וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בליכוד במתקפה נגד ריבלין: "אינו קובע את תוצאות הבחירות"

עודכן לאחרונה: 31.3.2021 / 13:39

יו"ר הכנסת לוין והשרים אוחנה ושטייניץ מתחו ביקורת חריפה נגד הנשיא, שאמר כי יטיל את המנדט על המועמד בעל הסיכוי הגבוה להרכבת הממשלה. "אסור שיהיה שחקן פוליטי", אמרו. ריבלין: "הדברים אינם מוסיפים כבוד לאומרם". גנץ: "אין מוסד שרה"מ ושותפיו לפשע לא ירמסו"

בווידאו: הגשת תוצאות הבחירות לנשיא, ריבלין: "העם רוצה חיבורים לא שיגרתיים"/צילום: לע"מ

יו"ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה תקפו היום (רביעי) בחריפות את נשיא המדינה ראובן ריבלין, לאחר אמירתו כי יטיל את המנדט על המועמד בעל הסיכוי הגבוה להרכבת הממשלה. "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות. אסור לו להיות שחקן פוליטי", כתבו בכירי הליכוד בהודעה משותפת.

"מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם", הוסיפו. הביקורת בליכוד הגיעה לאחר הדברים שאמר ריבלין בנאום שנשא במהלך טקס קבלת תוצאות הבחירות הסופיות, שבו הדגיש כי "השיקול המרכזי שינחה אותי בבחירת המועמד עליו אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת".

לאחר הודעתם של בכירי הליכוד, ריבלין השיב בהודעה מטעם בית הנשיא ואמר כי "דבריהם אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם, שלא יאמרו. כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות", נכתב.

יו"ר הכנסת יריב לוין מפזר את הכנסת ה-23 באופן רשמי. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
יצא נגד הנשיא. יו"ר הכנסת לוין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

ראשי מפלגות מהגוש המתנגד לראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרפו לחילופי המהלומות ותקפו את בכירי הליכוד. יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, כינה את האמירות התקפה פרועה שמגיעה "ימים לפני החלטתו של הנשיא לפי סמכותו הקבועה בחוק". לדברי סער זה "שלב נוסף במערכה שמנהל נתניהו נגד כל סמלי וסממני הממלכתיות. נתניהו מעוניין בשלטון מוחלט ונצחי תוך רמיסת כל מערכות המדינה. הגיע הזמן שיזוז הצידה ויאפשר לישראל לחזור לעצמה".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כתב בטוויטר: "‏התקפת הליכוד על נשיא המדינה היא הוכחה נוספת שיש שתי אפשרויות: או המשך שלטונו של נתניהו והתקפה פרועה על מוסדות המדינה או הצטרפות לגוש השינוי והחלפת השלטון".

יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את נתניהו ואמר כי "אין מוסד ממלכתי שראש הממשלה ושותפיו לפשע לא ירמסו - מה שהתחיל במשטרה, נמשך בפרקליטות ובבית המשפט העליון, מגיע עכשיו גם לנשיא המדינה. הנשיא ריבלין, כפי שעשית תמיד, המשך לבצע את תפקידך ביושר, בהגינות, ובאופן ממלכתי, תוך שאתה שוקל את כל השיקולים בהטלת המנדט, בדיוק כפי שמורה לך החוק".

יו"ר סיעת מרצ, תמר זנדברג, אמרה: "המתקפות על הנשיא באמת עוברות כל גבול. כאילו יש פה חבורה שמבחינתה אין שום אפשרות אחרת חוץ מנתניהו - ואך ורק נתניהו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מקבל לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה-24. בית הנשיא, ירושלים. AP
"כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך אפעל". ריבלין בבית הנשיא, היום/AP

לעומתם, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר בתגובה לדברים "אני בטוח שמכל המועמדים, יש רק לבנימין נתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין יציבה. לאף מועמד אחר אין אפשרות להקים ממשלה. ולכן אני בטוח שנשיא המדינה ייתן את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו כדי שיפעל להקמת ממשלה יציבה".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי על ריבלין לפסול את עצמו. "קשריו האישיים וחובו של הנשיא לגדעון סער, משימתו של האחרון להפלת נתניהו, יחד עם איבתו של הנשיא למועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר, נתניהו, מחייבים את הנשיא להעביר את תפקיד הטלת הרכבת הממשלה על הבא בתור לפי החוק".

חוק יסוד: הממשלה משאיר לנשיא המדינה שיקול דעת רחב מאוד בהחלטה על הטלת המנדט, ולא קובע שעליו להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה ביותר וגם לא על מספר הממליצים הגבוה ביותר, אלא מאפשר לו את שיקול הדעת לבחור מי המועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר להקים ממשלה שתזכה לאמון הכנסת.

חילופי השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה וגלעד ארדן 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
השר אמיר אוחנה/ראובן קסטרו

לפי הנתונים הסופיים שפורסמו בחמישי, הליכוד זוכה ל-30 מנדטים, ויש עתיד ל-17; אחריהן ניצבת ש"ס עם 9 מנדטים, כחול לבן ל-8 מנדטים, ואילו העבודה, ימינה, ישראל ביתנו ויהדות התורה זוכות כל אחת ל-7. אחריהן - הציונות הדתית, הרשימה המשותפת, מרצ ותקווה חדשה זוכות ל-6 כל אחת. רע"ם נכנסה לכנסת וזכתה ל-4 מנדטים.

לאחר שקיבל ריבלין את התוצאות, ביום שני יחל סבב ההמלצות של המפלגות על המועמד המתאים ביותר להרכבת הממשלה. במידת הצורך, יזמן אליו הנשיא את המועמדים הרלוונטיים בתום סבב ההתייעצויות, ומלאכת הרכבת הממשלה תוטל לכל המאוחר על אחד מהמועמדים עד יומיים לאחר מכן, ביום רביעי. גם הפעם, כפי שהיה בסבבים האחרונים, יועברו המפגשים בבית הנשיא בשידור חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully