וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמפיין אבו דאבי: נתניהו מחפש את המנדט ה-61 באיחוד האמירויות

בכל מערכות הבחירות האחרונות פועלו המדיני של רה"מ תפס את קדמת הבמה בעזרת טראמפ, אך כניסת ביידן שינתה את הכללים. בליכוד קיוו להצלחת קמפיין "מלך החיסונים", אך המבצע לא הביא לקפיצה המיוחלת בסקרים. כעת, לא בטוח שגם ביקור הבזק באבו דאבי יעשה את העבודה

בווידאו: השגריר הראשון של איחוד האמירויות הגיש את כתב האמנה לנשיא/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יזכה לראות את אבו דאבי יותר מדי מחר (חמישי). הפגישה שהצליח לחלץ מיורש העצר מוחמד בן-זאיד תתקיים באולם האח"מים בשדה התעופה. אחרי שעתיים-שלוש נתניהו כבר ימריא חזרה ארצה בדרך לפגישה עם ראשי הממשלה של צ'כיה והונגריה. את הביקור במסגד שיח זאיד המרהיב הוא ייאלץ לשמור למועד אחר. אחרי הכל המטרה שלו היא לוודא שאת הנסיעה הבאה לאבו דאבי הוא יעשה כראש הממשלה ולא כיו"ר האופוזיציה.

בקמפיין הליכוד הקפידו היום להתרחק מהחדשות על הנסיעה ההיסטורית של ראש הממשלה לאיחוד האמירויות הערביות ולהתייחס אליה כאירוע מדיני נטו. גם בלשכת ראש הממשלה שמרו על שתיקה מוחלטת. אבל תזמון הנסיעה, 12 יום לבחירות, כמו גם המאמצים המיוחדים שאנשי נתניהו עשו כדי לארגן אותה, מעידים אחרת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשגריר הראשון של איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל ח'אג'ה, בלשכת רה"מ בירושלים 2 במרץ 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הליכוד מחפש איך להגדיל את כוחו. נתניהו ושגריר האמירויות בישראל, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בכל מערכות הבחירות האחרונות, פועלו המדיני של נתניהו תפס את קדמת הבמה, והנשיא האמריקני המגה-ידידותי דונלד טראמפ חילק תשורות לקמפיין "ליגה אחרת": ההכרה בריבונות ישראל בגולן במועד א', ההכרזה שמעולם לא התממשה על ברית הגנה ביטחונית במועד ב', תכנית המאה והבטחות הסיפוח במועד ג'. בבית הלבן של טראמפ נחלצו לעזרת קמפיין הליכוד בכל מערכת בחירות, ברגע מכריע, אך עם החלפת השלטון בינואר השתנו חוקי המשחק. מממשל ביידן - נתניהו לא יכול לבקש דבר.

בליכוד ניסו בשבועות האחרונים להחליף את תמונות הביקורים בחדר הסגלגל בשיחות טלפון עם מנהלי חברות החיסונים הגדולות בעולם, וקיוו שקמפיין מלך החיסונים יתפוס את מקום הליגה האחרת. אבל הצלחת מבצע החיסונים לא הביאה לקפיצה המיוחלת בסקרים, ובישורת האחרונה של הקמפיין, הליכוד מחפש דבר מה נוסף כדי להגדיל את כוחו ולהבטיח את המנדט ה-61.

הביקור באבו דאבי הוא פתרון לא רע עבור נתניהו. חשיבות הפגישה בינו לבין בן-זאיד מחר היא בעצם צילומה. מהדורות החדשות ייפתחו בנחיתה שלו באבו דאבי ובתמונה המשותפת עם האיש החזק של איחוד האמירויות ואולי של העולם הערבי כולו. את אותן תמונות נראה גם בסרטוני התעמולה של הליכוד. אולי נתניהו ידבר עם תומכיו בפייסבוק מהמטוס כשיעבור מעל סעודיה, כמו שהוא עושה בנסיעות בין כנסי הליכוד בחדרה ובעפולה.

רה"מ נתניהו בהשקת קמפיין הליכוד, 3 במרץ 2021. ללא, אתר רשמי
רה"מ הפעיל לחצים על האמירתים כדי שיקבלו אותו לפני הבחירות. נתניהו בהשקת קמפיין הליכוד, בשבוע שעבר/אתר רשמי, ללא

ביקור הבזק באמירויות נועד להנכיח את יתרונו הבולט ביותר של נתניהו על שאר מתחריו בזירה, ובעיקר על מתחריו מימין - גדעון סער ונפתלי בנט - וירענן את הזיכרון הציבורי מהסכמי הנורמליזציה ההיסטוריים שנחתמו רק בשנה שעברה. הוא יכול לחזק גם את החיזור האינטנסיבי של הליכוד אחר הקול הערבי, ולהזכיר מי לא תמך בהסכמי השלום: הרשימה המשותפת. כבר אחרי הנורמליזציה, בליכוד זיהו סנטימנט חיובי גדול מאוד במגזר הערבי כלפי האפשרויות הכלכליות שייפתחו בפניהם במפרץ, ולקראת סוף הקמפיין - הביקור יזכיר להם מי הביא את ההישג, ומי יחמיץ עליו פנים.

לנתניהו מעולם לא היו עכבות בקמפיין בחירות, אבל הוא לא מפסיק להפתיע בחציית קווים אדומים. הפעם, כדי לארגן לעצמו את הביקור באבו דאבי לפני הבחירות, הוא הפעיל את ראש המוסד יוסי כהן. האחרון, שמעולם לא התנזר מפוליטיקה, התגייס מיד. לעומת זאת, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת הסתייג מהמהלך.

גורמים שמעורים בנושא מספרים שנתניהו וכהן הפעילו לחצים אדירים על האמירתים כדי שיסכימו לקבל את ראש הממשלה לפני הבחירות. האמירתים ניסו להתחמק בנימוס, הסבירו שאינם רוצים להתערב בבחירות בישראל, אך לבסוף נכנעו והשיבו בחיוב. גורמים באיחוד האמירויות טוענים כי לא קיבלו דבר בתמורה לביקור. כמו רבים לפניהם, הם יגלו שאם נתניהו ינצח - הוא לא יזכור להם חסד. אם יפסיד, מחליפיו לא יזכרו להם את ההתערבות בבחירות.

אחרי שלוש מערכת בחירות, לא בטוח שקמפיין ליגה אחרת באבו דאבי יעשה את העבודה: התומכים של נתניהו ממילא מעריצים ומהללים כל צעד אסטרטגי שהוא מבצע, והמתנגדים לו - לא בהכרח ישתכנעו מכמה תמונות עם השיחים באמירויות. לראיה, נתניהו הקציב כמה שעות בלבד לביקור באמירויות: וכבר מחר בערב חוזר לשגרת קמפיין השטח במפגש פעילים גדול בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully