וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב שננטש: החוק שפירק את הממשלה התחלף בחלום הבלהות של החרדים

16.9.2019 / 10:31

חוק הגיוס סימן נקודת שיא במאבק על דת ומדינה והוביל את הכנסת למועד ב' של הבחירות, אבל מאז נעלם ולא מוזכר על ידי אף אחת מהמפלגות. את מקומו תפסה ההתחייבות לממשלת אחדות חילונית - שמאיימת להחזיר את ש"ס ויהדות התורה ל"שנות הרעב" באופוזיציה

צילום : שי מכלוף

חוק הגיוס היה זה שפירק את הממשלה הקודמת, הוביל את הכנסת לבחירות בפרק הזמן הקצר ביותר בהיסטוריה של ישראל אבל מאז נעלם. הפוליטיקאים הפסיקו לדבר עליו, אף אחת מהמפלגות שמתמודדות לא מזכירות אותו בקמפיין, אפילו לא אלה שראו בו סיבה מספיק טובה כדי לא לאפשר את הקמת הממשלה.

את מקומו של החוק תפס בבחירות האחרונות הקרב על ממשלת ימין-חרדים מול הקרב על ממשלת "אחדות חילונית" וברקע נושאי דת ומדינה: שבת, גיור והמרחב הציבורי. אלה הפכו לנושאים הכי רותחים במערכת הבחירות האחרונה, ואולי כדי להבין מעט איך, כדאי לחזור קצת אחורה.

עצרת מפלגת "יהדות התורה" בירושלים 15 בספטמבר 2019. אסתי דזיובוב/TPS, אתר רשמי
המפלגות החרדיות בטראומה משנות האופוזיציה. עצרת יהדות התורה, אתמול/אתר רשמי, אסתי דזיובוב/TPS
יו"ר ש"ס אריה דרעי הכנס המרכזי של תנועת ש"ס, היכל "הטוטו" חולון, 11 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
ממשלת ימין-חרדים מול ממשלת "אחדות חילונית". כנס ש"ס, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

שנת 2013, ראש הממשלה בנימין נתניהו הקים ממשלה עם האחים נפתלי בנט ויאיר לפיד. החרדים נותרו באופוזיציה. הטראומה עבורם הייתה כה קשה כששנתיים וחצי אחרי, כשחזרו לקואליציה, הם ביקשו לבטל את כל "גזירות לפיד", וזה לא הספיק. ש"ס ויהדות התורה הרגישו על הסוס וביקשו עוד. חוק המרכולים, ביטול מתווה הכותל, שמירת מונופול הגיור בידי הרבנות הראשית, הפסקת עבודות רכבת בשבת ועוד.

לא תמיד היה זה באשמתם הישירה של נציגי המפלגות החרדיות בממשלה ובכנסת. ראשי המפלגות החרדיות ביטלו את מתווה הכותל לאחר שהם עצמם אישרו אותו בעקבות לחץ פנימי שהופעל עליהם ממצביעיהם. במקרה אחר, סגן השר יעקב ליצמן שהוביל את המשבר נגד עבודות רכבת בשבת, פעל כך לאחר שספג לחצים מתוך חסידות גור אותה הוא מייצג בממשלה וחשש על מקומו.

עוד בוואלה!

"קרובים ליום הדין": 50 אלף משתתפים במפגן הכוח האחרון של יהדות התורה

לכתבה המלאה

השיא נרשם בחוק הגיוס, אחד החוקים הכי פחות משמעותיים במאבק על דת ומדינה אבל הכי רלוונטיים. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהיה שותף סוד עם החרדים לאורך שנים, הצהיר שלא יהיה מוכן לשנות בו פסיק אחד, התבצר בעמדתו וטען כי החוק הוא רק הטריגר במאבק כולל בנושאי דת ומדינה.

מאז, ליברמן וגנץ, בצעד שבעיקר נועד למשוך מצביעים, הצהירו כי הם מעוניינים בהקמת ממשלת אחדות חילונית, קרי ללא החרדים. עבור ש"ס ויהדות התורה זה חלום הבלהות. אבל לא נושאי דת ומדינה הם שמאיימים עליהם, החרדים, כמו גם שאר הפוליטיקאים יודעים ששינויים במרחב הציבורי לא מתרחשים ביום אחד. חלום הבלהות הזה נובע בעיקר מכך שאף אחד מהם לא רוצה לחזור ל"שנות הרעב" באופוזיציה.

שלטי חוצות לקראת בחירות 2019. ראובן קסטרו
הצהרה שמאיימת להחזיר את החרדים לאופוזיציה. שלט חוצות של כחול לבן/ראובן קסטרו
אביגדור ליברמן בכנס ג'רוזלם פוסט, מלון דניאל הרצליה, 11 בספטמבר 2019. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
טוען כי חוק הגיוס הוא רק טריגר. ליברמן/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully