וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד הציעו לכחול לבן: חלוקה שוויונית של התיקים אל מול כל גוש הימין

24.9.2019 / 20:19

במסגרת הניסיונות לשכנע את גנץ להצטרף לממשלה עם גוש הימין-חרדים, בליכוד מציעים לכחול לבן חלוקה שוויונית לגמרי של התיקים והתפקידים בממשלה וועדות השרים. לפי ההצעה, כחול לבן תחזיק במחצית מהתפקידים והליכוד יתחלק עם שאר הסיעות בגוש - ולשני הצדדים תהיה זכות וטו

צילום: יותם רונן, עריכה: עמית שמחה

בליכוד הציעו לכחול לבן חלוקה שוויונית לגמרי של התיקים והתפקידים בממשלת אחדות עתידית ובוועדות השרים הנלוות אליה - אל מול התיקים והתפקידים של גוש הימין כולו - כך אמרו לוואלה! NEWS גורמים הבקיאים במשא ומתן שהחל היום (שלישי) בין הצוותים של שתי המפלגות. ההצעה נועדה לשכנע את כחול לבן להצטרף לממשלה עם גוש הימין-חרדים המונה 55 חברי כנסת, אך לשמור על מבנה של ממשלה פריטטית - שבה יש שותפות שווה בין המפלגות הגדולות.

משמעות ההצעה היא שבמידה ותוקם ממשלת אחדות - כחול לבן יחזיקו במחצית מהתפקידים והתיקים בממשלה, הקבינט, ועדת שרים לחקיקה וועדות שרים אחרות, ואילו המחצית השנייה תתחלק בין הליכוד ושאר הסיעות בבלוק הימין - ש"ס, יהדות התורה וימינה. במצב כזה, כוחה היחסי של כחול לבן בתוך הממשלה יהיה גדול יותר מכוחה המספרי ובפועל תהיה לשני הצדדים זכות וטו על כל מהלך.

המשמעות היא שלכחול לבן יהיה מספר גדול יותר של שרים לעומת הליכוד, שייאלצו להתחלק בתיקים שלהם עם שאר השותפים בגוש, ושכל סיעות גוש הימין-חרדים ייאלצו להסתפק במספר מצומצם מאוד של תיקים לעומת מה שהתרגלו הממשלות האחרונות.

מכחול לבן נמסר בתגובה לפרסום בוואלה! NEWS כי "כחול לבן פועלת להקמת ממשלת אחדות ליברלית ורחבה, בהתאם להבטחותיה לבוחרים. ממשלה שתפעל למען כלל אזרחי ישראל ותימנע מערכת בחירות שלישית ומיותרת". בכחול לבן הוסיפו כי: "אנו מכבדים את נשיא המדינה ואת בקשתו, ונשאיר את הדיונים לחדרי המשא ומתן". עם זאת, הבהירו במפלגה כי "בהמשך לבקשתו המפורשת של נשיא המדינה, פנינו לשמוע את עמדת הליכוד ולהסביר להם את עמדותינו. אנחנו מעוניינם לחדד בשלב ראשון את נושאי המהות והתוכן, ואילו נושא התפקידים והתיקים, יעלו לדיון בשלב מאוחר יותר".

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה, רובי ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בבית הנשיא 23 בספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
אין הסכמה על סוגיית ההבלה ועל כהונה תחת כתב אישום. נתניהו וגנץ עם ריבלין, אתמול/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

ראשי צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן השר יריב לוין ועורך דין יורם טורבוביץ נפגשו היום לפגישת משא ומתן ראשונה לקראת ממשלת אחדות. בעוד בכחול לבן מתעקשים שהמשא ומתן ינוהל מול הליכוד בלבד ולא מול כל הבלוק הימני-חרדי, לוין הבהיר בפגישה כי הוא מייצג את הגוש כולו, ומיד בסופה קבע פגישת עדכון עם נציגי הסיעות בגוש, בה עדכן אותם על המתרחש במשא ומתן.

לדברי גורמים בליכוד, המפלגה והגוש "מוכנים לשלם את מחיר הממשלה הפריטטית", כלומר - להתחלק שווה בשווה מול כחול לבן בתפקידים ובתיקים, ובלבד שיצטרפו לממשלת אחדות רחבה, שכוללת גם את השותפות בגוש. מנגד, בכחול לבן אמרו שיש עוד הרבה נושאי "מהות" - הנוגעים בעיקר לנושאי דת ומדינה והבטחות קמפיין אחרות של המפלגה, שצריך לדבר עליהם ושלא הגיעו לכל הסכמות.

סוגיה נוספת שנמצאת על הפרק היא סוגיית ההובלה של ממשלת האחדות המשותפת. בכחול לבן דורשים שיו"ר המפלגה בני גנץ ימונה לראש הממשלה במסגרת הרוטציה בין המפלגות, ואילו בליכוד מציעים שהרוטציה תחולק אחרת - שראש הממשלה בנימין נתניהו יכהן בראשות הממשלה ראשון, אבל לפרק זמן של פחות משנתיים, ולאחריו גנץ ימונה לתפקיד. גם בעניין גורלו של נתניהו, במידה שיוגש נגדו כתב אישום אין עדיין הסכמה. בכחול לבן לא מוכנים לכך שנתניהו ימשיך לכהן בתפקיד, במידה שיוגש נגדו כתב אישום ואילו בליכוד מסרבים לדרישה זו.

עוד בוואלה!

המשך יבוא: לחיצת הידיים בין גנץ ונתניהו היא רק תחילת הדרך לאחדות

לכתבה המלאה
נציג הליכוד, יריב לווין בדרכו לישיבת הצוותים בכפר המכביה, ר"ג 24 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"המפלגה והגוש מוכנים לשלם את מחיר הממשלה הפריטטית". לוין וטורבוביץ', היום/ראובן קסטרו

גנץ כתב היום ברשתות החברתיות כי "לאורך מערכת הבחירות שבנו והדגשנו, כי אנחנו בעד ממשלת אחדות רחבה וליברלית שתייצג את כלל החברה הישראלית. הדרך לאחדות כזו עוברת דרך מהות, דרך הדברים שהבטחנו לציבור". הוא הוסיף כי "למשא ומתן עם הליכוד, כחול לבן מגיעה בלב פתוח ובנפש חפצה. עם זאת, חשוב שכולם ידעו - לא נוותר לא על עקרונותינו ולא על השותפים שלנו לדרך". גנץ סיכם כי "המסע עוד ארוך אך בסופו אני מקווה שנוביל להקמת ממשלה טובה שתשרת את האינטרסים של מדינת ישראל ותשים את אזרחי ישראל לפני הכול".

מחר בערב צפויים נתניהו וגנץ להגיע שוב לבית הנשיא לפגישה משולשת עם הנשיא ריבלין, ובמקביל יתקיימו פגישות נוספות של צוותי המשא ומתן. לפי החוק, לריבלין יש עד יום רביעי הבא להודיע על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה ובמידה ויתרשם כי ישנה התקדמות במגעים בין הליכוד וכחול לבן הוא צפוי לדחות את ההכרזה עד הרגע האחרון. אם לא יימצא הנתיב לאחדות ריבלין צפוי להודיע על מי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ולפי ההערכה נתניהו, שיש לו מספר גדול יותר של ממליצים, הוא שיקבל את המנדט ראשון.

(עדכון ראשון: 19:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully