וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשים קץ לעידן נתניהו": הרשימה המשותפת המליצה לנשיא על גנץ

ברשימה המליצו לנשיא על יו"ר כחול לבן כמועמדם להרכבת הממשלה כשזאת הפעם הראשונה מאז 1992 בה הסיעות הערביות ממליצות על מועמד יהודי. נציגי בל"ד, שהביעו את התנגדותם בנושא, נעדרו מהפגישה אצל ריבלין. ח"כ טיבי: "נעשה מה שצריך כדי להפיל את נתניהו"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

הרשימה המשותפת המליצה הערב (ראשון) לנשיא המדינה ראובן ריבלין על יו"ר כחול לבן בני גנץ כמועמד להרכבת הממשלה - בפעם הראשונה מאז 1992 בה הסיעות הערביות ממליצות על מועמד יהודי. משלחת הרשימה המשותפת שהגיעה לבית הנשיא כללה את היו"ר איימן עודה וחברי הכנסת אחמד טיבי, מנסור עבאס, אוסאמה סעדי ועופר כסיף.

עודה אמר בפתח דבריו כי "ברגע הזה אנחנו הופכים לראש פינה. אנחנו מחפשים את הדרך איך למנוע מנתניהו להיות ראש ממשלה. זה הדבר העיקרי והמהותי ביותר. גם רוב הציבור הישראלי אמר את דברו ואמר לא לשלטון נתניהו. זה הדבר המכריע בפנינו היום. לכן אנחנו בדרך כלל לא ממליצים, אבל יש פן היסטורי למה שעושים עכשיו. רוצים לשים קץ לעידן בנימין נתניהו לכן נמליץ על בני גנץ להרכיב הממשלה הבאה".

ח"כ טיבי חיזק את דבריו של יו"ר הרשימה והבהיר כי "לא קל להמליץ על בני גנץ, הוא לא כוס התה שלנו. יש לנו ביקורת עליו במיוחד בנושא המדיני ובנושא של עזה, אבל הבטחנו לציבור להפיל את נתניהו ואנחנו נעשה את הכל, והשיא של הכל זה הישיבה הזו. כדי להפיל את נתניהו בני גנץ הוא ברירת המחדל להרכבת הממשלה". עם זאת, טיבי הדגיש כי במפלגה יתנגדו לממשלת אחדות של כחול לבן והליכוד. "יש הבדל בין המלצה לבין תמיכה בממשלה".

טיבי ציין את מסמך הדרישות שהעבירה מפלגתו לכחול לבן, בהן החלטת ממשלה למגר את הפשיעה, להפסיק את הריסות הבתים בגליל במשולש ובנגב וחוק הלאום, אך הבהיר כי ההמלצה לא תלויה בתנאים שהציג. עם זאת, בכחול לבן אומרים כי לא נענו לשום דרישה ולא הגיעו לשום הסכם עם הרשימה המשותפת תמורת תמיכתם.

איימן עודה, אחמד טיבי וחברה הרשימה המשותפת מגיעים לבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
נציגי הרשימה המשותפת מגיעים לבית הנשיא, הערב/ראובן קסטרו

מוקדם יותר צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נעשה היום היסטוריה. נעשה מה שצריך כדי להפיל את נתניהו". עם זאת, ברקע ההמלצה החליטו נציגי בל"ד כי יעדרו מהפגישה בבית הנשיא, אך בכל מקרה הסיעה תיספר כ-13 ממליצים. יצוין כי המלצת הרשימה המשותפת על גנץ אין משמעותה שהם יהיו חלק מהממשלה.

לאחר פגישת נציגי המשותפת עם ריבלין, בל"ד הודיעה רשמית כי היא מתנגדת להמלצה על גנץ, כשלדעת חברי המפלגה אין להמליץ על אף מועמד. במפלגה נמקו כי אין להמליץ על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו.

ראש הממשלה יצא בקריאה אחרי הודעת המשותפת ואמר: "אזרחי ישראל, זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו. הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה. עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו. או שתקום ממשלה לאומית רחבה. אני יודע מה התשובה וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר".

עוד בוואלה!

תם הסבב הראשון בבית הנשיא: 46 ממליצים לגנץ, 40 לנתניהו

לכתבה המלאה

מוקדם יותר, בעקבות הדברים, בליכוד דרשו מגנץ להתנער מהרשימה המשותפת, ובתגובה להצהרה בצאתם מבית הנשיא אמרו כי "קיים חשש אמיתי שתקום כאן ממשלה שנשענת על הרשימה המשותפת. איננו פוסלים את הציבור הערבי או שר ערבי אבל פוסלים מכל וכל שישבו בממשלה אנשים שלא מכירים במדינה היהודית ודמוקרטית מביעים תמיכה בטרור ומגדפים את חיילי צה''ל".

בליכוד הוסיפו כי "אנחנו דורשים מכחול לבן להתנער מכל שותפות מן הסוג הזה ולהתחייב שלא תהיה כל שותפות כזו. ומצפים שנשיא המדינה ידע שאי אפשר לבסס ממשלה בישראל למי שתומכים באויבנו".

במהלך פגישת נציגי הליכוד עם הנשיא ריבלין, אישר שר התיירות יריב לוין כי אם יטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו והוא לא יצליח, הם יחזירו את המנדט אליו. לוין אישר זאת לשאלת הנשיא במהלך פגישת ההתייעצות.

מועדי סבב ההמלצות של הסיעות אצל נשיא המדינה. אתר רשמי
מועדי סבב ההמלצות של הסיעות אצל נשיא המדינה/אתר רשמי

ביוזמות קרן אברהם הגיבו להחלטת הרשימה המשותפת, ואמרו כי ההחלטה "מסמנת נקודת מפנה היסטורית. עכשיו הכדור נמצא במגרש של כחול לבן, ואסור להם להפנות את הגב. חברי הכנסת הערבים הקריבו קרבן עצום כשבחרו להמליץ על גנץ. גם אם לא ישבו בממשלה, זה פשוט צעד ענק".

(עדכון ראשון: 18:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully