוד (27 מנדטים) וגם מביאה לרוב למחנה המרכז/שמאל עם 61 מנדטים לעומת 59 לימין. המכשול העיקרי והמהותי שעומד בפני איחוד של גנץ ולפיד הוא שאלת ההובלה ומי יעמוד במקום הראשון. גנץ, כך לפי הסקר, הוא המנצח בקרב הדו ראשי הזה: בסיטואציה שכזו אומרים רוב של כלל המשיבים (45%) כמו גם של מצביעי איחוד המפלגות (65%) כי המתאים ביותר להוביל את המפלגה המאוחדת הוא גנץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully