וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להמלצת היועמ"ש: נפסלה מועמדות עופר כסיף ורשימת בל"ד

ועדת הבחירות אישרה את התמודדות רשימת חד"ש, אך פסלה את כסיף המוצב חמישי בה. הפסילות צפויות להגיע לבית המשפט העליון. כסיף: "הוועדה הכשירה את השרץ הגזעני - ופסלה את מי שלוחם בו"

צילום: ערוץ הכנסת

- ועדת הבחירות פסלה את מועמדות ד"ר עופר כסיף, החמישי ברשימת חד"ש-תע"ל
- הוועדה אישרה את רשימת חד"ש ופסלה את רשימת בל"ד
- ההחלטות יעברו לבית המשפט העליון
- עם קבלת ההחלטה אמר כסיף כי "זהו יום שחור בהיסטוריה של המדינה"
- בישראל ביתנו ובעוצמה יהודית, העותרות נגד כסיף, בירכו על ההחלטה
- נתניהו בירך על פסילת בל"ד: "מי שתומך בטרור לא יהיה בכנסת ישראל"

ועדת הבחירות פסלה היום (רביעי) את התמודדות ד"ר עופר כסיף במסגרת רשימת חד"ש-תע"ל, ואישרה את התמודדות הרשימה עצמה בבחירות לכנסת ה-21. בנוסף, החליטה הוועדה לפסול את התמודדות רשימת בל"ד-רע"מ. ההחלטה לפסול את התמודדות כסיף עברה ברוב של 15 תומכים מול 10 מתנגדים ההחלטה לאשר את התמודדות רשימת חד"ש עברה ברוב של 15 מול 12 וההחלטה לפסול את רשימת בל"ד עברה ברוב של 17 מול 10. ההחלטה על פסילת כסיף תעבור לפי החוק להכרעת העליון, וברשימת בל"ד מסרו כי יערערו אף הם לעליון. העתירות נגד הרשימות וכסיף הוגשו מטעמים של תמיכה בטרור ושלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית או דמוקרטית.

במהלך השבוע המליץ היועמ"ש אביחי מנדלבליט לדחות את העתירות מטעם עוצמה יהודית וישראל ביתנו, שכן לא הצטברה "מסה ראייתית קריטית" המתחייבת לשם פסילת רשימה. כך נקבע גם לגבי העתירה שדרשה לפסול את מועמדותו של כסיף. בתגובה לפסילת כסיף נמסר מחד"ש-תע"ל: "הזוי ומביש שהבריונים הכהניסטים והמסית אביגדור ליברמן הם שמכתיבים את סדר היום של ועדת הבחירות המרכזית. פסילתו של כסיף היא עוד שלב בצמצום המרחב הדמוקרטי והשתקת כל קול של התנגדות למשטר מפלה וגזעני. חד"ש-תע"ל תמשיך להציג קול צלול וברור למען שלום, שוויון וצדק חברתי. אנו גאים בד"ר עופר כסיף. להתנגד לכיבוש זה לא בניגוד לחוק".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
בניגוד לעמדת היועמ"ש: אושרה התמודדות מיכאל בן ארי בבחירות
גבאי לוואלה! NEWS: "היו אנשים במפלגה שטוב שימצאו קריירה אחרת"
הליכוד TV פספס את האוצר של נתניהו

איתמר בן גביר וחסן ג'בארין 
שמייצג את חד"ש-תע"ל, דיון בועדת הבחירות, 6 במרץ 2019. מערכת וואלה!
איתמר בן גביר וחסן ג'בארין בוועדה, הערב/מערכת וואלה!

כסיף עצמו אמר עם קבלת ההחלטה: "בושה וחרפה. זה יום שחור בהיסטוריה של המדינה הזו, שאישרו לכהניסטים להתמודד, וכמעט פסלו רשימה שקיימת כמעט מאז קום המדינה, ואותי כמייצג שלה פסלו. נמשיך להיאבק שהחברה הזו תהיה טובה יותר לכולם, ואני בטוח שבסוף נצליח. ברגע שהוועדה אישרה את ההשתתפות של הכהניסטים היה ברור שהוועדה פוליטית ולא מתייחסת לראיות. הרצון של הוועדה הוא להכניס את השרץ הגזעני ולהיפטר מאלה שרוצים להילחם בו". הוא מסר בתגובה כי "אישור הצעת פסילתי בוועדת הבחירות, ובניגוד להמלצת היועץ המשפטי לממשלה, מוכיח כי את חברי הוועדה מנחה פוליטיקה מפלה ומדירה. לא הדמוקרטיה ושלטון החוק נר לרגליהם, אלא גזענות ושנאה למיעוט הלאומי הערבי-פלסטיני ולכלל הכוחות הדמוקרטיים. יחד עם חבריי, יהודים וערבים, אעתור לבג"ץ ואמשיך במאבק נגד הכיבוש והאפליה ולמען ישראל צודקת, דמוקרטית ושוויונית".

יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, הגיב גם הוא לפסילה ואמר כי מדובר ב"השתקה פוליטית". "עופר כסיף, מי שדוגל בשוויון, שמציג קול ברור נגד הכיבוש ובעד שלום ושותפות יהודית ערבית, נפסל בוועדת הבחירות בהובלת הכהניסטים הגזענים, ביחד עם הימין הקיצוני, אלו ששוללים בגאווה את ערכי הדמוקרטיה, אלו שדוגלים בתורת הגזע ובטרנספר. מדובר בהשתקה פוליטית של מי שמתנגד למשטר מפלה וגזעני. הדלת לכנסת ישראל פתוחה לרווחה לכהניסטים אבל לא לחזית דמוקרטית לשלום ולשוויון". גם רשימת רע"ם-בל"ד תקפה את פסילת כסיף ומסרה כי היא "מוכיחה שוב שדמוקרטיה וקריאות לשוויון ולצדק צורמות באוזניהם של הגזענים והמסיתים".

שותפו להנהגת המפלגה, ח"כ אחמד טיבי, גינה אף את הפסילות. "ניסיון העבר מלמד כי ההחלטה לפסול הן את המועמד עופר כסיף והן את רשימת רע"ם-בל"ד לא תעמוד במבחן בג"ץ בגלל שהיא נגועה בגזענות ומניעים פסולים", אמר.

ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף ביוזמות אברהם, אמר כי "פסילת רע"ם-בל"ד היא חלק מהניסיון הנלוז לעשות דה-לגיטימציה לציבור הערבי ולמנוע ממנו לממש את זכותו הדמוקרטית לבחור ולהיבחר. הצביעות והגזענות זועקות - מצד אחד מכניסים לכנסת את הכהניסטים, ומצד שני מוציאים ממנה קול משמעותי בציבור הערבי. זהו המשך ישיר לקולות נגד 'גוש חוסם', שמציבים את נציגי הציבור הערבים כלא-לגיטימיים וחותרים תחת עקרונות הדמוקרטיה". הוא הוסיף: "הוצאת ציבור שלם מהמשחק הדמוקרטי היא מהלך מסוכן שכל מי שקורא לשוויון ולחיים משותפים בארץ הזו לא יכול לעמוד מנגד ולשתוק מולו".

ראשי רשימת רע"מ-בל"ד, ד"ר מנצור עבאס וד"ר מטאנס שחאדה

צילום: עררוץ הכנסת

בעוצמה יהודית וישראל ביתנו בירכו על הפסילה של כסיף. מעוצמה יהודית נמסר כי "השכל הישר ניצח בוועדת הבחירות. אין מקום לאדם השולל את אופיה היהודי של המדינה ולתומך טרור מובהק בבית המחוקקים הישראלי. אנו מקווים שבית המשפט העליון יבין את הדברים, וילמד את כסיף כי אין מקומו בפרלמנט הישראלי, אלא לכל היותר בפרלמנט הסורי". ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) שנכח בוועדה סיכם ואמר: "היום סימנו לחורשי רעתנו את הגבול וקבענו שבדמוקרטיה הישראלית, מי ששולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לא יהיה חלק מהמשחק הדמוקרטי". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על פסילת בל"ד-רע"מ, ואמר כי "מי שתומך בטרור לא יהיה בכנסת ישראל".

עו"ד איתמר בן גביר היה הראשון להעלות טיעונים בפני הוועדה. "מה שהתנועה הרפורמית אספה נגדנו זה חצאי משפטים. אנחנו לקחנו את הראיות, הבאנו, למשל לגבי אחמד טיבי. הוא אמר בריאיון לערוץ הכנסת שהוא וחבריו פרשו בדיון על החוקה כי הם לא מכירים במדינה יהודית. אחרי זה בריאיון ל'הארץ' מר טיבי ממשיך ואומר שהוא רוצה לבטל את מגילת העצמאות", אמר. בן גביר ציטט את דבריו של רג'א זעאתרה, חבר רשימת חד"ש בחיפה שאינו מתמודד לכנסת, ואמר: "הוא מדבר על זה ש'בסופו של דבר התנועה הציונית הם אויבים של כל עמי העולם'. אדון כסיף השווה בין פעילות צה"ל לגרמניה הנאצית. הוא נשאל על המרחב הציבורי בישראל, וענה כי יש לשנות את הסמלים, לשנות את ההמנון. אלה המרכיבים הגרעיניים של המדינה היהודית".

עופר כסיף במסע"ת של חד"ש,חיפה, 7 בפברואר 2019. שלומי גבאי
"אמשיך במאבק נגד הכיבוש והאפליה ולמען ישראל צודקת, דמוקרטית ושוויונית". כסיף/שלומי גבאי

כסיף הגיב לדברים במהלך הדיון. "אני בא מרקע אקדמי, ותחום ההתמחות שלי הוא בין השאר הנושא של פשיזם, נאצים ולאומיות בכלל", אמר. "כשאני משתמש במושגים כאדם פרטי, למשל כשאני מדבר עם חבר או כותב פוסט כאדם פרטי, אני משתמש במטאפורות. כשהשתמשתי במונחים שהוזכרו - אלה היו מטאפורות. למשל, כאשר בן גוריון קרא לז'בוטינסקי 'ולדימיר היטלר', הוא לא באמת התכוון שהוא היטלר. כשראש האופוזיציה בגין קרא לתקנות ההגנה לשעת חירום 'תקנות נאציות', הוא לא באמת התכוון שהן תקנות ששולחות יהודים להשמדה. אני השתמשתי באותה המטאפורה. השימוש שעשיתי במטבע הלשון הזה היה מטאפורי והתייחס למעשים ספציפיים ולהקשר ספציפי".

"כשאני אמרתי שבגזענות צריך להיאבק, במעשים ולא בדיבורים, זה לא קשור לביטויים שהוזכרו קודם", הוסיף כסיף. "זה גם לא מאבק אלים, אלא מאבק נגד האלימות - כי הגזענות מטבעה היא אלימה. החיבור (בין הביטויים הנאציים לבין הדיבור על המאבק בגזענות - ד"ד) הוא לא רלוונטי". עו"ד קובי מצא, המייצג את הליכוד בוועדה, התפרץ וצעק על כסיף: "אולי אני אביא לפה את אימא שלי, שהיא ניצולת שואה שתלמד אותך על מטאפורות". כסיף השיב לו כי "אני רואה שלא השתנית מאז שהיית סטודנט שלי".

יו"ר הוועדה השופט חנן מלצר שאל את כסיף לגבי הציטוט לפיו יש "לאחד כוחות כדי להיאבק ביודו-נאציזם. נגד פשיזם לא שרים שירים. נגד פשיזם יש להיאבק". על כך השיב כסיף בהבהרה כי הכוונה הייתה למאבק פוליטי. כסיף הוסיף וסיכם את דבריו: "המפלגה שאליה אני שייך ואותה אני מייצג אמרה מאז ומתמיד שאנחנו רואים את מדינת ישראל כמדינה שבה העם היהודי זכאי להגדיר את עצמו. אני לא מתכחש לזה, לא התכחשתי לזה ולא אתכחש לזה".

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את אחד החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרגה עאישה א-ראבי, 6 בינואר 2019. ניב אהרונסון
טען נגד כסיף בדיון. בן גביר/ניב אהרונסון

עו"ד חסן ג'בארין, המייצג את רשימת חד"ש, מציג את התנגדותו לבקשת הפסילה. "כאשר אומרים שכל האזרחים הערבים צריך לפסול אותם - כי מבקשים לפסול את שתי הרשימות הערביות - אז איזה שיח יכול להיות? אבקש להראות שהעתירה הזו חסרת ניקיון כפיים ושקרית. הגזענים לא יכולים להבחין בין מעשה, התבטאות, רעיון או דמיון. פסילת רשימה עניינה הוא בעיקר מעשים. תהיתי מה יש תחת פרק המעשים. מה יש שם? את שיא הביטוי. שחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן אמרה כך וכך נגד הכיבוש, ואוסמה סעדי אמר כך וכך נגד הכיבוש, ואיימן עודה השתתף בהפגנה. כבוד השופט מלצר, הפנינה של הבלבול אצל הגזענים לא מבחינה רק בין רעיונות למעשים, אלא אפילו בין דמיון למציאות".

"השופט מלצר התחיל להתמחות בתקופה האחרונה במשפט בתחום הפייק ניוז", הוסיף ג'בארין. "היום שמעתי שהם השמיעו הקלטה של הנאום של אחמד טיבי. בא אליי ח"כ אוסמה סעדי ומשמיע לי כתבה שלמה מלונדון וקירשנבאום מ-2012, שמראה איך עושים שימוש בדברים האלה לפייק ניוז. כל דבר שיש בבקשה שלהם אנחנו מכחישים. אם השופט מלצר ידחק אותי לפינה ויגיד לי שבבקשה שלהם כתוב שאלוהים ברא את העולם - אני אכחיש, כי אין להם אלוהים".

לגבי כסיף אמר ג'בארין כי "גם אם אני אומר דברים מקוממים על ממשלת ישראל, זה עדיין לא אומר שזו תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור. הפסיקה עשתה הבחנה בין קריאה לאלימות ותיאור מצב, ואחד האנשים שזוכו בזכות זה בדין הוא איתמר בן גביר. האיש חזר עשר פעמים על זה שהוא לא קורא לאלימות, ולא קרא לאלימות".

יוסף ג'בארין במסע"ת של חד"ש,חיפה, 7 בפברואר 2019. שלומי גבאי
ג'בארין/שלומי גבאי

מוקדם יותר דחתה הוועדה את עתירות מרצ, ח"כ סתיו שפיר (העבודה) והתנועה הרפורמית לפסילת מועמדותם של ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר מטעם איחוד מפלגות הימין. העותרות הצהירו כי יפנו לבג"ץ בנושא, שכן הוועדה אישרה את התמודדותו של בן ארי בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שאמר כי הוא סבור שאין לאפשר את התמודדותו לכנסת.

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully