וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש מקריסה ל-16 מנדטים: כך הפכו החרדים לכוח שאי אפשר לסרב לו

10.4.2019 / 10:37

נתוני הסקרים והחשש מזליגת קולות לנתניהו עוררו את ראשי המפלגות החרדיות. דרעי, חרש את הארץ ופתח בקמפיין ממוקד ובאזהרה "שמפעל חייו של מרן בסכנה". ביהדות התורה גייסו את אלי ישי והוכיחו כי ברגע האמת - הציבור הלך אחרי ההנהגה הרוחנית בעיניים עצומות

צילום: ערוץ 20, עריכה: איתי עמרם

כשברקע משברים כמו הגיוס, השבת והגיור, ראשי ש"ס ויהדות התורה יכולים לנשום לרווחה. אחרי ספירת רוב הקולות, שתי המפלגות התחזקו משמעותית, ובקואליציה הבאה הן עשויות לקבל כל מה שידרשו. יהדות התורה עלתה בשני מנדטים וש"ס במנדט בודד, כל אחת רשמה הישג: שמונה מנדטים.

ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני, קיימו מיד לאחר תוצאות המדגם אתמול את הבטחתם, שוחחו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והתחייבו בפניו שימליצו עליו להרכיב את הממשלה הבאה.

את התמיכה החרדית בראש הממשלה, מגדיר לרוב נתניהו כ"טבעית" אבל ראשי המפלגות החרדיות חששו בתחילת הדרך מתופעה של זליגת קולות חרדים לליכוד, זהות והימין החדש, ואמרו שימליצו "בכל מחיר" על נתניהו, בניסיון להעביר מסר לבוחריהם - הצבעה לנו, זו גם הצבעה לנתניהו. ניתוח התוצאות בריכוזים חרדיים כמו בעיר בני ברק מלמד שזה עבד וכמעט לא הייתה זליגה

בחירות 2019 - עוד בוואלה! NEWS:
גנץ: "ייתכן שנוכל לפתח מהלכים פוליטיים, יש על מה להיות גאים"
פייגלין פיזר חיוכים ונישק תינוקות - ברגע האמת הבוחרים השתפנו
"הבסנו את האליטות": הניצחון הענק של שחקני הספסל בליכוד

יו"ר ש"ס אריה דרעי בתפילה על קברו של הרב עובדיה יוסף, 9 באפריל 2019. אתר רשמי
עבר מאולפן לאולפן והאשים את נתניהו בכפיות טובה. דרעי, אתמול/אתר רשמי

כשפעילי השטח התעוררו לחיים

ש"ס החלה את קמפיין הבחירות לכנסת ה-21 אחרי הצלחה גדולה בבחירות לרשויות המקומיות. למרות זאת, הסקרים ניבאו לה ירידה משמעותית במספר המנדטים. פטירת הרב עובדיה יוסף, החשש שרבים יינטשו אותה לטובת נתניהו במטרה כביכול להציל את שלטונו והיותה חרדית יותר - היו רק חלק מהסיבות שהמפלגה הייתה עלולה לספוג ירידה משמעותית. דרעי לא נתן לאף אחד להספיד אותו. הוא ניהל קמפיין ממוקד שהחל בסיסמאות כמו "נתניהו צריך אריה חזק" ונמשך בשימוש בדמותו של הרב יוסף בקמפיין החרדי.

גם כשנתניהו פתח בקמפיין ה"געוואלד", דרעי תכנן מראש את מהלכיו. הוא חרש את הארץ, עבר מכנס אחד לשני, והזהיר את מצביעיו החרדים ש"מפעל חייו של מרן בסכנה". זה נגע בהם, הם חששו מכך שש"ס לא תעבור את אחוז החסימה ופעילי השטח התעוררו לחיים. דרעי לא התראיין לאורך הקמפיין בכלי התקשורת, שמר על היוקרה עד לרגע האחרון ובשבוע האחרון עבר מאולפן לאולפן ובשלב מסוים האשים את נתניהו לצרכי קמפיין ב"כפיות טובה" כי ש"ס בדרך להתרסק.

יו"ר ש"ס חגג עם פעילי המפלגה במטה את ההישג, 
לאחר שע"פ המדגמים המפלגה זוכה לשבעה מנדטים. ערוץ 20
לא נתן לאף אחד להספיד אותו. דרעי, אתמול/ערוץ 20
בתקופה שבה הרבו לדבר על סוף עידן המנהיגים הרוחניים, הם הוכיחו ש"ברגע האמת", הציבור הולך אחריהם בעיניים עצומות

היממה האחרונה עשתה את שלה. מערך המסרונים של ש"ס שלח את זרועותיו לעשרות אלפי מצביעים פוטנציאליים ברחבי הארץ, ופעילי המפלגה עבדו שעות נוספות. בכל שעה סרטון, ובכל שעה תגובה. דרעי עמל בחודשים האחרונים להחזיר רבנים שנטשו את ש"ס אחרי הפילוג עם אלי ישי, כשהוא נטול יריבים פוליטיים כמו אלי ישי, זה לא היה מידי קשה עבורו אבל גם לכך הייתה השפעה משמעותית.

דרעי עלול להתמודד בתקופה הקרובה עם כתב אישום, ככל שיוגש אחד כזה נגדו. במקרה כזה, אחרי שהשיג תוצאה כה מרשימה, דרעי יקבל את מלוא הלגיטימציה להמשיך להנהיג את המפלגה. אף אחד מבפנים או מבחוץ לא יעז לחתור תחתיו או לבקש להחליפו.

ההנהגה החרדית חיה ובועטת

הצלחה מסחררת נרשמה לא פחות ביהדות התורה. עם חיזוק קטן מאלי ישי, נטולת יריבים פנימיים, הצליחה המפלגה לתקן את הכישלונות שחוותה בבחירות לרשויות המקומיות. אם לא יהיו שינויים בספירת המעטפות הכפולות, המפלגה תעלה בשני מנדטים בהשוואה לכנסת היוצאת. בתקופה שבה הרבו לדבר על סוף עידן המנהיגים הרוחניים, הם שוב הוכיחו כי "ברגע האמת", הציבור הולך אחריהם בעיניים עצומות. אולי הביטויים פחות מתאימים אבל ההנהגה החרדית חיה, בועטת ומשפיעה.

עצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
ברגע האמת - הציבור הולך אחריהם בעיניים עצומות. עצרת התמיכה ביהדות התורה, השבוע/שלומי גבאי

16 מנדטים של ש"ס ויהדות התורה וארבעה או חמישה נוספים של איחוד מפלגות הימין, מסמנים את הקואליציה הכי חרדית-דתית שהייתה פה בשנים האחרונות. קשה להאמין שנתניהו יסרב לכל דרישה שיציבו בפניו ראשי המפלגות החרדיות והדתיות. פסקת התגברות רחבה כדי לסכל גיוס חרדים לצה"ל וגיור של רפורמים וקונסרבטיבים? כן. שמירה על שבת במרחב הציבורי? כן, ובעצם, מה לא?

אלי ישי במהלך הצהרה לתקשורת, בני ברק  27 במרץ 2019. שלומי גבאי
החיזוק הקטן. אלי ישי/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully