וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון פסל את מיכאל בן ארי מהתמודדות - ואישר את כסיף ובל"ד

שופטי העליון הפכו את החלטת ועדת הבחירות המרכזית בעניינו של בן ארי. לעומתו, אושרו מועמדותו של עמיתו לרשימת עוצמה יהודית, איתמר בן גביר וכן הרשימות חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד. בן ארי: "פועלת בישראל חונטה משפטית"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: איתי עמרם

החלטת בית המשפט העליון לפסול את בן ארי - כל העדכונים:

- שופטי העליון הפכו את החלטת ועדת הבחירות ופסלו את מועמדות בן ארי
- שותפו של בן ארי לעוצמה יהודית איתמר בן גביר יוכל להתמודד
- בניגוד להחלטת ועדת הבחירות: אושרה מועמדותו של עופר כסיף מחד"ש
- אושרה התמודדות הרשימות בל"ד-רע"מ וחד"ש-תע"ל

בית המשפט העליון פסל הערב (ראשון) את ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי מהתמודדות לכנסת במסגרת רשימת עוצמה יהודית. במקביל, אישר בית המשפט את התמודדותו של עמיתו לרשימה איתמר בן גביר ועופר כסיף מחד"ש. כמו כן, אושרה התמודדותן של רשימות רע"מ-בל"ד וחד"ש-תע"ל. מועמדותם של בן ארי ובן גביר אושרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית, בעוד שכסיף נפסל.

ההחלטה לאשר את השתתפותה של רשימת חד"ש-תע"ל התקבלה פה אחד, בעוד שאר ההחלטות התקבלו ברוב של שמונה שופטים מול אחד. השופט דוד מינץ סבר כי יש למנוע את השתתפותם בבחירות של כסיף ושל רשימת רע"מ-בל"ד, ואילו השופט סולברג היה היחיד מבין שופטי ההרכב שסבר כי יש לאשר את ריצתו של בן ארי. מלבד שניהם, ישבו בהרכב נשיאת העליון אסתר חיות והשופטים ניל הנדל, ג'ורג' קרא, ענת ברון, מני מזוז, עוזי פוגלמן ויצחק עמית.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
"לא תהיה פה אנרכיה": דיון סוער בעליון על פסילת בן ארי ובן גביר לכנסת
מנדלבליט לעליון: יש לפסול את התמודדות מיכאל בן ארי בבחירות
בג"ץ דן בפסילת עופר כסיף ובעתירה נגד חד"ש תע"ל

הצהרה של מיכאל בן ארי ואיתמר בן גברי, ירושלים. אתר רשמי
איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי ובנצי גופשטיין במסיבת העיתונאים, הערב/אתר רשמי

זו הפעם הראשונה שבה נפסל מועמד מלהתמודד בבחירות. בעבר אירעו מקרים ספורים שבהם נמנעה התמודדות של רשימה שלמה, כאשר הפעם האחרונה הייתה בבחירות 1992. באותה מערכת בחירות הוחלט לפסול את רשימת "כך" ואת רשימת "כהנא צדק" שהתפצלה ממנה. האפשרות לפסול מועמד בודד, ולא רק רשימות, נוספה לחוק ב-2002, אולם מאז ועד היום כל המועמדים שנפסלו על ידי ועדת הבחירות - ברוך מרזל, חנין זועבי ואחמד טיבי - אושרו לבסוף על ידי שופטי העליון.

הדיונים בבג"ץ בפסילת כסיף ורשימת חד"ש-תע"ל נערכו ביום רביעי האחרון בזה אחר זה. מפלגת ישראל ביתנו היא שטענה בשם אלו שביקשו לפסול את כסיף, ואילו בשם העותרים לפסילת הרשימה כולה טען עו"ד איתמר בן גביר מעוצמה יהודית. העותרים טענו כי אנשי הרשימה "תומכים ברצח", וכי התמודדותם "תעמיד בסכנה את החברה הישראלית ואת הדמוקרטיה הישראלית".

מועמד עוצמה יהודית מיכאל בן ארי בדיון לפסילת מועמדותו בבית המשפט העליון, 14 במרץ 2019. רויטרס
מיכאל בן ארי בדיון בבג"ץ בשבוע שעבר/רויטרס

נשיאת העליון, אסתר חיות, אף התייחסה בדיון לדבריו של כסיף, שבין היתר השווה את שרת המשפטים איילת שקד לנו נאצית, ואמרה כי מדובר בדברים חמורים. עם זאת, לבסוף הכריעו השופטים כי לא מדובר בהתבטאויות שעונות על עילות הפסילה בחוק: הסתה לגזענות, שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל.

למחרת מצא עצמו בן גביר בצד השני של המתרס, בעתירה שהגישו המרכז הרפורמי, פורם תג מאיר, חברי כנסת ממרצ וח"כ סתיו שפיר (העבודה) נגדו ונגד בן ארי. עו"ד יצחק בם, שייצג את בן ארי, התקשה לשכנע את השופטים כי אמירותיו של חבר הכנסת לשעבר מכוונות רק נגד הערבים האויבים, אלו "שאינם נאמנים", ולא נגד כלל הערבים. בין היתר, בשל דברים שאמר בן ארי עצמו, עת טען כי הערבים הנאמנים מהווים "אחוז אחד, אולי פחות".

"יש להצטער על ההחלטה"

בעקבות החלטת השופטים, חברי עוצמה יהודית כינסו מסיבת עיתונאים מיוחדת, בהמלכה תקפו את בית המשפט העליון. "הראש שלנו למעלה, אנחנו לא מורידים אותו", אמר בן ארי. "אין פה דמוקרטיה, יש פה חונטה משפטית ששולטת בכול. עופר כסיף שמטיף לרצוח את הבן שלי יוכל להתמודד ואותי פוסלים?". הוא פנה ליו"ר מרצ שהייתה בין העותרים נגדו ואמר: "זה לא רק בן ארי אלא דרך שלמה. את (זנדברג) שמתחבקת עם המחבלים - הדרך שלך קצרה. שש שנים לא הייתי בכנסת ואמשיך להנהיג. כל החבורה הזאת צריכה לדעת שיש סוף לחונטה המשפטית. אני רוצה לתת עוצמה ולא חולשה לצה"ל. אנחנו ננצח".

מועמד חד"ש-תע"ל עופר כסיף בדיון לפסילת מועמדותו בבית המשפט העליון, 14 במרץ 2019. רויטרס
כסיף בדיון בבית המשפט העליון בשבוע שעבר/רויטרס

"כמה סמלי שביום בו אירע פיגוע, שופטי העליון מאפשר לאנשים שסירבו לגנות רצח של חיילים מאפשר להם להתמודד בשם חופש הביטוי ופוסל את בן הברית שלי", אמר בן גביר. "זה אותו בית המשפט שהתיר לזועבי להתמודד בשם הדמוקרטיה, אבל כשמדברים על בן ארי אין את זה. זו החלטה חמורה, פוגעת פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית. הניצחון הזה של היועמ"ש וניצן יהיה זמני", אמר. הוא גם פנה לאנשי איחוד מפלגות הימין והתייחס לרשימת הדרישות לתפקידים בכירים שאנשי עוצמה יהודית הציגו בפניהם. "לא תהיה לנו בעיה להמשיך להתמודד בבחירות. אנחנו מביאים איתנו 100- 150 אלף מצביעים שרוצים אחרת, שרוצים שנעשה שינוי במערכת המשפט הישראלית", אמר.

‏יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ', שמפלגתו של בן ארי הייתה אמורה להתמודד לצדו בבחירות במסגרת איחוד מפלגות הימין, אמר: "כשאין ציפיות אין אכזבות. הסוף של תיאטרון האבסורד הפוליטי הזה היה צפוי וידוע מראש. בג"ץ לא מפספס שום הזדמנות כדי להוכיח עד כמה הוא מנותק מהציבור ועד כמה הוא אינו ראוי לאמונו. ביום כזה שבו אנו קוברים שוב את מתינו שופטי בג"ץ קובעים שתומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ‏ישראל יכהנו בכנסת ישראל, אבל מיכאל בן ארי, שבניו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל - לא. שום תעלול משפטי לא יכול להסביר את עיוות הדין האבסורדי הזה. את התשובה לבג"ץ יתן הציבור הישראלי בקלפי בעוד ועוד פתקים של 'טב' שיבהירו שלא בג"ץ יקבע לנו. העם יקבע ויחזיר את בג"ץ למקומו הטבעי".

בצלאל סמוטריץ' בכנס השקת קמפיין איחוד מפלגות הימין - 11 מרץ 2019. מירי שמעונוביץ, אתר רשמי
"אין ציפיות, אין אכזבות". סמוטריץ'/אתר רשמי, מירי שמעונוביץ

מנגד, יו"ר מרצ שהייתה בין מגישי העתירה נגד בן ארי, בירכה על ההחלטה. "ביבי הכניס ומרצ הוציאה", אמרה. "מי שמאמין בעליונות הגזע צריך להיות מאחורי סורג ובריח ולא בכנסת ישראל, וטוב שבית המשפט אמר את דברו באופן ברור. הניסיון של ראש הממשלה להכניס את הכהניסטים הוא עוד חוליה בשרשרת הגזענית והאפלה שנוצרה כאן בשנים האחרונות, וטוב שיש את מרצ ששוב עמדה מולו. העתירה שלנו הביאה לניצחון גם במאבק הזה".

ד"ר עופר כסיף מסר כי "שמח שנעשה צדק. כפי שהיועמ"ש כבר קבע קודם לכן, אין שום הצדקה לפסילתי ומדובר היה בניסיון פוליטי מביש של הכהניסטים בחסות נתניהו. על אף הניסיון לצמצם את המרחב הדמוקרטי ולהשתיק קולות התנגדות למשטר מפלה, אני אמשיך לדבר על סיום הכיבוש ולחתור לשלום ושוויון ביחד עם שותפיי ברשימה, ואמשיך להתנגד לשיח הגזעני והמסית".

יו"ר חד"ש איימן עודה, אמר בתגובה להחלטה כי "הקול של עופר כסיף ימשיך להישמע על אפם וחמתם של הימין הקיצוני. עשה נכון בית המשפט שפסל רק את בן ארי, מה שמחזק את העובדה שועדת הבחירות שהכשירה את הכהניסטים וניסתה לפסול את רשימות חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד היה ניסיון השתקה גזעני ובזוי של הימין, של מי שמפחד מקולות שמאתגרים את השיח המסית והאלים, של מי שמפחד משיתוף פעולה ערבי-יהודי, של מי שמפחד לאבד את השלטון עד כדי שהוא פורס שטיח אדום לכנסת לטרנספריסטים חשוכים תומכי תורת גזע ומעודדי הרג ואלימות".

תמר זנדברג בכנס INSS
28 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"ניצחנו במאבק". יו"ר מרצ תמר זנדברג/ראובן קסטרו

דברים ברוח דומה אמר גם יו"ר העבודה אבי גבאי, שהכריז "ברוך שפטרנו". הוא הוסיף כי הוא "מברך על החלטת בג"ץ שלא לאשר למיכאל בן ארי להתמודד ולהיבחר לכנסת בחסות נתניהו. נלחמנו על כך יחד עם ח"כ סתיו שפיר ושותפים נוספים והערב גם בגצ הכריע, אין מקום לגזענים, מסיתים וחשוכים בכנסת ישראל". יו"ר כחול לבן בני גנץ, שנאם בזמן פרסום ההחלטה בכנס בחיפה אמר: "אני חושב שטוב שיש שופטים בירושלים שיודעים לשים גבולות".

הרב גלעד קריב ואורלי ארז לחובסקי מהתנועה הרפורמית שעתרו אף הם נגד בן ארי, אמרו כי "בית המשפט העליון העביר מסר חשוב לפיו הסתה גזענית אינטנסיבית ומתמשכת אינה חלק ממרקם החיים הדמוקרטי במדינת ישראל. אין בלבנו ספק שבית המשפט, בדומה לגורמים שבקשו את פסילתו של מר בן ארי מלכתחילה, לא הקל ראש בחומרת ההחלטה ובמשמעותה, אולם לנוכח התשתית הראייתית הברורה והחד משמעית שהצגנו ביחס לפעילותו ומשנתו של מר בן ארי, כל החלטה אחרת היתה מרוקנת מתוכן את הוראות חוק יסוד הכנסת.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתח ביקורת על ההחלטה שהתקבלה בעניינן של הרשימות הערביות ואמר כי "‫החלטת בג"ץ הערב היא טעות קשה והציבור כולו ישלם עליה ביוקר. ‬‫לבל"ד, מפלגה השוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית- אין מקום בכנסת ישראל. למי שנותן לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה"ל גם אין. ‬‫נמשיך להיאבק בגורמים אנטי ציוניים פרובוקטיביים גם בכנסת ה-21".‬ יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוסיף: "חבל שמי שמסית לאלימות ותומך בטרור קיבל תעודת הכשר מבית המשפט העליון".



(עדכון ראשון: 19:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully