וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להנחיות: גנץ עורך כנסי זום פוליטיים ממשרד הביטחון

2.2.2021 / 6:19

יו"ר כחול לבן קיים בחודש האחרון לפחות שלוש שיחות זום עם מאות פעילים מלשכתו תוך שימוש בציוד ומכשירים של המשרד. לפי הנחיות היועמ"ש, אסור לעשות פעילות פוליטית בתוך משרדי הממשלה ולשכות שרים. לשכת גנץ: "שר הביטחון פועל לפי ההנחיות והנהלים"

בווידאו: גנץ הציג מתווה חדש לגיוס/צילום: לע"מ

יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, מקיים בשבועות האחרונים שיחות פוליטיות עם פעילים מלשכתו במשרד הביטחון, תוך שימוש בציוד ומכשירים של המשרד. זאת, בניגוד לחוק הבחירות האוסר על שימוש בנכסים ממשלתיים לצרכי תעמולת בחירות והנחיות היועמ"ש האוסרות על פעילות פוליטית בתוך משרדי הממשלה ולשכות שרים.

בכחול לבן קיימו בחודש האחרון לפחות שלוש שיחות זום עם מאות פעילים, תחת הסלוגן "אצלכם בסלון", בהשתתפות שרים מתחלפים מבין שרי המפלגה. בשיחות, שהתקיימו ביום שישי בשעות הצהריים, גנץ הופיע מלשכתו במשרד הביטחון, תוך שימוש במחשב ומצלמה המזוהים תחת השם "משהבט" - השייך למשרד הביטחון.

חוק הבחירות (דרכי תעמולה) אוסר שימוש בקשר עם תעמולת בחירות בכספים או בנכסים מוחשיים או בלתי מוחשיים של משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים אחרים. האיסור נועד להפריד בין כספי ציבור, שמממנים את שרי הממשלה, וכספי מימון מפלגות שמממנים את מסעות הבחירות, וכן לשמור על ניקיון השירות הציבורי מפוליטיזציה.

שר הביטחון בני גנץ עורך כנסי זום פוליטיים ממשרד הביטחון. חחא, צילום מסך
גנץ בכנס זום עם תומכי כחול לבן ממשרד הביטחון/צילום מסך, חחא

בנוסף, השימוש במשאבי הממשלה לצרכי תעמולת בחירות פוגע בעקרון השוויון החל על המועמדים בבחירות, שכן לא כל המפלגות נהנות מגישה אליהן.

במקביל, לפני כל בחירות וכך גם לקראת הבחירות לכנסת ה-24, מופצות לכל שרי הממשלה הנחיות ברורות של היועץ המשפטי לממשלה, האוסרות על פעילות מפלגתית בלשכות שרים. כך, היועמ"ש מתיר פעילות פוליטית מתוך לשכות שרים וסגני שרים, רק כשמדובר בפעילות מצומצמת ומוגבלת בהיקפה.

שר הביטחון בני גנץ עורך כנסי זום פוליטיים ממשרד הביטחון. חחא, צילום מסך
שר הביטחון בני גנץ בכנס זום ממשרד הביטחון/צילום מסך, חחא

"הכלל הוא, שככל שמדובר בפעילותו המפלגתית-פוליטית של שר, להבדיל מתפקידו כשר וכנציג הממשלה, על השר להימנע משימוש במשאבים הממשלתיים, כדוגמת שירותי הלשכה ושירותי המשרד הממשלתי (ובכללם, לדוגמה, דוברות המשרד) לצרכיו המפלגתיים-פוליטיים", לשון ההנחיה.

"פעילות מפלגתית-פוליטית או אישית גרידא אין לבצע מתוך הלשכה, הן בשל האופי הממלכתי של שירות המדינה והרצון לשמרו כניטרלי ומנותק מפעילות פוליטית, הן בשל הצורך לשמר את אמון הציבור במשרד הממשלתי כמשרד ממלכתי והן בשל הפן התקציבי".

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה כי "שר הביטחון פועל על פי ההנחיות והנהלים. להלן נוסח חוק הבחירות (דרכי תעמולה) הקובע כי מותר 'לעשות שימוש, בתמורה או שלא בתמורה, באולמות ובמקומות פומביים פתוחים העומדים כרגיל לשימוש כאמור...', וכן: 'שימוש בנכסים שהועמדו על ידי המדינה לרשותו של שר'".

"שימוש במשרד לקיום כנס זו עבירה על חוק דרכי תעמולה"

לדברי עו"ד שחר בן מאיר, המתמחה בדיני בחירות ותעמולה, הטענה של גנץ אינה מחזיקה מים במקרה זה. "אסור לנהל שום כנס בחירות מהמשרד הממשלתי כמו שכתוב בחוק ובהנחיית היועמ"ש", אמר. בן מאיר אמר לוואלה! NEWS כי סעיף 2א' בחוק, אליו התייחסה לשכת שר הביטחון בתגובתה ומתיר שימוש בנכסים שהועמדו לשירותו, "מדבר על רכב ממשלתי שהוא יכול להשתמש בו לפעילות פוליטית, טלפון נייד וכדומה, לא מעבר. שימוש במשרד לקיום כנס (גם אם בזום) זו עבירה על חוק דרכי תעמולה".

בשנתיים האחרונות, בין כל מערכות הבחירות, הצטברו אי אלו תלונות על הפרות של הגבלות החוק הנוגעות לשימוש בנכסי מדינה לצרכי תעמולת בחירות. במערכת הבחירות הראשונה, כחול לבן ניסתה למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו לשאת הצהרות פוליטיות ממעונו הרשמי ולתלות בו שלטי ליכוד וסממנים מפלגתיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס לציון 50 שנה לשחרורה ואיחודה של ירושלים. הלל מאיר, תצפית TPS
הפרות של הגבלות החוק. נתניהו נואם מפודיום שעליו סמל רשמי של המדינה/תצפית TPS, הלל מאיר

נתניהו, גנץ ואחרים נוהגים לשאת מפעם לפעם נאומים מפודיום שעליו סמל רשמי של המדינה, וכחול לבן נאלצה להסיר סרטונים שהכילו נאומים כאלה מהרשתות החברתיות עקב עתירה שהוגשה בנושא לוועדה בחירות המרכזית. נתניהו, שנהג לפרסם סרטונים מביקורים בבסיסי צה"ל לצד בכירי המטכ"ל, ננזף גם הוא על ידי ועדת הבחירות המרכזית על השימוש בצה"ל לצרכי תעמולת בחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully