וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים לאיחוד בשמאל נכשלו: עפר שלח וחולדאי לא יתמודדו בבחירות

4.2.2021 / 17:34

מיכאלי החליטה כי אינה מעוניינת בחיבורים, ולא רצתה למקם את שלח מעל מועמדי מפלגת העבודה. בעקבות זאת, הודיע על פרישתו כדי למנוע אובדן קולות. לחולדאי הציעה להשתלב מתחתיה ברשימה, אך הוא העדיף להישאר בעיריית תל אביב: "איני בא בטענות לאיש ולוקח את מלוא האחריות"

שידור חי מהגשת הרשימות לכנסת

LIVE

יו"ר תנופה עפר שלח ויו"ר הישראלים הודיעו היום (חמישי) על פרישה מהמרוץ לכנסת ה-24, ביום האחרון להגשת הרשימות. השניים לא עברו את אחוז החסימה בסקרי המנדטים האחרונים, וכשלו בהגעה להסכמות על איחודים עם מפלגות אחרות בגוש השמאל.

לעדכונים שוטפים על היום האחרון לסגירת הרשימות לכנסת

בשעות הצהריים שוחחו שלח ויו"ר העבודה מרב מיכאלי, והבינו באופן סופי כי לא יצליחו להסכים על איחוד. "לצערי הרב, המו"מ לא הסתייע", אמרה מיכאלי, שמפלגתה מטפסת במספר המנדטים בסקרים האחרונים. "אני מודה לעפר שלח על הדיאלוג. עפר הוא חבר מוערך ופוליטיקאי מצוין, אני מקווה לראות אותו מצטרף בקרוב למפלגת העבודה ובטוחה שעוד נשתף פעולה בעתיד".

המגעים בין מיכאלי ושלח נכשלו מאחר שיו"ר העבודה לא הסכימה לעשות חיבורים או איחודים בכלל - וגם כי לא רצתה להציע לשלח מקום ברשימה מעל מועמדים שנבחרו בפריימריז של המפלגה בתחילת השבוע. בסופו של דבר, מיכאלי כלל לא הציעה לשלח מקום ברשימה. לחולדאי מיכאלי הציעה להשתלב מתחתיה ברשימת העבודה אך הוא העדיף להישאר בעיריית תל אביב.

עופר שלח מודיע על הקמת מפלגה חדשה, בית העיתונאים, ת"א, 24 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
קרא לאיחודים וחיבורים. שלח/ראובן קסטרו

שלח היה חבר בכיר ביש עתיד, ממקימי ומייסדי המפלגה, עד השנה שעברה, כשדרש לקיים פריימריז במפלגה ומשנענה בשלילה החליט לצאת לדרך עצמאית. אחרי פיזור הכנסת, הוא פרש מיש עתיד והקים את מפלגת תנופה עם רועי כהן, נשיא ארגון להב המייצג את העצמאים. בהמשך צירף גם את דוברת צה"ל לשעבר רות ירון כמועמדת ברשימה.

הוא קרא בשבועות האחרונים לקיים מו"מ על איחודים וחיבורים בשמאל עם הישראלים של רון חולדאי ומפלגת העבודה, אך המגעים לא הבשילו. בימים האחרונים ניסה לקיים מו"מ עם מיכאלי, שסירבה להכניס את מפלגת תנופה לרשימה משותפת. מקורביו של שלח טענו כי "מיכאלי לא הציגה שום רצון לחיבורים, לא נתנה שום תשובה על כלום, מהרגע הראשון לא היה דיון מהותי על שום דבר. היא גם לא הציעה לו מקום ברשימה".

"כבר לפני חודשים רבים, ראיתי משבר מתקרב", כתב שלח בהודעת הפרישה. "אובדן הדרך בשמאל הישראלי וההלם לאחר קריסתה של כחול לבן הביאו להתכנסות סביב מטרה מוצדקת אחת, החלפתו של בנימין נתניהו, ובעקבותיה לנדידת קולות הרחק אל הימין העמוק. היה, ועדיין קיים, צורך חיוני להקים סכר, בהיר אידיאולוגית ובעל מסוגלות פוליטית, כדי לבלום זאת. התוצאה הוודאית, בהעדר סכר כזה, תהיה כנסת שבה יהיה רוב גדול מאי פעם לימין המובהק ולחרדים, ללא איזון. זה עלול להיות גם הקו שיוביל את הממשלה הבאה, אם בכלל תקום".

"יו"ר העבודה מרב מיכאלי החליטה שטוב לה לרוץ לבד, אני מאחל לה הצלחה", הוסיף. "בנסיבות האלה אני חייב לעמוד במה שהבטחתי לרבים, ולמנוע אובדן קולות למחנה המבקש להחליף את נתניהו. תנופה לא תרוץ בבחירות הקרובות, וכך גם אני אישית".

ראיון | יו"ר מפלגת "הישראלים", רון חולדאי באולפן וואלה!NEWS 18 בינואר 2021. ראובן קסטרו
הצטרף לפורשים. חולדאי/ראובן קסטרו

חולדאי הודיע על הקמת הישראלים בסוף דצמבר וצירף אליו את שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, שעזב את כחול לבן ואת סגן הרמטכ"ל לשעבר דן הראל. הישראלים לא התרוממה בסקרים והגיעה לשיא של 8-9 מנדטים אחרי ההשקה ומאז הידרדרה מתחת לאחוז החסימה.

ניסנקורן הודיע כבר ביום ראשון כי הוא פורש אך חולדאי המשיך לנסות בימים האחרונים להגיע להבנות עם מיכאלי על חיבורים ואיחודים, בין היתר כדי לכסות חלק מהעלויות הכספיות של קמפיין המפלגה ולוודא שלרשימתו יהיה ייצוג בכנסת שיוכל להחזיר חלק מהחובות. מיכאלי התנגדה לשילוב מפלגה או רשימה אחרת בתוך מפלגתה וחולדאי החליט לוותר על ההתמודדות.

"עשיתי כמיטב יכולתי", אמר חולדאי. "לצערי, לא הצלחנו במשימה. כל חיי אני מקפיד להתמודד עם המציאות כפי שהיא ולומר אמת גם כשהיא אינה נוחה לי. ולכן גם כעת - בנסיבות הפוליטיות שנוצרו - אני יודע שהמעשה האחראי ביותר מצדי הוא לקחת צעד אחורה, לפרוש ולתת לאחרים להוביל את המאמץ של כולנו לשיקום המדינה. אינני בא בטענות לאיש ואני לוקח את מלוא האחריות. אמשיך לסייע ככל יכולתי להחליף את השלטון הרע הזה".

הפריימריז במפלגת העבודה | יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי מצביעה באופן דיגיטלי במטה הטלפוני של המפלגה בתל אביב 1 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"המו"מ לא הסתייע". מיכאלי/ראובן קסטרו

מיכאלי נבחרה ליו"ר העבודה בשבוע שעבר, אחרי שגרפה 77.5% מהקולות בפריימריז. מאז, המפלגה עולה בעקביות בסקרי המנדטים. מסקר וואלה! NEWS ומכון פאנלס פוליטיקס שהתפרסם אתמול עלה כי מפלגת העבודה לבדה זוכה ל-6 מנדטים, אחרי שהייתה מתחת לאחוז החסימה לפני הבחירות לראשותה.

בשאלה נפרדת בסקר, שבחנה תרחיש של ריצה משותפת של מפלגת העבודה עם חולדאי ועם שלח בהנהגתה של מיכאלי, עלה כי מפלגת עבודה מורחבת הייתה מגיעה ל-10 מנדטים, עלייה של 4 מנדטים לעומת המצב הקיים, בו גם חולדאי וגם שלח לא עוברים את אחוז החסימה.

בצירוף תנופה והישראלים, מתחילת השבוע פרשו ארבע מפלגות מהתמודדות במרכז-שמאל, כשהאחרות הן תל"ם של משה יעלון וותיקי ישראל של דני יתום. בנוסף לכך, ניסנקורן והשר איציק שמולי הודיעו כי לא ירוצו לכנסת. הפרישה של חולדאי משאירה את הגוש עם ארבע מפלגות: יש עתיד, העבודה, מרצ, כחול לבן. גם המפלגה הכלכלית של ירון זליכה מתמודדת עצמאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully