וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2022

הקרב ביהדות התורה שעשוי להכריע את גורלו של נתניהו בבחירות הקרובות

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 7:39

שתי הסיעות המרכיבות את המפלגה, "דגל התורה" הליטאית ו"אגודת ישראל" החסידית, נמצאות בניתוק מוחלט בעקבות קרב על מקומות וויכוח אידיאולגי על השליטה במערכת החינוך החרדית. ללא פריצת דרך, שתי הסיעות עלולות לרוץ לבד - מצב שעשוי להעניק למתנגדי נתניהו יתרון משמעותי

בווידאו: הרב יצחק גולדקנופף בריאיון ליקי אדמקר באולפן וואלה!/צילום סטילס: ראובן קסטרו

פחות משבועיים לסגירת הרשימות בבחירות לכנסת ה-25, קרב בתוך יהדות התורה עשוי להכריע את עתידו הפוליטי של בנימין נתניהו ולהכשיל את הניסיון של גוש הימין בראשותו להשיג 61 מנדטים לטובת הקמת הממשלה הבאה.

מדובר בקרב שמתנהל בין שתי הסיעות המרכיבות את המפלגה, הסיעה הליטאית "דגל התורה" והסיעה החסידית "אגודת ישראל". שתיהן נמצאות בנתק מוחלט בשבוע האחרון בשל ויכוח אידיאולגי על השליטה במערכת החינוך החרדית וכן בשל קרב על מקומות, ייצוג ותפקידים במפלגה. אם לא תהיה פריצת דרך משמעותית בשבוע הקרוב, שתי הסיעות ירוצו לבד, ובגוש הימין מעריכים כי לפחות אחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה.

הצהרה | יו"ר יהדות התורה, משה גפני בכנסת 8 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מבקש לשמור לעצמו את המקום הראשון ברשימה, ח"כ משה גפני/פלאש 90, יונתן זינדל

במרכז המאבק בין הסיעות נמצאת חסידות בעלז, החסידות השניה בגודלה בישראל המיוצגת במפלגה על ידי ח"כ ישראל אייכלר. פטרונה הרוחני, האדמו"ר מבעלז, רבי ישכר דב רוקח, מוביל בשנה האחרונה מהלך להצטרף למסלול לימודים חדש של משרד החינוך, שבמסגרתו מוסדות לבנים בגיל יסודי של החסידות יקבלו תקצוב מלא מהמדינה בכפוף ללימודי ליב"ה והישגי התלמידים.

המהלך מעורר התנגדות של "דגל התורה" ושל מנהיגה הרוחני החדש - הרב גרשון אדלשטיין. גורמים בסיעה הליטאית העלו את החשש כי משרד החינוך יתערב בתכני הלימוד בחינוך החרדי והם מאשימים את החסידות ב"פגיעה בעצמאות החינוך החרדי נטו בשביל כסף".

לצד הויכוח האידיאולוגי, בין שתי הסיעות במפלגה מתנהל ויכוח עיקש גם על המקום הראשון ברשימה המשותפת לכנסת ועל התפקיד הבכיר שתקבל המפלגה לאחר הבחירות, אם תצטרף לממשלה. ח"כ משה גפני, יו"ר דגל התורה, מבקש לשמור לעצמו את המקום הראשון אך באגודת ישראל מתנגדים. בדרישתו גפני מנסה להפר הסכם שנחתם בין הצדדים ערב הבחירות הקודמות, לכנסת ה-24, לפיו נציג אגודת ישראל יעמוד בראש הרשימה.

מסע"ת | בנימין נתניהו 25 באוגוסט 2022. ראובן קסטרו
מנסה לפשר בין הצדדים ללא הצלחה, בנימין נתניהו/ראובן קסטרו

הנתק בין שתי הסיעות והחשש מריצה נפרדת הפך בימים האחרונים לאחד מכאבי הראש המרכזיים של נתניהו, רגע לפני סגירת הרשימות ותחילתו של הקמפיין. ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד ניסה לפשר בין הצדדים אך לא הצליח, בין היתר בשל התנגדות אנשי ביתו של הרב אדלשטיין שהורו לחברי הכנסת לבלום אותו כי "אין מקום שיתערב בעניינים אידיאולוגיים".

בכיר בגוש הימין אמר כי "נתניהו חושש מאד". לדבריו, "הוא מבין שזה אירוע אמיתי ומלבד תפילות אין לו הרבה מה לעשות. הוא ראה סקרים שריצה נפרדת מרחיקה את גוש הימין מ-61 למספרים שלא הכרנו קודם, והצורך לנהל קמפיין במצב כזה הוא מיותר. זה יהיה אירוע חסר סיכוי".

ריצה נפרדת של שתי הסיעות עלולה לשנות את המפה הפוליטית ולהעניק לגוש מתנגדי נתניהו את הניצחון עם הקמת הממשלה הבאה או לכל הפחות את האפשרות לכפות על נתניהו ממשלת אחדות בתנאים נמוכים מאד עבורו. נוסף לכך, מצב כזה יעמיק את הקרע החרדי ויבריח מצביעים מיהדות התורה בתקופה בה ההנהגה החרדית גם ככה נחלשה. "ההערכה שלי", אומר ח"כ מאיר פרוש מאגודת ישראל, "שההחלטה הסופית תהיה לרוץ יחד. הדרישה לרוץ בנפרד היא מלכתחילה לא שלנו אלא של דגל התורה אבל אנחנו נהיה מוכנים גם לתרחיש כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully