וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא רשת ביטחון, הלהטוטן של המגזר לקח הימור. זה נגמר בשינוי המפה הפוליטית

24.3.2021 / 19:00

מנסור עבאס חייך מאוזן לאוזן עם תחילת פרסום תוצאות האמת, שהפכו את רע"ם ללשון המאזניים. עתה הוא מתכוון למנף זאת להישגים משמעותיים עבור הציבור הערבי ומדגיש כי מפלגתו "לא בכיס של אף אחד". מנהל הקמפיין: "גם היהודים מעריצים את עבאס"

רע"ם עוברת את אחוז החסימה; עבאס: מוכנים למגעים עם שני הצדדים/שלומי גבאי

יו"ר רע"ם מנסור עבאס יהיה בימים ובשבועות הקרובים הדמות המחוזרת ביותר בפוליטיקה הישראלית. אחרי שהמדגמים חזו כי מפלגתו אינה עוברת את אחוז החסימה - וטעו, התוצאות הנוכחיות מראות ניצחון למפלגתו שזוכה ל-5 מנדטים. כעת, עבאס, שהיה אופטימי עוד בשעות הלילה המוקדמות, לא מתכנן להסתפק בתואר לשון מאזניים, ובכוונתו למנף את היכולת להישגים משמעותיים עבור הציבור הערבי.

ב-02:00 בלילה כבר העז להכריז עבאס כי מפלגתו תיכנס לכנסת ה-24 ונותר איתן בדעתו הבוקר אפילו כאשר גם תוצאות האמת שזרמו מוועדת הבחירות המרכזית לא שיקפו זאת. האופטימיות נותרה זהירה. באוהל המטה שלו סמוך לבית מגוריו בכפר מרר, הייתה אווירה מתוחה. חגיגות לא היו שם. אביו השתנק ומחה דמעה בציפייה המתוחה להודעה רשמית על הניצחון.

ההודעה הגיעה רק לאחר שנספרו כ-80% מפתקי ההצבעה. בתוך דקות הציפו את האוהל עשרות מחברי הילדות שלו, שכנים וקרובי משפחה. אז, שטף את המקום פרץ שמחה ספונטאני. עבאס, מחויך מאוזן לאוזן, הודיע כי הכול פתוח, וכלשונו: "מי שרוצה למנוע סיבוב בחירות חמישי צריך לדבר עם רע"ם". הוא הדגיש כל הזמן: "אנחנו לא בכיס של אף אחד" והוסיף, "אנחנו לא מדברים על תיקים. מדברים על נושאים. יצאנו לדרך חדשה כדי להביא שינוי לחברה שלנו לעתיד טוב יותר". כאן, למעשה, החל שלב ב' במימוש האסטרטגיה שלו להשתלבות בליגת העל של המשחק הפוליטי בישראל.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס , 24 במרץ 2021. שלומי גבאי
"אנחנו לא מדברים על תיקים. מדברים על נושאים". יו"ר רע"ם, היום/שלומי גבאי

עבאס אינו רק שחקן על המגרש. על הדרך, הפכה רע"ם למפלגה הערבית הגדולה ביותר, עם חמישה מנדטים, כמעט כגודלה של הרשימה המשותפת, המורכבת משלוש מפלגות שונות וזוכה בשישה מנדטים.

לחד"ש, "הגדולה" מבין השלוש, שלושה מנדטים בלבד, במקום חמישה בכנסת היוצאת. לתע"ל שניים במקום שלושה ולבל"ד אחד במקום שלושה בכנסת הקודמת. רע"ם גם היחידה שגדלה מבין המפלגות הערביות כשעלתה מארבעה מנדטים לחמישה. על הדרך היא משיבה לכנסת אישה, את ח"כ אימאן חטיב יאסין, מוסלמית אדוקה. אחד מחברי הכנסת של המשותפת, עופר כסיף, יהודי, ובהקשר הזה ראוי לציין כי עוד חמישה חברי כנסת ערבים יכהנו בכנסת, מטעם מפלגות יהודיות-ציוניות.

מעגלים לא רחבים בציבור הישראלי מכירים את עבאס. בכנסת ה-21 כיהן כיו"ר השדולה למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ובכנסת ה-23 היה יו"ר הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה במגזר הערבי. רופא השיניים, ד"ר מנסור עבאס בן ה-47, נשוי ואב לשלושה ממרר, הישוב הדרוזי-נוצרי-מוסלמי בגליל, והוא בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים, שהיה יו"ר ועד הסטודנטים הערבים שם. הוא מכהן כסגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, הוגה ומחבר אמנת התנועה האסלאמית, המבססת את האסלאם הוַוסַטי.

עוד בוואלה!

החוק שמוציא את נתניהו מחוץ למשחק: התרחיש שמאיים על ראש הממשלה

לכתבה המלאה
חוגגים עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, 24 במרץ 2021. שלומי גבאי
בבוקר שטף את המקום פרץ שמחה ספונטאני. תומכיו של עבאס במרר/שלומי גבאי

בניגוד לעבר, עבאס לא רק מוכן להיות לשון המאזניים שתכריע מי יהיה ראש ממשלה, חידוש בפני עצמו, אלא מתכוון למנף את היכולת להישגים משמעותיים עבור הציבור הערבי. בדרך הוא מתכוון לדבר עם כולם, לשמוע מה מוצע לו, ולהחליט. מי שמכיר אותו יודע כי הוא נכנס לתהליך הזה לא רק כדי לשמוע הצעות ולסגת, אלא מתוך כוונה אמיתית לכרות הסכם שותפות קואליציוני.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לאחר תוצאות המדגם במטה הליכוד במטה בבנייני האומה, ירושלים 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
לא יסתפק בלשון מאזניים בממשלה בראשותו. נתניהו, הלילה/ראובן קסטרו

קמפיין הליכוד התקדימי במגזר הערבי שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו שזכה ברחוב לכינוי "אבו יאיר" סולל את הדרך להתקשרות בינו לבין עבאס שעשויה להביא להסכם. דווקא אנשיו של נתניהו בליכוד, ואף יותר בגוש סביבו, הם אלה שפוערים עיניים בתימהון וצפויים לעורר התנגדות נמרצת להתקשרות של הימין עם גורם לא ציוני בעליל. ציוצים ברוח זו כבר החלו. הם יגברו.

הרע"מיזציה תשנה את הפוליטיקה העברית

בחברה הערבית לעומת זאת מעריצים את האומץ של עבאס, ומביעים ביקורת על כישלונה של הרשימה המשותפת שהתרסקה מ-15 חברי כנסת ל-6. גם אם ייספרו לצורך זה את חברי הכנסת של רע"ם, מדובר בהתכווצות של 25%. על בסיס זה יש כבר מי שקוראים קריאות לבדק בית בכלל, ובחד"ש בפרט.

תוצאות הבחירות מעלות כי חד"ש היא המפסידה הגדולה בהשתלשלות הזו והיא עלולה לשלם על כך מחיר כבר. ועכשיו, החד"שיזציה שהובילה את הפוליטיקה הערבית בישראל עלולה להיות מוחלפת ברע"מיזציה: שמרנות, מסורת, התקרבות לדת, והתנגדות לזכויות להט"בים ולנישואים אזרחיים מול תמיכה בפוליגמיה.

לא מן הנמנע שבדרך יסתפחו לרע"ם גם תע"ל ובל"ד, שהייתה כבר שותפתה לדרך בכנסת ה-21. כמו כן, יש אפשרות לא בלתי סבירה שרשימה משותפת בת שלוש מפלגות עם רע"ם בחוץ, תוחלף במאוחדת בת שלוש מפלגות עם חד"ש בחוץ. חד"ש תוכל אולי להמציא את עצמה מחדש כמפלגה יהודית-ערבית. כך או כך, בקרב מצביעיה המאוכזבים של המשותפת נשמעת כבר קריאה לבדק בית על המהלכים שהביאו לתוצאה המסתמנת.

מטה הרשימה המשותפת | אולמי אלעוואדה, שפרעם 23 במרץ 2021. אלי אשכנזי
התכווצה אחרי קרב עם הלהטוטן. נציגי הרשימה המשותפת במטה המפלגה, אתמול/אלי אשכנזי

למי שמקנא בתוצאת הבחירות של מנסור עבאס, צריך להזכיר שהוא לקח הימור גדול. אם הפוליטיקה היא מופע להטוטים, הוא להטוטן שעלה לבצע טריק חדש ואף ללא רשת בטחון בדמות הסכם עודפים אותו סירב לחתום עם המשותפת שסירבה לקבל את תנאיו. ההימור הצליח, ועכשיו רע"ם יכולה לקבוע את תנאיה גם אם תחבור שוב למשותפת וגם את זאת לא שולל עבאס. אלא שעכשיו לא יוכל עוד איש להצדיק מדוע יו"ר חד"ש הוא יו"ר הרשימה ויו"ר תע"ל הוא יו"ר הסיעה, בלא שיו"ר רע"ם זוכה לכיבוד דומה או גדול מאלה. חד"ש היא מי שבעבר התנגדה לסקר שייקבע את יחסי הכוחות העדכניים, בדרך כלל לדרישת ח"כ אחמד טיבי מתע"ל לפני כל מערכת בחירות. עכשיו הוכיחה רע"ם את כוחה בלי טובות מאף אחד.

"זה היה אחד הקמפיינים הקשים שהיו אי פעם ושאולי יהיו", אומר לוואלה! עאאד כיאל, האסטרטג ומנהל הקמפיין שעמד מאחורי המהלכים. כיאל, שלא במקרה גם היה מי שעמד מאחורי מיתוג המשותפת והקמפיין שלה כשנוסדה ב-2015, הוסיף: "לא רק גודל האתגר והאחריות היו עצומים, גם הדינמיות של הקמפיין ואיך שאמירות והצהרות ולפעמים בכלל טעויות מיד נחטפו ונעשה בהם שימוש על ידי גורמים קיצוניים כאלה ואחרים".

לדבריו, "כל מילה מונפה מיד כבגידה. הפעילו עלינו המון לחץ ציבורי ברשתות. אבל ידענו את דרכנו וידענו מה הפוטנציאל, בדקנו כל צעד והיינו מגובים בסקרי דעת קהל לגבי מה לומר ומה לעשות ואת מי אפשר לקחת בלי לאבד אחרים. יום אחרי הבחירות אני מאמין שבתוך הפוליטיקה הערבית רע"ם שווה כפול מחמישה המנדטים שלה והיא עוד לא מימשה את כל הפוטנציאל. מנסור עבאס היה זקוק למנדט העם והוא קיבל אותו בגדול".

עוד הוא אמר כי "להרבה אנשים יהיה קל להזדהות אתו, וגם בחברה היהודית זוכים להכיר אותו ולהעריץ אותו".

זה לא שלא נותרו למנסור עבאס אתגרים קשים, גם מבית. אחיו הגדול אמר היום באוהל המטה שהיה מעניק לו את תיק "שר לשלום ולפיוס". שלום ופיוס הוא צריך להתחיל בבית, בחברה הערבית, שחלקה ובמיוחד בחלקים הדתיים-לאומניים שלה לא מוכנה עוד לקבל את רעיון ההשתלבות בממסד הציוני וזועמת עד מאד על ההתקרבות לנתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully