וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי הדיוקים בנאום נתניהו - והסיפור התמוה של ראש העיר: מאחורי הביקור בנצרת

13.1.2021 / 21:11

ראש הממשלה התרברב בהקמת תחנות משטרה ביישובים ערבים אך שכח כי הדבר נעשה גם לפני כהונתו, והציג גרסה יצירתית לכוונה שמאחורי סרטון "הערבים נעים לקלפיות". "צריך להוריד את מחלת האלימות", אמר אחריו ראש העיר, שבנו מרצה מאסר על רצח אשתו

בווידאו: נתניהו בנצרת אומר שהוא לא נזכר בערבים לפני הבחירות/צילום: קונטקט

ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (רביעי) בנצרת עורר סערה בעיר, ולווה בעימותים בין שוטרים ומפגינים, שבמהלכם נעצרו 19 נפגינים. גם הנאום שנשא בבניין העיריה עורר לא מעט תגובות, נוכח מערכת היחסים הטעונה של נתניהו עם החברה הערבית בישראל.

נתניהו נשא נאום מפויס, בו הביע גאווה בציבור הערבי, התנצל על אזהרתו מפני הצבעה של ערבים בבחירות 2015, תקף את הרשימה המשותפת, התחייב להיאבק באלימות במגזר, וקרא לתחילתו של "עידן חדש ליהודים וערבים". אולם, נאומו לקה במספר אי-דיוקים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בעיריית נצרת, 13 בינואר 2021. קונטקט, צילום מסך
לא דייק בנאומו. נתניהו בנצרת, היום/צילום מסך, קונטקט

כך, נתניהו טען כי בקריאתו המפורסמת בבחירות 2015 שזכורה כקריאת "הערבים נוהרים לקלפיות", לא יצא נגד מימוש זכותם של האזרחים הערבים להצביע; "כוונתי לא הייתה להזהיר מפני עצם ההצבעה בבחירות של אזרחי ישראל הערבים", אמר היום נתניהו, "כוונתי הייתה להתריע נגד הצבעה לרשימה המשותפת".

אלא שצפייה בסרטון שהופץ ביום הבחירות מזכירה כי תוכנו שונה ממה שנטען היום. נתניהו התייחס אז אל "המצביעים הערבים" כציבור אחד: "שלטון הימין בסכנה. המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי. עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים. לנו אין V-15, יש לנו 'צו 8', יש לנו רק אתכם. צאו אל הקלפי, תביאו את החברים ובני המשפחה, הצביעו מח"ל כדי לסגור את הפער בינינו לבין מפלגת 'העבודה'. בעזרתכם ובעזרת השם נקים ממשלה לאומית שתשמור על מדינת ישראל".

נתניהו בפייסבוק: "שלטון הימין בסכנה - הערבים נעים בכמויות לקלפי"/צילום: מתוך דף הפייסבוק של בנימין נתניהו

זאת ועוד: בספטמבר 2019, שבוע לפני הבחירות לכנסת ה-22, נשלחה במסנג'ר הודעה לעוקבים של עמוד הפייסבוק של נתניהו שהסכימו לקיים שיחות שכנוע למתלבטים, והם התבקשו לומר כי "אסור שתקום ממשלת שמאל שסומכת על ערבים שרוצים להשמיד את כולנו".

לאחר פרסום הדברים נמסר אז מהליכוד כי "מדובר בטעות של עובד במטה. ראש הממשלה לא ראה את הדברים, לא אישר אותם, הם אינם על דעתו ואינם מקובלים עליו. כשהדברים הובאו לידיעתו הוא ביקש להסירם מיד".

עוד בוואלה!

הח"כים הערבים התנערו מהצהרת הפיוס של נתניהו בנצרת: "לא היה מסית כמוהו"

לכתבה המלאה

בנאומו היום התייחס נתניהו גם לשאלת הביטחון האישי של האזרחים הערבים, נוכח גל האלימות הגואה במגזר. בדבריו התמקד ראש הממשלה בפתיחת תחנות משטרה חדשות בישובים הערביים והדגיש זאת נוכח העובדה שלדבריו "במשך עשרות שנות קיום המדינה הייתה [ביישובים הערבים - א"א] תחנת משטרה אחת בלבד, בנצרת. לא נבנתה תחנת משטרה אחת זולת זו שהייתה בנצרת".

אכן, בשנים האחרונות נפתחות תחנות ונקודות משטרה רבות בישובים הערבים. עם זאת, יש לציין כי תחנת המשטרה בנצרת לא הייתה התחנה היחידה שמוקמה ביישוב ערבי בישראל עד שנת 2016, כפי שטען נתניהו.

בשפרעם פועלת כבר עשרות שנים תחנת משטרה. בעבר הרחוק גם פעלה נקודת משטרה בעראבה. בוואדי ערה פועלת כבר שנים רבות תחנת משטרה ששמה "תחנת עירון", וגם בטייבה יש כבר מתחילת 1988 תחנת משטרה. עוד תחנה הוקמה בשנת 2003 באום אל-פחם. בטקס חנוכת התחנה, שבו השתתף השר לביטחון הפנים דאז עוזי לנדאו, אמר ראש אגף לוגיסטיקה ותכנון במשטרה, ניצב חסין פארס, כי "זהו פרויקט בעל חשיבות רבה".

פרשת אלימות עגומה

אחרי ראש הממשלה נאם היום עלי סלאם, ראש העיר המארחת. גם הוא התייחס בדבריו לגל האלימות - הנושא הבוער ביותר בימים אלו בחברה הערבית בישראל. "אדוני ראש הממשלה, דיברת על האלימות במגזר הערבי. אני אישית מודאג מאוד, אני חי עם האנשים. אני לא ראש עיר שיושב בבית", אמר סלאם. "כל בעיה, גדולה וקטנה, אני הראשון עם המשטרה או לפני המשטרה. מדאיגה אותי מאוד האלימות בחברה הערבית... תעזור לנו. אם אגיד לכם שנגמור עם האלימות, אשקר, אבל צריך להוריד את המחלה שנקראת מחלת האלימות", הוסיף.

מאחורי קריאתו של סלאם נגד האלימות מסתתרת פרשה עגומה: בנו, באסל סלאם, מרצה עונש מאסר על רצח אשתו, האלה, ביריות. הרצח התרחש בתחילת חודש פברואר 2010, בדירת בני הזוג שהתגוררו עם שלושת ילדיהם בקומה השלישית בביתו של סלאם, שכיהן אז כסגן ראש עיריית נצרת.

השוטרים מצאו בזירת הרצח תרמיל בודד, שהיה מתחת לכתפה של הנרצחת. בהכרעת הדין, בדצמבר 2012, ציין השופט בנימין ארבל כי "שלושה מתרמילי האקדח והקליע הרביעי נעלמו מן הזירה. כן הופסקה פעולת מצלמות האבטחה בבית משפחת הנאשם, עם כניסתו לבית, וחזרה לפעול רק בשעה 05:00. אין ספק כי העלמתם של תרמילי האקדח והקליע נעשה בכוונת מכוון על ידי מאן דהוא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש העיר נצרת עלי סאלם, לשכת רה"מ. 13 בינואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
סלאם ונתניהו, 2016/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

השופט ארבל גם תהה על התנהגות בני המשפחה - גם על סלאם. "כל מי שביקר בזירה, קודם להגעת אנשי המשטרה, היו הנאשם, אחיו מאהר ואביו עלי. שני האחרונים הודו בעדותם בפנינו כי נכנסו לחדרה של המנוחה לאחר הירי ומכאן שאת סילוק התרמילים והקליע יכלו לעשות רק הנאשם, או שני בני משפחתו הנ"ל", קבע ארבל. "ברור כי סילוק הראיות נעשה בכוונת מכוון לפגוע בחקירה אפשרית. עם זאת, בהיעדר ראיה ברורה באשר לזהות של המשבש, לא אוכל לקבוע ממצא שיביא להרשעה... גם העובדה שכוחות ההצלה לא הוזעקו, כאשר הפנייה הראשונה למשטרה נעשתה על ידי האב רק בשעה 03:04 ושעה שידוע לנו כי האב עלה לזירת הרצח עוד בשעה 02:18, מעידה על כך כי איש מאנשי הבית לא מיהר להזעיק את כוחות הביטחון משך פרק זמן כה ממושך, אשר אין לדעת מה נעשה בו בזירה".

גם על הפסקת פעולת מצלמת האבטחה כתב השופט כי "סביר להניח כי הדבר נעשה על ידי הנאשם או בני משפחתו. אף ידוע, כי מהזירה הועלמו ראיות, כך שיתכן בהחלט כי הפסקת פעולת המצלמות נעשה במכוון מכל מקום, אין גם לשלול קיומה של תקלה שהתרחשה, דרך פלא, דווקא בזמן קריטי זה".

יחד עם זאת, חשוב לציין כי רק נגד הבן הוגש אישום בסעיף של שיבוש הליכי חקירה או משפט ולא נגד כל בן משפחה אחר, וכי בהכרעת הדין גם נקבע כי לא הוכח ברמה שמעבר לכל ספק סביר כי הנאשם אכן שיבש מהלכי חקירה או משפט והוא זוכה מעבירה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully