וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלה חדשה או בחירות נוספות: המרוץ להקמת הקואליציה

25.9.2019 / 22:59

החלטת ריבלין להעניק את המנדט לנתניהו פתחה פרק זמן של 28 יום להקמת הממשלה, עם אפשרות להארכה. אם נתניהו ייכשל, הנשיא יוכל להעניק את המנדט לגנץ או להודיע שלאף אחד אין סיכוי - והכנסת תתפזר שוב

.

לאחר שנשיא המדינה ראובן ריבלין העניק הערב (רביעי) את המנדט לראש הממשלה בנימין נתניהו, ניתן לו פרק זמן של 28 ימים להרכבת הממשלה, עם אפשרות לתוספת של 14 יום נוספים. עם זאת, בליכוד שוקלים להחזיר את המנדט עוד קודם, אולי אפילו בשבוע הבא, כדי לזרז את האפשרות של בחירות שלישיות.

במידה שהמנדט יוחזר לנשיא, הוא יכול להעביר אותו ליו"ר כחול לבן בני גנץ, אך אם יגיע למסקנה שאין מועמד אחר בעל סיכוי להרכבת ממשלה, הוא יכול להודיע על כך ליו"ר הכנסת והכנסת תתפזר. במקרה כזה, בתוך פרק זמן של 21 ימים רשאים 61 ח"כים לפנות במכתב משותף לנשיא ולהמליץ על מועמד מטעמם להרכבת הממשלה, והוא יקבל 14 יום לנסות להשלים את המשימה.

בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
המרוץ להרכבת הממשלה יצא לדרך. ריבלין מטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה/ראובן קסטרו

"החוק נותן בידיך, אדוני, 28 ימים, החל ממחר, להרכבת ממשלה", הסביר ריבלין בפנייתו לנתניהו הערב. "באם תהיה הצדקה ברורה לכך, החוק מאפשר לנשיא לתת ארכה של עד 14 יום למועמד שנבחר, ובאם ייכשל, להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מועמד אחר. על פי החוק, יכול הנשיא, גם בתום 28 הימים בלבד - להודיע ליושב ראש הכנסת כי לא ניתן להרכיב ממשלה. במקרה כזה, יעבור המנדט לכנסת שאם תרצה בכך תצטרך לאסוף 61 תומכים במועמד מוסכם מצידה".

הנשיא החליט להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו למרות שאף אחד מהמועמדים לא זכה ל-61 ממליצים, אך הדגיש ש"היא לכשעצמה איננה הפתרון". בנימוק להחלטתו הסביר כי "במצב הנוכחי, בחבר הכנסת בנימין נתניהו תמכו 55 חברי כנסת, ובחבר הכנסת בני גנץ תמכו 54 חברי כנסת. אלא, שעשרה מתוך 54 התומכים בח"כ בני גנץ, הודיעו שלא ישבו אתו בממשלה. מנגד, 55 חברי הכנסת שתמכו בנתניהו, הודיעו שיהיו שותפים בממשלתו, אם יצליח להקימה. מפלגת ישראל ביתנו, לא תמכה באף אחד מהמועמדים, וגם לא שללה אף אחד מהם. מכאן, שהיכולת של ח"כ נתניהו להרכיב ממשלה גבוהה יותר, כרגע".

עוד בוואלה!

נבצרות ללא הגבלה ומינוי גנץ כממלא מקום: הצעת ריבלין לנתניהו

לכתבה המלאה
נשיא המדינה, ראובן ריבלין קיבל לידיו בטקס רשמי בבית הנשיא את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה-22 מידי יו"ר וועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, 25.09.19. מארק ניימן לע"מ, אתר רשמי
הנשיא יוכל להודיע שלאף מועמד אין סיכוי. יו"ר ועדת הבחירות מלצר לצד ריבלין/אתר רשמי, מארק ניימן לע"מ

יו"ר צוות המשא ומתן בליכוד, השר יריב לוין, זימן את צוות המו"מ של כחול לבן לישיבה מחר, אולם לבקשת המפלגה הפגישה תידחה ליום שישי. נתניהו אמר מוקדם יותר הערב כי "צו השעה" הוא הקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה. "זאת הממשלה היחידה שבאה בחשבון. אנחנו יכולים לעשות את זה מהר מאוד", אמר נתניהו. "את הממשלה הזאת אפשר להקים מהר מאוד אם רוצים. אבל כפי שאמרתי לך הנשיא, אם הממשלה הזאת שבכוחנו להקים מהר לא תקום מהר, היא כנראה תקום רק בישורת האחרונה. היא תקום רק כשאנשים יבינו שאין אפשרות אחרת ואז יקימו אותה. לכן, אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה ולמתוח עוד חודשים עקרים בביטול זמן. אם לא אוכל להרכיב את הממשלה בימים הקרובים, כנראה שנצטרך לחכות למקצה האחרון, אולי ל-21 יום האחרונים, ואז שכולם מבינים שאין ברירה אלא ממשלת אחדות אז היא קום תקום".

מנגד, גנץ הודיע כי מפלגתו לא תשב עם ראש ממשלה תחת כתב אישום חמור. כמו כן, הוא טען כי החלטתו של נתניהו לנהל משא ומתן בשם גוש הימין-חרדים כולו לא אפשרה להקים ממשלת אחדות. "כחול לבן מחויבת לרעיון האחדות, אך מבחינתנו סדר הדברים הנכון הוא משא ומתן בין שתי המפלגות הגדולות - וביניהן בלבד - על מנת להגיע להסכמה על נושאי התוכן והמהות של הממשלה הבאה", אמר גנץ.

בנימין נתניהו לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
בליכוד שוקלים להחזיר את המנדט עוד לפני סיום פרק הזמן להרכבת הממשלה. נתניהו/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully