וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: היום הדרמטי שהסתיים בפיזור הכנסת

בתחילה רבים עוד שמרו על אופטימיות והעריכו כי מדובר בספינים של הרגע האחרון. אולם ככל שחלפו השעות, השחקנים במערכת הפוליטית הבינו שזה הסוף. המגעים הכושלים, הפיתויים לגבאי, ההצעה האחרונה למפלגות הממליצות וההצבעה ההיסטורית במליאה. היום האחרון של הכנסת ה-21

.

בתום יממה דרמטית אישרו אתמול (רביעי) חברי הכנסת ה-21 את הצעת החוק לפיזורה בקריאה שנייה ושלישית, ובכך גזרו על מדינת ישראל בחירות נוספות. חברי הכנסת, שחלקם טרם הספיק להתרגל למסדרונות המשכן, יידרשו כעת לעוד מערכת בחירות תוך פחות משלושה חודשים מסיומה של הקודמת. 24 השעות האחרונות, שבסיומן פגו 42 הימים שניתנו לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים קואליציה, היו מורטות עצבים ונעו בין מאמצים אחרונים לפתור את המשבר, לגשר על הפערים, לגבש רוב לפיזור הכנסת ואפילו להשיג הסכמות לתאריך בחירות. כך זה קרה.

הולכים לבחירות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
אין ממשלה - ישראל הולכת לבחירות: הכנסת ה-21 אישרה את פיזורה
כשנושא הכלים מאס לשרת: הבחירות פתחו את הצהר לנקמת ליברמן

מליאת הכנסת ב-29 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת בהצבעה על פיזורה, אתמול/ראובן קסטרו

09:00-12:00 נערכים לקרב

הסיעות בכנסת נערכו לדיון הארוך במליאה, שבסיומו סמוך לחצות תתקיים הצבעה בקריאה שנייה ושלישית על הצעת החוק לפיזורה שהגיש ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מוקדם יותר השבוע. בשלב זה, התרחישים מעידים כי אם אכן לא יימצא פתרון למשבר במו"מ, ההצעה אכן תתקבל למרות מאמצים לקושש קולות מטעם המפלגות היריבות לנתניהו. יו"ר רע"ם-בל"ד, ד"ר מנסור עבאס, הבהיר כי "בהעדר אופציה חלופית לנתניהו נמשיך לתמוך בפיזור הכנסת. אם תמצא אופציה ריאלית שחבר כנסת אחר ירכיב את הממשלה, נשקול את החלטתנו בהתאם להתפתחויות".

במקביל נמשכו הניסיונות לגשר על הפערים בסוגיית חוק הגיוס. "שיהיה ברור, מי שמונע הקמת ממשלה הן הסיעות החרדיות שמתעקשות לתקוע אצבע בעיני הציבור שמשרת ועושה מילואים", אמר ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו. "החוק מקובל עליהן. הפשרה לפיה לא יצביעו עליו היא הוגנת והטרלול שהם יוצרים בשליחת מדינת ישראל לבחירות הוא על אחריותן. אני מציע לליכוד להפנות את הלחצים לכיוונם במקום לכיוונינו".

גם איש העסקים שמואל חייק, המתווך מטעם יו"ר ישראל ביתנו הביע אופטימיות. "אני רק יכול לומר לך שאני מאד מקווה שתוקם ממשלה הלילה", אמר לוואלה! NEWS. חייק שהגיע השבוע מלונדון סירב להשיב אז אם מתקיימות שיחות בין הצדדים לטובת פשרה מסוימת לסיום המשבר הפוליטי.

עוד באותו נושא

אין ממשלה - ישראל הולכת לבחירות: הכנסת ה-21 אישרה את פיזורה

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן ומזכירת הכנסת ירדנה מלר הורביץ, מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
הטיל את האשמה על החרדים. ליברמן/ראובן קסטרו

12:00-17:00 - Show Time

הדיון הגורלי בכנסת החל סמוך לשעה 12:00. יו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ מיקי זוהר, הציג את החוק ואמר: "בצער רב אני עומד כאן היום ומציע לכם את הצעת החוק התפזרות הכנסת בקריאה שניה ושלישית. נערכנו למצב הזה בחוסר ברירה, מתוך תקווה שעדיין יחול שינוי ותימצא הדרך להקים את הממשלה. הדברים לא פשוטים". החל מרגע זה יעלו בזה אחר זה נציגים מהמפלגות השונות ויציגו את טיעוניהם בעד ונגד הפיזור.

בינתיים, המו"מ הקואליציוני נשאר תקוע והמשבר אף החריף, כשהמפלגות עדיין לא מצליחות להסכים על מועד לבחירות חדשות, אם אכן לא יגיעו לפשרה ברגע האחרון. נתניהו נפגש עם ראשי המפלגות הממליצות - יהדות התורה, ש"ס ואיחוד מפלגות הימין כדי להשיג הסכמה על התאריך אותו ליברמן דורש לבחירות, 17 בספטמבר, כדי להבטיח את הרוב לפיזור הכנסת. בישראל ביתנו איימו שלא לתמוך בתאריך אחר ולכן נתניהו פעל לשכנע את החרדים להסכים לתאריך זה למרות התנגדותם.

בד בבד נמשכת מלחמת ההאשמות סביב הקיפאון. גורם בליכוד אמר כי "ליברמן ממשיך להוליך שולל" וכי הוא "גורר מדינה שלמה לבחירות", ואילו בישראל ביתנו טענו כי הם "מצטערים על הסגנון והשפה בתדרוכים היוצאים מלשכת ראש הממשלה". הנשיא ריבלין מצדו, פרסם סרטון בפייסבוק לאור מבול הפניות שקיבל, בו הסביר את האפשרויות העומדות בפניו - אם הכנסת לא תאשר את פיזורה.

בנימין נתניהו אריה דרעי ב-29 במאי 2019. ראובן קסטרו
מגעים קדחתניים עד לרגע האחרון. נתניהו ונציגי המפלגות בכנסת/ראובן קסטרו

17:00-19:00 - שר לרגע

בעוד צוותי המשא ומתן פועלים במרץ בניסיונות למצוא פריצת דרך למשבר, נתניהו הודיע על מינויו של ח"כ ישראל כץ לתפקיד שר החוץ, זאת לאחר שפג מינויו כממלא מקום שר החוץ. כץ משמש גם יו"ר מזכירות הליכוד, ולפני יומיים הוא סייע לנתניהו לאשר ברוב גדול את הצעתו לביטול הפריימריז ושילוב מפלגת כולנו ברשימת הליכוד בבחירות הבאות. זאת, למרות שבעבר כץ פעל כדי להקשות על אפשרות של שילוב תנועות ורשימות בליכוד. כץ גם אמר אתמול שלמזכירות הליכוד יש סמכות חוקית לאשר את ההצעה אך נשיא בית הדין של הליכוד מיכאל קליינר קבע כי אם יהיו בחירות - נתניהו יצטרך להביא את ההצעה לאישור מרכז הליכוד כפי שנקבע בחוקת המפלגה.

זמן קצר לאחר המינוי, ליברמן הגיע לדיון במליאת הכנסת ושב על התבצרותו מעל לדוכן הנואמים. "חשבתי שראיתי בפוליטיקה הכול אבל לא ראיתי מסע של המצאות", אמר ליברמן על הדיווחים סביב המו"מ. "מאז שחוק הגיוס הובא לכנסת, אמרנו וחזרנו ואמרנו שאנחנו רוצים את החוק הזה ככתבו וכלשונו בקריאה שניה ושלישית. תנסו אותנו. לא רוצים דבר אחד נוסף. הליבה של החוק זה יעדים ופקיעת החוק, ברגע שזה עובר להחלטת ממשלה זה לחסל את החוק ולכן אנחנו לא נסכים".

מיקי זוהר,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
הדיון ארך 12 שעות. ח"כ זוהר/ראובן קסטרו

19:00-20:00 - ההצעה למפלגת העבודה - והדחייה

חמש שעות לפני ההצבעה על פיזור הכנסת, נודע כי נתניהו הציע במהלך היום ליו"ר העבודה אבי גבאי להצטרף לממשלה בתמורה לתיק האוצר ושלושה תיקים נוספים, תוך ויתור על מהלכי החסינות או התגברות. גורם פוליטי אישר את הפרטים שפורסמו לראשונה בחדשות 12. דובר ראש הממשלה יונתן אוריך אמר כי "אין תגובה" וההערכה הייתה שמדובר בעיקר בהצעה שנועדה ללחוץ על ליברמן והחרדים לסגור את משבר. זמן קצר לאחר מכן נודע מפי גורם פוליטי בכיר לוואלה! NEWS שמקורבו של נתניהו, נתן אשל, הציע כבר אתמול לגבאי את תיקי האוצר ותיקים נוספים, אולם כחלון סירב לוותר על האוצר. כעת ההצעה בפני גבאי היא לתיק הביטחון וסגנות שר הביטחון לטל רוסו. לאחר שחברי המפלגה התנגדו למהלך, הודיע גבאי במהלך נאומו במליאה כי הוא דוחה את הצעתו של נתניהו.

ח"כ אבי גבאי ואיימן עודה מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
יו"ר העבודה אבי גבאי לצד יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה במליאה/ראובן קסטרו

20:00-21:00 - 60 מול 61

אחת האופציות שהועלו על שולחן הדיונים לאורך כל ימי המו"מ הייתה הקמת קואליציה צרה של 60 ח"כים, ובשל סירובם של השחקנים המרכזיים היא ירדה מהפרק. בשעות הערב נתניהו ניסה להחתים את המפלגות החרדיות ואיחוד מפלגות הימין על הסכמים קואליציוניים, כך שגם אם לא תוקם ממשלה, הוא יוכל להציג הסכמים חתומים עם רוב המפלגות באופן שיהיה מורכב יותר להטיל את ההרכב על מועמד אחר.

ואולם, בכולנו הבהירו כי יצטרפו לקואליציה רק אם תמנה לפחות 61 חברי כנסת. למעשה, כחלון שב על עמדתו מהמו"מ הקואליציוני, בזמן שנתניהו נערך לחתום הסכמים עם השותפות הממליצות מלבד ליברמן.

זמן קצר לאחר מכן, בליכוד אמרו כי נסגרו הסכמים קואליציוניים סופיים עם 60 חברי כנסת, בעוד שבכולנו הדגישו כי לא חתמו על הסכם קואליציוני. אחר כך בליכוד הגיבו להודעת כולנו ואמרו כי "ההסכם עם כולנו הושלם אך השר כחלון הבהיר שרק לאחר שאביגדור ליברמן יצטרף הוא יחתום על ההסכם".

משה כחלון ואביגודר ליברמן, במהלך מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
לא נכנס לקואליציית 60. כחלון לצד ליברמן בכנסת/ראובן קסטרו

21:00-23:00 - ההצעה האחרונה

רגע לפני שהכנסת ה-21 קבעה סופית את מותה, נתניהו העביר הצעה אחרונה למפלגות החרדיות ולאביגדור ליברמן, לפיה עם הקמת הממשלה יובא חוק הגיוס המקורי של ליברמן ככתבו וכלשונו לאישור מחודש על ידי מליאת הכנסת, לאחר אישורו החוק יוכן לקריאה שנייה ושלישית בהסכמה משותפת. אם לא תושג הסכמה עד סוף יולי ובהתאם להחלטת בג"ץ, יפוג ההסדר של "תורתו אומנותו" ויחול חוק שירות חובה לכולם. משמעות ההצעה היא שהחרדים ייאלצו לבחור בין החוק של ליברמן לבין חזרה לחוק המקורי שמשמעותו גיוס מלא לחרדים כמו לכל חלקי הציבור.

בזו אחר זו דחו המפלגות החרדיות וישראל ביתנו את הצעתו של נתניהו. גורמים ביהדות התורה אמרו כי "ההצעה של נתניהו היא 'ספין'. חבל שנתניהו מפנה לנו עורף עם איומים לא ריאליים", ואילו בישראל ביתנו הסתפקו בתשובה הלקונית: "ההצעה שלנו ידועה והיא עדיין בתוקף".

בינתיים, סיעות האופוזיציה הסירו את כל בקשות הדיבור בדיון במליאה וסיימו לנמק את ההסתייגויות לחוק לפיזור הכנסת. הקואליציה עברה למשוך זמן על ההסתייגויות שהיא הגישה לחוק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בכנסת ב-29 במאי 2019. ראובן קסטרו
נתניהו בכניסה למליאת הכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

23:00-00:00 - הכנסת ה-21, הסוף

בש"ס ובדגל התורה הסכימו להצעתו האחרונה של נתניהו בסוגיית הגיוס, אולם טרם התברר מהי עמדת אגודת ישראל. במצב שכזה, אם ליברמן היה מסכים להצעה, ניתן היה להקים קואליציה של 61 ח"כים. ואולם, משכשלו כל המאמצים לגשר על הפערים, התגבשה ההבנה בקרב המפלגות הממליצות כי אכן יש לפעול לפיזור הכנסת בהצבעה שתתקיים סמוך לחצות. נתניהו כינס בשעה 23:00 את סיעת הליכוד כדי לוודא שכל חבריה יצביעו בעד הצעת החוק.

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי אמר לחברי סיעתו - "ביקשתי הערב סליחה מנתניהו על שבמשך חודש שכנעתי אותו שליברמן ייכנס לממשלה. נתניהו אמר לי כל הזמן שליברמן פועל באופן אישי נגדו ולא ייכנס לממשלה. לצערי רה"מ צדק".

כך, סמוך לחצות, הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את פיזורה ברוב של 74 תומכים מול 45 מתנגדים. לראשונה בתולדות המדינה, אזרחי ישראל יידרשו להגיע שוב לקלפי במהלך חודש ספטמבר לאחר שאלו שניתן להם המנדט כשלו בהקמת קואליציה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עיתונאים מחוץ למליאת הכנסת, לאחר ההצבעה על פיזור הכנסת 30 מאי 2019. ראובן קסטרו
נתניהו לאחר ההצבעה בכנסת/ראובן קסטרו
אינפו לו"ז בחירות. עיבוד תמונה
אינפו לו"ז בחירות/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully