וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: הרשימה המשותפת לא תוכל להיות חלק מהממשלה שאקים

11.2.2020 / 20:02

יו"ר כחול לבן הצהיר כי בשל מחלוקות עמוקות הסיעות הערביות הן לא ישבו בממשלתו. דבריו אינם מבטלים אפשרות הקמת ממשלה בתמיכה חיצונית של הח"כים הערבים, אך סיכויה קלוש. בהתייחסות ראשונה לסעיף העברת המשולש בעסקת המאה הדגיש: "אף אזרח לא יועבר בכפייה למדינה אחרת"

ח"כ אחמד טיבי בריאיון באולפן וואלה!NEWS, הריאיון המרכזי, בחירות 2020/צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכת וידאו: ניר חן

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר הערב (שלישי) כי הרשימה המשותפת לא תוכל להיות חלק מהממשלה שיקים. באירוע פתיחת מטה הנשים של המגזר הערבי בכפר בענה הסביר גנץ כי "ביני לבין הרשימה המשותפת ישנן מחלוקות עמוקות בכל הנוגע לסוגיות מדיניות, לאומיות וביטחוניות של מדינת ישראל. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, יחידה בעולם, שצריכה להגן על עצמה מפני האויבים שבחוץ. היא לא יכולה לסבול תמיכה בטרור או הימנעות מגינויו. הבהרתי זאת ואני חוזר על דבריי - איני מפחד לדבר עם אף גורם פוליטי לגיטימי, אבל הרשימה המשותפת לא תוכל להיות חלק מהממשלה שאקים". לדבריו, "המחלוקות שלי עם הנהגתה רק על ההיבט הלאומי והביטחוני עמוקות, קשות ובלתי ניתנות לגישור".

במהלך דבריו גנץ הביע את תמיכתו בתכנית השלום האמריקנית ואמר כי יפעל ליישמה בתיאום עם כלל הגורמים באזור. יו"ר כחול לבן התייחס לראשונה לסעיף חילופי השטחים והאוכלוסיות כפי שהופיע ב"עסקת המאה". "בסיורים שערכתי שמעתי גם על החשש מהשיח שעלה לאחרונה על העברת המשולש לידיים פלסטיניות", אמר. "אני רוצה להוריד את הנושא הזה מהשולחן ולקבוע כי אף אזרח ישראלי, יהודי או ערבי, לא יועבר בכפייה לשטח מדינה אחרת".

"אני יודע שיש כאלה שרוצים שב-2 במרץ אזרחי ישראל הערבים יישארו בבית ולא ילכו להצביע", הוסיף. "יש קולות קיצוניים כאלה גם בשולי החברה הערבית, ויש קולות ומעשים שמשתפים איתם פעולה מהימין בחברה היהודית. זו ברית מסוכנת".

בני גנץ בנאום במליאת הכנסת, 10 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"איני מפחד לדבר עם אף גורם פוליטי לגיטימי". גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

דברי גנץ על הרשימה המשותפת נאמרים ברקע קמפיין הליכוד שקובע כי גנץ לא יכול להקים ממשלה בלי הח"כים הערבים. בתגובה לדבריו אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "‫גנץ ממשיך להטעות את הציבור כי בלי התמיכה בכנסת של אחמד טיבי, איימן עודה והרשימה המשותפת גנץ לא יוכל להקים ממשלה".

אחרי הבחירות הקודמות הרשימה המשותפת המליצה על גנץ אצל הנשיא וראשי המפלגה אף נפגשו עם גנץ כשהמנדט להרכבת הממשלה היה אצלו. במהלך המו"מ הקואליציוני נבחנה האפשרות להקים ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של הח"כים הערבים, אך היא סוכלה לאור התנגדות פנימית בכחול לבן.

ההצהרה של גנץ אינה מורידה את האפשרות של הקמת ממשלה בתמיכה חיצונית של הח"כים הערבים, אך זו נחשבת כקלושה מאוד לאור ההתנגדות הפנימית בפלגי הימין בכחול לבן וכן לאור ההתנגדות של המשותפת לתמיכה בממשלה שבה שותפה ישראל ביתנו.

עוד בוואלה!

אחמד טיבי באולפן וואלה! NEWS: אין פלסטיני שיקבל את תכנית השלום של טראמפ

לכתבה המלאה
נציגי הרשימה המשותפת במהלך הגשת רשימת המועמדים לכנסת ה- 23, כנסת, ירושלים 15 בינואר 2020. ראובן קסטרו
מחלוקות עמוקות בין הצדדים. חברי הרשימה המשותפת/ראובן קסטרו

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS יו"ר סיעת הרשימה המשותפת אחמד טיבי הבהיר כי מפלגתו "לא תהיה חלק ממה שקרוי ממשלת מרכז-שמאל - כחול לבן", אך הוא גם הטיח ספק בכך שהמפלגה בכלל תתמוך במועמדותו לראשות הממשלה. "מי שמתעלם מאיתנו, אנחנו נתעלם ממנו בבוא הזמן", אמר. לדבריו, "גנץ הולך על ממשלת אחדות והוא יעשה הכול כדי למצות את האופציה הזאת, לא בטוח אם הוא בכלל יפנה אלינו. יש החלטה של הקמפיין שלהם להתרחק כמה שאפשר מהרשימה המשותפת, גם ההמלצה שלהם נגד ח"כ היבא יזבק".

"העמדות של בני גנץ וכחול לבן הן עמדות שאנחנו לא יכולים לקבל", הוסיף. "הם מאגפים את הליכוד מימין והתמיכה שלהם בעסקת המאה היא קשה מנשוא בשבילנו". טיבי פירט כי "האיגוף של הליכוד מימין במיוחד, בעניין הסיפוח, וגם שתיקתו של ח"כ גנץ בקשר לסעיף העברת המשולש, עד לרגע זה שתק. והסירוב של כחול לבן להקים ועדת למאבק בפשיעה ואלימות על פי בקשתי בשם הרשימה המשותפת לפני כמה ימים". לדבריו, הוא לא נמצא בקשר עם גנץ, ולא שוחח איתו באחרונה אך הוא כן מדבר עם גורמים אחרים בכחול לבן.

(עדכון ראשון: 19:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully