וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: כ-8,000 חרדים בלבד יצביעו לסמוטריץ', פחות מלנתניהו

19.2.2021 / 11:50

ממצאי סקר שערך מכון אסקריא מלמדים כי יו"ר הציונות הדתית משיג רק 0.2 מנדטים בציבור החרדי. הנתון מהווה אכזבה לסמוטריץ', שקיווה למשוך מש"ס ויהדות התורה קולות דרך החיבור עם בן גביר ומפלגת נעם. עוד עולה כי כמחצית מהקולות לדרעי אינם חרדיים

בווידאו: בחירות אישיות - יקי אדמקר וינון מגל בשיחה עם ח"כ בצלאל סמוטריץ'/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

רק 8,832 חרדים הצהירו כי יצביעו למפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' - כך עולה מנתוני סקר שערך בימים האחרונים מכון הסקרים החרדי אסקריא. מדובר ב-0.2 מנדטים בלבד, מספר נמוך יותר מחרדים שהצהירו כי יצביעו למפלגת הליכוד בבחירות הקרובות - 0.3 מנדטים - ו-1.6% מכלל המצביעים החרדים. עם זאת, כ-10% ממצביעי ש"ס ויהדות התורה הצהירו כי אם המפלגות לא היו מתמודדות בבחירות לכנסת, הם היו מצביעים למפלגת הציונות הדתית.

הנתונים מלמדים כי חלק מהמצביעים החרדים מזדהים עם דרכו הפוליטית של ח"כ סמוטריץ' ורואים בו אלטרנטיבה, אך מרביתם לא יצביעו בפועל למפלגתו, כל עוד ש"ס ויהדות התורה מתמודדות לכנסת והמנהיגים הרוחניים הורו להצביע להן. הסיבה לכך נעוצה בשיטת הבחירה החרדית שזוכה להגדרה "זכות הצבעה אך לא זכות בחירה", במסגרתה ההצבעה למפלגות החרדיות היא אוטומטית ובציות עיוור לצו הרבנים.

בצלאל סמוטריץ' במהלך כינוס מליאת הכנסת 26 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת- יהונתן סמייה, אתר רשמי
קיווה לשבור את ההצבעה העיוורת. סמוטריץ'/אתר רשמי, דוברות הכנסת- יהונתן סמייה

למרות זאת, מדובר בנתון מפתיע מאוד, שכן החיבור בין סמוטריץ', איתמר בן גביר ומפלגת נעם היה אמור למשוך קולות חרדיים רבים שנחלו אכזבה מההנהגה של יהדות התורה בתקופת הקורונה. בציונות הדתית דיברו על לפחות 2 מנדטים כאלה, אך מתברר כי הפער בין השאיפה למציאות גדול.

מהסקר של אסקריא עולה גם כי חלק גדול של מצביעי ש"ס אינם מגדירים עצמם חרדים. לפי הנתונים, המפלגה בראשות אריה דרעי מקבלת 3.4 מנדטים בסקר, שהם 129,585 מצביעים. המשמעות היא כי לש"ס יש גרעין מצביעים גדול ומשמעותי שאינו נמנה על המגזר החרדי אלא דווקא על דתיים וחילונים מסורתיים.

הסקר מלמד כי נרשמת ירידה קלה במספר המצביעים החרדים לש"ס ויהדות התורה, אך גם קיימת ירידה במספר המתלבטים החרדים - 1.7 מנדטים שהם 11.4% מסך המצביעים. על פי הנתונים, 53,872 חרדים אינם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות, 1.4 מנדטים.

לימודים למרות הסגר, רחוב התלמוד אשדוד, 28 בינואר 2021. ניב אהרונסון
ירידה במספר המתלבטים. חרדים באשדוד/ניב אהרונסון

אף שהליך הגשת הרשימות לכנסת הבאה כבר מאחורינו, הסקר בחן גם אפשרות שסיעות דגל התורה ואגודת ישראל, המייצגות את הזרם הליטאי והחסידי בהתאמה, ירוצו בנפרד. 42% ממצביעי יהדות התורה השיבו כי יצביעו לאגודת ישראל ו-47% השיבו כי יצביעו לדגל התורה, מתוכם 8% חסידים שמזוהים עם אגודת ישראל. המשמעות היא כי הסיעה בראשותו של משה גפני שדרשה את הבכורה ברשימה המשותפת בבחירות הנוכחיות אכן גדולה יותר מחברתה בראשות שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן.

הסקר נערך על ידי חברת אסקריא, מכון סקרים המתמחה באוכלוסייה החרדית, זאת כחלק מסדרת מחקרים פוליטיים שנערכים בתקופה זו. הוא נערך בשבוע שעבר בקרב 450 משתתפים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית מקרב 55 יישובים, וטעות הדגימה בו הוא 4.6%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully