וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון הפך את החלטת ועדת הבחירות: ח"כ היבא יזבק תוכל להתמודד לכנסת

בית המשפט קבע כי בשל חלוף הזמן והצהרותיה של הח"כית מהרשימה המשותפת, לא הצטברה "מסה קריטית" של ראיות המצדיקות את פסילתה. זאת, בניגוד לשופטים שנותרו בדעת במיעוט - ובהם הנשיאה חיות, שסברו כי דבריה אינם משתמעים לשתי פנים. יזבק: "הבקשות לפסילתי - קרקס הסתה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

יזבק תוכל להתמודד לכנסת - כל העדכונים:

  • העליון קבע: ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת) תוכל להתמודד לכנסת
  • השופטים קבעו כי לא הצטברה מסה קריטית של ראיות, חיות הייתה בדעת מיעוט
  • ועדת הבחירות הצביעה בעד פסילתה של יזבק, אך מנדלבליט התנגד לכך
  • יזבק: "בקשת הפסילה - חלק מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה"
  • בימין תקפו: "בושה, בג"ץ שוב חוצה קו אדום"

בית המשפט העליון קבע היום (ראשון) כי ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת תוכל להתמודד לכנסת, ובכך הפך את החלטת ועדת הבחירות שהצביעה בעד פסילתה של חברת הכנסת. העליון קיבל את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שסבר שאין מניעה מיזבק להתמודד לכנסת, אך דחה את עמדת השופטים שהיו בדעת מיעוט, ובראשם הנשיאה אסתר חיות.

הבקשה לפסילתה הגיעה בעקבות כמה ראיות, ובראשם שני פוסטים שפרסמה - אחד מהם, משנת 2015, עם תמונתו של המחבל סמיר קונטאר שרצח את משפחת הרן; ופוסט נוסף, משנת 2013, עם תמונתה של המחבלת דלאל מוגרבי שביצעה את הפיגוע בכביש החוף. השופטים קבעו כי בשל הכמות המעטה של הראיות המהותיות, חלוף הזמן, היעדר ביסוס בדבר פעולה חוזרת ונשנית ובעיקר נוכח הבהרותיה והצהרותיה של יזבק, המגובות בתצהירים אישיים ובהבעת חרטה מצדה - לא הצטברה "מסה קריטית" של ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה.

היבא היזבק במהלך דיון בעניינה בבית המשפט העליון 5 בפברואר 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
ח"כ יזבק בדיון בעליון, בשבוע שעבר/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

השופטים שתמכו באישור התמודדותה של ח"כ יזבק היו עוזי פוגלמן, יצחק עמית, דפנה ברק ארז, מני מזוז וענת ברון. בצד שהתנגד, ונותר במיעוט, היו חיות והשופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון. שופטי המיעוט, ובהם נשיאת בית המשפט העליון, סברו כי הראיות שפורטו בעניין יזבק אינן משתמעות לשתי פנים ומלמדות על תמיכה בפעולות טרור, מהקשות ומהמחרידות שבוצעו נגד מדינת ישראל. ארבעה השופטים סברו שיש בכך מספיק כדי לפסול אותה.

באשר להסברים ולהבהרות שנתנה יזבק, סברו שופטי המיעוט כי ההבהרות שניתנו בכל הנוגע לראיות המרכזיות שהוצגו הן חמורות ומטרידות לא פחות מהפרסומים עצמם. "שכל ישר, מוסר בסיסי, חוק ומשפט, מורים כולם כאחד: מי שמעלה על ראש שמחתו את סמיר קונטאר, דלאל מוגרבי, מחבלים-רוצחים כאלה ודומיהם, לא יכירנו מקומו בכנסת ישראל", כתב השופט סולבר, שתמך פסילה.

כמו כן, השופטים אישרו פה אחד להפוך את החלטת ועדת הבחירות, שניתנה גם היא פה אחד - ואישרו למפלגת "משפט צדק" של לריסה טרימבובלר, רעייתו של יגאל עמיר שרצח את ראש הממשלה יצחק רבין, להתמודד.

דיון בבגצ בענינה של היבא היזבק 5 בפברואר 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
חברי הכנסת של הרשימה המשותפת בדיון בפסילתה של יזבק, בשבוע שעבר/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

בתגובה להחלטה, אמרה יזבק כי "בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה". לדבריה, "לא מדובר היה בבקשת פסילה אישית, אלא מהלך שהוא חלק בלתי נפרד מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה. החלטת ועדת הבחירות לפסול אותי הייתה החלטה פוליטית של ועדה פוליטית, בה התחרו המפלגות ביניהן בהשתלחות נגדי ונגד חברי לרשימה המשותפת".

היא הוסיפה: "אנו נמשיך לפעול לסיום הכיבוש והסרת המצור ולמען שלום צודק, ולמען אזרחות שווה וצודקת. אני ממשיכה לפעול במלוא כוחי בקמפיין הרשימה המשותפת על מנת להעלות את אחוזי ההצבעה והייצוג של החברה הערבית בכנסת".

עוד בוואלה!

סקר וואלה! NEWS: גוש הימין מתחזק במנדט, רוב הציבור תומך בממשלת אחדות

לכתבה המלאה

ברשימה המשותפת בירכו, בימין תקפו: "נקודת שפל"

ברשימה המשותפת בירכו על החלטת בית המשפט העליון. "שוב הוכח שהקמפיין של הימין הקיצוני נגד ח"כ יזבק והרשימה המשותפת הוא תעמולה זולה שמטרתה דה-לגיטימציה של נבחרי ציבור ערבים. כל מי שנגרר אחרי כהניסטים בתמיכה בפסילתה של חברת הכנסת יזבק צריך להתבייש מול החלטת בית המשפט", מסרה המפלגה.

יו"ר בל"ד - מפלגתה של יזבק, ח"כ מטאנס שחאדה, אמר כי פסילתה של יזבק התקבלה בתמיכת כל המפלגות למעט מרצ. לדבריו, "המערכת הפוליטית הישראלית דוהרת ימינה, ובקלות מסוכנת פוגעת בזכויותיו האזרחיות והפוליטיות של הציבור הערבי ונציגיו. החלטת ועדת הבחירות המרכזית לא הייתה בבחינת דמוקרטיה מתגוננת, אלא השתוללות פופוליסטית ואנטי-דמוקרטית".

דיון בבגצ בענינה של היבא היזבק 5 בפברואר 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
הרכב השופטים בדיון בעניינה של יזבק, בשבוע שעבר/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

מנגד, בימין תקפו בחריפות את ההחלטה. יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, אמר כי "לא ייתכן שמי ששללה את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מי שהביע פעם אחר פעם תמיכה בטרוריסטים המתועבים ביותר, תמשיך לקבל משכורת ממדינת ישראל". יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן אמר כי מדובר בהחלטה "מצערת מאוד" שמהווה "פרס לתומכי הטרור". לדבריו, "היבא יזבק וחבריה צריכים לשבת בפרלמנט ברמאללה ולא בכנסת ישראל. 'ישראל ביתנו' לעולם לא תשתף פעולה עם הרשימה הערבית המשותפת וממליצה גם לנתניהו ולגנץ לנהוג כך".

בימינה אמרו כי "שופטי בג"ץ הוכיחו הערב שוב כי הם כבר מזמן לא עסוקים בצדק אלא בפוליטיקה ואג'נדת שמאל ליברלית. הכשרתה של יזבק אשר תמכה ברוצחים שפלים ואף לא מוכנה להתנצל או לחזור בה מכך היא נקודת שפל חדשה של בית המשפט העליון ואמון הציבור בו".

בליכוד ניצלו את ההחלטה כדי לתקוף את כחול לבן. "בושה. לגנץ אין ממשלה בלי הרשימה המשותפת. אחרי ההחלטה היום, מי שרוצה את היבא יזבק באופוזיציה ולא בממשלה - חייב להצביע רק לליכוד". ח"כ אופיר כץ (הליכוד), ממגישי בקשת הפסילה של יזבק, אמר כי "בושה שהמשפחות השכולות צריכות לראות שמהללת רוצחי יקיריהם יושבת בבית המחוקקים. התקשרתי לאחיו של דני הרן, רוני קרן, התנצלתי בפניו והבטחתי לו כי אפעל למען כך שאנשים כמוה לא יהיו בכנסת ישראל. לאור ההחלטות החוזרות ונשנות של בית המשפט העליון להשאיר תומכי טרור בכנסת ישראל, אין מנוס מתיקון חקיקה- ולכך אפעל בכנסת הבאה".

בעוצמה יהודית אמרו כי "בג"ץ שוב חוצה קו אדום ובאמצעות פלפול משפטי עלוב הכשיר מעריצה של רוצחי ילדים יהודים. שופטי בג"ץ לא יכולים להסתכל בעיניהם של בני משפחת הרן - הם למעשה הביעו הכשר למי שמהללת את רוצחי יקיריהם".

(עדכון ראשון: 19:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully