וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפלגות הערביות זכו למועד ב' - וכעת הציבור יחייב אותן לאחדות

30.5.2019 / 21:52

תוצאות הבחירות האחרונות לימדו את הח"כים הערבים בדרך הכואבת כי טעו בפירוק הרשימה המשותפת. עם ההחלטה לפזר את הכנסת, המפלגות יודעות כי אסור להן לפספס את ההזדמנות שניתנה להן לאחד כוחות, בייחוד במהלך הרמדאן. האתגר שעומד בפניהן: העלאת שיעור ההצבעה

.

יום לאחר פיזורה של הכנסת, הערבים מברכים על הבחירות החוזרות. לא רק שהמהלך להכשיל את שנוא נפשם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח, אלא שהם זכו בהזדמנות חוזרת לתקן את הטעות של הבחירות לכנסת ה-21 ולאחד את הרשימה המשותפת. לפני כחודש וחצי הגיעו שתי המפלגות הערביות מתנשפות לקו הגמר עם עשרה חברי כנסת בלבד, בעוד רע"ם-בל"ד כמעט ולא עברה את אחוז החסימה.

ראשי המפלגות למדו בדרך הכואבת כי הרשימה המשותפת הייתה הדבר הטוב ביותר לייצוג הציבור הערבי. כעת הן יזכו למועד ב', והכל תוך שהאש של נתניהו שהייתה מופנית אליהם ואל כל מי שיחבור אליהם, מופנית עתה לעבר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. האתגר שעומד בפניהם הוא העלאת שיעור ההצבעה. אם הציבור הערבי, ששווה לחמישית אוכלוסיית ישראל, היה "נוהר לקלפיות", הוא יכול היה לזכות ב-24 מושבים בכנסת.

הולכים לבחירות - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
דרעי: נעשה הכול כדי שבממשלה הבאה יהיה רוב בלי ליברמן
יהדות התורה במתקפה על ליברמן: לא יהיה הנושא המרכזי אצלנו בבחירות
כץ קורא לצירוף איילת שקד: "כוח אלקטורלי שיחזק את הליכוד"

איימן עודה, יוסף ג'בארין, עאידה תומא סלימאן, מטאנס שחאדה, מוחמד ברכה, הפגנת יום הנכבה ה-71 באוניברסיטת ת"א, 15 במאי 2019. ראובן קסטרו
הזדמנות חוזרת לתקן את הטעות. עודה, ג'בארין, תומא סלימן, שחאדה וברכה/ראובן קסטרו

"אני הצבעתי בעד פיזור הכנסת כבר מהקריאה הטרומית והראשונה, חד"ש-תע"ל הצטרפו בקריאה השניה והשלישית לעמדה שלנו", אמר יו"ר בל"ד, ח"כ מטאנס שחאדה. "הרכב הכנסת הנוכחית הוא גזעני ועוין לאזרחים הערבים, זה היה הרכב עם רוב להמשך האפליה והדיכוי. לכן מהבחינה העקרונית היינו בעד פיזור הכנסת ואני גם מאמין שנתניהו ייפגע מזה פוליטית בהליכה לבחירות. אני מקווה שנוכל להקים את הרשימה המשותפת מחדש ולהגדיל את ייצוג המפלגות הערביות".

יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, סגן יו"ר הכנסת לשעבר, מוחמד ברכה, סבור כי המפלגות הערביות הגיעו למסקנה הנכונה. לדבריו, ראשי המפלגות כבר החלו לדבר אתמול בלילה, עם פיזורה של הכנסת. "הכיוון העקרוני די ברור. הם מבינים שאין צורך בתעמולה ראוותנית ושהמשימה היא להעלות את אחוז ההצבעה כדי להעלות את הייצוג", אמר. "אם המפלגות יתחברו אולי הם יקבלו יותר מנדטים מה-13 שקיבלו בפעם הקודמת".

עוד באותו נושא

ליכוד 22: מפלגת השלטון נכנעה להגיון שבשיגעון

לכתבה המלאה
אחמד טיבי במליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
החלו מגעים לאיחוד הרשימה המשותפת. טיבי, אתמול/ראובן קסטרו
"נפעל להחזיר את האמון של הציבור שלנו במפלגות כדי להעלות את שיעור ההצבעה. זה אפשרי"

אבן הנגף בפעם הקודמת הייתה דרישתו של יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, לקיים סקר שייקבע את מפתח המקומות ברשימה משותפת. לדברי ברכה, באופן מעשי הבעיה הזו נפתרה: "היה סקר חד משמעי והוא הבחירות האחרונות. כולם מבינים שהם צריכים לכבד את ההכרעה הקודמת על מנת לבנות עליה את הרשימה הבאה".

טיבי אישר לוואלה! NEWS את מפתח המקומות. "המגעים התחילו בין ארבע המפלגות להקמת הרשימה המשותפת בהתבסס על תוצאות הבחירות האחרונות. זו האופציה המועדפת ויש להאיץ את המגעים", אמר. יו"ר תע"ל הדגיש כי "נפעל להחזיר את האמון של הציבור שלנו במפלגות כדי להעלות את שיעור ההצבעה. זה אפשרי". טיבי הדגיש כי "על כחול לבן והאופוזיציה להפנים כי בלעדי הציבור הערבי לא יהיו חילופי שלטון. היחס שגילו בכחול לבן כלפי המפלגות הערביות חייב להשתנות".

"פתיחות מצד הציבור היהודי נותנת תקווה"

העיניים נשואות ליו"ר חד"ש ושותפו של טיבי בחד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה. לאורך כל קמפיין הבחירות האחרונות טען עודה כי "האזרחים הערבים לא יכולים לבד, אבל בלעדיהם אי אפשר". במוצאי שבת האחרונה, נאומו בהפגנת האופוזיציה בתל אביב היה ציון דרך. מעל הבמה, לקהל שרובו ככולו היה יהודי, אמר כי "אני נמצא כאן היום כי אני מאמין בשותפות יהודית-ערבית. אני מאמין שזו הדרך היחידה לתקווה ולשינוי בארץ ובמדינה. אנחנו האזרחים הערבים בני המולדת הזו, ואין לנו מולדת אחרת מלבדה". ההערכה של עודה היא כי אם יתאחדו ארבע המפלגות לרשימה משותפת אחת, יזכו ב-15 מנדטים.

עודה סבור כי הופעתו בכיכר חיזקה אותו גם בחברה הערבית. "75% מהציבור הערבי בעד הכיוון הזה", אמר לוואלה! NEWS. "הציבור נשאר בבית כשהוא מיואש, ופתיחות מצד הציבור היהודי נותנת תקווה". יו"ר חד"ש הדגיש כי "אנחנו לא מוותרים על עקרונות, אלא מבינים שזו הדרך לממש אותם. שיתוף הפעולה הזה יכול רק לקרב את מימוש הזכויות שלנו". עוד הוסיף כי "אם תשאל כל ערבי ברחוב מה התקופה הפרלמנטרית הטובה ביותר למפלגות הערביות הוא יגיד לך תקופת רבין, כשהיינו אנחנו גוש חוסם".

ח"כ איימן עודה מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
"אנחנו לא מוותרים על עקרונות". עודה, אתמול/ראובן קסטרו
"השאלה העיקרית היא לא קואליציה או לא, אלא המצע הפוליטי-חברתי. זה הנושא החשוב"

אולם ב-2019, עודה עוד לא ממש בשל להצהיר שיישב בממשלה ציונית. "השאלה העיקרית היא לא קואליציה או לא, אלא המצע הפוליטי-חברתי. זה הנושא החשוב", הדגיש. "אם ראש המפלגה הגדולה יבוא מהצד השמאלי ויהיו חסרים לו כמה מנדטים להרכבת הממשלה, והוא יגיד שההחלטה מי ירכיב אותה - הימין או הוא - יהיה תלוי בנו, ושפניו למשא ומתן רציני על מנת שיהיה שלום תוך שנה - אז נלמד אופציה כזו ממש בכובד ראש. אני מזכיר שאנחנו אנשים דינמיים שרוצים להשפיע".

בתוך כך, מזכירות חד"ש תתכנס מחר בחיפה לדון באפשרות לאיחוד רשימה משותפת, אך אין חשש שהמהלך לא יאושר. "כולם הבינו היטב את המסר שקיבלנו מהבוחר ביום הבחירות", אמר עודה. עם זאת, הוא עדיין לא נכון לומר שהוא מקבל את מפתח היחסים והשיבוצים אליו מכוון ברכה. לדבריו, "נשאיר את זה למשא ומתן".

"מועד ב' על מגש של זהב"

לדברי סמי עלי, יועץ תקשורת ואסטרטגיה פוליטית, המפלגות הערביות זכו בהזדמנות פז לאחדות ברמדאן והדגיש את חשיבות העיתוי. "אסטרטגית, כדי להחזיר את אמון הציבור בהן וכדי להעלות את אחוז ההצבעה בחברה הערבית, ההנהגה הערבית ובייחוד המפלגות המיוצגות בכנסת, מחויבות להקים את הרשימה המשותפת תוך 48 שעות בלי סחבת וסחיטה ממרכיביה", הסביר. "אני ממליץ ומציע שיעשו זאת לפני החג, ואף בערב חג אל-פיטר, וכך החגיגה תהיה כפולה".

ביישובים הערביים הביעו הבוקר גם חששות. "בחירות זה חוסר יציבות ועיכוב בקבלת החלטות ממשלתיות בכלל ומבחינתנו החלטות שר הפנים בפרט", אמר ראש המועצה המקומית ערערה המכהן כיו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס. "זה פוגע בחלוקת תקציבים וכתוצאה מכך בקידום תכניות והחלטות כמו 922 (פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים), המשמעותיות לחברה הערבית. התחלנו בקידום תכנית למיגור תופעת האלימות הקשה והבלתי נסבלת שפוגעת בחברה הערבית והבחירות שוב עלולות לעכב מהלך זה".

"מצד שני אנו מצפים כעת לחזרת הרשימה המשותפת והגדלת הייצוג של החברה הערבית", הוסיף יונס. לדבריו, המהלך "ישפיע לטובה ויכול לשמש גם כאמצעי לחץ על הממשלה הבאה לקדם החלטות לטובת החברה הערבית".

גם שרבל רוזה, מתווך נדל"ן מחיפה, זיהה את האפשרות שנפתחה בפני חברי הכנסת הערבים. "רצה הגורל ואתמול נפל דבר בפוליטיקה הישראלית", אמר. "מועד ב' הוגש על מגש של זהב לכל חברי הכנסת הערבים שיודעים שהפעם אסור לפספס את ההזדמנות שניתנה להם לאיחוד נוסף, בלי משחקי אגו". לטענתו, "אפשר להגיע ל-15 מנדטים, אפשר שיהיה איחוד בין מרצ למפלגת העבודה עם 15 מנדטים והשמאל יכול להגיע לגוש מדהים של 30 מנדטים, ואז תהיה הזדמנות לכל השפויים במדינה הזו להשמיע את קולם ולהשפיע".

אינפו לו"ז בחירות. עיבוד תמונה
אינפו לו"ז בחירות/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully