וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדורגלן עבר, תסריטאית ומאמן סוסים: תלמידי שנה א' בכנסת הבאה

עודכן לאחרונה: 26.3.2021 / 20:12

18 נבחרי ציבור ייכנסו בקרוב למשכן הכנסת בפעם הראשונה. הצעיר מביניהם יהיה בן 35 והמבוגר בן 64, והרקעים מהם הגיעו מגוונים - משפטיים, חברתיים, צבאיים ואף מתחומי האומנות. המובילות: ימינה, העבודה והציונות הדתית, שיותר ממחצית מרשימתן מורכבת מחברים חדשים

בווידאו: תדרוך מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית על תוצאות בחירות 2021/מערכת וואלה!

ארבעה מיליון אזרחים מימשו את זכות ההצבעה בבחירות לכנסת ה-24, בשיאו של אחד המשברים הפוליטיים החמורים שידעה מדינת ישראל, ובכך השפיעו על ההרכב של חברי הכנסת. 18 חברי כנסת חדשים ייכנסו למשכן ויושבעו יחד עם שאר חבריהם בעוד כשבועיים. אליהם גם יצטרפו לפחות ארבעה שיחזרו לכנסת לאחר הפסקה קצרה מהעבודה הפרלמנטרית.

מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
18 נבחרו לראשונה. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

הליכוד

המפלגה שזכתה ל-30 מנדטים תכניס לכנסת את השריון של ראש הממשלה בנימין נתניהו במקום 10 ברשימה: גלית דיסטל-אטבריאן. היא בת 50, גרושה ואם לשניים. היא פובליציסטית, שדרנית רדיו וסופרת. נולדה להורים מאיראן וגדלה בירושלים. את שירותה הצבאי העבירה כמש"קית ת"ש בחיל האוויר והיא בעלת תואר ראשון בפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. ספרה "טווס בחדר מדרגות" היה בין חמשת המועמדים הסופיים לפרס ספיר לספרות. היא ידועה כמי שהביעה בתכניות ששידרה ברדיו ובטלוויזיה עמדות ימניות, ותקפה לא פעם את ארגוני הנשים שלטענתה התעלמו מתקיפות מיניות ומעשי אונס שבוצעו על ידי ערבים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו וגלית דיסטל -אטבריאן לאחר הצטרפותה לליכוד 4 בפברואר 2021. צילום מסך, אתר רשמי
תקפה לא פעם את ארגוני הנשים. דיסטל-אטבריאן ונתניהו/אתר רשמי, צילום מסך

יש עתיד

למפלגה יהיו שני נציגים חדשים בכנסת. רון כץ, המקום ה-16 ברשימה, יגיע לכנסת הישר ממועצת העיר פתח תקווה. הוא הצטרף למפלגה לפני שבע שנים, ובשנתיים האחרונות כיהן כסגן ראש העיר, וממונה בעירייה על מערכת החינוך. כץ התגייס למסלול עתודה אקדמית במשפטים, שירת בפרקליטות הצבאית שש שנים, ובסוף השירות עמד בראש מדור קשרי החוץ של הפרקליטות, שנלחם בדה-לגיטימציה של ישראל בעולם. הוא בן 35, הצעיר ביותר מבין החדשים, ובמקצועו היה גם עו"ד שמתמחה בדיני צוואה ומשפחות.

אל"מ (במיל') נירה שפק, בת 54, תושבת קיבוץ כפר עזה, נשואה לזהר ואימא לדור, ניב ולי. היא שירתה בצה"ל 26 שנה במגוון תפקידים וממשיכה לשרת במילואים עד היום. מאחוריה תפקידי ניהול במגזר הפרטי והציבורי, היא מומחית לניהול מצבי משבר, פעילה ומובילה חברתית הפועלת למען צמצום פערים בחברה, הנגב ועוטף עזה. שפק התמודדה בבחירות לפני שנתיים לראשות מועצת שער הנגב, והפסידה.

עוד בוואלה!

מערבבים את הקלפים מחדש: כך תיראה הכנסת ה-24

לכתבה המלאה
רון כץ, יש עתיד. ראובן קפוצ'ינסקי, אתר רשמי
הצעיר ביותר מבין החדשים. כץ/אתר רשמי, ראובן קפוצ'ינסקי

ש"ס

חיים ביטון, מקום 5 ברשימת ש"ס לכנסת, בן 43, אב לחמישה ילדים וסבא לנכד, תושב הר שמואל בסמיכות לירושלים. ביטון כיהן כמנכ"ל תנועת ש"ס ורשת החינוך המזוהה עם המפלגה. למד במוסד ליטאי בנערותו, ובתחילת שנות ה-20 החל את דרכו בזירה הציבורית מטעם המפלגה כעוזר סמנכ"ל של תנועת אל המעיין. הוא הוצב במקום התשיעי ברשימת המפלגה בבחירות לכנסת ה-20 אך התפטר מהרשימה, ולאחר שסגן השר משולם נהרי התפטר במסגרת החוק הנורבגי - יגאל גואטה נכנס במקומו לכנסת במקומו. ביטון היה אחראי בשנים האחרונות על הפקת כנסי המפלגה וזכה לאמונו של יו"ר ש"ס אריה דרעי.

חיים ביטון, ש"ס. ללא, אתר רשמי
בן 43, סבא לנכד. ביטון/אתר רשמי, ללא

ימינה

מפלגתו של נפתלי בנט צפויה להכניס לכנסת ארבעה נציגים חדשים. אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, הוא הראשון מהם. דוידי, מקום 3 ברשימה, בן 47, נשוי לנורית ואב לשבעה. נולד בבאר שבע לאבא דוד מ"אלוף הגרעינים" ואמא חנה, למד בישיבת התיכונית בני עקיבא וולפסון ובישיבת ההסדר קרני שומרון, ממקימי הגרעין התורני בשדרות ומנכ"ל ישיבת ההסדר שדרות. הוא כיהן כיועץ שר השיכון, ולפני שנבחר לראשות העיר, תפקיד אותו הוא ממלא מזה שמונה שנים, הוא כיהן חמש שנים כחבר מועצת העיר. בעל תואר ראשון בהוראה ותואר שני במינהל ציבורי מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

עמיחי שיקלי, בן 39, נשוי להדס ואב ליהונתן, נגה ואורי, תושב קיבוץ חנתון וממוקם חמישי ברשימה לכנסת. שיקלי ייסד את המדרשה למנהיגות ציונית תבור שבגליל, המפעילה שורה של תכניות מנהיגות וחינוך ציוני לבני נוער, מכינות קדם צבאיות, פעילות עם צה"ל וחיילים משוחררים. הוא רס"ן במיל' בחטיבת גולני, כותב ומרצה בתחום מורשת הציונות, זהות יהודית ישראלית ומאבק בארגוני החרם והדה-לגיטימציה נגד ישראל.

אלון דוידי לאחר הצטרפותו למפגלת "ימינה". אריאל זנדברג, אתר רשמי
שמונה שנים כראש עיר. דוידי ובנט/אתר רשמי, אריאל זנדברג

עו"ד ניר אורבך, מקום 6 ברשימה, מוכר בשמי הפוליטיקה בישראל מתפקידו כמנכ"ל הבית היהודי בשמונה שנים האחרונות. הוא נשוי למירב ואבא לארבעה, גר בפתח תקווה וניהל את מדרשת אביב בתל אביב, ייסד ועמד בראש פורום המדרשות התורניות לבנות, ממייסדי פורום הממ"דים, לשעבר סמנכ"ל מפעלות הציונות הדתית. אורבך מזוהה עם הציונות הדתית ואף שלא כיהן כח"כ הוא מכיר את פעילות המשכן.

חבר הכנסת הרביעי שימינה תכניס לכנסת הוא אביר קארה, בן 37, הידוע מ"השולמנים". קארה גדל בגבעון החדשה לאמא סורי ואבא יגאל. הוא נשוי ללידן כבר שמונה שנים, ולפני שנתיים נולד בנם אלרואי, אחרי שנים של טיפולי פוריות. במקצועו קארה הוא מדריך רכיבה טיפולית ומאמן סוסים ובעלים לשעבר של שלוש חוות סוסים, ובשנים האחרונות מסעדן בעסק המשפחתי. הוא אח תאום, והקים באוקטובר 2019 את קבוצת הפייסבוק "אני שולמן" שבתוך זמן קצר צברה יותר מ־200 אלף חברים. כחמישה חודשים לפני פרוץ משבר הקורונה, החל קארה להציף את הקשיים והטענות של העצמאים על המדיניות הכלכלית של הממשלה.

אביר קארה. תנועת אני שולמן, אתר רשמי
מסעדן, מאמן סוסים ומוביל קבוצה של 200 אלף חברים. קארה/אתר רשמי, תנועת אני שולמן

העבודה

ארבעה מועמדים חדשים ייכנסו מטעם המפלגה לכנסת הבאה. הראשונה היא אמלי מואטי, מקום שלישי ברשימה לכנסת. סופרת, כלת פרס שרת התרבות לספרי ביכורים, חברת הנהלה בעמותת כ"ן, לשעבר יועצת תקשורת. מתגוררת בתל אביב. בת 40. נשואה לדניאל שק, לשעבר שגריר ישראל בצרפת, ואם לאדל ואנה, שתי בנותיה מנישואים קודמים. מואטי גדלה בבית דתי בנתניה להורים שעלו מתוניס, והיא הבכורה מבין שישה אחים. בעבר, עבדה במגרש הפוליטי עם התנועה של ציפי לבני, והייתה יועצת התקשורת של הנשיא ראובן ריבלין לפני שנכנס לתפקידו. למואטי יש תפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית ומגדירה את עצמה כשמאלנית ציונית. היא התמודדה לכנסת ברשימת העבודה, וכעת זאת הפעם הראשונה שתיכנס למשכן.

במקום הרביעי ברשימה - הרב הרפורמי הראשון בכנסת ישראל, גלעד קריב. הוא בן 47, נשוי ואב לשלושה, ומוכר בעיקר מפעילותו בנושאי דת ומדינה, בדגש על המאבק סביב רחבת התפילה המעורבת בכותל המערבי. הוא נולד למשפחה חילונית, ואת פעילותו בתנועה הרפורמית החל כבר בגיל נעורים. הוא בוגר יחידת 8200 בצה"ל, בעל תואר ראשון במשפטים ובמחשבת ישראל ותואר שני במדעי היהדות, והחל בשנה האחרונה את לימודיו לתואר השלישי. קריב היה אחד המובילים של מתווה הכותל לרפורמים ולקונסרבטיבים שאושר בממשלה והוקפא, וגרר את ישראל לעימות עם הזרמים הלא אורתודוקסיים בתפוצות.

גלעד קריב, מפלגת העבודה. ראובן קסטרו
הרב הפורמי הראשון בכנסת. קריב/ראובן קסטרו

אפרת רייטן בת ה-48, נשואה ואם לשניים, היא עורכת דין ופוליטיקאית ומוכרת ככוכבת ילדים מערוץ הילדים, כשחקנית ומנחת טלוויזיה, והוצבה בבחירות האחרונות במקום החמישי במפלגת העבודה. היא נולדה וגדלה ברמת השרון, והחלה את דרכה כשחקנית בתחילת שנות ה-90. היא שותפה במשרד עורכי דין, ובין היתר ייצגה את המשפחות השכולות מאסון נחל צפית.

קשה שלא להכיר את המקום השביעי ברשימת העבודה לכנסת הבאה - אבתיסאם מראענה מנוחין. היא בת 46, אם לבת ונשואה לבועז, איש הייטק יהודי, ומועמדותה גרמה לסערה גדולה בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת, בהן שלא עמדה בצפירה ביום הזיכרון או קראה להשמיד את זכרון יעקב. היא פעילה חברתית, מרצה, תסריטאית, ומפיקת קולנוע וטלוויזיה. זוכת פרסים רבים בנושאים חברתיים. היא חברת הנהלת ארגון בצלם. ועדת הבחירות המרכזית פסלה את מועמדותה של מראענה מנוחין, אף שהביעה חרטה על אמירותיה אך בג"ץ הפך את ההחלטה ואפשר לה להתמודד.

אבתיסאם מראענה, מפלגת העבודה. ראובן קסטרו
התמודדותה נפסלה - ואושרה מחדש. מראענה מנוחין/ראובן קסטרו

הציונות הדתית

לפחות ארבעה מתמודדים חדשים ייכנסו מטעם המפלגה לכנסת הבאה, והראשונה היא מיכל וולדיגר המוצבת במקום השני במפלגה. וולדיגר, בת 52, נולדה בבני ברק, התחנכה בבני עקיבא, וכיום גרה בגבעת שמואל. היא עורכת דין ויו"ר עמותת "בת עמי" המפעילה מתנדבות ומתנדבים בשירות הלאומי-אזרחי. וולדיגר כיהנה כחברת מועצת העיר גבעת שמואל ואף החזיקה את תיק הרווחה במועצה ושימשה כיו"ר הוועדה למלחמה בסמים ובאלכוהול. מובילה את הפעילות למען פגועי נפש בישראל והקימה את ארגון "אמונת"כ". בבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 היא התמודדה לראשות הבית היהודי בגבעת שמואל, אך הפסידה במרוץ.

עו"ד איתמר בן גביר, מקום שלישי ברשימה, חבר למפלגת הציונות הדתית במסגרת בלוק טכני, אך בינתיים נותר חלק מהרשימה. הוא נולד בירושלים, בעל משרד עורכי דין. וידוע כפעיל ימין שנאבק נגד "רדיפת פעילי ימין, מתיישבים וחרדים", כלשונו. הוא בן 45. התמודד לכנסות ה-19, ה-20, ה-21, ה-22, ה-23, וכעת יהפוך לח"כ כיו"ר מפלגת עוצמה יהודית. אביו שינה את שם משפחתו מ"חאנן", גביר בערבית. במהלך פעילותו הפוליטית הוגשו נגדו, לדבריו, 53 כתבי אישום, שמתוכם הורשע בשבע עבירות פליליות, בהן התפרעות, הפרעה לשוטר, הסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור. לאחרונה הוא תבע רבות את משטרת ישראל בגין עבירות אלימות, וזכה בחלק מהן. בשנים האחרונות הוא תויג כממשיך דרכו של הרב כהנא, אף שהכחיש זאת.

איתמר בן גביר במטה אחרי תוצאות המדגמים, 24 במרץ 2021. Sraya Diamant/Flash90, פלאש 90
53 כתבי אישום. בן גביר/פלאש 90, Sraya Diamant/Flash90

עו"ד שמחה רוטמן, מקום 4 ברשימה, בן 40, נשוי ואב לחמישה. רוטמן ייסד את התנועה למשילות ודמוקרטיה, והוא בעל משרד עורכי דין. התגאה בכך שהוביל את השינוי בשיח הישראלי סביב הצורך ברפורמות במערכת המשפט, וכחלק מכך, בשנה האחרונה הוציא את הספר "מפלגת בג"ץ" אשר חושף את המהפכה השיפוטית שחולל בית המשפט העליון. במסגרת עבודתו כעורך דין, ייצג את ההתיישבות בעתירות כנגד חוק ההסדרה. הוא נולד וגדל בבני ברק למשפחה דתית לאומית והיה שותף בהצעות חוק שקידמו חברי כנסת מהימין בכנסות קודמות.

אבי מעוז, נציג מפלגת נעם, בן 64, נשוי ואב לעשרה ילדים. הוא הוצב במקום השישי ברשימה כבלוק טכני. מעוז, כיהן כמנכ''ל משרדי הפנים והשיכון. הוביל את מטה "שלח את עמי" לשחרור אסירי ציון מברית המועצות, ובאופן ממוקד פעל לשחרור של נתן שרנסקי מהכלא הסובייטי. הוא ממקימי הקיבוץ מגדל עוז בגוש עציון, והמפלגה בראשה הוא עומד ואותה ייסד נאבקת במתן זכויות לקהילה הלהט"בית ובבחירות האחרונות הובילה מסר לפיו קיים מאבק על "זהותה היהודי של מדינת ישראל". מעוז נולד בחיפה וזו אינה הפעם הראשונה שבה מפלגתו, נעם, ניסתה להתמודד לכנסת.

אבי מעוז, מפלגת נעם. אתר מפלגת נעם, אתר רשמי
מתנגד לזכויות להט"ב. מעוז/אתר רשמי, אתר מפלגת נעם

מרצ

ג'ידא רינאווי זועבי, מקום 4 ברשימה, בת 48, נשואה ואם לשני ילדים. היא מומחית לשלטון מקומי ומייסדת ומנכ"לית לשעבר של מרכז אינג'אז לקידום רשויות מקומיות ערביות. היא הבכורה מחמישה ילדים לאביה אחמד, רופא שהקים את מחלקת הדיאליזה בבית חולים האנגלי בנצרת ולאמה נג'את. נשואה לכמאל, מהנדס מדידות ואמה לעדן בת ה-23, סטודנטית לביולוגיה בטכניון, ולפארס בן ה-18, תלמיד י"ב בהתמחות במדעי הרפואה. רינאווי זועבי היא "תולעת ספרים", בעלת תואר ראשון בספרות עברית ופסיכולוגיה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בספרות מאוניברסיטת חיפה. מתנדבת בבית איזי שפירא לילדים עם מוגבלויות וחברת חבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית. בבחירות האחרונה עוררה סערה לאחר שהתבטאה נגד הקהילה הגאה, וחזרה בה לאחר שיו"ר המפלגה ניצן הורביץ נזף בה על הדברים. ב-2018 מגזין "פורבס ישראל" בחר בה כאחת מ-50 הנשים המובילות במשק הישראלי.

מרצ מציגה את המועמדת החדשה ברשימתה לכנסת. בית ציוני אמריקה. ת"א 4 בינואר 2021. ראובן קסטרו
נבחרה לאחת מ-50 הנשים המובילות במשק. רינאווי זועבי/ראובן קסטרו

רע"ם

במקום 2 ברשימה לכנסת הוצב מאזן גנאים, בן 64, נשוי ואב לארבעה ילדים. הוא כיהן במשך עשור, עד שנת 2018, כראש העיר סכנין, ובחייו גם היה פעיל בתחום הספורט. בצעירותו היה כדורגלן וכיהן גם כיו"ר קבוצת הכדורגל בני סכנין בין השנים 2008-1994 ואפילו זכה עם הקבוצה בגביע המדינה בכדורגל ב-2004. גנאים עורר סערה גדולה לפני 12 שנים כשבשיאו של מבצע עופרת יצוקה, השתתף בהפגנה בסכנין על האזרחים שנפגעו ברצועת עזה. הוא שיבח את "השהידים" ועורר עליו ביקורת. גנאים היה חבר במפלגת בל"ד, ובבחירות לכנסת ה-21 הוצב מטעמה במקום השלישי שהפך לשישי לאחר האיחוד. בתחילת השנה הצטרף למפלגת רע"ם לאחר פרישתה מהרשימה המשותפת.

ראש עיריית סכנין מאזן גנאים לצד יו"ר ההנהלה החדשה באסם שוהאנה. אדריאן הרבשטיין
מכדורגלן לראש עיר. גנאים/אדריאן הרבשטיין

מעבר למועמדים החדשים, לכנסת ה-24 ישובו גם חברי כנסת שכיהנו בה בעבר והכירו מזמן את הפעילות הפרלמנטרית במשכן, אך יצאו בעל כורחם לפסק זמן עד ששובו במסגרות פוליטיות אחרות. ביניהם אורית סטרוק, מקום 4 ברשימת הציונות הדתית, בני בגין, מקום 6 ברשימת תקווה חדשה של גדעון סער, מוסי רז, מקום 6 ברשימת מרצ, ומירב בן ארי, מקום 9 ברשימת יש עתיד שכיהנה בעבר מטעם מפלגת כולנו של משה כחלון

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2021

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully