פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      פרסום סמוי והכפשות לליברמן: הקלטות הליכוד בקרב על הקול הרוסי

      לוואלה! NEWS נודע כי בכירה במטה הרוסי בליכוד הציעה לשלם 5,000 שקלים תמורת מאמרי דעה במקומון תחת הכותרת "ליברמן הזגזגן". במקום לשלם בחשבונית, הציעו לבעל המקומון להירשם כפעיל במפלגה. המאמר פורסם ללא גילוי נאות וגם החוזה לא ממש נסגר. הליכוד: "לא מטעמנו"

      פרסום סמוי והכפשות לליברמן: הקלטות הליכוד בקרב על הקול הרוסי
      עריכה: ניר חן

      אחד הקרבות המרכזיים בבחירות 2019 מועד ב', הוא הקרב על הקול הרוסי, והמאמץ הגדול שהליכוד משקיע במטרה לנגוס בכוחם של ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן. קמפיין הליכוד השקיע תקציבים אדירים במטה הרוסי, גייס עשרות עובדים בתשלום לארגון יום הבחירות, ומאות פעילים חדשים נוספו למפלגה בשבועות האחרונים כחלק ממהלך. עם זאת, הקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפות כי המטה הרוסי בליכוד פועל גם בדרכים עקלקלות, שמעלות חשש לעקיפה של חוקי מימון מפלגות וחוק הבחירות (דרכי תעמולה).

      מההקלטות עולה שהמטה הרוסי בליכוד קנה שטחי פרסום סמוי בתקשורת המקומית הרוסית, שהוקדשו להכפשת ליברמן - ללא כל גילוי נאות. כמו כן, במקום לרכוש את הפרסום בהתקשרות בחשבונית עם המו"ל או דרך חברת רכש מדיה, הליכוד מציע לרשום את בעלי העסק או מי מטעמו כפעילים של הליכוד בתשלום ובשכר.

      לאייטם טל שלו- "ליברמן הזגזגן" (צילום מסך)
      תוקף את ליברמן ומהדהד את מסרי קמפיין הליכוד נגדו. המאמר שפורסם במקומון "ישראל-יוג"

      "ליברמן הזגזגן" היא כותרת המאמר שהתפרסם במקומון "ישראל-יוג" (ישראל דרום בתרגום לעברית) לפני כשבועיים. מדובר במקומון היוצא לאור אחת לשבועיים ומופץ ב-5,000 עותקים בקרב דוברי רוסית באשדוד ואשקלון. בתמצית, המאמר תוקף את ליברמן ומהדהד את מסרי קמפיין הליכוד נגדו, לפיו עושה הכול כדי להפיל את נתניהו ולהעביר את ניהול המדינה לשמאל".

      "ההתנהגות המזוגזגת של ליברמן היא התנהגותו המפורסמת. הוא נחשב לא ימני ולא שמאלני", נכתב במאמר, שחתום על ידי אדם בשם קיריל סבטלוב. "השתייכותו של ליברמן היא פשוטה מאוד, כמו זיקית. היו לו הישגים מועטים בבחירות האחרונות והוא סירב להצעות הליכוד לפתור את בעיות העולים החדשים וקפץ על הסוס נגד הדתיים ועבר לתמוך בגנץ ולפיד".

      אלא שככל הידוע מבדיקות וואלה! NEWS, אין באמת אדם בשם קיריל סבטלוב, והטקסט של המאמר נכתב על ידי המטה הרוסי בליכוד, שהעביר אותו למערכת העיתון והציע לשלם סכום של כ-5,000 שקלים עבור שלושה פרסומים שונים. המאמר מוצג כתוכן מערכתי ככל דבר ומופיע מבלי שמתלווה אליו כל גילוי נאות או סימן שיבהיר לקוראים שמדובר בתוכן מפלגתי שממומן על ידי הליכוד. כמו כן, לטענת בעל המקומון, המאמר פורסם בסופו של דבר גם מבלי שנחתם חוזה או הוסכם סופית על אופן התשלום עבור הפרסום.

      פעילים במקום חשבוניות

      ההקלטות מתעדות שיחות בין ח"כ לשעבר טלי פלוסקוב, שהייתה בעבר בכולנו והיום מועמדת במקום ה-35 בליכוד וגם עובדת במטה הרוסי של הקמפיין, עם סרגיי קגנסקי, בעל המקומון וגם פעיל בישראל ביתנו. לדברי קגנסקי, פלוסקוב פנתה למערכת ישראל-יוג וביקשה לפרסם פרסומים בשלושה גיליונות בתמורה לסכום של כ-5,000 שקלים. בהמשך, אף העבירה את הטקסט והתמונות הרלוונטיות, ויועציה העבירו אל קגנסקי הצעה ל"הסכם עבודה לתקופת הבחירות", לפיו הוא יחתום על הסכם העסקה בתפקיד "פעילות מדיה".

      בהמשך קגנסקי קיים שתי שיחות טלפוניות עם פלוסקוב בהן ביקש להבין את הסדר התשלום, גם לאחר שהתייעץ, לדבריו, עם רואת החשבון שלו שהביעה הסתייגות מהפרטים של ההסכם לפיו התשלום עבור הפרסום לא יועבר לעסק, אלא לקגנסקי באופן פרטי. בשיחות פלוסקוב מאשרת כי התשלום יועבר באופן פרטי, ולא דרך חשבונית עסקית, ומסבירה לו כי הוא יירשם בליכוד כפעיל מטעמה. היא אף אומרת לקגנסקי שהוא יכול לרשום את עצמו - או אפילו שמות אחרים - כפעיל במפלגה.

      בשיחה הראשונה קגנסקי שואל את פלוסקוב: "רציתי לשאול אותך, תגידי לי בבקשה ההסכם יהיה כהסכם פעיל?", והיא משיבה "נכון". בהמשך, קגנסקי מתעניין בסעיף בחוזה ההעסקה עם הליכוד שקובע ניכוי מס בשיעור של 25% הקבוע בחוק לפעילות בתקופת בחירות ושואל את פלוסקוב: "אם סיכמנו על 5,000 וזה רק פרסומות אז ל-5,000 שקל האלה אפשר להוסיף עוד 25%?", ופלוסקוב מאשרת שכן.

      בנימין נתניהו טלי פלוסקוב רוברט אילטוב (ללא שם)
      ללא סימן שיבהיר לקוראים שמדובר בתוכן מפלגתי שממומן ע"י הליכוד. רוברט אילטוב, בנימין נתניהו וטלי פלוסקוב

      בשיחה נוספת, כעבור מספר ימים, קגנסקי מספר לפלוסקוב כי העביר את החוזה לעיון רואת החשבון שלו שביקשה הבהרות נוספות.

      קגנסקי: "היא שאלה אותי... שזה כאילו פרסומת וצריכה להיות חשבונית אבל אמרתי לה שאנחנו רשומים כפעילים, ואז היא שאלה שאנחנו צריכים להיות 5 אנשים, 5 או כמה? אני צריך לתת שם או שאפשר לאחד? איך עושים את זה נכון?"
      פלוסקוב: "תרשום בן אדם אחד. אתה הפעיל שלי ואתה מקבל על העבודה"
      קגנסקי: "אז אני רושם עליי?"
      פלוסקוב: "כן או שאתה רוצה מישהו אחר. אין בעיה על מי, מה שתגיד זה מה שנעשה"
      קגנסקי: "אז על העסק לא צריך לדווח נכון?"
      פלוסקוב: "בטח שלא צריך - זה לא קשור לעסק. במסגרת חוק"

      הליכוד: "כל עבודת המטה נעשית בצורה חוקית"

      קגנסקי אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי בסופו של דבר החליט שלא לחתום על חוזה ההעסקה עם הליכוד, אך מסתבר שהכתבה המדוברת בכל זאת פורסמה כמה ימים לאחר מכן אצלו בעיתון. לדבריו, הכתבה הועברה לאחת מהעובדות שלו ופורסמה ללא ידיעתו. "פרסמתי בלי לקבל כסף, בלי שהיה אישור סופי ומבלי שחתמנו על כלום", אמר לוואלה! NEWS והוסיף שזו הייתה "תקלה" ביחסיו עם אותה עובדת.

      שיטת התשלום שעולה מההקלטות מעלה חשש לניסיון לעקיפת חוקי מימון מפלגות במסגרתם כל המפלגות נדרשות להגיש דין וחשבון מפורט על הוצאות והכנסות הקמפיין למבקר המדינה. כמו כן, הפרסום הסמוי מטעם הליכוד ללא גילוי שמדובר בתוכן מפלגתי ממומן מנוגד לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) שמחייב שכל מסר פוליטי יסומן ככזה, ואוסר על פרסום תעמולת בחירות אנונימי.

      עם זאת, בליכוד מתנערים מהדברים ומסרו בתגובה כי "הגורם היחיד שקונה מודעות פרסום מטעם הליכוד הוא מטה הקמפיין של הליכוד, שכל עבודתו נעשית בצורה חוקית, מבוקרת ומפוקחת על ידי מבקר המדינה וכלל הגורמים המוסמכים. ככל הידוע לנו לא נעשתה כל פנייה אחרת ואם נעשתה היא לא מטעם הליכוד". פלוסקוב בחרה שלא להוסיף תגובה מטעמה.