וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על התדמית - ועל הכסף: שני הקלפים שכבר הביאו למהפך בישראל

22.2.2019 / 15:28

מדינת ישראל ידעה לאורך 70 שנותיה שני מהפכי בחירות גדולים, שעסקו בשני ממדים שונים. האם האיחוד במפלגות המרכז מנבא מהפך נוסף על בסיס ההיסטוריה? מומחים מזהירים: "להתכונן למערכת בחירות דחוסה ומלוכלכת"

צילום: שי מכלוף, ניידת מזמור, עריכה: איתי עמרם

הבוקר שאחרי הבחירות לכנסת התשיעית ב-1977, תפס אותי כחייל נח"ל בקיבוץ אילון, קיבוץ שומר צעיר שחבריו ישבו כפופי גב לשולחנות חדר אוכל משותף והתקשו לעכל את הכותרת שזעקה אליהם מעמודו הראשון של גיליון "על המשמר" שנח לפניהם. בשבילי הקיבוץ הסתובבו חברים ותיקים כסהרורים כבסצנה של ספר של אתגר קרת, לא מאמינים, פוחדים שאו-טו-טו הנה השמים ייפלו. מנחם בגין בשלטון.

"גבירותי ורבותי, מהפך!" הכריז לילה קודם חיים יבין בשידור תוצאות מדגם הבחירות. בסיכום התוצאות, מפלגת הליכוד, שעוד קודם היו לה 39 מנדטים, גרפה 583,968 קולות, שהם שליש מהמצביעים, וזכתה ב-43 מושבים בכנסת. המערך בראשות שמעון פרס קיבל רבע מהמצביעים, הפסיד 19 מקומות וירד ל-32 מנדטים.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד:
כחלון: "לא סוד שרצו אותנו משני הצדדים, לא נהיה סעיפי משנה"
איחודים, שיריונים והבטחות: רשימת המתמודדים לכנסת ה-21 נסגרה

מנחם בגין, 1978. AP
קיבל שליש מהקולות. מנחם בגין/AP

מנחם בגין הרכיב את הממשלה. השמים כידוע לא נפלו, אך במבט רטרוספקטיבי ברור שהאינסטינקט של הקיבוצניקים הוותיקים היה חד יותר מזה של הנער שבא מחיפה.

על מה שהביא לניצחון הליכוד על המערך נכתבו מאות מחקרים ומאמרים מאז. מפלגת העבודה שהחזיקה בשלטון 29 שנה, מאז הקמת המדינה, שרדה את מחדל מלחמת יום הכיפורים על 2,800 הרוגיה, אבל התרסקה בקלפיות על רקע אנטגוניזם שהלך וגבר נגד שחיתויות אנשי ציבור ובשלותה של המערכת המשפטית להעמיד לדין את בכיריה. "זו הייתה הצבעת 'אנטי' של מיאוס, נגד קיפוח, שחיתות וסיאוב", סיכם החוקר פרופסור גבי וימן מאוניברסיטת חיפה. "מהפך נגד כל מה שנקשר אז במפא"י ההיסטורית".

זה בהחלט היה מהפך כולל ובאופן בלתי צפוי לחלוטין גם בדרך השלום עם מדינות ערב. שישה חודשים לאחר הבחירות, נחת הנשיא המצרי אנואר סאדאת בישראל ונאם בכנסת. המהפך היה גם במישור הכלכלי. מנחם בגין ושר האוצר שלו, שמחה ארליך, הסירו את הפיקוח על מטבע חוץ, פעלו ברוח ליברלית במשק הרחיבו את חירות הפרט והעסקים בכלכלה והקטינו את מעורבות הממשלה. ההחלטות של בגין הן הבסיס לכלכלה המערבית שמוביל בנימין נתניהו.

עוד באותו נושא

הטר"ש הראשון לגנץ והאתגר של הליכוד: נתניהו מול הקומנדו המרובע

לכתבה המלאה
ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו בסיור בבסיס שיזפון, 23 בינואר 2018. לשכת העיתונות הממשלתית, צילום מסך
ההחלטות של בגין הן הבסיס לכלכלה המערבית שמוביל בנימין נתניהו/צילום מסך, לשכת העיתונות הממשלתית

המהפך של הליכוד החזיק 15 שנה. המהפך של 1992 קטן יותר וזכור פחות, אבל משמעותי גם הוא. הכיבוש וההוצאות של ממשלת הליכוד על ההתנחלויות שימשו כנושא יתד משמעותי במערכת הבחירות. בבחירות לכנסת ה-13, שנערכו ביוני, הוביל הרמטכ"ל לשעבר יצחק רבין את מפלגת העבודה וזכה ב- 906,810 קולות שזיכו אותו ב-44 מנדטים מול הליכוד בראשות יצחק שמיר, שקיבל רק 651,229 קולות וכך 32 מנדטים. שמיר התפטר מהנהגת הליכוד, ואת תפקידו תפס הח"כ הצעיר, בנימין נתניהו.

נתניהו, שתפס לראשונה את כיסא ראש הממשלה ב-1996, נלחם ב-2019 בראש גוש ימין על חייו הפוליטיים על רקע החשדות לשחיתות. הגוש שהמתייצב מולו כולל בראשו את העיתונאי לשעבר שבנה את הקריירה הפוליטית שלו בהבטחה להילחם בשחיתות, ושלושה רמטכ"לים לשעבר, כאלה שיידעו מה לעשות אם וכאשר יעירו אותם ב-04:00 בבוקר עם בשורה שנפל טיל ברמת הגולן. משקל נגד ויותר מול התדמית הביטחוניסטית ששקד עליה שנים, תזכורת לשני המרכיבים שעשו את שני המהפכים הקודמים.

כנס כחול לבן בגני התערוכה. ראובן קסטרו
כנס מפלגת כחול לבן, אמש/ראובן קסטרו

"כל מה שהיה עד עכשיו במערכת הבחירות הזו אפשר למחוק", אמר פרופסור וימן, והוסיף כי "המערכה מתחילה היום. למעשה רק היום אנחנו למדים מי נגד מי וכך זו תהיה מערכת הבחירות הכי קצרה והכי אינטנסיבית והכי דחוסה שהייתה לנו ובגלל זה היא תהיה מאוד מלוכלכת ומאוד מכפישה".

לדברי וימן, גם כמות הקולות הצפים היא חסרת תקדים. "המתלבטים הם הנעלם הגדול של הבחירות האלה. הסוקרים יודעים להראות לנו מה יצביעו אלה שהחליטו, אבל להערכתי כרגע כשליש טרם החליטו וזה מספר עצום שייקבע את גורלם של 40 מנדטים". וימן הדגיש את חשיבות הקולות הצפים הפעם, כמי שיכולים להצביע לאחד משני הגושים. "הליכוד אוהב לצבוע את עצמו כימין חזק, אבל יש ימניים ממנו, ולגנץ הדביקו איכשהו תווית של שמאל. בפועל הבוחר המתלבט לא ממש קנה את זה. שני הגושים אינם שמאל, הצבעים אינם ברורים והבוחר עשוי להצביע לגוש זה או גוש זה. אזור הציפה החדש הוא בין הגושים הגדולים. גורל המהפך או לא תלוי במי ימשוך את הצפים שבתווך".

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully