וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שמוציא את נתניהו מחוץ למשחק: התרחיש שמאיים על ראש הממשלה

עודכן לאחרונה: 24.3.2021 / 12:39

במקרה שהגוש של מתנגדי נתניהו זוכה לרוב של 61 בכנסת, האיום הגדול על נתניהו הוא קידום חוק שימנע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה. בדרך לשם, אותן מפלגות יצטרכו להחליף את יו"ר הכנסת - מהלך שנפל בכנסת הקודמת לאחר התבצרות אדלשטיין נגד פסיקת בג"ץ

סיכום ליל הבחירות: על פי המדגמים מרוץ צמוד בין הגושים, לנתניהו אין 61/צילום: שי מכלוף, יותם רונן, ניב אהרונסון, קובי אליהו, בני בן סימון, שלומי גבאי, רוני כנפו

ספירת הקולות מתקדמת ומצביעה על רוב אפשרי למתנגדיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחד התרחישים שעשויים להתממש הוא רוב של 61 מנדטים לאלו שרוצים לסיים את שלטונו של נתניהו לעומת 59 מנדטים לגוש הנגדי. תוצאה כזו מעניקה רוב למתנגדים בכנסת, וכוללת בתוכה תרחיש שמאיים על נתניהו.

במצב כזה, האיום על נתניהו הוא לא הקמה של ממשלה ללא הליכוד - מהלך שסיכוייו אינם גדולים - אלא שראשי המפלגות יובילו מהלך להחלפת יו"ר הכנסת. כך, יריב לוין יסיים את תפקידו ויוחלף במועמד מטעם הגוש שמתנגד לנתניהו - שיקדם חוק נגד כהונה של ראש ממשלה עם כתבי אישום.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרתו לאחר תוצאות המדגם במטה הליכוד במטה בבנייני האומה, ירושלים 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
האיום הגדול: מהלך שיובילו ראשי המפלגות להחלפת יו"ר הכנסת. נתניהו/ראובן קסטרו

מהלך דומה נבלם לפני יותר משנה, אחרי הבחירות השלישיות. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ועפר שלח מיש עתיד ניסו לממש את 62 המנדטים של גוש רק-לא-ביבי. מיד לאחר השבעת הכנסת, כחול לבן דרשה להצביע על יו"ר כנסת חדש, אך אז החלה דרמה גדולה. השר יולי אדלשטיין, שכיהן אז בתפקיד מטעם הליכוד, סירב לכנס את המליאה ולקיים את ההצבעה - והפר צו של בג"ץ.

אדלשטיין משך זמן, ועד שהכנסת הצביעה על תפקיד היו"ר גנץ היה בשיאו של משא ומתן לכניסה לממשלת אחדות עם נתניהו, העמיד לבחירה את עצמו, ואז מסר את התפקיד לליכוד. בכך מנע את התכנית. כעת, נתניהו חושש מאפשרות שהגוש שמתנגד לו ינסה לשחזר את הרוב החוסם, אם יהיה כזה.

דיון מליאת הכנסת, 23 במרץ 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
סירב לכנס את המליאה והפר צו של בג"ץ. אדלשטיין וגנץ, מרץ 2020/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

לוין נשאל בריאיונות במהלך קמפיין הבחירות החולף אם בכוונתו לאפשר את החלפתו או יתבצר בתפקידו כפי שעשה אדלשטיין. לוין טען כי אין לו כל כוונה לעמוד נגד מהלך דמוקרטי.

אם הגוש שמתנגד לנתניהו ישחזר את הרוב החוסם, לא מן הנמנע שהחלפת היו"ר שוב תהיה משימתם הראשונה. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, שבעבר בליכוד התנגד בתוקף לחקיקה נגד נתניהו, השמיע בימים האחרונים טון שונה, והסביר כי הוא "שוקל" לתמוך בחוק כזה - אם הוא לא יהיה רטרואקטיבי ויחול רק מהבחירות הבאות. במצב כזה, אם החוק יקודם, ישראל תלך לבחירות חמישיות - אך נתניהו כבר יהיה מחוץ למשחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully