וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת היועמ"ש: אושרה התמודדות מיכאל בן ארי בבחירות

ועדת הבחירות אישרה את התמודדותם של ח"כ לשעבר בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר במסגרת איחוד מפלגות הימין ברוב של 16 מול 15 חברים. "הפכו אותי למטורף, אנחנו צריכים להוציא לערבים את החשק לפגוע ביהודי", אמר בדיון. העותרות: "נפנה לבג"ץ"

צילום: ערוץ הכנסת

- ועדת הבחירות אישרה את התמודדותם של ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר במסגרת איחוד מפלגות הימין
- מרצ והתנועה הרפורמית הודיעו כי יעתרו לבג"ץ
- במהלך הדיון פרץ עימות בין ח"כ עיסאווי פריג' לבן גביר
- בן גביר: "אנחנו כן חושבים שהרב כהנא צדק"
- יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ': "מותר לי לומר שהערבים הם אויב"
- בן ארי: "עושה הפרדה בין הערבים הנאמנים למדינת ישראל לבין כלל הערבים"

ועדת הבחירות המרכזית אישרה היום (רביעי) לחבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי ולעו"ד איתמר בן גביר להתמודד בבחירות לכנסת ה-21 במסגרת איחוד מפלגות הימין, זאת במסגרת דיון בעתירות שהוגשו בנוגע לחוקיות התמודדותם של מועמדים. חברי הוועדה, בראשות השופט חנן מלצר, אישרו את התמודדותו של בן ארי ברוב של 16 לעומת 15. ההצבעה התקיימה בעקבות עתירה שהוגשה בין היתר על ידי מרצ, ח"כ סתיו שפיר (העבודה) והתנועה הרפורמית ליו"ר ועדת הבחירות שלא לאפשר לו לרוץ לכנסת יחד עם שותפו למפלגה איתמר בן גביר. העותרות צפויות לעתור לבג"ץ בנוגע להחלטה.

עם קבלת החלטת הוועדה, אמר בן גביר כי "ועדת הבחירות הוכיחה היום שהיא ועדה עצמאית, וטוב עשתה שאישרה גם את מועמדותי וגם את חברי, ד"ר בן ארי. אכזב אותי מאוד לשמוע את עמדת היועמ"ש שתמך בפסילת בן ארי. זה אותו יועץ שהגן בחירוף נפש על זועבי שתקפה חיילי צה"ל.
היה כאן ניסיון חיסול בגלל שאנחנו מבקשים נציג בוועדה לבחירת שופטים. זה מה שגרם לשי ניצן ולמנדלבליט לעלות על הבריקדות. אי אפשר לתפוס את זה שהיועמ"ש שהגן על בל"ד וחד"ש תמך בפסילת בן ארי". כשנשאל על האפשרות של עתירה לבגץ נגד ההחלטה, ענה כי "זו תהיה עתירה חסרת בסיס. גורמים בשמאל הקיצוני כבר עושים קמפיין בשביל להשפיע על השופטים. נדהמתי לשמוע את נציגי כחול לבן בדיונים. נשמע אותם עוד מעט בדיונים על עופר כסיף ואחמד טיבי. היום רואים מי רוצה אויבים בכנסת ישראל, ומי בעד להכניס נאמנים לכנסת".

הבקשה לפסול את איחוד מפלגות הימין משום שבאמצעותו עוקפים חבריו מלאכותית את אחוז החסימה, נדחתה ברוב גדול - 25 חברים התנגדו, חבר אחד תמך וחמישה נמנעו.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
"לקרוא לכלב הזה בשמו, הם אויבים שלנו": האמירות שסיבכו את בן ארי
לא המתין להכרעת הוועדה: פנחס עידן החליט לפרוש מהמרוץ לכנסת
בגלל הסתה לגזענות: היועמ"ש המליץ לפסול את בן ארי מהתמודדות

המשך דיונים - פסילת איחוד רשימות הימין והאיחודים של המפלגות הערביות, כנסת, ירושלים. אוליבייה פיטוסי / "הארץ", אתר רשמי
בן גביר וח"כ שפיר בדיון הסוער בכנסת, היום/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי / "הארץ"

במהלך הדיון פרץ עימות בין ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) לבן גביר, שביקש לדחות אותו בשעה כדי שיוכל לדבריו להתייחס כראוי לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שפורסמה בשעה מאוחרת. אחד מהנוכחים באולם התפרץ לעבר פריג': "פה זה דמוקרטיה, זה לא סוריה, פה יתנו לך לדבר". פריג' כינה את בן גביר "גזען", ואילו האחרון השיב: "הוא חושב שהוא על המרמרה". השופט מלצר אישר דחייה של כחצי שעה, אולם העימות בין השניים נמשך גם לאחר מכן.

עם חידוש הדיונים, עלה לדוכן הנואמים אורי בכור, שאינו מטעם אף מפלגה, בבקשה לפסול את התמודדות השניים. הוא מציין כי איחוד מפלגות הימין הוא רשימה שנוצרה רק לצורך יום הבחירות, ומיד לאחריה הן צפויות להיפרד. לדבריו מדובר בפגיעה בעקרון השוויון בבחירות משום שזה לשיטתו, מעקף מלאכותי של אחוז החסימה.

לאחר מכן עלתה עו"ד אורלי ארז לחובסקי, בשם המרכז הרפורמי ליהדות מתקדמת ופורום תג מאיר, שעל עתירתם התבססה במידה רבה המלצת היועמ"ש. לדבריה, בן גביר ובן ארי מצהירים שהם ממשיכי דרכו של הרב כהנא, ולכן יש לפסול את מועמדותם. היא מזכירה כי השניים היו פעילים ב'כך', ומביאה התבטאויות שונות של שניהם כדי לתמוך בדבריה. לגבי בן ארי, היא מצטטת: "אם לא יהיה כאן טרנספר לאויב הערבי, יהיה טרנספר ליהודים... הבעיה העיקרית זה האויב הערבי שרוצה להשמיד את ישראל מבפנים". בעניין בן גביר ציטטה: "עד מתי ימשיך האויב להיות מבן הנבחרים", "השינוי לעומת כהנא הוא לא בדעות אלא בסגנון". את דבריה חתמה בקריאה לחברי הוועדה: "אל תעשו שקר בנפשכם, זה מקרה מובהק שמחייב את הפסילה".

עותרת נוספת, יו"ר מרצ תמר זנדברג, הציגה אף היא את נימוקיה בפני הוועדה. "יש כאן ניסיון להציג כאילו אנחנו מנסים לפסול עמדות", אמרה. "אני חושבת שדברי היועמ"ש שהגיעו אלינו אתמול בשעת לילה, מדברים בשם עצמם. יש כאן שורה מצטברת ועקבית של משנה כביכול פוליטית, שהיא גזענית במהותה. צריך להיות ברור שאנחנו שמים קו אדום - מה המחוץ לגבולות הדיבור הלגיטימי. זה יהיה אות כבוד לוועדה אם רשימה כזו תיפסל היום".

המשך דיונים - פסילת איחוד רשימות הימין והאיחודים של המפלגות הערביות, כנסת, ירושלים. חזקי ברוך, ערוץ 7, אתר רשמי
"שמים קו אדום". העימות בוועדה, היום/אתר רשמי, חזקי ברוך, ערוץ 7

בשאר הזמן של מרצ השתמש ח"כ פריג'. "היה רוצח שעשה את טבח ליל הסדר במלון פארק, שגבה 30 ישראלים", סיפר. "אני שואל את כל חבריי היהודים - אם אני, או כל חבר כנסת או אזרח ערבי, היה תולה בבית, בחדרו, בלשכתו, את תמונת הרוצח הנתעב הזה, הייתם מאשרים לו להיות בכנסת? התשובה היא לא. יושב כאן מועמד של עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שמתגאה בטלוויזיה בזה שהוא תולה את תמונתו של הרוצח היהודי ברוך גולדשטיין. האיש הזה שבא לגרש אותי, הולך להיות חבר בכנסת ישראל?". הוא הוסיף: "עברנו כנסת 20 עם חקיקה אנטי דמוקרטית וגזענית, ועכשיו ראש הממשלה של כולנו פורס שטיח אדום בפני איש שקורא משפט פשוט: 'כהנא צדק'".

לאחר מכן זומן ענר הלמן להציג את עמדת היועמ"ש לפיה יש לפסול את בן ארי. באמצע דבריו התפרץ בן גביר: "למרות שאתם משפטנים אין לכם מושג מה זו הסתה, זה מה שמדהים".

המשך דיונים - פסילת איחוד רשימות הימין והאיחודים של המפלגות הערביות, כנסת, ירושלים. חזקי ברוך, ערוץ 7, אתר רשמי
ועדת הבחירות, היום/אתר רשמי, חזקי ברוך, ערוץ 7

זמן קצר לאחר מכן, בן גביר השיב לטענות שהוטחו בו, ואף הזכיר את הדיון בבג"ץ בבקשה לפסול את חנין זועבי ובל"ד. "היום שבו נציגי היועמ"ש מבקשים למנוע את ההתמודדות של חברי, ד"ר בן ארי, הוא יום שחור לדמוקרטיה", הצהיר. "הפסיקה מאוד ברורה - כל מה שהם מביאים לא מספיק. המבחן הוא המעשים. ואיך בוחנים מעשים של מי שהיה בכנסת? המצע והחקיקה. הגשנו לכם את מצע עוצמה יהודית. מדינת ישראל היא מדינה יהודית - זה גזעני? לעודד הגירה של אויבי ישראל, זה גזענות? לא כל הערבים הם אויבי ישראל, ומי שאומר את זה - הוא הגזען".

"שום חוק שבן ארי הציע בכנסת לא נפסל בגלל שהוא גזעני", הוסיף. "במשפט בחיים לא היו מעיזים לעשות מה שעושים פה. הביאו לנו הקלטה, בלי תמלול מלא, ולוקחים משפט אחד או שניים. הסתירו מכם את המידע הזה". הוא התייחס גם לתמיכתו בכהנא: "הוא היה חבר כנסת, היה מנהיג, נאבק בעד נאמנות. לא כל חוק שהוא הציע אנחנו חותמים עליו. אנחנו כן חושבים שהרב כהנא צדק. כשדיבר על כך שאם אין נאמנות - אין אזרחות. צדק כשדיבר על יישוב ארץ ישראל. צדק כשדיבר על עונש מוות למחבלים".

מיכאל בן ארי, 6 במרץ 2019. ערוץ הכנסת
בן ארי/ערוץ הכנסת

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' אמר כי "כל הדיון שעומד לפנינו הוא על פרשנות. האם היחס הוא לקולקטיב על בסיס אתני, או רק לאויב? מותר לומר במדינת ישראל שבמשך מאה שנה מתנהל כאן סכסוך לאומי בין עמים. מותר להתייחס, כשמדברים בהיבטים של מלחמה וסכסוך בין עמים, לקולקטיב. מותר לי לומר שהערבים הם אויב, בלי שאני מתייחס לערבי פרטי שעומד עכשיו מול העיניים שלי".

בתום דברי סמוטריץ', הגיב בן ארי גם הוא לדברים. "אני האיש המסוכן שהיועמ"ש חושב שאסור להיות לי בכנסת ישראל. לפני 55 דקות עמד בני הבכור על רחבת המסדרים במצודת יואב, וסיים מסלול בגבעתי", אמר. "אנחנו המסוכנים? אנחנו המסיתים? אנחנו הגזענים? אלה שצריך להוציא אותם מהכנסת כדי לא להשמיע את קולנו? אנחנו שהולכים מהלוויה להלוויה להלוויה".

בן ארי סיפר כיצד חברו הטוב, בנימין זאב, בנו של הרב כהנא, נרצח בפיגוע יחד עם אשתו. הוא עצמו קרא לשניים מילדיו - בנימין וטליה - על שם אותו חבר ואשתו. "רבותיי, אני לא גזען. ודאי לא האשמות הנוראיות והמכוערות כלפיי. שמעתי אתמול או שלשום מיו"ר הכנסת אדלשטיין ש'בן ארי רוצה לכבוש את ערב הסעודית'. טוב שלא אמרו שאני רוצה להוריד את הירח. הופכים אותי למטורף, לדמון". הוא הדגיש שוב ושוב שהוא עושה הפרדה בין "הערבים שנאמנים למדינת ישראל" לבין כלל הערבים. "אנחנו צריכים להוציא להם את החשק, שישקשקו לפגוע ביהודי. איך אתה מבטל את החשק שלהם להוציא עוד מפגע ועוד מפגע?", אמר.

המשך דיונים - פסילת איחוד רשימות הימין והאיחודים של המפלגות הערביות, כנסת, ירושלים. אוליבייה פיטוסי / "הארץ", אתר רשמי
בן ארי בוועדה, היום/אתר רשמי, אוליבייה פיטוסי / "הארץ"

זנדברג הגיבה להחלטת הוועדה ואמרה כי "ההחלטה הפוליטית המביכה של ועדת הבחירות שהחליטה להתעלם מעמדת היועץ המשפטי ולהציל את הכהניסטים היא אות קלון על הכנסת. אנחנו נגיש עתירה לבג"ץ. כמו כן, אמרה כי "משה כחלון צריך להוריד היום את תמונותו של מנחם בגין משלטי החוצות שלו לאור ההחלטה לברוח מהדיון ולתת לכהניסטים את כרטיס הכניסה לכנסת".

התנועה הרפורמית שהגישה את העתירה נגד התמודדות השניים מסרה בתגובה: "ועדת הבחירות המרכזית העניקה רוח גבית לגזענות ולהסתה, ונכשלה כישלון מביש ביישום הוראות חוק יסוד הכנסת". לדברי הרב גלעד קריב, יו"ר התנועה, "עתירת התנועה הרפורמית הניחה תשתית ראייתית רחבה המוכיחה את ההסתה הגזענית המתמשכת של מיכאל בן ארי, ותשתית זו הביאה את היועץ המשפטי לממשלה לקבוע כי המדובר במקרה מובהק המצדיק פסילה. לאור העובדה כי המפלגות המבקשות לייצג את מורשתם של מנחם בגין ויצחק שמיר זכרם לברכה לא הלכו בדרכם, ובחרו שלא להתייצב נגד הגזענות, אנו שמים את פעמינו לבית המשפט העליון. אנו מקווים ומצפים כי הוא ייעתר לדרישתנו לפסול את נציגי עוצמה יהודית. הדמוקרטיה הישראלית אינה יכולה להרשות לעצמה את זיהום בית המחוקקים במשנה הגזענית של בן ארי ובן גביר. לא פחות מכך, גם דמותה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי אינה יכולה לשאת חרפה זו".

גם יו"ר כחול לבן יאיר לפיד הגיב לאישור מועמדות בן ארי ותקף את שר האוצר משה כחלון בתגובתו. לדבריו, "אחרי שנתניהו באופן אישי גרם לכך שעדת מעריצי הרוצח ברוך גולדשטיין ירוצו לכנסת, ניסינו היום לפסול אותם בוועדת הבחירות המרכזית. מפלגת כולנו של כחלון החליטה להיעדר מההצבעה כדי לאפשר לחבורת הגזענים האלימה הזו לרוץ לכנסת. זה לא ימין שפוי, זה לא ימין בכלל. אם בגין היה יכול הוא היה מקלף את עצמו משלטי החוצות של כחלון מרוב בושה".

אתמול המליץ מנדלבליט שלא לאפשר לבן ארי להתמודד, בעילה של הסתה לגזענות לפי חוק יסוד הכנסת. מנדלבליט הסביר כי עיקר המשקל לעמדתו היא ל"דברים אשר נאמרו בקולו של בן ארי, בסרטונים שונים בעת האחרונה, שחלקם אף הועלו לעמוד הפייסבוק של 'עוצמה יהודית עם מיכאל בן ארי'". לדבריו, הציטוטים מלמדים באופן מובהק כי בן ארי "מסית לליבוי יצרים שיטתי על יסוד לאומי-אתני נגד האוכלוסייה הערבית, באופן המביא איבה ומדנים ומעמיק תהום". בעניינו של בן גביר קבע מנדלבליט כי "אף שמצבור הראיות "מטריד ביותר", אך אין מניעה ממנו להתמודד.

מיכאל בן ארי בהפגנה נגד מסתננים בדרום תל אביב, דצמבר 2012. יותם רונן
"מסית לליבוי יצרים". בן ארי/יותם רונן

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully