וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב התוכן הפוליטי בהצהרת נתניהו: יו"ר ועדת הבחירות קנס את הליכוד

12.9.2019 / 20:19

השופט מלצר קבע כי הליכוד וראש הממשלה ישלמו לכחול לבן והמחנה הדמוקרטי 15 אלף שקלים לכל אחת. זאת לאחר שקיבל את עתירתן כי הצהרת החלת הריבונות על בקעת הירדן הכילה תעמולת בחירות אסורה. יועצו של נתניהו התייצב בפני הוועדה והתנצל על התצהיר שהגיש

קרדיט : ערוץ הכנסת

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר קנס הערב (חמישי) את הליכוד בעקבות תעמולת הבחירות האסורה במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בו הכריז על החלת הריבונות בבקעת הירדן. הליכוד ונתניהו ישלמו לעותרות כחול לבן והמחנה הדמוקרטי 15 אלף שקלים לכל אחת.

בנוסף לכך, החליט כי כל השמעת תעמולה עתידית על ידי נתניהו או נציגי הליכוד במהלך אירועים שצפויים להיות משודרים ברדיו ובטלוויזיה תגרור קנס של 50 אלף שקלים. ההחלטה ניתנה ספציפית לנתניהו ולליכוד, כי נגדם כוונה העתירה, אך תוכל לשמש תקדים בידי מפלגות אחרות.

יועצו של ראש הממשלה, יונתן אוריך, התייצב בפני ועדת הבחירות בעקבות בקשת כחול לבן והמחנה הדמוקרטי להאשים אותו בביזיון בית המשפט. זאת עקב פרטים לא נכונים שמסר כביכול בתצהיר שהגיש שלשום לוועדה טרם השידור הישיר של נאומו של נתניהו. אוריך טען כי עמדתו כי נאום ראש הממשלה אינו תעמולת בחירות אסורה נותרת בעינה. "מדובר בהצהרה מדינית, היסטורית, עם משמעויות בינלאומיות".

לדבריו, "הראיה שכלי התקשורת הבינלאומיים סיקרו את ההצהרה בהרחבה. הראיה היא שהמסגור בכלי התקשורת בישראל היה מדיני. מדינות רבות בעולם הגיבו להצהרה, ובראשן ממשל טראמפ".

הכרזה מיוחדת של רה"מ נתניהו בדבר החלת ריבונות על יישובים בבקעת הירדן בכפר המכביה, 9 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
נקנס על תעמולת בחירות אסורה. נתניהו בעת נאומו, שלשום/ראובן קסטרו

עוד הוסיף אוריך כי "בין 16:30 (אז הוגש התצהיר) לבין ההצהרה שניתנה בשש וחצי התווספו מספר משפטים. 75% מההצהרה היא מדינית". יו"ר הוועדה שאל את אוריך "מה עם ה-25%?", ובתגובה ענה האחרון כי "הם התווספו על ידי ראש הממשלה, ואינם תואמים את ההצהרה שהגשנו לכבודו, ועל כן אני מתנצל. אנחנו נעשה כל שלאל ידינו כדי שהדברים האלה לא יקרו שוב. אבל ההצהרה היא הצהרה מדינית ואין על כך עוררין".

היועץ תקף את כחול לבן והמחנה הדמוקרטי על עתירתם. "העותרים אמרו שבגלל שאני חתום על התצהיר ואני דובר אז אני אחראי. אבל אצלנו הדובר לא מכתיב למועמד מה להגיד והוא מקריא כמו בובה מפרומפטר".

יונתן אוריך יועץ הליכוד, עו"ד אבי הלוי בדיון בועדת הבחירות, 12 בספטמבר 2019. צילום מסך
"מדובר בהצהרה מדינית, היסטורית, עם משמעויות בינלאומיות". עו"ד הלוי ואוריך, הערב/צילום מסך

עו"ד אבי הלוי, המייצג את הליכוד, אמר בפתח הדיון כי "אנחנו סבורים שמסיבת העיתונאים וההצהרה שהייתה שם, הייתה אכן הצהרה שהתוכן הדומיננטי שלה הוא חדשות, ובזה אין צל של ספק לטעמינו. יחד עם זאת, אנחנו סבורים שהואיל והיה סדר זמנים, וכל ההליך התנהל בנוהל מאוד חפוז, נוצרה כאן אי הבנה שאנחנו מתנצלים עליה. אנחנו חושבים מבלי לטעון לגופו של עניין, ומבלי להפוך את זה לסוגיה משפטית, אני חושב שדי בהתנצלות הזו. כמובן שלא הייתה כל כוונה להטעות, ומר אוריך ידוע באותנטיות ובאמירה ההחלטית שלו. זה מה שהוא ידע לפני מסיבת העיתונאים ואי אפשר לפקפק בזה".

מלצר שאל את הלוי האם הם יסכימו להתנצל לגבי ה-25% שהיו תעמולת בחירות, להתחייב שזה לא יחזור על עצמו, ולהסכים שיטיל עליהם עיצום כספי שהוא יקבע את גובהו. יו"ר הוועדה הסביר כי "כל מה שיוסכם פה יעלה על הכתב, ויקבל תוקף של החלטה. אם יהיה ניוז ושוב יתווסף אליו 25% או 10% של תעמולת בחירות - אז בהליך ביזיון בית המשפט, שהוא צופה פני עתיד - יהיה גם על זה עיצום כספי. למשל ראש הממשלה נמצא עכשיו עם פוטין, אז הוא יכול לדבר על מדיניות, אבל הוא לא יכול להגיד 'אל תצביעו למפלגה כזו או אחרת'".

השופט מלצר אמר כי "ההחלטה נושאת אופי תקדימי ויש לה משמעות כלפי אחרים. ואם הם יפרו, אז גם הליכוד יוכל לבקש צו מניעה". עו"ד אורי הברמן, שמייצג את המחנה הדמוקרטי: אני חייב לומר, הרצון להרגיע את הרוחות לני הבחירות הוא ברור. היינו תומכים בו לו היה מדובר במקרה שמישהו בהיסח הדעת שגה, כמו שלפעמים קורה. אבל לא זה המצב. היה פה הליך מתוכנן מראש לגרור את כולם לאירוע דרמטי. רה"מ הקריא מכתב, וגם הוא מכיר את כללי התעמולה".

עוד בוואלה!

נתניהו הכחיש את הדיווחים על ריגול בארה"ב: "שקר מוחלט"

לכתבה המלאה

לפני נאום נתניהו, ביקשו כחול לבן והמחנה הדמוקרטי מיו"ר ועדת הבחירות להורות לגופי השידור להעביר את דבריו בעיכוב של עשר דקות, כדי שיוכלו לסנן ממנו תעמולת בחירות אסורה. בתגובה הצהיר אוריך כי "דבריו של המשיב 2 (נתניהו), שיאמרו במסגרת מסיבת העיתונאים - יש להם ערך חדשותי-אינפורמטיבי מובהק, אשר מטבע הדברים עשוי לזכות לסיקור תקשורתי רחב וסקרנות מטעם הציבור. אין מדובר בתעמולת בחירות אסורה ולפיכך אין מקום ליתן את הצו המבוקש".

על בסיס הדברים האלו דחה מלצר את הבקשה ואפשר לגופי התקשורת להעביר בשידור חי את נאומו של ראש הממשלה. אלא שבסופו של דבר כללו דבריו של נתניהו אמירות פוליטיות מובהקות כגון "השאלה היא מי יהיה ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל. אני או גנץ ולפיד. גנץ ולפיד כבר אמרו שהם יעקרו 80 אלף מתיישבים - אצלי אף אחד לא ייעקר".

(עדכון ראשון: 18:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully